SG.hu
ProArt: újabb szerzői jogvédők a porondon
A ProArt - Szövetség a Szerzői Jogokért 2005. június 29-én, a Művészetek Palotájában tartotta bemutatkozó sajtótájékoztatóját.
Az eseményen megjelentek az alapító szervezetek (ARTISJUS, EJI, FILMJUS, HUNGART, MAHASZ) vezetői, a nyomozóhatóságok (Vám- és Pénzügyőrség, Rendőrség), és egyéb hivatalos szervezetek (Magyar Szabadalmi Hivatal, Igazságügyi Minisztérium, Pest Megyei Főügyészség, stb.) képviselői, és nagyszámú ismert szerző, előadóművész és képzőművész is. Ott volt többek között Aknai János képzőművész, Benkő László (Omega), Dobrády Ákos (TNT), Kollár Klemencz László (Kistehén Tánczenekar), a Nox együttes, Rakonczai Viktor (zeneszerző, VIP, R-Port), a Unique együttes, Zsédenyi Adrienn és Bródy János is.
A Nox együttes élőben bemutatott egy részletet mindennapos próbáikból, így a jelenlévők betekintést nyerhettek abba, hogy mennyi munka, energia, odafigyelés szükséges ahhoz, hogy egy-egy produkció megszülethessen és sikeres lehessen. Énekesüktől, Péter Szabó Szilviától megtudhattuk, hogy a koncertek koreográfiáját négy hónapon keresztül készítették, minden nap több órás próbákkal. A nagylemezek elkészítése szintén hetekig tartó folyamat, Szilvi folyamatosan képezi a hangját, a táncpróbák is folytatódnak, hiszen legalább hetente egyszer gyakorolni kell. Mindezt a többi művész is alátámasztotta, hozzátéve, hogy a közönség alapvetően nagyon keveset lát abból a háttérmunkából, ami egy-egy produkció, egy-egy lemez létrejöttét kíséri.
Sokan úgy tekintenek a lemezvásárlásra, hogy azzal csak kifizetnek egy csomó pénzt, amit valaki megkap - a kiadó, a szerző, az előadó, stb. "Vagy például én", mondja Dobrádi Ákos, a T.N.T. együttes frontembere. "Azt nagyon kevesen látják, hogy ezzel a munkámat fizetik ki, azt a munkát, amellyel őket szórakoztatom, és amely kitölti az időmet, és amelyből élek. Azt is nagyon szeretnénk megértetni a közönséggel, hogy az ő érdekük is, hogy a munkánkért jövedelemhez jussunk, hiszen így tudunk színvonalas produkciókat létrehozni, aminek a legnagyobb nyertese bizony a közönség. Ahhoz, hogy vonósokat, nagyzenekart tudjunk alkalmazni a stúdióban, ahhoz, hogy a lehető legjobb dalokat választhassuk ki és készíthessük el, ahhoz sok-sok lemezt kell eladnunk - csak így tudjuk fedezni a költségeket. Ha csak másolják a lemezeinket, a költségeink nem térülnek meg, és nem tudunk újabb lemezeket készíteni, különösen nem azon a színvonalon, amit magunktól elvárunk, és amit a közönség is elvár tőlünk."
Kollár Klemencz László filmrendező, "mellesleg" a Kistehén Tánczenekar frontembere szerint különösen azok a művészek vannak nehéz helyzetben, akik egy szűkebb réteghez szólnak, kevésbé populáris zenét játszanak. "Hiszen ők sokszor azt a minimális, néhány ezer darabos lemezeladást sem tudják produkálni, ami egyáltalán ahhoz szükséges, hogy a kiadó számára a lemez elkészítése ne legyen veszteséges. Ezáltal egyre szűkül a választék, egyre kevesebb kísérletező, újító zenét mernek megjelentetni, tartván attól, hogy az veszteséges lesz. A hamisítás és a másolás tehát ily módon is a minőség rovására megy."
A ProArt (Szövetség a Szerzői Jogokért) a művészet gyakorlatilag minden ágát képviselni kivánja azáltal, hogy az alapító szervezetek között mind a szerzők, az előadóművészek, a hangfelvétel előállítók, a filmelőállítók és a vizuális művészek (képzőművészek, iparművészek, fotóművészek) közös érdekképviseleti szerve megtalálható.
