Berta Sándor

A CD nem fog kihalni?

A Sony leányvállalatának, a DADC-nek a szakemberei makacsul ragaszkodnak a CD-hez. Bár ez értelmetlennek tűnhet, elég csak arra gondolni, a papír és a floppy végét is megjövendölték már, mégis használjuk még mindkettőt.

Mint ismeretes, legutóbb éppen az egyik legnagyobb brit üzletlánc, a PC World közölte, hogy csak a készlet erejéig folytatja a floppy meghajtók és lemezek értékesítését, azt követően pedig nem rendel újabb szállítmányokat. A fordulópontnak tekintett bejelentés önmagában még nem jelenti a technológia halálát.

A Sony DADC az 1980-as évek óta van jelen Salzburgban. A kezdetekben még csak zenei CD-ket készítettek az osztrák üzemben, manapság azonban már minden létező optikai formátumot gyártanak itt. Tavaly augusztus közepétől már Blu-ray lemezeket is előállítanak, azonban jellemző, hogy a Blu-ray termékek jövőre még csak a gyár forgalmának tíz százalékát fogják kitenni. Az üzem kapacitásának jelenleg csupán az 52 százalékát teszik ki az adattárolók. A fennmaradó 48 százalékon a különböző megoldások (direkt marketing, szolgáltatások, másolásvédelmek stb.) osztoznak.

Dieter Daum, a Sony Europe EMCS alelnöke és Chris Reiser, a Sony DADC International alelnöke ugyanakkor bíznak abban, hogy az adattárolók nem fognak kihalni. "A CD nem fog kihalni. Különben is, papírt is használunk még" - jelentette ki Dieter Daum. S valóban, ha belegondolunk, hogy egy ideje már mindenki a floppy kihalásáról beszél és az ennek ellenére még mindig nem tűnt el sok ember mindennapi életéből, akkor érthető a két szakember optimizmusa.

Daum és Reiser biztosak abban, hogy hamarosan az online zenei piac lesz a meghatározó, azonban az adattárolóknak vannak olyan előnyeik (precizitás, minőség, biztonság stb.), amivel még sokáig semmi sem fog tudni versenyre kelni. Ráadásul sokan még mindig CD-kre mentik adataikat vagy kedvenc zeneszámaikat.

A Sony BMG 2005 januárja és novembere között csak az Egyesült Államokban 12,6 millió zenei CD-t értékesített. Persze azt is meg kell említeni, hogy a vásárlók a tudtuk nélkül egy kémprogramot is telepítettek számítógépeikre, a támadók így kártevőket juttathattak a rendszerekbe. Ez azonban egyszeri baki volt. "Valaki nem vigyázott" - mondta Dieter Daum.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #57
    Hozzáteszem: nagyon sok high-end hangrendszerben ott van a bakelit lemezjátszó (persze egy megfelelően jó) is! Sőt, az is nagyon is "ott" van, alig lehet utánozni, amit az tud. (Egy CD-s rendszerrel is lehet - nagy nehezen! - utánozni, de egy DVD-A-s nem lesz automatikusan jobb, sőt.)
  • dez #56
    Több ponton igazad van, több ponton azonban súlyosan tévedsz.
    Nem a CD miatt szólt olyan rosszul, hanem a hangrendszered többi része miatt!!!
    A legtöbb high-end hangrendszer alapja ma is a CD!!!
    Sokkal többet lehet belőle kihozni, mint a hétköznapokban szokás!

    Szóval nem azon múlik az élethűség és a kitőnő (állat a földön keresős) hangzás, hogy CD vagy nem CD! (Tapasztalatból mondom.)

    Egy átlagos hangrendszernek valójában tök mindegy, hogy CD, vagy DVD-A, hiszen még a CD-t sem adja vissza rendesen, nem hogy annál többet.

    Egy igazán jó hangrendszeren a sztereo is olyan szintű térhatást kelt, hogy nem is hinnéd... (Az igazán jó minőségben dolgozó kiadók nem is foglalkoznak 5.1-gyel.) Ez az apró fáziseltolódásokból adódik. Ami nem elég jó hangrendszeren megfelelően átjön, egy rosszabbon meg összemósódik. Egy közepes 5.1-es felvétel egy közepes 5.1-es rendszeren annyiban más, hogy a finom fáziseltérések ugyanúgy elvésznek, persze a hátulról származó hang tényleg hátulról szól, de ez így nem az igazi...

    Persze megpróbálhatsz csodát tenni egy DVD-A behelyezésével abba a 80k-s musiccenterbe, sok szerencsét... :)
  • Agglegény #55
    Sziasztok!


    Szerintem komikus, hogy manapság, amikor már a DVD utódlási harca is eldőlt, a zenét még mindig CD-n akarják az emberek nyakába varrni.

    És most egy kis kitérő:
    Zenei mindenevőnek tartom magam, elsősorban régebbi, „populáris” kategóriájú zenéket hallgatok (talán öregszem?), de a klasszikus zenét sem vetem meg. Amit én keresek az az akusztikai élmény, azt szeretem, ha dolgoznak a hangszerek.
    Egyszer (egy barátnőm által) úgy adódott, hogy elmentem egy koncertre, ahol egy zongorista Mozart zongora fúgákat adott elő. Mivel tetszett a dolog, később vettem egy CD-t is efféle darabokkal. És akkor jött a sokk! Mintha a zene fele lemaradt volna! Élettelen kalimpálás volt az egész! A CD lemez a maga két hangcsatornájával képtelen volt arra, hogy visszaadjon egy szál zongorát, ahol ugyebár kettőnél jóval több húr szólhat egyszerre!

