Napi Online
Feljövőben a chipes bankkártyák
A kártyaelfogadás a vártnál sokkal lassabban terjed, amit az is indokolhat, hogy a kereskedőknél elhelyezett terminálok sem kellő gyorsasággal szaporodnak. Ezen a területen azonban, akár a chipkártyák elfogadása terén, még az idén jelentős változásokra lehet számítani.
Miközben a Magyarországon kibocsátott bankkártyák száma az elmúlt évben jelentősen nőtt, a két legnagyobb hazai kártyamárka, a MasterCard és a Visa elfogadói hálózata még egy számjegyű bővülést sem tudott felmutatni. A kereskedői elfogadóhelyeken működő terminálok (POS) száma tavaly még nem érte el a harmincezret, ezeknek pedig - szakértők szerint - tavaly év végén alig ötöde volt alkalmas a korszerű chipplasztikok olvasására. Az egymillió főre jutó kereskedői POS-terminálok számában (NAPI Gazdaság, 2006. szeptember 9., 4. oldal) jelentős a magyarországi lemaradás. Most azonban mintha néhány bank kiemeltebben kezdene foglalkozni ezzel a területtel, bár a többség még mindig érdektelenül kezeli a POS-kérdést.
Az Erste Bank új értékesítési csatornák bevonásával és új piacok felkutatásával kívánja elérni azt, hogy az év végéig minimálisan megduplázza jelenlegi piaci részesedését ebben az üzletágban. A K&H Bank augusztus végén már több mint 12 ezer POS-terminállal rendelkezett. A banknál egyértelműen arra számítanak, hogy a következő néhány évben tovább bővül a bankkártya-elfogadó kereskedelmi egységek száma. A legnagyobb magyar bank kereskedőkhöz kihelyezett termináljainak száma idén év közepén több mint 27 ezer volt, ami azt jelenti, hogy az OTP-nek közel 4500-zal több POS-terminálja volt, mint egy évvel korábban.
A Budapest Bank 2005 decemberében indította újra POS-terminálos bankkártya-elfogadói hálózatát. Jelenleg közel 400 üzletben lehet ilyen berendezés használatával fizetni. A POS - mondták el lapunk kérdésére a pénzintézetnél - tipikusan kapcsolódó szolgáltatás, ami jellemzően más banki termékekkel együtt értékesíthető jövedelmezően. Hozzátették azonban: azt biztosan ki lehet jelenteni, hogy az elfogadói üzletág új lehetőségeket teremt a bank számára.
A takarékszövetkezeti integráció - tudtuk meg Kovács Máriától, a Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. (Takarékbank) osztályvezetőjétől - jelenleg 400 kereskedői POS-terminállal rendelkezik. Az ATM-hálózat az utóbbi években dinamikusan bővült, ez azonban nem igazán mondható el a kereskedői terminálokról. Miközben a saját ügyfelek készpénzkiszolgálása ATM-en keresztül alapvető követelmény, a POS-elfogadás Kovács Mária szerint nem stratégiai, csak kiegészítő tevékenység a takarékszövetkezeteknél pénzforgalmi számlával rendelkező ügyfelek részére. A Raiffeisen Bank nem- csak hogy saját tulajdonú ATM-mel nem rendelkezik, POS-t sem birtokol - tudtuk meg Braun Csabától, a pénzintézet elektronikus csatornákkal foglalkozó főosztályának vezetőjétől.
Az OTP Bank rendszerei - tájékoztattak a pénzintézetnél - már 2005-ben készen álltak a chipfunkciók ellátására. A forgalomban lévő plasztikoknak több mint 35 százaléka tartalmaz chipet, és - egy-két speciális típust leszámítva, ahol az OTP Bank nem is szándékozik chipesíteni - folyamatosan csak EMV-kártyákat ad ki a bank újként és csereként is. 2005 óta az új helyszíneken chip és mágnescsík olvasására egyaránt alkalmas ATM-eket és POS-okat telepít az OTP Bank. Várhatóan 2007 januárjától indul programszerűen a kereskedőknél a chipolvasásra is alkalmas berendezések üzembe helyezése.