A közös fellépés szükségességét Szűts László, a ProArt Elnöke a következőkképpen indokolta: "A szervezetek alaptevékenységük, az érdekvédelem és a jogkezelés mellett tulajdonképpen egyfajta kényszerből foglalkoztak a jogsértő felhasználások elleni küzdelemmel. Ráadásul mindezt külön-külön tették, holott egy-egy jogsértés alkalmával a legtöbb esetben többféle alkotó - szerzők, előadók, hangfelvétel-előállítók, stb. - jogai is sérülnek. Így közösen, az erőforrások gazdaságosabb felhasználásával, az információk megosztásával, a tevékenységek összehangolásával a közös szervezet hatékonyabban léphet fel a jogsértésekkel szemben. A jogsértések számának, mértékének elharapózása, az új technikai lehetőségek által lehetővé váló újabb és újabb jogsértő módszerek és tevékenységek megjelenése különösen indokolttá teszi a közös fellépést egy olyan szervezet által, amely valamennyi jogosult érdekeit, a teljes hazai művészeti életet képviseli. Ez a ProArt célja és feladata, amely nem csak a jogsértések elleni küzdelmet, hanem a közvélemény felé közvetítendő üzenetet is magába foglalja."
A feladatokról, a célokról és az eddigi eredményekről részletesen Dr. Horváth Péter, a ProArt igazgatója tájékoztatta az egybegyűlteket.. "A ProArt tevékenysége alapvetően két pillérre épül. Az egyik, a rövid távon is látható tevékenység kifejezetten az egyes jogsértések elleni küzdelem. Ezt különböző megállapodásokkal igyekszik a ProArt hatékonyabbá tenni, egyfelől a jogvédőkkel, például az Audiovizuális Művek Szerzői Jogait Védő Alapítvánnyal (ASVA) kötött nemzetközi vonatkozású együttműködési megállapodás alapján, másfelől a hatóságokkal, így a Vám- És Pénzügyőrséggel és a Rendőrséggel is."
"Az előbbivel már létrejött formális megállapodás alapján a VPOP Közép-Magyarországi Regionális Parancsnoksága Szellemi Tulajdonvédelmi Osztályával együttműködve (melyet az eseményen jelen lévő Almási Gyula százados képviselt) már több sikeres akciót is hajtottunk végre idén márciusa, a szervezet tevékenységének tényleges kezdete óta. Többek között Vácott és Budapesten egy időben zajló, tizenegy helyszínen történő razzia során egy nemzetközi CD- és DVD-hamisító hálózatot sikerült felszámolni, egy budapesti bevásárlóközpont használt CD-ket árusító üzletében a készlet több, mint fele hamisnak bizonyult és lefoglalásra került, legutóbb pedig a Rendőrség foglalta le a legismertebb hazai fájlcserélő hálózat, a DC++ Diablo elnevezésű szerverét. Bár a szerver néhány órával később más helyszínen újraindult, a rendőrség ezt is lefoglalta, aminek hatására 29-én reggel az üzemeltetők közleményt adtak ki az Internet-en, miszerint beszüntetik magyarországi tevékenységüket."
Korábban a hamisítványok (ezek az eredeti műpéldányt próbálják utánozni) jelentettek problémát. A technika fejlődésével azonban tömegét tekintve az egyéb jogellenesen többszörözött másolatok számának drámai növekedése. illetve az interneten a jogosultak engedélye nélkül hozzáférhetővé tett szerzői művek óriási mennyisége okozza a legnagyobb gondot, oly mértékben, hogy ez a szervezet szerint veszélyezteti az új alkotások megszületését is.
A ProArt egyaránt prioritásként kezeli a kalózkodás hagyományos, fizikai formái elleni küzdelmet és az interneten keresztül történő jogsértések elleni fellépést is. Legalább ilyen fontosnak tartják azonban tevékenységünk másik pillérét, a felvilágosítást és a PR-munkát, amellyel a szerzői jogi tudatosságot, a szellemi termékek elismertségét szeretnék javítani. Mind a háztartásokat, a szülőket, mind a vállalatokat fel kívánják világosítani egyrészt a szerzői jog természetének alapjairól, de leginkább arról, hogy a tulajdonukban lévő számítógépeken a gyerekek, illetve az alkalmazottak által végzett esetleges jogsértő felhasználás milyen következményeket vonhat maga után.
Az oktatási rendszer kereteit igénybe véve magukat a diákokat is fel kívánják világosítani arról, hogy kedvenceik számára elengedhetetlen feltétel, hogy alkotó munkájukért javadalmazásban részesüljenek, hiszen számukra ez jelenti a megélhetést, és egyben ez a színvonalas alkotás garanciája is.
