Berta Sándor

Kivonul a zenei piacról a Rio

Az MP3-lejátszók és a más hordozható audio lejátszó készülékek piacának egyik meghatározó szereplője távozik. A Rio készülékek gyártását idén szeptemberben állítják le.

A Rio anyavállalata, a D&M Holdings bejelentése értelmében azért került sor a sajnálatos lépésre, mert a cég nem tudott lépést tartani konkurenseivel és alulmaradt az intenzív piaci harcban. A kieső bevételek miatt a Rio egyre nagyobb veszteséget volt kénytelen elkönyvelni és ezért rákényszerült a zenei piacról való kivonulását jelentő döntés meghozatalára.

A hordozható audiokészülékek piacát jelenleg az Apple uralja az iTunes online zenebolt hálózatának és az iPod nevű készülékének köszönhetően. Az utóbbi termék különböző változataival a vállalat a teljes piacot lefedi és mindenki megtalálhatja náluk a számára és a pénztárcájának megfelelő modelleket. Az Apple piaci részesedése 70 százalék és így a többi cég csak aprócska szeleteket tud kihasítani magának a hordozható audiolejátszók piacát jelképező tortából.

A D&M Holdings tájékoztatása szerint a Rio kivonulása 25,4 millió dolláros terhet ró majd az anyavállalatra. Ugyan nem szakítanak a hordozható audiolejátszók készítésével, ám a jövőben kizárólag csúcsminőségű és ennek megfelelő árszabású, "prémiumkategóriás termékeket" fognak piacra dobni. A holding részét képezik többek között a Denon, a Marantz, a McIntosh Laboratory és a Replay TV cégek.

Az első Rio-lejátszót még a Diamond Multimedia dobta piacra, azonban a vállalatot 1998-ban beperelte a RIAA arra hivatkozva, hogy a készülék által támogatott MP3 formátum az illegális másolók kedvence. Szerencsére a bíróság a Diamond Multimedia-nak adott igazat és ezzel a döntéssel gyakorlatilag megnyílt az út a digitális zenei piac kialakulása előtt.

A Diamond Multimedia-t később az S3 vette át, amely átszervezéseket hajtott végre, így került a Rio a Sonicblue-hoz. A dotcom-botrány ennek a gyártónak is megrengette a piaci pozícióját és 2003 elején megvásárolta a Rio-t a Sonicblue-tól a D&M Holdings. Mint látható, a Rio "pályafutása" tele volt balszerencsés momentumokkal és az idén már nem kerülhette el a sorsát az egykor szép reményekkel útnak induló cég. Ezt pedig egyedül a felhasználók bánhatják, hiszen így egy szereplővel kevesebb maradt a hordozható audiolejátszók piacán. Ez azonban egyedül csak az Apple-nek kedvez.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fishguy #7
    Szerintem ez az Ipod is csak olyan mint a McDonalds meg a ~Cola Viszik mert amcsi meg mert szép meg dizájnos... teccik a szemnek. És csak a megyer meg hozzá hasonló zsebnek drága. Ha neked is 4200 euró lenne a fizud akkor már nem is sokalnád, egyébként Creative Zen Ytra Rulzik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Omega #6
    drága is meg fél 1 évvel le volt maradva a vetélytársaktól, csak az első terméküket kivéve...
  • Inquisitor #5
    Van iPod mini (4-6GB-os 0,8(?) colos HDD-vel, de már készül belőle 20-60GB-os is), alig nagyobb egy flash alapúnál ... meg van Flashes iPod is.
    Amúgy kb. zéro újítás van benne. Lehet kapni jobb, megbizhatóbb, designosabb lejátszókat ólcsobban. Csak azoknak nincs ekkora marketingjük :)
  • LaPalma #4
    a 70% azért van, mert ott van mögötte az iTunes Music Store(az itthoni viszonyokat inkább hagyjuk...)
    nem véletlen, hogy japánban akik lojálisak a saját márkáikhoz nem volt menő az ipod, egészen addig, amíg ott is beindult az itms. ha jól emléxem 4 nap kellett ahhoz, hogy megelőzze a sony zeneboltját az itunes. és ezzel együtt gyorsan nőttek az ipod eladások.
    OFF(mellesleg nekem nagyon begyere az ipod, de ez szubjektív, tetszett a zen is, de valahogy ez jobban illeszkedett a zsebembe és az íroasztalomra)ON
  • izb #3
    Amerikában max.
    Egy felfújt marhaság ez az Ipod.
  • bigjoe #2
    Hát a rió mindig is nagyon drága volt...

    Egyéb:
    Érdekes nekem nem kellene az iPod, túl nagy ráadásul merevlemezes. Nem értem a 70%-ot.
    (Nekem egy ici-pici memóriás (1G) van...)
  • Inquisitor #1
    Hát gyakorlatilag volt egy jó 1,5 éves holtideje szegény cégnek, mikor ide-oda rakosgatták naná, hogy lemaradt!
    Gyakorlatilag több év után tavaly jött ki egy halom új modellel ... csak már későn.