Kruza Richárd
Minden tizedik felhaszáló csalás áldozata lesz
Egy felmérés szerint az internetes csalások áldozatai azért kerülnek bajba, mert nem teszik meg a legalapvetőbb biztonsági intézkedéseket. Nagyon sok felhasználónak még vírusölő programja sincs, pedig ezekből bőségesen van választék.
Egy angol kormányzati felmérés szerint tavaly minden tizedik internet felhasználó valamilyen online csalás áldozata lett. A kormány kutatásai szerint az áldozatok fejenként átlag 875 angol font veszteséget könyvelhetnek el. Tény, hogy sok áldozat azért került bajba, mert nem hozta meg az alapvető biztonsági intézkedéseket, tehát nyitva hagyta az ajtót: például nem frissítette vírusölőjét, vagy egyáltalán nem is használt semmilyen biztonsági szoftvert.
Annak ellenére, hogy az internetes veszélyek közismerten növekednek, a 2441 megkérdezett majdnem fele tudatában volt annak, hogy nem tette meg a szükséges lépéseket saját biztonsága érdekében. A többi megkérdezett bekövetkezett káruk miatt a bankokat, az online boltokat vagy a hasonló internetes cégeket tette felelőssé.
Pat McFadden miniszter szerint "Miközben ennyire fejlesztjük az online kereskedelmet, és egyre több szolgáltatást teszünk elérhetővé az interneten, fel kellene hívnunk az emberek figyelmét arra, hogy az online kereskedelem során ugyanúgy léteznek alapvető biztonsági intézkedések, mint az utcán. Az ember az interneten például nem adja ki belépési kódjait vagy banki adatait. Ebből a felmérésből egyrészt látszik, hogy a vállalkozásoknak mekkora lehetőségeket biztosít az internet, miközben felhívja a figyelmet arra, hogy az embereknek is aktív részt kell vállalniuk abban, hogy az internetes bűnözés visszaszoruljon, vagy legalábbis ne növekedjen."
A felmérésből tehát kiderül, nagyon sok felhasználó sebezhető és nem is tesz ez ellen sokat. Az egyik tipikus probléma a felhasználói jelszavak körül van. A felmérés szerint az átlag felhasználónak összesen kilenc jelszava van, ebben már benne vannak a banki, internetes vásárlási és a közösségi oldalak belépési kódjai is. A megkérdezettek 6 százaléka azt állította, hogy mindenhol ugyanazt a jelszót használja, 60 százalék pedig elismerte, több helyen használ azonos jelszavakat. 45 százalék szavakat használ jelszó gyanánt. Ezeket a legkönnyebb feltörni.
Minden ötödik megkérdezett válaszolt már spam-emailre olyan módon, hogy ráklikkelt a "remove from internet mailing lists" (eltávolítás a levelezőlistáról) linkre. Mindemellett a megkérdezettek 45 százalákának semmilyen anti-spam szoftver, 46 százaléknak anti-spyware, 13 százaléknak pedig semmilyen tűzfal nincs telepítve a számítógépére, 12 százalék pedig elismerte, hogy az otthoni vezetéknélküli rendszere nincs jelszóval védve.
Tony Neate, a Get Safe Online ügyvezetője szerint "Ha törődünk a problémával, és megtesszük a szükséges intézkedéseket, a veszélyek döntő többségét ki tudjuk iktatni. Weboldalunk üzenete éppen ez: ebben a tekintetben nagyobb személyes felelősséggel kell eljárnunk."
Egy angol kormányzati felmérés szerint tavaly minden tizedik internet felhasználó valamilyen online csalás áldozata lett. A kormány kutatásai szerint az áldozatok fejenként átlag 875 angol font veszteséget könyvelhetnek el. Tény, hogy sok áldozat azért került bajba, mert nem hozta meg az alapvető biztonsági intézkedéseket, tehát nyitva hagyta az ajtót: például nem frissítette vírusölőjét, vagy egyáltalán nem is használt semmilyen biztonsági szoftvert.
Annak ellenére, hogy az internetes veszélyek közismerten növekednek, a 2441 megkérdezett majdnem fele tudatában volt annak, hogy nem tette meg a szükséges lépéseket saját biztonsága érdekében. A többi megkérdezett bekövetkezett káruk miatt a bankokat, az online boltokat vagy a hasonló internetes cégeket tette felelőssé.
Pat McFadden miniszter szerint "Miközben ennyire fejlesztjük az online kereskedelmet, és egyre több szolgáltatást teszünk elérhetővé az interneten, fel kellene hívnunk az emberek figyelmét arra, hogy az online kereskedelem során ugyanúgy léteznek alapvető biztonsági intézkedések, mint az utcán. Az ember az interneten például nem adja ki belépési kódjait vagy banki adatait. Ebből a felmérésből egyrészt látszik, hogy a vállalkozásoknak mekkora lehetőségeket biztosít az internet, miközben felhívja a figyelmet arra, hogy az embereknek is aktív részt kell vállalniuk abban, hogy az internetes bűnözés visszaszoruljon, vagy legalábbis ne növekedjen."
A felmérésből tehát kiderül, nagyon sok felhasználó sebezhető és nem is tesz ez ellen sokat. Az egyik tipikus probléma a felhasználói jelszavak körül van. A felmérés szerint az átlag felhasználónak összesen kilenc jelszava van, ebben már benne vannak a banki, internetes vásárlási és a közösségi oldalak belépési kódjai is. A megkérdezettek 6 százaléka azt állította, hogy mindenhol ugyanazt a jelszót használja, 60 százalék pedig elismerte, több helyen használ azonos jelszavakat. 45 százalék szavakat használ jelszó gyanánt. Ezeket a legkönnyebb feltörni.
Minden ötödik megkérdezett válaszolt már spam-emailre olyan módon, hogy ráklikkelt a "remove from internet mailing lists" (eltávolítás a levelezőlistáról) linkre. Mindemellett a megkérdezettek 45 százalákának semmilyen anti-spam szoftver, 46 százaléknak anti-spyware, 13 százaléknak pedig semmilyen tűzfal nincs telepítve a számítógépére, 12 százalék pedig elismerte, hogy az otthoni vezetéknélküli rendszere nincs jelszóval védve.
Tony Neate, a Get Safe Online ügyvezetője szerint "Ha törődünk a problémával, és megtesszük a szükséges intézkedéseket, a veszélyek döntő többségét ki tudjuk iktatni. Weboldalunk üzenete éppen ez: ebben a tekintetben nagyobb személyes felelősséggel kell eljárnunk."