Berta Sándor
Mobilozást segítő szoftver süketek számára
A süket és a halláskárosult emberek - az egészségesekhez hasonlóan - szeretnék egyformán élvezni és használni a technika korábbi és legújabb vívmányait. Ez azonban számos esetben komoly problémákba ütközik. Brit szakemberek most megoldást találtak arra, hogy miként tudjanak mobiltelefonálni a nagyothallók.
A megoldás nem igazán nevezhető forradalminak, inkább csak logikusnak. SMS-ezésre a süketek és a halláskárosultak is képesek, telefonálni azonban eddig nem vagy nehezen tudtak. A brit kutatók ötlete egyszerű: a hívó fél hangját egy szoftver fordítja le szövegre, majd ezt megjeleníti a mobil készülékek kijelzőjén. A válasz ugyanez a folyamat, csak fordítva, vagyis a süket ember begépeli SMS-ként a válaszát, amit a szoftver átültet beszédbe. A programot a Halláskárosultak Brit Királyi Intézetének (RNID) szakemberei fejlesztették ki. A megoldás előnye, hogy nincs szükség semmilyen kiegészítő hardvereszközre, vagyis a mobiltelefon-gyártóknak, illetve a forgalmazóknak és a mobilszolgáltatóknak csupán a szoftvert kell feltelepíteniük. Az alkalmazás elvileg bármelyik napjainkban kapható készülékre felinstallálható.
Sajnos azonban az új technika elfogadása ennek ellenére meglehetősen nehézkesen halad. Eddig csak a Vodafone támogatja a szoftver alkalmazását, ám remélhetőleg a többi szolgáltató is észbe kap, hiszen - ha már nem empatikusak - legalább üzleti okból is megérné nekik a némi plusz teher, hiszen az adott cégek így több ezer új előfizetőhöz juthatnak.
A megoldás nem igazán nevezhető forradalminak, inkább csak logikusnak. SMS-ezésre a süketek és a halláskárosultak is képesek, telefonálni azonban eddig nem vagy nehezen tudtak. A brit kutatók ötlete egyszerű: a hívó fél hangját egy szoftver fordítja le szövegre, majd ezt megjeleníti a mobil készülékek kijelzőjén. A válasz ugyanez a folyamat, csak fordítva, vagyis a süket ember begépeli SMS-ként a válaszát, amit a szoftver átültet beszédbe. A programot a Halláskárosultak Brit Királyi Intézetének (RNID) szakemberei fejlesztették ki. A megoldás előnye, hogy nincs szükség semmilyen kiegészítő hardvereszközre, vagyis a mobiltelefon-gyártóknak, illetve a forgalmazóknak és a mobilszolgáltatóknak csupán a szoftvert kell feltelepíteniük. Az alkalmazás elvileg bármelyik napjainkban kapható készülékre felinstallálható.
Sajnos azonban az új technika elfogadása ennek ellenére meglehetősen nehézkesen halad. Eddig csak a Vodafone támogatja a szoftver alkalmazását, ám remélhetőleg a többi szolgáltató is észbe kap, hiszen - ha már nem empatikusak - legalább üzleti okból is megérné nekik a némi plusz teher, hiszen az adott cégek így több ezer új előfizetőhöz juthatnak.