SG.hu
Magyarországon is visszaesik a PC-piac
A BellResearch az asztali gépek piacán az idei évre a tavalyi állománynövekedésnek csupán kétharmadát prognosztizálja.
A Magyar Infokommunikációs Jelentés legfrissebb eredményei szerint a hazai üzleti szféra személyi számítógép-állományának mintegy 6 százalékos bővülésével számolhatunk az év folyamán, amelynek fő hajtóerejét a hordozható PC-k piacának dinamikus növekedése jelenti majd. Azonban míg a rohamléptekben fejlesztett és egyre olcsóbbá váló laptopok iránti igény várhatóan tovább fokozódik, addig vevőcsalogató újdonságok hiányában a desktop PC-k iránti kereslet némileg visszaesik.
Az üzleti szférát érintő kutatási fázis ez év elejére vonatkozó eredményei szerint a legalább egy főt foglalkoztató hazai cégek nagyjából négyötödénél található személyi számítógép; az 50 fősnél nagyobb kör ellátottsága teljes, és a kisvállalatoké is átlag feletti; a statisztikát az 1-9 fős mikrovállalkozások rontják le. A teljes üzleti szféra PC-inek számát az elemzők mintegy 1,2 millió darabra becsülik.
Hordozható személyi számítógéppel a legalább 1 darab PC-t használó hazai cégek valamivel több mint egynegyede, közel 49 ezer szervezet rendelkezik, és a laptopok telephelyen kívüli munkacélú használata viszonylag általánosnak tekinthető. A kutatásban meginterjúvolt cégek egyharmadánál a hordozható számítógép segítségével történő "külső" munkavégzés rendszeres, míg további 45 százalékuknál alkalomszerű; mindössze a cégek ötödénél mondható el, hogy ezeket az eszközöket kizárólag a telephelyen belül (mobil, illetve innovatív célú feladatok ellátásához), vagy azon kívül, de csak magáncélra használják.
A PC-állomány sok szempontból egyenetlenül oszlik el a vállalatok között. A legtöbb számítógép, összességében a teljes üzleti géppark mintegy kétharmada a 10 főnél kevesebb, illetve a legalább 250 munkavállalót alkalmazó cégeknél taláható - a mikrovállalkozásoknál a szegmens nagy méretéből adódóan, míg a nagyvállalatoknál az egy szervezetre jutó magas PC-szám miatt üzemel sok gép. Emellett az eszközök magas koncentrációja figyelhető meg a budapesti, valamint a feldolgozóiparban és a szolgáltatások területén aktív vállalatoknál is.
A múlt évben beszerzett asztali személyi számítógépek 43 zázaléka márkajelzés nélküli eszköz volt. A kutatási eredmények tanúsága szerint a vállalatméret növekedésével a no-name hardverek aránya csökken: a mikrovállalkozások esetében például az új desktop eszközök több mint fele sorolható ebbe a kategóriába, a nagyvállalatoknál pedig csupán 18 százalék.
A 2004-es beszerzések és selejtezések azt mutatják, hogy míg a vizsgált évben az üzleti szféra által megvásárolt asztali PC-k közel kétharmada használatból kivont eszközt váltott ki, addig a cserék aránya a hordozható eszközök esetében a 20 százalékot sem érte el. A laptopok esetében a beszerzések így magasabb állománybővülést eredményeztek, melynek köszönhetően a meglévő eszközök közel harmada legfeljebb egy éves.
A hazai vállalatok idei tervei azt tükrözik, hogy az üzleti szféra a tavalyi költéseknél kisebb összeget fordít majd desktop PC-k beszerzésére, a piaci dinamika mérséklődése elsősorban a mikrovállalatok visszafogottságából adódik. A hordozható személyi számítógépek piacán folytatódik az intenzív növekedés, amely mögött a növekvő vállalati mobilitási igény, valamint a noteszgépek jellemzőiben (méret, teljesítmény, hordozhatósági tulajdonságok, ár) bekövetkezett pozitív változások állnak. Az asztali eszközök iránti kereslet azonban csökken, a 2005-ös várható állománynövekedés az egy évvel ezelőttinek csupán a kétharmadát teszi ki. Mindez összességégben azt eredményezi, hogy a PC-piac a tavalyihoz képest szűkül - prognosztizálják a BellResearch elemzői.
Az üzleti kutatás keretében összesen 1656 döntéshozóval készült interjú a hazai üzleti szervezetek körében 2005 februárjában. A minta maximális hibája <2,4% [95%-os megbízhatósági szinten], az eredmények reprezentatívnak tekinthetőek régió, ágazat és létszám-kategória szerint.