Az eseményen megjelentek az alapító szervezetek (ARTISJUS, EJI, FILMJUS, HUNGART, MAHASZ) vezetői, a nyomozóhatóságok (Vám- és Pénzügyőrség, Rendőrség), és egyéb hivatalos szervezetek (Magyar Szabadalmi Hivatal, Igazságügyi Minisztérium, Pest Megyei Főügyészség, stb.) képviselői, és nagyszámú ismert szerző, előadóművész és képzőművész is. Ott volt többek között Aknai János képzőművész, Benkő László (Omega), Dobrády Ákos (TNT), Kollár Klemencz László (Kistehén Tánczenekar), a Nox együttes, Rakonczai Viktor (zeneszerző, VIP, R-Port), a Unique együttes, Zsédenyi Adrienn és Bródy János is.
A Nox együttes élőben bemutatott egy részletet mindennapos próbáikból, így a jelenlévők betekintést nyerhettek abba, hogy mennyi munka, energia, odafigyelés szükséges ahhoz, hogy egy-egy produkció megszülethessen és sikeres lehessen. Énekesüktől, Péter Szabó Szilviától megtudhattuk, hogy a koncertek koreográfiáját négy hónapon keresztül készítették, minden nap több órás próbákkal. A nagylemezek elkészítése szintén hetekig tartó folyamat, Szilvi folyamatosan képezi a hangját, a táncpróbák is folytatódnak, hiszen legalább hetente egyszer gyakorolni kell. Mindezt a többi művész is alátámasztotta, hozzátéve, hogy a közönség alapvetően nagyon keveset lát abból a háttérmunkából, ami egy-egy produkció, egy-egy lemez létrejöttét kíséri.
Sokan úgy tekintenek a lemezvásárlásra, hogy azzal csak kifizetnek egy csomó pénzt, amit valaki megkap - a kiadó, a szerző, az előadó, stb. "Vagy például én", mondja Dobrádi Ákos, a T.N.T. együttes frontembere. "Azt nagyon kevesen látják, hogy ezzel a munkámat fizetik ki, azt a munkát, amellyel őket szórakoztatom, és amely kitölti az időmet, és amelyből élek. Azt is nagyon szeretnénk megértetni a közönséggel, hogy az ő érdekük is, hogy a munkánkért jövedelemhez jussunk, hiszen így tudunk színvonalas produkciókat létrehozni, aminek a legnagyobb nyertese bizony a közönség. Ahhoz, hogy vonósokat, nagyzenekart tudjunk alkalmazni a stúdióban, ahhoz, hogy a lehető legjobb dalokat választhassuk ki és készíthessük el, ahhoz sok-sok lemezt kell eladnunk - csak így tudjuk fedezni a költségeket. Ha csak másolják a lemezeinket, a költségeink nem térülnek meg, és nem tudunk újabb lemezeket készíteni, különösen nem azon a színvonalon, amit magunktól elvárunk, és amit a közönség is elvár tőlünk."
Kollár Klemencz László filmrendező, "mellesleg" a Kistehén Tánczenekar frontembere szerint különösen azok a művészek vannak nehéz helyzetben, akik egy szűkebb réteghez szólnak, kevésbé populáris zenét játszanak. "Hiszen ők sokszor azt a minimális, néhány ezer darabos lemezeladást sem tudják produkálni, ami egyáltalán ahhoz szükséges, hogy a kiadó számára a lemez elkészítése ne legyen veszteséges. Ezáltal egyre szűkül a választék, egyre kevesebb kísérletező, újító zenét mernek megjelentetni, tartván attól, hogy az veszteséges lesz. A hamisítás és a másolás tehát ily módon is a minőség rovására megy."
A ProArt (Szövetség a Szerzői Jogokért) a művészet gyakorlatilag minden ágát képviselni kivánja azáltal, hogy az alapító szervezetek között mind a szerzők, az előadóművészek, a hangfelvétel előállítók, a filmelőállítók és a vizuális művészek (képzőművészek, iparművészek, fotóművészek) közös érdekképviseleti szerve megtalálható.
