Gyurkity Péter

Messze még a digitális forradalom

Dacára az internet és a hordozható lejátszók rohamos terjedésének, a zenehallgatás terén még az Egyesült Államokban is a CD-lejátszó és az FM rádió viszi a prímet, messze van még tehát a digitális forradalom.

Az IDC piackutató cég által közzétett tanulmányban erre hívja fel a figyelmünket - némileg megcáfolva a szakemberek korábbi megfigyeléseit - miszerint az idei év már a hordozható lejátszók, illetve az online zeneboltok éve lehet. Az amerikai szakemberek ugyanis azt találták, hogy bár az Egyesült Államokban - amely egyértelműen vezet az új zenei és telekommunikációs technológiák terén - egyre többen vásárolnak digitális eszközöket, mégis megkérdőjelezhetetlen a hagyományos technológiák elsőbbsége. Ez legfőképpen azért érdekes, mert az amerikai háztartások nagy része, egészen pontosan 70 százaléka költ zenei anyagok vásárlására, és ezen háztartások 23 százaléka havonta átlagosan 10-25 dollár közötti kiadással számol.

"Az amerikai vásárlók a zenei formátumok és lejátszók terén soha nem látott választékból válogathatnak. Felmérésünk szerint a hagyományos technológiák - mint a CD-lemezek, vagy a rádió - továbbra is magasan vezetnek, míg az új megoldások - mp3-lejátszók, online zeneboltok - népszerűsége lassan, de biztosan nő" - jelentette ki Susan Kevorkian, a vállalat elemzője.

Ami a részleteket illeti: a megkérdezettek 53 százalékának van CD-lejátszója, míg eddig mindössze 6 százalékuk vásárolt mp3-lejátszót, és az online zeneboltokat is csak a válaszadók 4 százaléka veszi igénybe. Egyelőre tehát nincs szó digitális forradalomról, bár a más kutatócégek, mint például az iSuppli vagy a Deloitte éppen a hordozható lejátszók rohamos terjedését, illetve az új technológiák népszerűségének növekedését emelik ki.

A Deloitte Technológia, Média és Telekommunikáció Csoportja az idei év média és a telekommunikációs trendjeiről készített februári elemzése szerint 2005-ben óriási növekedés következik be majd az internetről letöltött zenék területén, és bár továbbra is az illegális letöltés dominál, a legális oldalak fokozatosan növelik részesedésüket, mint ahogy a hordozható lejátszók piacán is egyre nagyobb forgalomra számíthatunk.

Az amerikai adatokat figyelembe véve ugyanakkor nem vitás, hogy a digitális forradalom ideje még nem érkezett el, sőt, még jó ideig nem is várható akkor sem, ha a készülékek ára az utóbbi években szép lassan elfogadható szintre süllyedt, és egy egyszerűbb lejátszó beszerzése itthon sem jelent problémát. Úgy látszik azonban, hogy ez még korántsem elég a váltáshoz, és ennél jóval többre van szükség ahhoz, hogy a jól bevált technológiák végképp nyugdíjba vonuljanak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #15
    Az hogy többet dolgoznak a távolkeleten, hogy jön ide? LOL attól még ott adják el a legtöbb szórakoztató elektronikát /fő.
    Télleg más kultúra, és mit akarsz ezzel?
    A legnagyobb zenei piac az USA, utána szorosan mögötte Japán.. és ott feleannyian élnek, UK csak ezután jön.
    Nemtom fejből a számokat (nem is érdekel), az USA télleg sokmindenben vezet, de a cikk címe a digitális forradalomat említi, amiben köztudottan vannak komoly vetélytársai, hihetetlen de pl Észak-Európa is..
    Télleg nem olvastam ilyen adatokat, de a nyakamat tenném rá h egész Japánban, Hong-kongban, Tajvanon, talán még Sanghajban, Szöulban esetleg Szingapúrban is többen használnak digitális mobil zenelejátszót (/fő), mint LA-ben vagy NY-ban.
    Mindenesetre a cikk kitérhetett volna arra is..
  • dez #14
    Hát igen, inkább "on-line forradalom"-ról van szó.
  • Micimackó #13
    "Messze még a digitális forradalom"
    A CD digitális formában tárolja a zenét.
  • BlackRose #12
    az EU-ban átlag 1650 órát dolgoznak évente
    az USA-ban átlag 1970 órát...
    a távolkeleten átlag 2200 órát...

    tehát tényleg igazad lehet amikor a távolkeleti népek szórakoztató elektrónikai szükségleteiről beszélsz.

    az igaz, hogy Japánban és Kóreában álltalában előbb megjelennek a cuccok, az is igaz, hogy sokan megveszik, de viszont mivel itt egy egésszen más kulturáról beszélünk, képzeld el, de a legtöbb yeneszám made in USA és UK, tehát csakis ezek a piacok jóval nagyobbak, különben ami az iPod és a hasonló lejátszók piacát illeti, az USA fényévekkel vezet európa és ázsiával szemben, a távolkeletiek inkább a digitális kamerák, fényképezőgépek és mobiltelefonok piacán állnak az USA előtt. Más szórakozói cikkben nem, persze a Japánok még jól állnak a konzólok területén is... de ez már nagyon is off topic.
  • Tetsuo #11
    Szerintem USA a szórakoztató elektronika terén jóval a távol-kelet mögött kullog.
    A másik meg, h amíg nincs rendes cucc addig nem is terjed el semmi tech.. (Szvsz az akksik hátráltatják az allin1 ketyeréket meg a notebookokat.)
  • h4x0r #10
    Pedig sokan ölni tudnának egy iPodért
    // Najó, ezer bocs, lehet, hogy durva poén :(
  • [HUN]PAStheLoD #9
    iPod iPod , ahhoz képes hogy milyen drága , sztem nem olyan jó ..
  • NEXUS6 #8
    Egy pár napja megint rákaptam az Amiga emuzásra, és újra rá kellett jönnöm, hogy az Amiga 10 évvel előzte meg zene/hang terén is a PC-t.
    És mielőtt valaki azzal jönne, hogy de a pécé szép lassan behozta az Amigát, csak azt tudom mondani, hogy Amigát már vagy 5 éve nem gyártottak, amire a PC elérte ua hangminőséget!
    Ennyit a folyamatos és rendületlen fejlődésről.;(

    De ez asszem csak lazán kapcsolódik a témához.
  • BlackRose #7
    Nem hasonlítottam az iPod-ot az Amigához, hanem azt mondtam, hogy a jelenlegi online zenepiac ott tart ahol a számítógéppiac tartott az Amiga idejében (olvast minden 50-ik házban volt számítógép és minden 300-adik ember tudta mi az) :) na de a C-64 is megfelel az összehasonlításhoz.
  • dez #6
    Hát, az iPoddal én inkább a C64-et állítanám párhuzamba (ez volt az elsőleg igazán elterjedt, sőt minden idők legelterjedtebb home-computere), az Amiga már egy annál jóval fejlettebb platform volt, jó ideig alaposan lekőrözve a konkurenciát. [Sajnos győzedelmeskedett is a pc akkori propagandája, hogy az Amiga csak egy játékgép, és a pc az igazi üzleti gép, azért olyan puritán...] Mondjuk olyan szempontból félig-meddig igazad van, hogy az Amiga ismertette meg igazán sok emberrel a GUI-t, multitaskingot, digitális multimédiát. (Ezekben éppenhogy eléggé hasonlított a mai pc-kre, így a "nem lehet ráismerni" dolog nem áll. [A C64-re annál inkább.])