SG.hu
A média és a telekommunikáció 2005-ös trendjei
A Deloitte az alábbi legfontosabb trendeket azonosította a 2005-ös évre a telekommunikáció területén: Óriási növekedés a mobiltelefonok területén; erős PSTN, VoIP és szélessávú kapcsolat; valamint az RFID alkalmazásának széleskörű elterjedése.
A Deloitte Technológia, Média és Telekommunikáció Csoportja a mai napon ismertette a 2005-ös évre vonatkozó globális telekommunikációs iparági előrejelzését, amelyben egy fontos mérföldkövekkel, ugyanakkor nehéz kérdésekkel teli évet jósol. Seres Béla, a Deloitte pénzügyi tanácsadó részlegének vezetője elmondta: "A mobil-, és vezeték nélküli technológiák piaca általánosságban továbbra is fejlődést mutat 2005-ben. Az év végére közel 2 milliárd előfizető lesz, és számos piacon több mint 100%-os lesz a penetráció. Emellett, RFID (Radio Frequency Identification) azonosítók milliárdjait kezdik el használni, amellyel a vezeték nélküli ágazat egy újabb bevételi forrása jelenik meg."
"A vezetékes telefon-szolgáltatók 2005-ben továbbra is a kiemelkedő hangminőségből és megbízhatóságból profitálnak leginkább, több milliárd percnyi beszélgetést értékesítve az év folyamán. Egyre növekvő kihívást jelentenek azonban számukra az alacsony tarifájú szolgáltatók, a mobilszolgáltatók, valamint a VoIP (Voice over Internet Protocol - Interneten keresztül történő hangátvitel) szolgáltatók. A szélessávú kapcsolat - a nagy sávszélességet igénylő technikai fejlesztések igényeit kielégítve - tovább terjed majd, nyereségessége azonban csökkeni fog. A vezeték nélküli technológiák hasonló mintát követnek: a WiFi és WiMAX megoldások azonban egyelőre több figyelmet kapnak, mint amennyi profitot hoznak. Az iparág jövőbeni sikere attól függ, hogy a csomagokban értékesített, összetartozó szolgáltatások kínálatával - azzal, hogy sokoldalúbbá és kényelmesebbé teszik velük a vonalas készülékeket, és felgyorsítják az FTTH (optikai szálas kapcsolat, fiber-to-the-home) elterjedését - sikerül-e újra felélénkíteni a vonalas kapcsolat iránti keresletet."
A jelentésben meghatározott három kulcsfontosságú irányvonal a következő:
1. Több milliárd ember rövid beszélgetései együttesen hatalmas bevételt jelentenek
2005 végére közel 2 milliárd mobiltelefon-előfizetés lesz világszerte. Az előfizetők számának növekedése a fejlődő országokban (Ázsiában és Latin-Amerikában) lesz a legerősebb, ahol a mobiltelefonok technikai újdonságot és státuszszimbólumot is jelentenek. A bevételek és a nyereség elsődleges forrása továbbra is a beszélgetés lesz - ez általánosságban a bevétel több, mint 80%-át teszi ki; a mobiltelefon-beszélgetések száma az egyszerű használat és a csökkenő árak miatt folyamatosan nőni fog. A piaci penetráció 100% fölé növekszik, mivel egyre több vásárló vesz igénybe második előfizetést is, adatforgalmi, vagy személyes célra. A szolgáltatók ennek figyelembevételével terveznek - a szolgáltatások magukban foglalják a vonalak közötti automatikus váltást, több hangpostafiókot, és a külön számlázást. A legcsábítóbb és legjövedelmezőbb mobil tartalom-szolgáltatások továbbra is a mobiltelefonok személyesebbé tételével kapcsolatosak - mint pl. a csengőhangok, "élő" hang, háttérképek és játékok.
2. Erős a PSTN, a VoIP és a szélessávú kapcsolat szerepe
2005-ben a beszélgetések legnagyobb részét még mindig a PSTN-en (Public Switched Telephony Network - közcélú, kapcsolt távbeszélő-hálózat) keresztül kezdeményezik és fogadják, a kiemelkedően jó hangminőségnek és az általános megbízhatóságnak köszönhetően. A PSTN szolgáltatók az olcsó szolgáltatók (mobil és VoIP) által keltett verseny következtében csökkentik áraikat, ami nyomást gyakorol az árrésre. Annak érdekében, hogy a vonalas telefonoknál több beszélgetést értékesítsenek, a csak általuk nyújtott, magas szintű szolgáltatásokra, valamint a széleskörű funkciókkal és kényelmi szolgáltatásokkal (tárolt számok hívása, szöveges üzenetküldési lehetőség, konferencia-beszélgetés) ellátott mobiltelefonokba való beruházásra kell összpontosítaniuk.
