SG.hu
Itthon csak most győzte le a DVD a VHS-t
A DVD-t nézők aránya idén először megelőzte a videózókét, és minden második internetező több időt tölt a világhálón, mint egy évvel ezelőtt.
A BellResearch kutatása szerint a magyarországi háztartások 97 százalékánál található legalább egy televíziókészülék. Az otthonok csaknem kétharmadához [63 százalék] kábelen jut el a műsor, ugyanakkor parabolaantennás műholdvevővel csupán minden nyolcadik-kilencedik rendelkezik. Videólejátszót - az egy évvel korábbiakhoz hasonlóan - hozzávetőlegesen minden második háztartásban [54 százalék] találunk. Az elemzők arra is rámutattak, hogy az idei évben már 14 százalékos különbség mutatható ki a vezetékes- és a mobiltelefon-ellátottság között [65, illetve 79 százalék] - ezzel tovább mélyült a tavaly mért 11 százalékos szakadék.
Az eszközellátottság mellett a BellResearch kutatói az egyes médiatípusok használatának elterjedtségét, valamint az azokra fordított időt is részletesen vizsgálták. A felmérés szerint a 15. életévüket betöltött lakosságban gyakorlatilag mindenki szokott valamilyen rendszerességgel televíziót nézni, átlagosan napi 3 órát; ezt az arányt egyedül a rádió közelíti meg, amit a vizsgált lakossági kör 82 százaléka hallgat, naponta átlagosan 2,8 órát. Az internetet tízből három lakos használja, napi átlagban 1,2 órát töltve aktívan a hálón.
A műsoros adathordozók közül - az előző évek statisztikáihoz hasonlóan - még mindig a cd a legelterjedtebb, minden második megkérdezett szokott ilyen hanghordozót hallgatni. A DVD térhódítása idén is folytatódott: a tavaly mért 37 százalékkal szemben idén már a 15 éves vagy annál idősebb lakosok több mint kétötöde [44 százalék] néz valamilyen gyakorisággal DVD-t, és az arány idén haladja meg először az egyre inkább "elavultnak" számító adathordozót használók, a videózók arányát [38 százalék].
A legalább 15 éves, az internetet valamilyen rendszerességgel használó lakosok közül négyből három számára legalább egy területen az online média tölti be az elsődleges információforrás szerepét. Különösen jellemző ez a városokban élőkre, a 15-44 évesekre, a felsőfokú végzettséggel rendelkezőkre és a férfiakra. A hobbival, illetve speciális érdeklődéssel kapcsolatos tájékozódás céljából az átlagosnál gyakrabban veszik igénybe ezt az új médiát, ugyanakkor a napi hírek, illetve az aktuális témák esetében még mindig a televízió dominanciája figyelhető meg.
A világhálót használók csaknem fele nyilatkozta a kutatásban, hogy az elmúlt évben több időt töltött internetezéssel, ezzel szemben csupán 7 százalékuk számolt be csökkenésről. Ez a tendencia kizárólag erre a médiára jellemző, ugyanis a hagyományos média és a nyomtatott sajtótermékek területén egyértelműen csökkenést tapasztalhatunk. A BellResearch elemzői az interneten kívül egyedül a CDd-hallgatásra és a DVD-nézésre fordított időre vonatkozóan mértek növekedést, azonban sokkal alacsonyabb arányút, mint az internet esetében.
A BellResearch kutatása szerint a magyarországi háztartások 97 százalékánál található legalább egy televíziókészülék. Az otthonok csaknem kétharmadához [63 százalék] kábelen jut el a műsor, ugyanakkor parabolaantennás műholdvevővel csupán minden nyolcadik-kilencedik rendelkezik. Videólejátszót - az egy évvel korábbiakhoz hasonlóan - hozzávetőlegesen minden második háztartásban [54 százalék] találunk. Az elemzők arra is rámutattak, hogy az idei évben már 14 százalékos különbség mutatható ki a vezetékes- és a mobiltelefon-ellátottság között [65, illetve 79 százalék] - ezzel tovább mélyült a tavaly mért 11 százalékos szakadék.
Az eszközellátottság mellett a BellResearch kutatói az egyes médiatípusok használatának elterjedtségét, valamint az azokra fordított időt is részletesen vizsgálták. A felmérés szerint a 15. életévüket betöltött lakosságban gyakorlatilag mindenki szokott valamilyen rendszerességgel televíziót nézni, átlagosan napi 3 órát; ezt az arányt egyedül a rádió közelíti meg, amit a vizsgált lakossági kör 82 százaléka hallgat, naponta átlagosan 2,8 órát. Az internetet tízből három lakos használja, napi átlagban 1,2 órát töltve aktívan a hálón.
A műsoros adathordozók közül - az előző évek statisztikáihoz hasonlóan - még mindig a cd a legelterjedtebb, minden második megkérdezett szokott ilyen hanghordozót hallgatni. A DVD térhódítása idén is folytatódott: a tavaly mért 37 százalékkal szemben idén már a 15 éves vagy annál idősebb lakosok több mint kétötöde [44 százalék] néz valamilyen gyakorisággal DVD-t, és az arány idén haladja meg először az egyre inkább "elavultnak" számító adathordozót használók, a videózók arányát [38 százalék].
A legalább 15 éves, az internetet valamilyen rendszerességgel használó lakosok közül négyből három számára legalább egy területen az online média tölti be az elsődleges információforrás szerepét. Különösen jellemző ez a városokban élőkre, a 15-44 évesekre, a felsőfokú végzettséggel rendelkezőkre és a férfiakra. A hobbival, illetve speciális érdeklődéssel kapcsolatos tájékozódás céljából az átlagosnál gyakrabban veszik igénybe ezt az új médiát, ugyanakkor a napi hírek, illetve az aktuális témák esetében még mindig a televízió dominanciája figyelhető meg.
A világhálót használók csaknem fele nyilatkozta a kutatásban, hogy az elmúlt évben több időt töltött internetezéssel, ezzel szemben csupán 7 százalékuk számolt be csökkenésről. Ez a tendencia kizárólag erre a médiára jellemző, ugyanis a hagyományos média és a nyomtatott sajtótermékek területén egyértelműen csökkenést tapasztalhatunk. A BellResearch elemzői az interneten kívül egyedül a CDd-hallgatásra és a DVD-nézésre fordított időre vonatkozóan mértek növekedést, azonban sokkal alacsonyabb arányút, mint az internet esetében.