SG.hu
GVH: a Notebook.hu Kft. is megtévesztett
A GVH Versenytanácsa szerint a Notebook.hu Kft. óriásplakátjain az outlet rendszerű értékesítésről való tájékoztatás alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére.
A testület a cég Törökbálinton, a GL Outlet Centerben üzemeltetett boltjában (HP Outlet) a 2005. augusztus 1. és október 31. közötti akcióját hirdető óriásplakátjait kifogásolta. Indoklásuk szerint az akció keretében olyan termékek is értékesítésre kerültek, amelyeket a fogyasztók szokásszerűen nem soroltak az outlet jellegű termékek közé. A jogsértő magatartásért a GVH Versenytanácsa az Notebook.hu Kft.-t 3 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.
A GVH Versenytanácsa által vizsgált magatartás a cég reklámozási tevékenysége volt, melynek során a törökbálinti GL Outlet Centerben található HP Outlet boltjában forgalmazott, notebook személyi számítógépeket kívánta népszerűsíteni. Az eljárás alá vont, akció keretében árusított termékeket több minőségi csoportra (arany, ezüst, bronz, platina) osztották. A bronz kategóriába olyan termékek tartoztak, amelyek a HP anyavállalat francia felújító üzemben - bontott, vagy sérült csomagolása miatt - újratesztelésre kerültek. Az újratesztelés során előfordulhatott, hogy valamely tesztelési fázisban hibát találtak, és ha szükséges volt, alkatrészt cseréltek benne.
A GVH Versenytanácsa határozatában a Notebook.hu Kft. reklámozási gyakorlatával kapcsolatban rámutatott, az "arany", az "ezüst", illetve a "platina" kategóriákba tartozó készülékek megfelelnek az "outlet" fogalom hétköznapi értelmezésének, ezért ezen termékek esetében a reklámban elegendő tájékoztatást nyújt a fogyasztónak "az outlet rendszerű értékesítés" megjelölés.
A Notebook.hu által alkalmazott "bronz" minőségi kategória azonban olyan készülékeket is magában foglalhat, amelyek nem egyeztethetők össze az "outlet" kifejezés hétköznapi értelmével. Az outlet rendszerű értékesítés a fogyasztó számára az előző évek kollekcióinak, kis mértékben hibás áruknak, többletkészleteknek és mintatermékeknek a csökkentett áron való forgalomba hozatalát jelenti. A bronzkategóriás termékek egy része azonban az újratesztelés során hibásnak minősült, amely ugyan később kijavításra került, de a fogyasztó erről a körülményről nem szerezhetett tudomást az óriásplakátokról.
A szokásos fogyasztói megítélés szerint az újabb meghibásodás kockázata nagyobb az egyszer már javított termékek esetében, függetlenül attól, hogy a gyártó, vagy a forgalmazó ezt a vélekedést megalapozottnak tartja-e vagy sem. A GVH Versenytanácsa álláspontja szerint ez egy olyan körülmény, amelyről a fogyasztót megfelelően tájékoztatni kellett volna.
A testület a cég Törökbálinton, a GL Outlet Centerben üzemeltetett boltjában (HP Outlet) a 2005. augusztus 1. és október 31. közötti akcióját hirdető óriásplakátjait kifogásolta. Indoklásuk szerint az akció keretében olyan termékek is értékesítésre kerültek, amelyeket a fogyasztók szokásszerűen nem soroltak az outlet jellegű termékek közé. A jogsértő magatartásért a GVH Versenytanácsa az Notebook.hu Kft.-t 3 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.
A GVH Versenytanácsa által vizsgált magatartás a cég reklámozási tevékenysége volt, melynek során a törökbálinti GL Outlet Centerben található HP Outlet boltjában forgalmazott, notebook személyi számítógépeket kívánta népszerűsíteni. Az eljárás alá vont, akció keretében árusított termékeket több minőségi csoportra (arany, ezüst, bronz, platina) osztották. A bronz kategóriába olyan termékek tartoztak, amelyek a HP anyavállalat francia felújító üzemben - bontott, vagy sérült csomagolása miatt - újratesztelésre kerültek. Az újratesztelés során előfordulhatott, hogy valamely tesztelési fázisban hibát találtak, és ha szükséges volt, alkatrészt cseréltek benne.
A GVH Versenytanácsa határozatában a Notebook.hu Kft. reklámozási gyakorlatával kapcsolatban rámutatott, az "arany", az "ezüst", illetve a "platina" kategóriákba tartozó készülékek megfelelnek az "outlet" fogalom hétköznapi értelmezésének, ezért ezen termékek esetében a reklámban elegendő tájékoztatást nyújt a fogyasztónak "az outlet rendszerű értékesítés" megjelölés.
A Notebook.hu által alkalmazott "bronz" minőségi kategória azonban olyan készülékeket is magában foglalhat, amelyek nem egyeztethetők össze az "outlet" kifejezés hétköznapi értelmével. Az outlet rendszerű értékesítés a fogyasztó számára az előző évek kollekcióinak, kis mértékben hibás áruknak, többletkészleteknek és mintatermékeknek a csökkentett áron való forgalomba hozatalát jelenti. A bronzkategóriás termékek egy része azonban az újratesztelés során hibásnak minősült, amely ugyan később kijavításra került, de a fogyasztó erről a körülményről nem szerezhetett tudomást az óriásplakátokról.
A szokásos fogyasztói megítélés szerint az újabb meghibásodás kockázata nagyobb az egyszer már javított termékek esetében, függetlenül attól, hogy a gyártó, vagy a forgalmazó ezt a vélekedést megalapozottnak tartja-e vagy sem. A GVH Versenytanácsa álláspontja szerint ez egy olyan körülmény, amelyről a fogyasztót megfelelően tájékoztatni kellett volna.