MTI

GPS kerülhet a BKV buszokra

Városaink mind zsúfoltabbá váló közútjai, s a gépkocsik környezetszennyezése miatt kívánatos lenne, hogy mind többen vegyék igénybe napi utazásaikhoz a tömegközlekedés járműveit. Ezért persze a tömegközlekedés szervezőinek, s a buszok, villamosok, trolik üzemeltetőinek is sokat kell még tenniük. A főváros tömegközlekedési cégénél, a BKV-nél az autóbuszon utazást kívánják kellemesebbé és tervezhetőbbé tenni a műholdas követési rendszer kiterjesztésével, amely néhány vidéki városunkban már sikeresen vizsgázott. A kérdésekre dr. Kiricsi Karola, a BKV.Zrt sajtószóvivője válaszolt.

Jelenleg csak a Buda északi és déli részeit összekötő 86-os busz vonalán vezették be a műholdas követési rendszert. Hogy is működik valójában, s mi lesz a jövője?
Ez egy kísérleti program. Az elmúlt év novemberében kezdtük GPS-sel, azaz műholdas helyzetjelzővel fölszerelni a kijelölt vonalon futó autóbuszokat, s a tervek illetve a kezdeti jó tapasztalatok alapján előbb-utóbb valamennyi, a felszíni közlekedésben használatos járatunkat ellátjuk vele. A rendszernek számos előnye van. A GPS jeladó és vevő rendszerbe állításával a központokban a járművek mozgását három méteres hibahatáron belül tudjuk követni, ami az eddigi száz méteres hibahatárral szemben jelentős előrelépés.

További nagy előnye, hogy a járművek jelet küldhetnek az irányítóközpont felé, ezáltal a központ zöld utat tud biztosítani, így a közösségi közlekedés gyorsabbá válik. De jobb lesz az utasok tájékoztatása is, hiszen olyan táblákat tudunk kihelyezni, amelyen látható, hogy a jármű éppen hol halad. Dönteni tudunk például járatsűrítésről, esetleg ritkításról, hiszen a terheltségről is pontos képet kapunk.

Mikorra várható ennek megvalósulása, s mennyibe kerül?
A teljes járműparkot nyolc év alatt kell átállítani a rendszerre. A kísérleti program arra jó, hogy tesztelni tudjuk a működését, majd meghatározni, hogy a BKV-nak mire van szüksége. A tesztelésre kiépített program negyvenkilenc millió forintba került, az átállás körülbelüli összege - ha a minimális programot nézzük, amely 2500 felszínen közlekedő jármű GPS-szel való felszerelését jelenti - kétmilliárd forint körül lesz. Ha pedig a maximum programot tekintjük, amely több száz megállóhely intelligens utastájékoztató táblával való ellátását, a fontos csomópontok zöldút kérési lehetőségének megteremtését is magába foglalja, az négyszer ennyibe is kerülhet. A fejlesztés mértéke attól függ, hogy milyen forrásokat tudunk bevonni.

Miből finanszírozzák?
Mivel az Európai Unióban a közösségi közlekedés támogatott, ezért ezeknek a rendszereknek a kiépítéséhez uniós forrásokat is szeretnénk igénybe venni. A rendszer Szolnokon, Debrecenben és Pécsett már működik, a tapasztalatcsere pedig folyamatos a Pécsi Közlekedési Zrt.-vel.