A közös fellépés szükségességét Szűts László, a ProArt Elnöke a következőkképpen indokolta: "A szervezetek alaptevékenységük, az érdekvédelem és a jogkezelés mellett tulajdonképpen egyfajta kényszerből foglalkoztak a jogsértő felhasználások elleni küzdelemmel. Ráadásul mindezt külön-külön tették, holott egy-egy jogsértés alkalmával a legtöbb esetben többféle alkotó - szerzők, előadók, hangfelvétel-előállítók, stb. - jogai is sérülnek. Így közösen, az erőforrások gazdaságosabb felhasználásával, az információk megosztásával, a tevékenységek összehangolásával a közös szervezet hatékonyabban léphet fel a jogsértésekkel szemben. A jogsértések számának, mértékének elharapózása, az új technikai lehetőségek által lehetővé váló újabb és újabb jogsértő módszerek és tevékenységek megjelenése különösen indokolttá teszi a közös fellépést egy olyan szervezet által, amely valamennyi jogosult érdekeit, a teljes hazai művészeti életet képviseli. Ez a ProArt célja és feladata, amely nem csak a jogsértések elleni küzdelmet, hanem a közvélemény felé közvetítendő üzenetet is magába foglalja."
A feladatokról, a célokról és az eddigi eredményekről részletesen Dr. Horváth Péter, a ProArt igazgatója tájékoztatta az egybegyűlteket.. "A ProArt tevékenysége alapvetően két pillérre épül. Az egyik, a rövid távon is látható tevékenység kifejezetten az egyes jogsértések elleni küzdelem. Ezt különböző megállapodásokkal igyekszik a ProArt hatékonyabbá tenni, egyfelől a jogvédőkkel, például az Audiovizuális Művek Szerzői Jogait Védő Alapítvánnyal (ASVA) kötött nemzetközi vonatkozású együttműködési megállapodás alapján, másfelől a hatóságokkal, így a Vám- És Pénzügyőrséggel és a Rendőrséggel is."
"Az előbbivel már létrejött formális megállapodás alapján a VPOP Közép-Magyarországi Regionális Parancsnoksága Szellemi Tulajdonvédelmi Osztályával együttműködve (melyet az eseményen jelen lévő Almási Gyula százados képviselt) már több sikeres akciót is hajtottunk végre idén márciusa, a szervezet tevékenységének tényleges kezdete óta. Többek között Vácott és Budapesten egy időben zajló, tizenegy helyszínen történő razzia során egy nemzetközi CD- és DVD-hamisító hálózatot sikerült felszámolni, egy budapesti bevásárlóközpont használt CD-ket árusító üzletében a készlet több, mint fele hamisnak bizonyult és lefoglalásra került, legutóbb pedig a Rendőrség foglalta le a legismertebb hazai fájlcserélő hálózat, a DC++ Diablo elnevezésű szerverét. Bár a szerver néhány órával később más helyszínen újraindult, a rendőrség ezt is lefoglalta, aminek hatására 29-én reggel az üzemeltetők közleményt adtak ki az Internet-en, miszerint beszüntetik magyarországi tevékenységüket."
Korábban a hamisítványok (ezek az eredeti műpéldányt próbálják utánozni) jelentettek problémát. A technika fejlődésével azonban tömegét tekintve az egyéb jogellenesen többszörözött másolatok számának drámai növekedése. illetve az interneten a jogosultak engedélye nélkül hozzáférhetővé tett szerzői művek óriási mennyisége okozza a legnagyobb gondot, oly mértékben, hogy ez a szervezet szerint veszélyezteti az új alkotások megszületését is.
A ProArt egyaránt prioritásként kezeli a kalózkodás hagyományos, fizikai formái elleni küzdelmet és az interneten keresztül történő jogsértések elleni fellépést is. Legalább ilyen fontosnak tartják azonban tevékenységünk másik pillérét, a felvilágosítást és a PR-munkát, amellyel a szerzői jogi tudatosságot, a szellemi termékek elismertségét szeretnék javítani. Mind a háztartásokat, a szülőket, mind a vállalatokat fel kívánják világosítani egyrészt a szerzői jog természetének alapjairól, de leginkább arról, hogy a tulajdonukban lévő számítógépeken a gyerekek, illetve az alkalmazottak által végzett esetleges jogsértő felhasználás milyen következményeket vonhat maga után.
Az oktatási rendszer kereteit igénybe véve magukat a diákokat is fel kívánják világosítani arról, hogy kedvenceik számára elengedhetetlen feltétel, hogy alkotó munkájukért javadalmazásban részesüljenek, hiszen számukra ez jelenti a megélhetést, és egyben ez a színvonalas alkotás garanciája is.