Eközben a VoIP 2005-ben továbbra is niche-termék marad, azonban mind az egyéni, mind a vállalati ügyfelek között jelentősen növekszik majd a hívások száma, és a felhasználói bázis. A VoIP alkalmazását és növekedését a minőség, folyamatosság és megbízhatóság területén meglévő hiányosságai, valamint az ezek következtében a piacon kialakuló kissé negatív kép korlátozzák; a vállalkozások számára a költség-megtakarítás pedig gyakran kisebb lesz a vártnál. Számos vállalat kombinált megoldást választ majd: a belső kommunikációt VoIP-n, a külső forgalmat PSTN-en keresztül bonyolítják.
A szélessávú kapcsolat piaci térhódítása 2005-ben tovább növekszik, és végül számos országban a szélessávú kapcsolatok száma már meghaladja a dial-up kapcsolatok számát. Az árak folyamatosan csökkennek, ez élénkíti a fogyasztást, megnöveli a beszerzési és egyéb költségeket, valamint jelentősen csökkenti a nyereséget. A szélessávú kapcsolatot továbbra is elsősorban számítógépes alkalmazásoknál használják, amely korlátozza teljes értékének érzékelhetőségét. 2005-ben még több szélessávú kapcsolatot igénylő berendezés jelenik meg a piacon - videotelefonok, hálózatban használható játékkonzolok, valamint riasztókészülékek - a szolgáltatók azonban nem tesznek túl sokat ezek népszerűsítéséért.
3. RFID: Az óriás felébred
2005-ben az RFID a kísérleti laboratóriumból kikerül végre a kereskedelmi forgalomba. A nagy kereskedelmi láncok, a nemzetvédelem beszállítói, az autógyártók és egyéb szereplők - amelyek mindegyike megköveteli beszállítóitól az RFID használatát - együttes befolyása szinte a nulláról kezdve óriási növekedést indít el az RFID alkalmazásában. Az év végére több milliárd RFID azonosítót értékesítenek és használnak majd. Az RFID nem pusztán a vonalkódot váltja föl; egy olyan technológiát jelent, amely hozzájárulhat a hulladék újrahasznosításához, a lopások számának csökkentéséhez, a raktárkészletek kezeléséhez, a logisztika gördülékenyebbé tételéhez, vagy akár a termelékenység növeléséhez.
Ezeknek az RFID adatoknak az összegyűjtése, egyeztetése és bemutatása hamarosan tekintélyes méretű iparággá fejlődik, amelyből az informatikai vállalatok szerzik meg a bevételek oroszlánrészét. Az RFID-olvasók és egyéb hardverek szintén nyereséges piacot teremtenek majd. Az RFID-alkalmazásokat használják majd az egészségügyben (a betegek megfigyelésére), az építőiparban (projektek irányítására, és a felszerelések kezelésére), sőt még a közlekedésben is (a repülőtereken az utasok és a poggyász nyomonkövetésére).
A Deloitte az alábbi legfontosabb trendeket azonosította a 2005-ös évre a média területén: Legális zene-letöltés, beágyazott reklámok, mobiltelefonok személyreszabása
A Deloitte azt jósolja, hogy az előttünk álló évet a fogyasztók több tartalom, több média és több választási lehetőség iránti igénye határozza majd meg - amely egy nagyobb és sokszínűbb piacot eredményez. 2005-ben folyamatosan megszűnik a "tömegpiac", és a helyét egyre növekvő számú "mikro"-piacok veszik át, amelyek egyes meghatározott csoportok vagy egyének igényeit elégítik ki. Számos új eszköz és médium, valamint a reklám új formái jelennek meg, beleértve a videojátékokba, szoftverekbe, vagy akár mobiltelefonokba beágyazott reklámokat.
