Gyurkity Péter
Napi 100 millió látogató a YouTube oldalain
A videómegosztó közösségi oldalak között magasan a tavaly indult YouTube vezet, amely már napi százmillió letöltést szolgál ki. Az oldal népszerűsége rakétaként ível felfelé, még a keresőóriásokat is maga mögött hagyva.
A Reuters a Hitwise piackutató cég adataira hivatkozva nyilvánította a legnépszerűbb videómegosztó közösségi oldalnak a YouTube.com-ot. A tavaly útjára indított portál az Egyesült Államokban az összes videóletöltések 60 százalékáért felelős, ami nem kis teljesítmény, figyelembe véve, hogy olyan óriásokkal kell megküzdenie, mint az MSN, a Google, vagy a Yahoo.
A tengerentúlon a tágabb értelemben vett multimédiás szórakoztatói piac csaknem egyharmadát uralja az oldal, amely mögött még a tizenévesekre szakosodott MySpace.com is elmarad. A Nielsen/NetRatings adatai szerint havonta 20 millió internetező látogatja rendszeresen a portált. A keresőipar óriásai, mint az MSN, a Google, a Yahoo és az AOL kénytelenek megelégedni 3-5 százalék közötti részesedéssel, és még együtt sem képesek megközelíteni a YouTube eredményét. Pedig a Google hasonló szolgáltatását sem kell félteni, a Google Video sem kispályázik, elég, ha csak az amerikai Nemzeti Archívummal kötött megállapodásukra gondolunk.
Természetesen a YouTube igyekszik is megragadni a kínálkozó lehetőségeket. Legutóbb az NBC műsorainak népszerűsítéséről állapodtak meg a nagynevű televíziós társasággal. Az oldal üzemeltetői ahhoz is értenek, hogyan csapjanak nagy hírverést maguk körül: júniusban az előre bejelentett karbantartás helyett önhekkelést hajtottak végre, alaposan ráijesztve a látogatókra - ennek eredményeként napokig az internetes magazinok címoldalán szerepeltek, tovább növelve ismertségüket.
A látogatottsági adatok tehát rakétaként ívelnek felfelé, még akkor is, ha bizonyos ügyekben kételyek merülnek fel a közösségi oldalak szerepével kapcsolatban. Kitűnő példa erre a nemrég vegyes visszhangot kiváltó videó, amelyben védett állatok élvenyúzását, illetve nem túl finom módszerrel történő megölésüket mutatták be. Mivel a különböző állatvédő szervezetek már bő egy éve ismerik a felvételt, a terjesztők célja minden bizonnyal a közvélemény felkavarása, a széleskörű tiltakozás elindítása volt - ehelyett többnyire undorral és közönnyel találkoztak, illetve olyan kérdésekkel, hogy miért van szükség az ilyen és ehhez hasonló brutális videók tömeges terjesztésére.
A Reuters a Hitwise piackutató cég adataira hivatkozva nyilvánította a legnépszerűbb videómegosztó közösségi oldalnak a YouTube.com-ot. A tavaly útjára indított portál az Egyesült Államokban az összes videóletöltések 60 százalékáért felelős, ami nem kis teljesítmény, figyelembe véve, hogy olyan óriásokkal kell megküzdenie, mint az MSN, a Google, vagy a Yahoo.
A tengerentúlon a tágabb értelemben vett multimédiás szórakoztatói piac csaknem egyharmadát uralja az oldal, amely mögött még a tizenévesekre szakosodott MySpace.com is elmarad. A Nielsen/NetRatings adatai szerint havonta 20 millió internetező látogatja rendszeresen a portált. A keresőipar óriásai, mint az MSN, a Google, a Yahoo és az AOL kénytelenek megelégedni 3-5 százalék közötti részesedéssel, és még együtt sem képesek megközelíteni a YouTube eredményét. Pedig a Google hasonló szolgáltatását sem kell félteni, a Google Video sem kispályázik, elég, ha csak az amerikai Nemzeti Archívummal kötött megállapodásukra gondolunk.
Természetesen a YouTube igyekszik is megragadni a kínálkozó lehetőségeket. Legutóbb az NBC műsorainak népszerűsítéséről állapodtak meg a nagynevű televíziós társasággal. Az oldal üzemeltetői ahhoz is értenek, hogyan csapjanak nagy hírverést maguk körül: júniusban az előre bejelentett karbantartás helyett önhekkelést hajtottak végre, alaposan ráijesztve a látogatókra - ennek eredményeként napokig az internetes magazinok címoldalán szerepeltek, tovább növelve ismertségüket.
A látogatottsági adatok tehát rakétaként ívelnek felfelé, még akkor is, ha bizonyos ügyekben kételyek merülnek fel a közösségi oldalak szerepével kapcsolatban. Kitűnő példa erre a nemrég vegyes visszhangot kiváltó videó, amelyben védett állatok élvenyúzását, illetve nem túl finom módszerrel történő megölésüket mutatták be. Mivel a különböző állatvédő szervezetek már bő egy éve ismerik a felvételt, a terjesztők célja minden bizonnyal a közvélemény felkavarása, a széleskörű tiltakozás elindítása volt - ehelyett többnyire undorral és közönnyel találkoztak, illetve olyan kérdésekkel, hogy miért van szükség az ilyen és ehhez hasonló brutális videók tömeges terjesztésére.