Napi Online
Robban az olcsó netes telefon
Kelet- és Közép-Európában a szélessávú technológiához kapcsolódva terjedhet el az internetes telefonálás, azaz a VoIP - derül ki az IDC tanulmányából.
A VoIP forgalmi percek száma az idén - igen alacsony bázisról indulva - több mint ötszörösére nő 2004-hez képest, 2006-ra pedig triplázás várható. A kiadások eközben idén megkétszereződnek, jövőre pedig mintegy 80 százalékkal bővülhetnek. Bár a VoIP a telefónia piacának még mindig viszonylag kis részét teszi ki, hosszabb távon a havi telefonszámlájuk mérséklésére törekvő üzleti és lakossági ügyfelek preferált technológiájává fejlődik - fogalmaz az elemzés. A kiadások növekedése ugyanakkor néhány sikeres év után lassulni fog.
A potenciális költségmegtakarítási lehetőségnek köszönhetően a VoIP a belátható jövőben a kis- és középvállalatok szegmensében gyorsabb ütemben fog terjedni, mint a magánfelhasználók körében. Sőt, a kkv-szektor a nagyvállalatoknál nyitottabb a VoIP-megoldások bevezetésére, hiszen a kisebb szervezetek egyszerűbb telefonálási igényei könnyebben kielégíthetők standard csomagokkal. A VoIP-forgalom döntő részét a nemzetközi hívások adják és ez valószínűleg a közeljövőben sem változik. A változás hosszabb távon, az átfogó VoIP- szolgáltatások megjelenésével várható: akkor, amikor a belföldi hívások mennyisége eléri vagy akar felül is múlja majd a nemzetközi hívások volumenét.
A régió nemzeti piacai közül tavaly Lengyelországban regisztrálták a legnagyobb VoIP-beszédforgalmat illetve -költést, s az idén is ugyanez várható. Magyarország a második, Csehország a harmadik helyezett. E trió a regionális VoIP-piac mintegy 47 százalékát adja. A várakozások szerint 2006 után az eves forgalombővulés mértéke és a VoIP szolgáltatásokra fordított összeg növekedésének üteme egyaránt mérséklődni fog, az előbbi kétszámjegyű régió magas, utóbbi pedig a közepes tartományba - vélik a tanulmány szerzői.
A VoIP forgalmi percek száma az idén - igen alacsony bázisról indulva - több mint ötszörösére nő 2004-hez képest, 2006-ra pedig triplázás várható. A kiadások eközben idén megkétszereződnek, jövőre pedig mintegy 80 százalékkal bővülhetnek. Bár a VoIP a telefónia piacának még mindig viszonylag kis részét teszi ki, hosszabb távon a havi telefonszámlájuk mérséklésére törekvő üzleti és lakossági ügyfelek preferált technológiájává fejlődik - fogalmaz az elemzés. A kiadások növekedése ugyanakkor néhány sikeres év után lassulni fog.
A potenciális költségmegtakarítási lehetőségnek köszönhetően a VoIP a belátható jövőben a kis- és középvállalatok szegmensében gyorsabb ütemben fog terjedni, mint a magánfelhasználók körében. Sőt, a kkv-szektor a nagyvállalatoknál nyitottabb a VoIP-megoldások bevezetésére, hiszen a kisebb szervezetek egyszerűbb telefonálási igényei könnyebben kielégíthetők standard csomagokkal. A VoIP-forgalom döntő részét a nemzetközi hívások adják és ez valószínűleg a közeljövőben sem változik. A változás hosszabb távon, az átfogó VoIP- szolgáltatások megjelenésével várható: akkor, amikor a belföldi hívások mennyisége eléri vagy akar felül is múlja majd a nemzetközi hívások volumenét.
A régió nemzeti piacai közül tavaly Lengyelországban regisztrálták a legnagyobb VoIP-beszédforgalmat illetve -költést, s az idén is ugyanez várható. Magyarország a második, Csehország a harmadik helyezett. E trió a regionális VoIP-piac mintegy 47 százalékát adja. A várakozások szerint 2006 után az eves forgalombővulés mértéke és a VoIP szolgáltatásokra fordított összeg növekedésének üteme egyaránt mérséklődni fog, az előbbi kétszámjegyű régió magas, utóbbi pedig a közepes tartományba - vélik a tanulmány szerzői.