A technológiák közeledése egyre több választási lehetőséget kínál a fogyasztóknak, amely a legális zene-letöltések és a közös fejlesztésű filmek és játékok gyors növekedéséhez vezet. A fogyasztók világszerte dollár-milliárdokat költenek majd mobiltelefonjuk - csengőhangokkal, képernyővédőkkel, és háttérképekkel történő - személyesebbé tételére. Eközben a tartalom-kínálat is robbanásszerű növekedésen megy keresztül. A digitális televízió visszahozza a piacra a földi műsorközvetítőket, a televíziózás egy újabb lehetőségét kínálva ezzel a fogyasztóknak. A nyomtatott kiadványok és az egyes piaci szegmenseket megcélzó magazinok egyre nagyobb számban lesznek elérhetők elektronikus formában az Interneten. Emellett egyre több ember osztja meg a véleményét másokkal blogokon és wiki-ken keresztül.
A jelentésben meghatározott három kulcsfontosságú irányvonal a következő:
1. Egyre jelentősebb lesz a legális zeneletöltés
2005-ben óriási növekedés következik be az Internetről letöltött zenék területén. Továbbra is az illegális letöltés dominál majd, emellett azonban fokozatosan növelik részesedésüket a legális oldalak, melynek hátterében az egyre jobb minőségű online zeneáruházak, a digitális (hordozható és asztali) lejátszók növekvő száma, a laptopokba és asztali számítógépekbe alapfelszerelésként beépített CD-írók, valamint a legális letöltések különösen jó minősége áll. A zeneipar végül elkezdi felismerni, és kihasználni ennek az új disztibúciós csatornának az anyagi lehetőségeit kislemezek és albumok, új tartalom-szolgáltatások, mint pl. csengőhangok, remixek, élő felvételek, koncertvideók, merchandising anyagok, vagy koncertjegyek értékesítésére. Az év végére az illegális letöltések növekedési üteme lassulni kezd, annak hatására is, hogy az esetleges pereskedés számos alkalmi kalóz-letöltőnek elveszi a bátorságát. Az illegális letöltések azonban még így is több milliárd dollárnyi bevételkieséssel károsítják majd a zeneipart.
2. A beágyazott reklámok megjelenése
A fogyasztók jobb elérése érdekében a hirdetők beágyazzák reklámjaikat - a hiperhivatkozások, eszköztár-gombok, vagy akár komputeres grafikák jelennek meg videojátékokban, szoftverekben (különösen a freeware-ekben), webböngészőkben, sőt még a mobiltelefonok aktív desktopjain is. Ahogy a hirdetők egyre szélesebb körű ismereteket szereznek az egyes fogyasztói célcsoportokról, ezekkel a hirdetésekkel egyre pontosabban tudják megcélozni őket. A hirdetések dinamikusak lesznek, az időponttól és a felhasználói aktivitástól függően az Interneten keresztül frissülnek, valamint sokkal kifinomultabb és kevésbé tolakodó módon jelennek meg, mint az Internetet jelenleg uraló bannerek, vagy a felugró (pop-up) hirdetések - annak érdekében, hogy a fogyasztók elfogadják őket. A hirdetések beágyazásával új lendületet kaphat a reklámozás - az ügynökségeknek folyamatosan követniük kell a technológiai fejlődést, tudniuk kell, mikor elérhető a célközönség, mivel foglalkoznak valószínűleg a célcsoport tagjai, és elsősorban pedig azt, hogyan keltsék fel érdeklődésüket az adott környezetben, összefüggésben.
3. A mobiltelefonos tartalom-szolgáltatásoknál az egyszerűség dominál majd
2005-ben világszerte kétmilliárd fogyasztó rendelkezik majd mobiltelefonnal, a tartalomszolgáltatók és viszonteladók számára pedig egyre nagyobb kihívást jelent majd a kereskedelmi lehetőségek megvalósítása. A mobiltelefon tartalom-szolgáltatásokat a gyorsabb hálózatok, jobb processzorok, és színesebb, fényesebb kijelzők egyre vonzóbbá teszik, mindazonáltal sok kísérlet elbukik azon, hogy rosszul értelmezik a mobilhasználatot, annak társadalmi összefüggéseit, illetve különösen a mobilkészülékek korlátait. Jellemzően kicsi, vagy nulla érdeklődést ébreszt majd a mobilkészüléken keresztüli televíziózás lehetősége, mivel a mobiltelefonon ez nem praktikus és nem releváns tevékenység, és a költségei is aránytalanul nagyobbak lesznek, mint a hagyományos tévézés díjai. Az egyszerűségnek ellenben sikere lesz: a mobiltelefonok személyesebbé tételére kialakított kis, praktikus tartalomszolgáltatás-csomagok, mint pl. a csengőhangok, képernyővédők, háttérképek és egyéb "cserélhető" tartalmak többmilliárd dolláros iparágat képviselnek ebben az évben is.