    A hip-hop, és az R’n’B dalok visszaadására jó a CD, jó az mp3, és a középhullámú zsebrádió is, mert ezeket a bandákat inkább látni kell (ahogy rázza a…), mint hallani! Ha a walkman csak zümmög az természetes, de ha a 80.000 Ft-os center is csak zümmög az már baj!

    Mi kéne (ha vóna) ?
    - Kettőnél több hangcsatorna, 5.1-es rendszert véve alapul pl. 6 csatorna
    - Magasabb mintavételezési freki a felharmónikusok miatt
    - Szélesebb dinamikatartomány
    - Felejtsék el a tömörítést, ne dobáljanak el frek. sávokat azzal, hogy úgysem hallanád, az új lemezeken van elég hely

    A DVD-audió tudta volna ennek a nagy részét, de alig támogatták, egyszer kezembe került egy kiadó akciós DVD-audió katalógusa, de hiába néztem végig, nem találtam olyan lemezt, ami érdekelt volna.

    Ami az online csatornákat illeti, amíg a bemenet ott is CD, és még tömörítik is, addig csak a választék az, ami mellettük szól.


    Aggl.
  • Tetsuo #54
    Dez úgy értette, h a hangzás érdekében próbálj a sztereóra és a PCnélküli zenehallgatásra törekedni.
  • Tetsuo #53
    Nézd, nem akarok vitatkozni, csak leírtam a véleményemet és nem akartam a lelkedbe taposni sem, sry.
    Nem a stílus az igénytelen hanem a mainstream előadók zöme.
    Popzenében v rockban is vannak akár géniuszok, csak nagyon kevés és soxor elég a külcsin meg a botrány aztán máris befutott a banda.
    1.)A nagyon sok ember (nem mindenki!) nézi a Balázs-Showt, nagyon sok ember (nem mindenki!) Blikket olvas, nagyon sok ember (nem mindenki!) 1nyári slágerek, zeneileg igénytelen fos hányadékok fanatikus rajongója.
    Ezzel van a baj! Erről tehetnek a kiadók. (Mellékesen: az említett halmazok közzött nagyon nagy az átfedés.)

    2.)Vannak emberek akiket nem érdekel a zene és a magas minőségű hangzás, ők inkább olvasnak, sziklát másznak v karriert építenek, zenét csak kikapcsolódásból hallgatnak úgy h nem akarják megérteni azt, nem akarják kihallani a hátsó tuba hangjának felfutását v a Roland TR-808as dobgép cinjén lévő leheletnyi vibrátót.
    De azt ők is érzik, h talán a Padödö meg a Dupla Kávé és a Náksi & Brunner nem olyan zenei érték mint Wagner. Ők mondjuk Jacksont, Pink Floydot, The Prodigyt, v Madonnát hallgatnak. Ezzel nincs semmi baj, ők normális emberek. :)

    3.)Meg vannak azok az emberek akik rákattannak egy zenei stílusra v többre és azok mélységét keresik, jóval a felszín alatt.
    Tehát komolyzenében nem csak a 4évszakot hallgatják, hanem pl a fennt említett Wagner- Nibelung Gyűrűjét. V techno esetén, DJ Rush mellett mondjuk Aphex Twint.
    Esetleg soksok stílust végigkóstolgatva mindenhonnan a gyöngyszemeket válogatják és próbálják megérteni azt.

    A hangzásról meg annyit, h vki igényli vki meg nem, a jó hangzást. De általában a 3. kategóriába eső emberek igénylik.

    És ja, biztos vannak olyan emberek is akik hi-fi őrültek, mindent tudnak az áramkörökről, a legújabb lemezjátszó-hangkarról.. de zeneileg az 1. kategóriába tartozik.

    Aztán vki az igényeit ki tudja-e elégíteni, az már más kérdés. Vagyis h mennyi pénze van.

    Tehát ez három paraméter amire szükség van, Yehudi Menuhin játékának maradéktalan élvezetéhez: a zenei színvonal igénye, a hangzás színvonalának igénye és a pénz.
  • dez #52
    Egyesek... És? Akkor másoknak se legyen, vagy mi van?

    Egyébként éppen ez az, hogy akár többszázezerért is lehet venni olyat, ami inkább csak kommersz hifi, mert akik veszik, azok többsége sznob milliomos, kevés hallással. Szal itt sem a minőségre van igazi igény, hanem arra, hogy elmondhassa, hogy xy márkája van. Az igazán jót meg alig lehet eladni, mert magányos megszállottak csinálják.
  • exac #51
    Annyira felesleges ez a vita az hanghordozók körül... Egyesek agyonmagasztalják a hangvisszaadó eszközeiket, aztán mégcsak nem is zenét hallgatnak rajta.

    Pedig a zene lenne a lényeg nem?

    A kedvenceim azok, akik megveszik a méregdrága hangcuccot és techno-t, vagy metált hallgatnak rajta. Na az aztán élvezet... Nesze neked audiofil hangvisszaadás! De csak hajrá, valakik jó vastagon megélnek ebből a hóbortból is :)
  • dez #50
    Főleg. ;)
  • Molnibalage #49
    "Egyébként hegedűt 5.1-en, ezt nevezem."

    Ezt meg hogy érted? Számítógépről megy a cucc...
  • dez #48
    Ilyen alapon az sem igénytelen, aki Sokol rádiót hallgat, mert hogy nem tellik jobbra.

    Az a félmillás cucc azért félmillás, mert nincs rá tömeges igény, és a piac törvényi alapján jól lehúzzák azt a szűkebb réteget, akiknek van rá igénye.

    Egyébként hegedűt 5.1-en, ezt nevezem.