A K&H a csak mágnescsíkot elfogadni képes POS-okat az év végéig tervezi lecserélni chipkártya elfogadására is alkalmas terminálokra. A BB bankkártyás fizetést biztosító eszközei is még az idén képesek lesznek chipkártya elfogadására. A CIB Bank tervei között is szerepel a chipkártya elfogadása és kibocsátása is. A chipkártya-elfogadás fejlesztése folyamatban van az integrált takarékszövetkezeteknél, ATM-ek esetében a fejlesztéseket, gépcseréket már az idén megkezdik.
Vezető tagbankjaival folytatott eredményes tárgyalásainak lezárásaként a Visa Europe bejelentette cashback-szolgáltatásának bevezetését Lengyelországban és Olaszországban. Csehországban ugyanerre a következő évben kerülhet sor, miután a társaság nemrégiben megegyezett valamennyi cseh tagbankjával a szolgálat elindításáról és a működéshez szükséges belföldi hálózat kialakításának keretéről. A magyar tagokkal még folynak a tárgyalások, hogy az ő vásárlóik is részesülhessenek a szolgáltatás előnyeiből.
A cashback olyan új megoldás, amelynek segítségével a kártyatulajdonosok kis összegű készpénzt vehetnek fel a napi bevásárlás során. A kereskedők jól járnak az alacsonyabb kezelési költséggel és a több vásárlóval, miközben extra szolgáltatást nyújtanak a vevők számára. Arról, hogy Magyarországon is megjelenik ez a lehetőség, egyelőre még semmilyen konkrét hír sincs.
A kártyaelfogadó berendezéseket fejlesztik a bankok, de egy-egy újdonságra hónapokat is várni kell. A K&H Bank országszerte telepített olyan készpénzkiadó automatákat, amelyek hangos információkkal segítik a csökkent látóképességűeket. A Commerzbank bankjegyfelismerő berendezéseket helyezett ki (a befizetési - deposit - funkciókat is ellátó gépeknél a pénzt borítékban kell a gépbe "adagolni"). A Budapest Bank ATM-ügyfelei a készpénzfelvétel mellett egyenlegüket is lekérdezhetik, illetve PIN-kódjukat is megváltoztathatják. Ezenkívül lehetőség van mindhárom magyarországi mobilszolgáltató mobilegyenlegénel feltöltésére online módon. Az ATM-ek által nyújtott szolgáltatásokat - állítják a banknál - a piaci igényeknek megfelelően folyamatosan fejlesztik.
Miközben a Magyarországon kibocsátott bankkártyák száma az elmúlt évben jelentősen nőtt, a két legnagyobb hazai kártyamárka, a MasterCard és a Visa elfogadói hálózata még egy számjegyű bővülést sem tudott felmutatni. A kereskedői elfogadóhelyeken működő terminálok (POS) száma tavaly még nem érte el a harmincezret, ezeknek pedig - szakértők szerint - tavaly év végén alig ötöde volt alkalmas a korszerű chipplasztikok olvasására. Az egymillió főre jutó kereskedői POS-terminálok számában (NAPI Gazdaság, 2006. szeptember 9., 4. oldal) jelentős a magyarországi lemaradás. Most azonban mintha néhány bank kiemeltebben kezdene foglalkozni ezzel a területtel, bár a többség még mindig érdektelenül kezeli a POS-kérdést.
Az Erste Bank új értékesítési csatornák bevonásával és új piacok felkutatásával kívánja elérni azt, hogy az év végéig minimálisan megduplázza jelenlegi piaci részesedését ebben az üzletágban. A K&H Bank augusztus végén már több mint 12 ezer POS-terminállal rendelkezett. A banknál egyértelműen arra számítanak, hogy a következő néhány évben tovább bővül a bankkártya-elfogadó kereskedelmi egységek száma. A legnagyobb magyar bank kereskedőkhöz kihelyezett termináljainak száma idén év közepén több mint 27 ezer volt, ami azt jelenti, hogy az OTP-nek közel 4500-zal több POS-terminálja volt, mint egy évvel korábban.
A Budapest Bank 2005 decemberében indította újra POS-terminálos bankkártya-elfogadói hálózatát. Jelenleg közel 400 üzletben lehet ilyen berendezés használatával fizetni. A POS - mondták el lapunk kérdésére a pénzintézetnél - tipikusan kapcsolódó szolgáltatás, ami jellemzően más banki termékekkel együtt értékesíthető jövedelmezően. Hozzátették azonban: azt biztosan ki lehet jelenteni, hogy az elfogadói üzletág új lehetőségeket teremt a bank számára.