A nyolc év alatt, amíg az átállás megtörténik, marad a csúcsidőkben megszokott, idegtépő késés?
A főváros közlekedési lehetőségeit, a csúcsforgalmi dugók számának, időtartamának csökkentését a jelenlegi rendszerrel a mi vállalatunk nem tudja befolyásolni. A menetrendek összehangolását azonban a GPS segítségével pontosabbá tehetjük. Az utasok tájékoztatása is javulhat, bár azt nem ígérhetem, hogy a GPS rendszer teljes kialakításával minden megállóban megszűnik a jelenlegi, papír-alapú utastájékoztatás, hiszen ennek mindenütt elektronikus eszközökkel való felváltása finanszírozhatatlan. De a tájékoztatást szolgáló tábláinkat folyamatosan újítjuk, sajnos sok esetben a rongálók miatt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ronny #14
    annak lenne értelme, hogy a riktábban járó buszjáratokat le lehetne követni otthonról. Ilyen külföldön is működik és kurva hasznos tudna lenni.
  • Terapeuta #13
    Tudomásom szerint ez nem mutatja az utat a vezetőnek...de erre most nem vennék mérget...sztem ez egyirányú dolog, nem pont olyan, mint amit a kocsidba veszel...
  • Bitman #12
    De egy ilyen városligetbe véletlenül betévedt BKV járatról volt már a tv-ben is hír, szóval egyedi esetnek se mondható...
  • Bitman #11
    "tudja az utat.."
    Ebben azért ne legyél olyan biztos. Jó, az adott vezető állandó útvonalain természetes dolog, de pl amikor metrópótló buszt kell beállítani valami öngyilkos ***** miatt, akkor a káosz enyhe kifejezés. Tavaly M3, előző eset. Felszálltam újpest-központba a buszra, ami ugye onnan indult. Jön a sofőr, és egy idős nő meg merte tőle kérdezni, hogy meddig megy a busz a metró helyett. A sofőr válasza: "Hát még azt se tudom, hogy merre kell elindulnom, nem hogy meddig kell mennem."
    Jó, nekem erre mondhatja bárki azt, hogy azért erre vannak betanított sofőrök, stb, és ez nyílván igaz is, de sztem közel se elegen. Aztán aktív rádiózgatással megtudakolta az útvonalat.
    Szóval szerintem azért EGYES (pl pótló)buszokra nem lenne pénzkidobás felszerelni egy GPS-t, ami mutatja az útvonalat. Persze erre fel kéne vinni az adott vonal minden megállójának koordinátáját.
  • Cat #10
    a buszon minek látnod bármit? beraknak rá egy jelzőt, és a _központban_ tudják pontosan, hogy melyik jármű hol van. A vezetőnek minek? tudja az utat, és ha dugó van se térhet el más irányba.
  • Terapeuta #9
    Az a FOKGYEM kijelző. GPS-hez különösebb látható dolog nem kell...esetleg egy műhold :)
    Meg egy monitor, ha figyelni akarja valaki. De igazából az se kell, minden adat rögzítésre kerül és bármikor visszakereshető (mennyivel megy, melyik ajtót nyitja stb.).
    Mellesleg megjegyzem azzal, hogy lekövethetővé válik egy busz, nem fog automatikusan pontosabban jönni...
  • Gerygrey #8
    Hogy érted hogy működik? Mert én nem láttam semmit a buszon, csak ilyen LCD kijelzős állomásnév-kiírást, ami az összes alacsonypadlós Volvo buszon van már.
  • Terapeuta #7
    Nem kamu a rendszer működik. Kérdés milyen hatásfokkal.Ez sajna több körülmény is befolyásolja, aminek nagyrészére a bkv-nak semmilyen ráhatása nincs.
  • Gerygrey #6
    Jah, hát kár hogy nem néztem be már reggel az SG-re, mert most egy órát buszozgattam feleslegesen, mekkora kamu ez télleg nincs is a buszon semmi

    #5 azért ez nem általános, én minden nap járok metróval és villamossal, és nem tudok egyetlen pozitívumot sem felhozni hogy miért lenne jobb nekem a körúti dugóban pöfögtetni a benzint mint suhanni a jókis Combinoval :) Persze a késő este illetve a kevésbé frekventáltabb városrészek tényleg más tészta, de olyankor és arrafelé már autóval is lehet normálisan közlekedni. Viszont nincs az az isten hogy én napközben kocsiba üljek a Hungária-Róbert Károly körútnál beljebb eső területeken.
  • aaaaa #5
    Majd ha nem történnek olyanok, mint Miskolcon a megállóban, lehet hogy elgondolkodnék néha a tömegközlekedésen. De amig kedvenc kisebbségünk nap mint nap büntetlenül rabolgat a villamoson, buszon, eszembe nem jutna tömegközlekedni, még ha néha gyorsabb vagy olcsóbb, akkor sem. Főleg késő este...