Berta Sándor
Iskolai tananyagok hordozható lejátszókra
Német tudósok azon dolgoznak, hogy miként lehetne a különböző hordozható lejátszókat alkalmassá tenni a közép- vagy főiskolai tananyagok tárolására. Amennyiben a fejlesztések sikerrel járnak, úgy akár egy teljes heti anyag is felvihető lesz a készülékekre.
A kutatók azt szeretnék elérni, hogy a közeljövőben az iPod és más merevlemezzel rendelkező lejátszók egy új területen, az oktatásban is felhasználhatók legyenek. Az Osnabrücki Egyetem Virtuális Tanulást Támogató Központjának munkatársai szerint a feladat nagy, de korántsem lehetetlen.
A szakemberek példaként az amerikai főiskolákat és egyetemeket hozzák fel, ahol egy ideje már kísérleteznek az ilyen és hasonló módszerekkel a tanulásban. Amerikai tudósok például legutóbb azzal próbálkoztak, hogy a tankönyvek tartalmát audio- és videófájlként tették fel az internetre, így egy osztály összes tanulója egyszerre hallgathatta az adott tananyagot és ha valaki lemaradt, akkor akár vissza is kereshetett a fájlban. Az ilyen megoldásoknak köszönhetően megmaradnak például a tanár előadásának a korábban kevésbé fontosnak ítélt és ezért meg nem jegyzett részei is.
Az osnabrücki kutatók jelenleg két eljáráson dolgoznak. Az egyiknél a tananyag audiofelvételét összevágnák a bemutatókkal, vagyis miközben a hallgató látja a Powerpoint fájlban magát az előadást, közben hallja a tanár hangját is. A másik esetében az egész tananyagot vagy annak egyes részeit digitalizálják és rákerülne a hordozható lejátszók merevlemezére vagy pedig minidiszkekre.
Ezeknek a megoldásoknak több előnye is van, egyrészt a diák bármikor előre- vagy visszakereshet a felvételen, másrészt a digitális tartalom jobban bírja a megpróbáltatásokat, akár 4-5 év múlva is ugyanolyan minőségben meghallgatható. Végül, de nem utolsósorban egy minidiszk és a digitalizálás együttesen is jóval olcsóbb egy bármilyen kedvező áron is előállított hagyományos tankönyvnél.
A kutatók azt szeretnék elérni, hogy a közeljövőben az iPod és más merevlemezzel rendelkező lejátszók egy új területen, az oktatásban is felhasználhatók legyenek. Az Osnabrücki Egyetem Virtuális Tanulást Támogató Központjának munkatársai szerint a feladat nagy, de korántsem lehetetlen.
A szakemberek példaként az amerikai főiskolákat és egyetemeket hozzák fel, ahol egy ideje már kísérleteznek az ilyen és hasonló módszerekkel a tanulásban. Amerikai tudósok például legutóbb azzal próbálkoztak, hogy a tankönyvek tartalmát audio- és videófájlként tették fel az internetre, így egy osztály összes tanulója egyszerre hallgathatta az adott tananyagot és ha valaki lemaradt, akkor akár vissza is kereshetett a fájlban. Az ilyen megoldásoknak köszönhetően megmaradnak például a tanár előadásának a korábban kevésbé fontosnak ítélt és ezért meg nem jegyzett részei is.
Az osnabrücki kutatók jelenleg két eljáráson dolgoznak. Az egyiknél a tananyag audiofelvételét összevágnák a bemutatókkal, vagyis miközben a hallgató látja a Powerpoint fájlban magát az előadást, közben hallja a tanár hangját is. A másik esetében az egész tananyagot vagy annak egyes részeit digitalizálják és rákerülne a hordozható lejátszók merevlemezére vagy pedig minidiszkekre.
Ezeknek a megoldásoknak több előnye is van, egyrészt a diák bármikor előre- vagy visszakereshet a felvételen, másrészt a digitális tartalom jobban bírja a megpróbáltatásokat, akár 4-5 év múlva is ugyanolyan minőségben meghallgatható. Végül, de nem utolsósorban egy minidiszk és a digitalizálás együttesen is jóval olcsóbb egy bármilyen kedvező áron is előállított hagyományos tankönyvnél.