Berta Sándor
Elkészült az első intelligens síkötés
A Flextronics és az Atomic cégek közösen fejlesztették ki az állításuk szerint a világ első elektronikus síkötését. Az új rendszer a két vállalat szakemberei szerint elsősorban a síbalesetek számának csökkenéséhez járulhat hozzá nagymértékben.
A jövőben a fedélzeti számítógépek már a síelésben is egyre nagyobb szerepet kaphatnak. Az autóknál már alkalmazott és jól bevált, mára szabvánnyá vált technológia a jövőben elérhető lesz a sípályákon is. Mindez azt jelenti, hogy hamarosan már egy chip fogja át- és megvizsgálni az útnak indulás előtt a sífelszerelést és bármilyen hibáról vagy rendellenességről időben tájékoztatni fogja a síelőt. A síkötés mindkét végébe szenzorokat építettek be a mérnökök, amelyek a kötés hátsó részén lévő központi rendszerrel rádióhullámok segítségével kommunikálnak. A szenzorok többek között olyan dolgokra figyelnek, mint, hogy megfelelő módon rögzítették a kötéshez a sícipőt, illetve a sílécet.
A legnagyobb kihívást a szakemberek számára az jelentette, hogy az egyedi síkötés általános jellemzőiben ne térjen el a hagyományos társaitól, megfeleljen a feladatának de az olyan különleges követelményeknek is, mint például hogy ellenálljon a nagy hőingadozásnak, elviselje az akár mínusz húsz, esetleg harminc fokot is, illetve, hogy elviselje az ütések, ütközések, rázkódások következtében fellépő erőhatásokat. Ezenkívül persze a chipeknek el kell viselniük a hó és a jég jelentette nedves környezetet is.
Mint azt a rendszer lelkét jelentő chipet kifejlesztő Flextronics cég althofeni leányvállalatának vezetője, Gerhard Winkler elmondta, az autókban használt áramköröknek hasonló követelményeknek kell megfelelniük, mint a síkötésbe beépített chipnek, ezért nem volt igazán nehéz dolguk. Ezenkívül a chipeknek el kell viselniük a hó és a jég jelentette nedves környezetet is.
Az elől lévő OK mutatja, hogy minden rendben
A statisztikák szerint minden harmadik bekövetkező síbaleset a rosszul rögzített síkötésekre vezethető vissza. Az Atomic szerint hamarosan azonban ez már a múlté lesz, hiszen a szenzorok és a mikroprocesszorok megakadályozzák majd a balesetek döntő többségét. A síelők rendkívül egyszerű módon szereznek majd tudomást arról, hogy ha a rendszer mindent rendben talált és útnak indulhatnak: a síkötés elején lévő kijelzőn megjelenik nagybetűkkel az OK felirat. A szenzorok attól a pillanattól kezdve el kezdik az adatgyűjtést, ahogy a síelő a cipőjével belép a kötésbe.
A rendszerből ráadásul olyan információk is lekérhetők, illetve megjeleníthetők a kijelzőn, hogy például mennyi idő telt el a síkötés legutóbbi használata óta, mennyire vannak feltöltve a képernyő és a rendszer működését biztosító elemek vagy szükség van-e a rendszer karbantartására. Amikor pedig végül megjelenik az OK felirat, már semmi sem áll a síelés útjában.
A jövőben a fedélzeti számítógépek már a síelésben is egyre nagyobb szerepet kaphatnak. Az autóknál már alkalmazott és jól bevált, mára szabvánnyá vált technológia a jövőben elérhető lesz a sípályákon is. Mindez azt jelenti, hogy hamarosan már egy chip fogja át- és megvizsgálni az útnak indulás előtt a sífelszerelést és bármilyen hibáról vagy rendellenességről időben tájékoztatni fogja a síelőt. A síkötés mindkét végébe szenzorokat építettek be a mérnökök, amelyek a kötés hátsó részén lévő központi rendszerrel rádióhullámok segítségével kommunikálnak. A szenzorok többek között olyan dolgokra figyelnek, mint, hogy megfelelő módon rögzítették a kötéshez a sícipőt, illetve a sílécet.
A legnagyobb kihívást a szakemberek számára az jelentette, hogy az egyedi síkötés általános jellemzőiben ne térjen el a hagyományos társaitól, megfeleljen a feladatának de az olyan különleges követelményeknek is, mint például hogy ellenálljon a nagy hőingadozásnak, elviselje az akár mínusz húsz, esetleg harminc fokot is, illetve, hogy elviselje az ütések, ütközések, rázkódások következtében fellépő erőhatásokat. Ezenkívül persze a chipeknek el kell viselniük a hó és a jég jelentette nedves környezetet is.
Mint azt a rendszer lelkét jelentő chipet kifejlesztő Flextronics cég althofeni leányvállalatának vezetője, Gerhard Winkler elmondta, az autókban használt áramköröknek hasonló követelményeknek kell megfelelniük, mint a síkötésbe beépített chipnek, ezért nem volt igazán nehéz dolguk. Ezenkívül a chipeknek el kell viselniük a hó és a jég jelentette nedves környezetet is.
Az elől lévő OK mutatja, hogy minden rendben
A statisztikák szerint minden harmadik bekövetkező síbaleset a rosszul rögzített síkötésekre vezethető vissza. Az Atomic szerint hamarosan azonban ez már a múlté lesz, hiszen a szenzorok és a mikroprocesszorok megakadályozzák majd a balesetek döntő többségét. A síelők rendkívül egyszerű módon szereznek majd tudomást arról, hogy ha a rendszer mindent rendben talált és útnak indulhatnak: a síkötés elején lévő kijelzőn megjelenik nagybetűkkel az OK felirat. A szenzorok attól a pillanattól kezdve el kezdik az adatgyűjtést, ahogy a síelő a cipőjével belép a kötésbe.
A rendszerből ráadásul olyan információk is lekérhetők, illetve megjeleníthetők a kijelzőn, hogy például mennyi idő telt el a síkötés legutóbbi használata óta, mennyire vannak feltöltve a képernyő és a rendszer működését biztosító elemek vagy szükség van-e a rendszer karbantartására. Amikor pedig végül megjelenik az OK felirat, már semmi sem áll a síelés útjában.