A Deloitte Technológia, Média és Telekommunikáció Csoportja a mai napon ismertette a 2005-ös évre vonatkozó globális telekommunikációs iparági előrejelzését, amelyben egy fontos mérföldkövekkel, ugyanakkor nehéz kérdésekkel teli évet jósol. Seres Béla, a Deloitte pénzügyi tanácsadó részlegének vezetője elmondta: "A mobil-, és vezeték nélküli technológiák piaca általánosságban továbbra is fejlődést mutat 2005-ben. Az év végére közel 2 milliárd előfizető lesz, és számos piacon több mint 100%-os lesz a penetráció. Emellett, RFID (Radio Frequency Identification) azonosítók milliárdjait kezdik el használni, amellyel a vezeték nélküli ágazat egy újabb bevételi forrása jelenik meg."
"A vezetékes telefon-szolgáltatók 2005-ben továbbra is a kiemelkedő hangminőségből és megbízhatóságból profitálnak leginkább, több milliárd percnyi beszélgetést értékesítve az év folyamán. Egyre növekvő kihívást jelentenek azonban számukra az alacsony tarifájú szolgáltatók, a mobilszolgáltatók, valamint a VoIP (Voice over Internet Protocol - Interneten keresztül történő hangátvitel) szolgáltatók. A szélessávú kapcsolat - a nagy sávszélességet igénylő technikai fejlesztések igényeit kielégítve - tovább terjed majd, nyereségessége azonban csökkeni fog. A vezeték nélküli technológiák hasonló mintát követnek: a WiFi és WiMAX megoldások azonban egyelőre több figyelmet kapnak, mint amennyi profitot hoznak. Az iparág jövőbeni sikere attól függ, hogy a csomagokban értékesített, összetartozó szolgáltatások kínálatával - azzal, hogy sokoldalúbbá és kényelmesebbé teszik velük a vonalas készülékeket, és felgyorsítják az FTTH (optikai szálas kapcsolat, fiber-to-the-home) elterjedését - sikerül-e újra felélénkíteni a vonalas kapcsolat iránti keresletet."
A jelentésben meghatározott három kulcsfontosságú irányvonal a következő:
1. Több milliárd ember rövid beszélgetései együttesen hatalmas bevételt jelentenek
2005 végére közel 2 milliárd mobiltelefon-előfizetés lesz világszerte. Az előfizetők számának növekedése a fejlődő országokban (Ázsiában és Latin-Amerikában) lesz a legerősebb, ahol a mobiltelefonok technikai újdonságot és státuszszimbólumot is jelentenek. A bevételek és a nyereség elsődleges forrása továbbra is a beszélgetés lesz - ez általánosságban a bevétel több, mint 80%-át teszi ki; a mobiltelefon-beszélgetések száma az egyszerű használat és a csökkenő árak miatt folyamatosan nőni fog. A piaci penetráció 100% fölé növekszik, mivel egyre több vásárló vesz igénybe második előfizetést is, adatforgalmi, vagy személyes célra. A szolgáltatók ennek figyelembevételével terveznek - a szolgáltatások magukban foglalják a vonalak közötti automatikus váltást, több hangpostafiókot, és a külön számlázást. A legcsábítóbb és legjövedelmezőbb mobil tartalom-szolgáltatások továbbra is a mobiltelefonok személyesebbé tételével kapcsolatosak - mint pl. a csengőhangok, "élő" hang, háttérképek és játékok.
2. Erős a PSTN, a VoIP és a szélessávú kapcsolat szerepe
2005-ben a beszélgetések legnagyobb részét még mindig a PSTN-en (Public Switched Telephony Network - közcélú, kapcsolt távbeszélő-hálózat) keresztül kezdeményezik és fogadják, a kiemelkedően jó hangminőségnek és az általános megbízhatóságnak köszönhetően. A PSTN szolgáltatók az olcsó szolgáltatók (mobil és VoIP) által keltett verseny következtében csökkentik áraikat, ami nyomást gyakorol az árrésre. Annak érdekében, hogy a vonalas telefonoknál több beszélgetést értékesítsenek, a csak általuk nyújtott, magas szintű szolgáltatásokra, valamint a széleskörű funkciókkal és kényelmi szolgáltatásokkal (tárolt számok hívása, szöveges üzenetküldési lehetőség, konferencia-beszélgetés) ellátott mobiltelefonokba való beruházásra kell összpontosítaniuk.