A takarékszövetkezeti integráció - tudtuk meg Kovács Máriától, a Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. (Takarékbank) osztályvezetőjétől - jelenleg 400 kereskedői POS-terminállal rendelkezik. Az ATM-hálózat az utóbbi években dinamikusan bővült, ez azonban nem igazán mondható el a kereskedői terminálokról. Miközben a saját ügyfelek készpénzkiszolgálása ATM-en keresztül alapvető követelmény, a POS-elfogadás Kovács Mária szerint nem stratégiai, csak kiegészítő tevékenység a takarékszövetkezeteknél pénzforgalmi számlával rendelkező ügyfelek részére. A Raiffeisen Bank nem- csak hogy saját tulajdonú ATM-mel nem rendelkezik, POS-t sem birtokol - tudtuk meg Braun Csabától, a pénzintézet elektronikus csatornákkal foglalkozó főosztályának vezetőjétől.
Az OTP Bank rendszerei - tájékoztattak a pénzintézetnél - már 2005-ben készen álltak a chipfunkciók ellátására. A forgalomban lévő plasztikoknak több mint 35 százaléka tartalmaz chipet, és - egy-két speciális típust leszámítva, ahol az OTP Bank nem is szándékozik chipesíteni - folyamatosan csak EMV-kártyákat ad ki a bank újként és csereként is. 2005 óta az új helyszíneken chip és mágnescsík olvasására egyaránt alkalmas ATM-eket és POS-okat telepít az OTP Bank. Várhatóan 2007 januárjától indul programszerűen a kereskedőknél a chipolvasásra is alkalmas berendezések üzembe helyezése.
A K&H a csak mágnescsíkot elfogadni képes POS-okat az év végéig tervezi lecserélni chipkártya elfogadására is alkalmas terminálokra. A BB bankkártyás fizetést biztosító eszközei is még az idén képesek lesznek chipkártya elfogadására. A CIB Bank tervei között is szerepel a chipkártya elfogadása és kibocsátása is. A chipkártya-elfogadás fejlesztése folyamatban van az integrált takarékszövetkezeteknél, ATM-ek esetében a fejlesztéseket, gépcseréket már az idén megkezdik.
Vezető tagbankjaival folytatott eredményes tárgyalásainak lezárásaként a Visa Europe bejelentette cashback-szolgáltatásának bevezetését Lengyelországban és Olaszországban. Csehországban ugyanerre a következő évben kerülhet sor, miután a társaság nemrégiben megegyezett valamennyi cseh tagbankjával a szolgálat elindításáról és a működéshez szükséges belföldi hálózat kialakításának keretéről. A magyar tagokkal még folynak a tárgyalások, hogy az ő vásárlóik is részesülhessenek a szolgáltatás előnyeiből.
A cashback olyan új megoldás, amelynek segítségével a kártyatulajdonosok kis összegű készpénzt vehetnek fel a napi bevásárlás során. A kereskedők jól járnak az alacsonyabb kezelési költséggel és a több vásárlóval, miközben extra szolgáltatást nyújtanak a vevők számára. Arról, hogy Magyarországon is megjelenik ez a lehetőség, egyelőre még semmilyen konkrét hír sincs.
A kártyaelfogadó berendezéseket fejlesztik a bankok, de egy-egy újdonságra hónapokat is várni kell. A K&H Bank országszerte telepített olyan készpénzkiadó automatákat, amelyek hangos információkkal segítik a csökkent látóképességűeket. A Commerzbank bankjegyfelismerő berendezéseket helyezett ki (a befizetési - deposit - funkciókat is ellátó gépeknél a pénzt borítékban kell a gépbe "adagolni"). A Budapest Bank ATM-ügyfelei a készpénzfelvétel mellett egyenlegüket is lekérdezhetik, illetve PIN-kódjukat is megváltoztathatják. Ezenkívül lehetőség van mindhárom magyarországi mobilszolgáltató mobilegyenlegénel feltöltésére online módon. Az ATM-ek által nyújtott szolgáltatásokat - állítják a banknál - a piaci igényeknek megfelelően folyamatosan fejlesztik.