Berta Sándor
Rádiótechnikás autóazonosítás Malajziában
Az ázsiai állam hatóságai úgy döntöttek, hogy a nagy autólopási arányok miatt rádiótechnikás azonosítóchipekkel látják el a maláj járművek rendszámtábláit. Malajziában naponta 30 autót lopnak el.
A probléma a világ szinte minden országában, így hazánkban is ismert: hol különböző szerszámokkal, hol a legkorszerűbb laptopokkal felszerelkezve, de több száz banda fáradozik azon, hogy ellopják a legkülönbözőbb márkájú gépkocsikat, amiket aztán vagy alkatrészekre szétbontva, vagy átfestve, stb. értékesítenek. Malajziában jelenleg naponta 30 autót lopnak el és ezt unták meg a helyi hatóságok. Az új elképzelés szerint a jövőben minden személy- és tehergépkocsit fel fognak szerelni RFID-chippel, ami segít majd a jármű azonosításában. Az adatok egyaránt leolvashatók lesznek a kézi, a mobil és a helyhez kötött készülékekkel.
A járművek rendszámtábláiba olyan, a manipulációknak is ellenálló chipeket szerelnek, amelyek akár tíz éven keresztül is működnek és egyfolytában küldik a jeleket. A chipben tárolt információkat akár már 100 méterről is le lehet majd olvasni. Az új eszközöket kizárólag az állam által hitelesített szakemberek szerelhetik majd fel és ők le is pecsételnek minden egyes a rendszámtáblákba integrált chipet. A tárolt információk között egyaránt lesznek az adott járműre, illetve a tulajdonosára vonatkozó adatok, így a rendőrség pillanatokon belül kiderítheti, hogy kinek a tulajdonában van az adott gépkocsi.
A helyi sajtó az autók MyKadjaként emlegeti a rendszert. A My Kad egy olyan személyazonosító igazolvány, amelyet 2001 óta 23 millió maláj lakos között osztottak szét. A kártya tartalmazza az adott állampolgár személyes adatait, valamint az ujjlenyomatait is, de ezenkívül útlevélként, jogosítványként és társadalombiztosítási és EC-kártyaként is használható.
Hasonló rendszert tesztelnek Londonban is, ahol a városba beérkező, de a belvárosi dugódíjat megfizetni nem akaró és ezért különböző trükkökhöz folyamodó autósokat akarják ilyen módon kiszűrni.
A probléma a világ szinte minden országában, így hazánkban is ismert: hol különböző szerszámokkal, hol a legkorszerűbb laptopokkal felszerelkezve, de több száz banda fáradozik azon, hogy ellopják a legkülönbözőbb márkájú gépkocsikat, amiket aztán vagy alkatrészekre szétbontva, vagy átfestve, stb. értékesítenek. Malajziában jelenleg naponta 30 autót lopnak el és ezt unták meg a helyi hatóságok. Az új elképzelés szerint a jövőben minden személy- és tehergépkocsit fel fognak szerelni RFID-chippel, ami segít majd a jármű azonosításában. Az adatok egyaránt leolvashatók lesznek a kézi, a mobil és a helyhez kötött készülékekkel.
A járművek rendszámtábláiba olyan, a manipulációknak is ellenálló chipeket szerelnek, amelyek akár tíz éven keresztül is működnek és egyfolytában küldik a jeleket. A chipben tárolt információkat akár már 100 méterről is le lehet majd olvasni. Az új eszközöket kizárólag az állam által hitelesített szakemberek szerelhetik majd fel és ők le is pecsételnek minden egyes a rendszámtáblákba integrált chipet. A tárolt információk között egyaránt lesznek az adott járműre, illetve a tulajdonosára vonatkozó adatok, így a rendőrség pillanatokon belül kiderítheti, hogy kinek a tulajdonában van az adott gépkocsi.
A helyi sajtó az autók MyKadjaként emlegeti a rendszert. A My Kad egy olyan személyazonosító igazolvány, amelyet 2001 óta 23 millió maláj lakos között osztottak szét. A kártya tartalmazza az adott állampolgár személyes adatait, valamint az ujjlenyomatait is, de ezenkívül útlevélként, jogosítványként és társadalombiztosítási és EC-kártyaként is használható.
Hasonló rendszert tesztelnek Londonban is, ahol a városba beérkező, de a belvárosi dugódíjat megfizetni nem akaró és ezért különböző trükkökhöz folyamodó autósokat akarják ilyen módon kiszűrni.