Eközben a VoIP 2005-ben továbbra is niche-termék marad, azonban mind az egyéni, mind a vállalati ügyfelek között jelentősen növekszik majd a hívások száma, és a felhasználói bázis. A VoIP alkalmazását és növekedését a minőség, folyamatosság és megbízhatóság területén meglévő hiányosságai, valamint az ezek következtében a piacon kialakuló kissé negatív kép korlátozzák; a vállalkozások számára a költség-megtakarítás pedig gyakran kisebb lesz a vártnál. Számos vállalat kombinált megoldást választ majd: a belső kommunikációt VoIP-n, a külső forgalmat PSTN-en keresztül bonyolítják.
A szélessávú kapcsolat piaci térhódítása 2005-ben tovább növekszik, és végül számos országban a szélessávú kapcsolatok száma már meghaladja a dial-up kapcsolatok számát. Az árak folyamatosan csökkennek, ez élénkíti a fogyasztást, megnöveli a beszerzési és egyéb költségeket, valamint jelentősen csökkenti a nyereséget. A szélessávú kapcsolatot továbbra is elsősorban számítógépes alkalmazásoknál használják, amely korlátozza teljes értékének érzékelhetőségét. 2005-ben még több szélessávú kapcsolatot igénylő berendezés jelenik meg a piacon - videotelefonok, hálózatban használható játékkonzolok, valamint riasztókészülékek - a szolgáltatók azonban nem tesznek túl sokat ezek népszerűsítéséért.
3. RFID: Az óriás felébred
2005-ben az RFID a kísérleti laboratóriumból kikerül végre a kereskedelmi forgalomba. A nagy kereskedelmi láncok, a nemzetvédelem beszállítói, az autógyártók és egyéb szereplők - amelyek mindegyike megköveteli beszállítóitól az RFID használatát - együttes befolyása szinte a nulláról kezdve óriási növekedést indít el az RFID alkalmazásában. Az év végére több milliárd RFID azonosítót értékesítenek és használnak majd. Az RFID nem pusztán a vonalkódot váltja föl; egy olyan technológiát jelent, amely hozzájárulhat a hulladék újrahasznosításához, a lopások számának csökkentéséhez, a raktárkészletek kezeléséhez, a logisztika gördülékenyebbé tételéhez, vagy akár a termelékenység növeléséhez.
Ezeknek az RFID adatoknak az összegyűjtése, egyeztetése és bemutatása hamarosan tekintélyes méretű iparággá fejlődik, amelyből az informatikai vállalatok szerzik meg a bevételek oroszlánrészét. Az RFID-olvasók és egyéb hardverek szintén nyereséges piacot teremtenek majd. Az RFID-alkalmazásokat használják majd az egészségügyben (a betegek megfigyelésére), az építőiparban (projektek irányítására, és a felszerelések kezelésére), sőt még a közlekedésben is (a repülőtereken az utasok és a poggyász nyomonkövetésére).
A Deloitte az alábbi legfontosabb trendeket azonosította a 2005-ös évre a média területén: Legális zene-letöltés, beágyazott reklámok, mobiltelefonok személyreszabása
A Deloitte azt jósolja, hogy az előttünk álló évet a fogyasztók több tartalom, több média és több választási lehetőség iránti igénye határozza majd meg - amely egy nagyobb és sokszínűbb piacot eredményez. 2005-ben folyamatosan megszűnik a "tömegpiac", és a helyét egyre növekvő számú "mikro"-piacok veszik át, amelyek egyes meghatározott csoportok vagy egyének igényeit elégítik ki. Számos új eszköz és médium, valamint a reklám új formái jelennek meg, beleértve a videojátékokba, szoftverekbe, vagy akár mobiltelefonokba beágyazott reklámokat.
A technológiák közeledése egyre több választási lehetőséget kínál a fogyasztóknak, amely a legális zene-letöltések és a közös fejlesztésű filmek és játékok gyors növekedéséhez vezet. A fogyasztók világszerte dollár-milliárdokat költenek majd mobiltelefonjuk - csengőhangokkal, képernyővédőkkel, és háttérképekkel történő - személyesebbé tételére. Eközben a tartalom-kínálat is robbanásszerű növekedésen megy keresztül. A digitális televízió visszahozza a piacra a földi műsorközvetítőket, a televíziózás egy újabb lehetőségét kínálva ezzel a fogyasztóknak. A nyomtatott kiadványok és az egyes piaci szegmenseket megcélzó magazinok egyre nagyobb számban lesznek elérhetők elektronikus formában az Interneten. Emellett egyre több ember osztja meg a véleményét másokkal blogokon és wiki-ken keresztül.
