Bőgel György
Web 2.0, avagy a tömegek lázadása
Van annak valami diszkrét bája, ha a Szilícium-völgy egy ismert vállalkozója Marxot idézi.
Andrew Keen ezt teszi, ráadásul nem is valamelyik könnyebb írásműre hivatkozik, hanem A német ideológiára. Rögtön szögezzük le: Keen nem marxista, a Web 2.0 kapcsán mégis ő jutott az eszébe. Marx az önmegvalósítás utópiájával sok európai idealistát csábított el, és, Keen szerint, a Web 2.0 valami hasonlót tesz a mai világban.
De mit is mond Marx? Keen A német ideológia híres mondatát idézi: "....reggel vadászok, délután halászok, este állatot tenyésztek, vacsora után kritizálok, ahogy nekem teszik, anélkül, hogy valaha is vadásszá, halásszá, állattenyésztővé vagy kritikussá válnék." És mit mondanak a Web 2.0 ideológusai (legyünk potosabbak. egyes ideológusai) Keen szerint? Azt, hogy az ilyesfajta önmegvalósítást a technológia most valóban lehetővé teszi. A publikálás, az újságírás, a filmkészítés, a rádiózás nem nagy cégek monopóliuma többé: az interneten mindenki íróvá, filmrendezővé, rádióssá válhat, azaz kifejezheti, megvalósíthatja önmagát.
Ebben a vízióban kétségtelenül van valami romantikus. Azt is megfigyelhetjük, hogy az új technológiáknak rendszerint megvan a maga romantikus-idealista vonala: új korszak következik, most jönnek a Dávidok és legyőzik a Góliátokat. Az új technológia a parittyájuk. A Dávidok közül néhányan valóban győzedelmeskednek, néhány Góliát elterül a földön. A romantikus-idealista elképzelésekből mindig megvalósul valami, mert ezt diktálja a fejlődés logikája.
Az új Dávidok most a hagyományos médiát támadják. A tömegekhez szólnak: itt az új technológia ami erőssé tesz téged. Szólalj meg, írj blogot, csinálj filmet. Keresd meg a hasonszőrűeket, fogj össze velük, hallassátok a hangotokat, azokat hallgasd, akiket szeretsz hallgatni. Szabj testre mindent, a saját testedre, hiszen te vagy a világ közepe, te, a kreatív amatőr. A jelszó: user-generated online content. És a hagyományos média valóban inog: csökken a lapok példányszáma, mozikat zárnak be, romlanak a nézettségi mutatók, bajban van a zeneipar.
Örül ennek Keen? Nem örül. Elit "mainstream" média nélkül elfelejtjük amit tanultunk, olvastunk, tapasztaltunk vagy hallottunk - mondja. A tradicionális média alapvető feladata - a pénzcsinálás mellett persze - a kiemelkedő tehetségek felfedezése, gondozása és jutalmazása. Mi lenne, mi lesz ezek nélkül? Mindenki beszél és ír, senki sem hallgat és olvas. Milliárdnyi honlap, amatőr és félmatőr rádiók és tévécsatornák ezrei.
...És rengeteg blog. Az egyik éppen Andrew Keené: www.TheGreatSeduction.com. Egyebek közt ezen valósítja meg önmagát.
Andrew Keen ezt teszi, ráadásul nem is valamelyik könnyebb írásműre hivatkozik, hanem A német ideológiára. Rögtön szögezzük le: Keen nem marxista, a Web 2.0 kapcsán mégis ő jutott az eszébe. Marx az önmegvalósítás utópiájával sok európai idealistát csábított el, és, Keen szerint, a Web 2.0 valami hasonlót tesz a mai világban.
Andrew Keen |
Ebben a vízióban kétségtelenül van valami romantikus. Azt is megfigyelhetjük, hogy az új technológiáknak rendszerint megvan a maga romantikus-idealista vonala: új korszak következik, most jönnek a Dávidok és legyőzik a Góliátokat. Az új technológia a parittyájuk. A Dávidok közül néhányan valóban győzedelmeskednek, néhány Góliát elterül a földön. A romantikus-idealista elképzelésekből mindig megvalósul valami, mert ezt diktálja a fejlődés logikája.
Az új Dávidok most a hagyományos médiát támadják. A tömegekhez szólnak: itt az új technológia ami erőssé tesz téged. Szólalj meg, írj blogot, csinálj filmet. Keresd meg a hasonszőrűeket, fogj össze velük, hallassátok a hangotokat, azokat hallgasd, akiket szeretsz hallgatni. Szabj testre mindent, a saját testedre, hiszen te vagy a világ közepe, te, a kreatív amatőr. A jelszó: user-generated online content. És a hagyományos média valóban inog: csökken a lapok példányszáma, mozikat zárnak be, romlanak a nézettségi mutatók, bajban van a zeneipar.
Örül ennek Keen? Nem örül. Elit "mainstream" média nélkül elfelejtjük amit tanultunk, olvastunk, tapasztaltunk vagy hallottunk - mondja. A tradicionális média alapvető feladata - a pénzcsinálás mellett persze - a kiemelkedő tehetségek felfedezése, gondozása és jutalmazása. Mi lenne, mi lesz ezek nélkül? Mindenki beszél és ír, senki sem hallgat és olvas. Milliárdnyi honlap, amatőr és félmatőr rádiók és tévécsatornák ezrei.
...És rengeteg blog. Az egyik éppen Andrew Keené: www.TheGreatSeduction.com. Egyebek közt ezen valósítja meg önmagát.