A Magyar Infokommunikációs Jelentés legfrissebb eredményei szerint a hazai üzleti szféra személyi számítógép-állományának mintegy 6 százalékos bővülésével számolhatunk az év folyamán, amelynek fő hajtóerejét a hordozható PC-k piacának dinamikus növekedése jelenti majd. Azonban míg a rohamléptekben fejlesztett és egyre olcsóbbá váló laptopok iránti igény várhatóan tovább fokozódik, addig vevőcsalogató újdonságok hiányában a desktop PC-k iránti kereslet némileg visszaesik.
Az üzleti szférát érintő kutatási fázis ez év elejére vonatkozó eredményei szerint a legalább egy főt foglalkoztató hazai cégek nagyjából négyötödénél található személyi számítógép; az 50 fősnél nagyobb kör ellátottsága teljes, és a kisvállalatoké is átlag feletti; a statisztikát az 1-9 fős mikrovállalkozások rontják le. A teljes üzleti szféra PC-inek számát az elemzők mintegy 1,2 millió darabra becsülik.
Hordozható személyi számítógéppel a legalább 1 darab PC-t használó hazai cégek valamivel több mint egynegyede, közel 49 ezer szervezet rendelkezik, és a laptopok telephelyen kívüli munkacélú használata viszonylag általánosnak tekinthető. A kutatásban meginterjúvolt cégek egyharmadánál a hordozható számítógép segítségével történő "külső" munkavégzés rendszeres, míg további 45 százalékuknál alkalomszerű; mindössze a cégek ötödénél mondható el, hogy ezeket az eszközöket kizárólag a telephelyen belül (mobil, illetve innovatív célú feladatok ellátásához), vagy azon kívül, de csak magáncélra használják.
A PC-állomány sok szempontból egyenetlenül oszlik el a vállalatok között. A legtöbb számítógép, összességében a teljes üzleti géppark mintegy kétharmada a 10 főnél kevesebb, illetve a legalább 250 munkavállalót alkalmazó cégeknél taláható - a mikrovállalkozásoknál a szegmens nagy méretéből adódóan, míg a nagyvállalatoknál az egy szervezetre jutó magas PC-szám miatt üzemel sok gép. Emellett az eszközök magas koncentrációja figyelhető meg a budapesti, valamint a feldolgozóiparban és a szolgáltatások területén aktív vállalatoknál is.
A múlt évben beszerzett asztali személyi számítógépek 43 zázaléka márkajelzés nélküli eszköz volt. A kutatási eredmények tanúsága szerint a vállalatméret növekedésével a no-name hardverek aránya csökken: a mikrovállalkozások esetében például az új desktop eszközök több mint fele sorolható ebbe a kategóriába, a nagyvállalatoknál pedig csupán 18 százalék.
A 2004-es beszerzések és selejtezések azt mutatják, hogy míg a vizsgált évben az üzleti szféra által megvásárolt asztali PC-k közel kétharmada használatból kivont eszközt váltott ki, addig a cserék aránya a hordozható eszközök esetében a 20 százalékot sem érte el. A laptopok esetében a beszerzések így magasabb állománybővülést eredményeztek, melynek köszönhetően a meglévő eszközök közel harmada legfeljebb egy éves.
A hazai vállalatok idei tervei azt tükrözik, hogy az üzleti szféra a tavalyi költéseknél kisebb összeget fordít majd desktop PC-k beszerzésére, a piaci dinamika mérséklődése elsősorban a mikrovállalatok visszafogottságából adódik. A hordozható személyi számítógépek piacán folytatódik az intenzív növekedés, amely mögött a növekvő vállalati mobilitási igény, valamint a noteszgépek jellemzőiben (méret, teljesítmény, hordozhatósági tulajdonságok, ár) bekövetkezett pozitív változások állnak. Az asztali eszközök iránti kereslet azonban csökken, a 2005-ös várható állománynövekedés az egy évvel ezelőttinek csupán a kétharmadát teszi ki. Mindez összességégben azt eredményezi, hogy a PC-piac a tavalyihoz képest szűkül - prognosztizálják a BellResearch elemzői.
Az üzleti kutatás keretében összesen 1656 döntéshozóval készült interjú a hazai üzleti szervezetek körében 2005 februárjában. A minta maximális hibája <2,4% [95%-os megbízhatósági szinten], az eredmények reprezentatívnak tekinthetőek régió, ágazat és létszám-kategória szerint.