A jelentésben meghatározott három kulcsfontosságú irányvonal a következő:
1. Egyre jelentősebb lesz a legális zeneletöltés
2005-ben óriási növekedés következik be az Internetről letöltött zenék területén. Továbbra is az illegális letöltés dominál majd, emellett azonban fokozatosan növelik részesedésüket a legális oldalak, melynek hátterében az egyre jobb minőségű online zeneáruházak, a digitális (hordozható és asztali) lejátszók növekvő száma, a laptopokba és asztali számítógépekbe alapfelszerelésként beépített CD-írók, valamint a legális letöltések különösen jó minősége áll. A zeneipar végül elkezdi felismerni, és kihasználni ennek az új disztibúciós csatornának az anyagi lehetőségeit kislemezek és albumok, új tartalom-szolgáltatások, mint pl. csengőhangok, remixek, élő felvételek, koncertvideók, merchandising anyagok, vagy koncertjegyek értékesítésére. Az év végére az illegális letöltések növekedési üteme lassulni kezd, annak hatására is, hogy az esetleges pereskedés számos alkalmi kalóz-letöltőnek elveszi a bátorságát. Az illegális letöltések azonban még így is több milliárd dollárnyi bevételkieséssel károsítják majd a zeneipart.
2. A beágyazott reklámok megjelenése
A fogyasztók jobb elérése érdekében a hirdetők beágyazzák reklámjaikat - a hiperhivatkozások, eszköztár-gombok, vagy akár komputeres grafikák jelennek meg videojátékokban, szoftverekben (különösen a freeware-ekben), webböngészőkben, sőt még a mobiltelefonok aktív desktopjain is. Ahogy a hirdetők egyre szélesebb körű ismereteket szereznek az egyes fogyasztói célcsoportokról, ezekkel a hirdetésekkel egyre pontosabban tudják megcélozni őket. A hirdetések dinamikusak lesznek, az időponttól és a felhasználói aktivitástól függően az Interneten keresztül frissülnek, valamint sokkal kifinomultabb és kevésbé tolakodó módon jelennek meg, mint az Internetet jelenleg uraló bannerek, vagy a felugró (pop-up) hirdetések - annak érdekében, hogy a fogyasztók elfogadják őket. A hirdetések beágyazásával új lendületet kaphat a reklámozás - az ügynökségeknek folyamatosan követniük kell a technológiai fejlődést, tudniuk kell, mikor elérhető a célközönség, mivel foglalkoznak valószínűleg a célcsoport tagjai, és elsősorban pedig azt, hogyan keltsék fel érdeklődésüket az adott környezetben, összefüggésben.
3. A mobiltelefonos tartalom-szolgáltatásoknál az egyszerűség dominál majd
2005-ben világszerte kétmilliárd fogyasztó rendelkezik majd mobiltelefonnal, a tartalomszolgáltatók és viszonteladók számára pedig egyre nagyobb kihívást jelent majd a kereskedelmi lehetőségek megvalósítása. A mobiltelefon tartalom-szolgáltatásokat a gyorsabb hálózatok, jobb processzorok, és színesebb, fényesebb kijelzők egyre vonzóbbá teszik, mindazonáltal sok kísérlet elbukik azon, hogy rosszul értelmezik a mobilhasználatot, annak társadalmi összefüggéseit, illetve különösen a mobilkészülékek korlátait. Jellemzően kicsi, vagy nulla érdeklődést ébreszt majd a mobilkészüléken keresztüli televíziózás lehetősége, mivel a mobiltelefonon ez nem praktikus és nem releváns tevékenység, és a költségei is aránytalanul nagyobbak lesznek, mint a hagyományos tévézés díjai. Az egyszerűségnek ellenben sikere lesz: a mobiltelefonok személyesebbé tételére kialakított kis, praktikus tartalomszolgáltatás-csomagok, mint pl. a csengőhangok, képernyővédők, háttérképek és egyéb "cserélhető" tartalmak többmilliárd dolláros iparágat képviselnek ebben az évben is.