Gyurkity Péter
Messze még a digitális forradalom
Dacára az internet és a hordozható lejátszók rohamos terjedésének, a zenehallgatás terén még az Egyesült Államokban is a CD-lejátszó és az FM rádió viszi a prímet, messze van még tehát a digitális forradalom.
Az IDC piackutató cég által közzétett tanulmányban erre hívja fel a figyelmünket - némileg megcáfolva a szakemberek korábbi megfigyeléseit - miszerint az idei év már a hordozható lejátszók, illetve az online zeneboltok éve lehet. Az amerikai szakemberek ugyanis azt találták, hogy bár az Egyesült Államokban - amely egyértelműen vezet az új zenei és telekommunikációs technológiák terén - egyre többen vásárolnak digitális eszközöket, mégis megkérdőjelezhetetlen a hagyományos technológiák elsőbbsége. Ez legfőképpen azért érdekes, mert az amerikai háztartások nagy része, egészen pontosan 70 százaléka költ zenei anyagok vásárlására, és ezen háztartások 23 százaléka havonta átlagosan 10-25 dollár közötti kiadással számol.
"Az amerikai vásárlók a zenei formátumok és lejátszók terén soha nem látott választékból válogathatnak. Felmérésünk szerint a hagyományos technológiák - mint a CD-lemezek, vagy a rádió - továbbra is magasan vezetnek, míg az új megoldások - mp3-lejátszók, online zeneboltok - népszerűsége lassan, de biztosan nő" - jelentette ki Susan Kevorkian, a vállalat elemzője.
Ami a részleteket illeti: a megkérdezettek 53 százalékának van CD-lejátszója, míg eddig mindössze 6 százalékuk vásárolt mp3-lejátszót, és az online zeneboltokat is csak a válaszadók 4 százaléka veszi igénybe. Egyelőre tehát nincs szó digitális forradalomról, bár a más kutatócégek, mint például az iSuppli vagy a Deloitte éppen a hordozható lejátszók rohamos terjedését, illetve az új technológiák népszerűségének növekedését emelik ki.
A Deloitte Technológia, Média és Telekommunikáció Csoportja az idei év média és a telekommunikációs trendjeiről készített februári elemzése szerint 2005-ben óriási növekedés következik be majd az internetről letöltött zenék területén, és bár továbbra is az illegális letöltés dominál, a legális oldalak fokozatosan növelik részesedésüket, mint ahogy a hordozható lejátszók piacán is egyre nagyobb forgalomra számíthatunk.
Az amerikai adatokat figyelembe véve ugyanakkor nem vitás, hogy a digitális forradalom ideje még nem érkezett el, sőt, még jó ideig nem is várható akkor sem, ha a készülékek ára az utóbbi években szép lassan elfogadható szintre süllyedt, és egy egyszerűbb lejátszó beszerzése itthon sem jelent problémát. Úgy látszik azonban, hogy ez még korántsem elég a váltáshoz, és ennél jóval többre van szükség ahhoz, hogy a jól bevált technológiák végképp nyugdíjba vonuljanak.
Az IDC piackutató cég által közzétett tanulmányban erre hívja fel a figyelmünket - némileg megcáfolva a szakemberek korábbi megfigyeléseit - miszerint az idei év már a hordozható lejátszók, illetve az online zeneboltok éve lehet. Az amerikai szakemberek ugyanis azt találták, hogy bár az Egyesült Államokban - amely egyértelműen vezet az új zenei és telekommunikációs technológiák terén - egyre többen vásárolnak digitális eszközöket, mégis megkérdőjelezhetetlen a hagyományos technológiák elsőbbsége. Ez legfőképpen azért érdekes, mert az amerikai háztartások nagy része, egészen pontosan 70 százaléka költ zenei anyagok vásárlására, és ezen háztartások 23 százaléka havonta átlagosan 10-25 dollár közötti kiadással számol.
"Az amerikai vásárlók a zenei formátumok és lejátszók terén soha nem látott választékból válogathatnak. Felmérésünk szerint a hagyományos technológiák - mint a CD-lemezek, vagy a rádió - továbbra is magasan vezetnek, míg az új megoldások - mp3-lejátszók, online zeneboltok - népszerűsége lassan, de biztosan nő" - jelentette ki Susan Kevorkian, a vállalat elemzője.
Ami a részleteket illeti: a megkérdezettek 53 százalékának van CD-lejátszója, míg eddig mindössze 6 százalékuk vásárolt mp3-lejátszót, és az online zeneboltokat is csak a válaszadók 4 százaléka veszi igénybe. Egyelőre tehát nincs szó digitális forradalomról, bár a más kutatócégek, mint például az iSuppli vagy a Deloitte éppen a hordozható lejátszók rohamos terjedését, illetve az új technológiák népszerűségének növekedését emelik ki.
A Deloitte Technológia, Média és Telekommunikáció Csoportja az idei év média és a telekommunikációs trendjeiről készített februári elemzése szerint 2005-ben óriási növekedés következik be majd az internetről letöltött zenék területén, és bár továbbra is az illegális letöltés dominál, a legális oldalak fokozatosan növelik részesedésüket, mint ahogy a hordozható lejátszók piacán is egyre nagyobb forgalomra számíthatunk.
Az amerikai adatokat figyelembe véve ugyanakkor nem vitás, hogy a digitális forradalom ideje még nem érkezett el, sőt, még jó ideig nem is várható akkor sem, ha a készülékek ára az utóbbi években szép lassan elfogadható szintre süllyedt, és egy egyszerűbb lejátszó beszerzése itthon sem jelent problémát. Úgy látszik azonban, hogy ez még korántsem elég a váltáshoz, és ennél jóval többre van szükség ahhoz, hogy a jól bevált technológiák végképp nyugdíjba vonuljanak.