Berta Sándor
Online CD-vásárlás egy dollárért
Egy különleges internetes áruházat hoztak létre az Egyesült Államokban. A bolt vezetőinek célja, hogy egyesítsék a fájlcserélő hálózatok előnyeit és sikerét a hagyományos kereskedelmi módszerekkel.
Az új áruház neve "lala", és természetesen a lala.com webcímen érhető el. A szolgáltatás egyedisége annak annak köszönhető, hogy nem veheti igénybe bárki, csak azok, akiket egy, a rendszer tagjának számító ismerősük meghív. A lala.com vezetői elmondták, hogy ezt a kitételt néhány héten belül el fogják törölni. Az elv kísértetiesen emlékeztet a Gmail levelezőrendszernél alkalmazott megoldásra, ahol eleinte szintén meghívóra volt szükség ahhoz, hogy valaki regisztráltathassa magát.
Mint ismeretes, a szerzői jog által védett zenei albumok vagy egyéb tartalmak csereberéje hivatalosan tilos. A portálon azonban nem is csereberélik ezeket a CD-ket, hanem a regisztrált tagok megveszik egymástól a legális zenei albumokat. Csupán egyetlen kikötés van, ez pedig az, hogy a CD-t vásárlónak a vétel előtt eladásra kell kínálnia, illetve el kell adnia egy legális zenei albumot. Vagyis voltaképpen cserebere történik, ám jogilag eladásról és vásárlásról van szó.
Az eladásra kínált zenei CD-ket maga az eladó küldi el a vásárlónak, ezután a lala.com rendszere jegyzi a tranzakciót. Emellett fontos, hogy a vásárlók a megvett anyagokat nem tárolhatják sem MP3-lejátszón, sem számítógépen vagy másolt lemezen. Ezt persze senki nem tudja és nem is akarja ellenőrizni. A lala.com üzemeltetői igyekeznek minél több zeneszámot elérhetővé tenni. Ebbéli igyekezetük úgy tűnik, sikeres, hiszen a bolt kínálata már most megközelíti a három millió zenei CD-t.
Bill Nguyen, a portál egyik alapítója elmondta, hogy a bevételekből a zenészeket 20 százalék illeti meg. Nguyen kiemelte, hogy ez egy önkéntes felajánlás, erre őket semmilyen törvény sem kötelezné. Az online bolt egyébként onnan kapta a nevét, hogy a "lala" volt Nguyen fia által kiejtett első szó.
Az új áruház neve "lala", és természetesen a lala.com webcímen érhető el. A szolgáltatás egyedisége annak annak köszönhető, hogy nem veheti igénybe bárki, csak azok, akiket egy, a rendszer tagjának számító ismerősük meghív. A lala.com vezetői elmondták, hogy ezt a kitételt néhány héten belül el fogják törölni. Az elv kísértetiesen emlékeztet a Gmail levelezőrendszernél alkalmazott megoldásra, ahol eleinte szintén meghívóra volt szükség ahhoz, hogy valaki regisztráltathassa magát.
Mint ismeretes, a szerzői jog által védett zenei albumok vagy egyéb tartalmak csereberéje hivatalosan tilos. A portálon azonban nem is csereberélik ezeket a CD-ket, hanem a regisztrált tagok megveszik egymástól a legális zenei albumokat. Csupán egyetlen kikötés van, ez pedig az, hogy a CD-t vásárlónak a vétel előtt eladásra kell kínálnia, illetve el kell adnia egy legális zenei albumot. Vagyis voltaképpen cserebere történik, ám jogilag eladásról és vásárlásról van szó.
Az eladásra kínált zenei CD-ket maga az eladó küldi el a vásárlónak, ezután a lala.com rendszere jegyzi a tranzakciót. Emellett fontos, hogy a vásárlók a megvett anyagokat nem tárolhatják sem MP3-lejátszón, sem számítógépen vagy másolt lemezen. Ezt persze senki nem tudja és nem is akarja ellenőrizni. A lala.com üzemeltetői igyekeznek minél több zeneszámot elérhetővé tenni. Ebbéli igyekezetük úgy tűnik, sikeres, hiszen a bolt kínálata már most megközelíti a három millió zenei CD-t.
Bill Nguyen, a portál egyik alapítója elmondta, hogy a bevételekből a zenészeket 20 százalék illeti meg. Nguyen kiemelte, hogy ez egy önkéntes felajánlás, erre őket semmilyen törvény sem kötelezné. Az online bolt egyébként onnan kapta a nevét, hogy a "lala" volt Nguyen fia által kiejtett első szó.