Gyurkity Péter
Forradalmasíthatja a védett tartalmak terjesztését a Creative Commons-licenc
Szakemberek szerint a Creative Commons-licenc egyre több támogatóra tesz szert, és a p2p-technológiák segítségével új korszakot nyithat a szerzői joggal védett anyagok terjesztésében.
A Creative Commons-licencet kidolgozó non-profit szervezet egyre több támogatóra tesz szert, és a különböző fájlcserélgető technológiák segítségével új korszakot nyithat a szerzői joggal védett anyagok terjesztésében. A legfrissebb felmérések szerint a licenc megjelenése óta eddig mintegy 10 millió alkotás vált szabadon másolhatóvá és terjeszthetővé, köztük az Outfoxed című film, a Beastie Boys egyes számai, vagy az O'Reilly kiadó által megjelentetett könyvek. A kezdeményezés még olyan illusztris személyek szimpátiáját is elnyerte, mint Hilary Rosen, az Amerikai Hanglemezkiadók Szövetségének (RIAA) korábbi elnöke, vagy Jack Valenti, aki az Amerikai Mozgókép Szövetség (MPAA) élén annak idején éppen az illegális terjesztők elleni kemény fellépés hangadójaként vált hírhedté.
A másolást szabaddá tévő licenc elterjedésében nagy szerepet játszhatnak a fájlcserélő technológiák, amelyek segítségével könnyen megvalósítható a világhálón történő csereberélés. Shawn Fanning, a Napster egykori alapítója jelenleg egy fizetős p2p hálózat kialakításán dolgozik, és a szerzői jogok tulajdonosait igyekszik megnyerni tervéhez. Fanning mögött nem kisebb cég található, mint a Vivendi Universal, amely úttörő szerepet kíván játszani az új technológiák elterjedésében.
A Creative Commons Lawrence Lessig fejéből pattant ki, aki a Stanford Egyetem jogi professzoraként tevékenykedik. Lessig véleménye szerint a jelenlegi szerzői jogi törvények meglehetősen rugalmatlanok, és két lehetőséget nyújtanak az előadók számára: vagy megadnak minden engedélyt az anyagok terjesztésére, vagy a maguk számára tartanak fenn minden jogot. A professzor javaslata szerint az előadóknak - és a kiadóknak - nem kellene követniük ezt a szigorú módszert, és - egyfajta kompromisszumként - csak bizonyos jogokat tartanának fenn saját maguk számára. Lessig szerint a művészet mindig is a másolásról, a keveredésről és az újradolgozásról szólt: a művészek mindig is másoltak egymástól, és nehéz megmondani, hogy melyik alkotás tekinthető teljességgel autentikusnak.
A kezdeményezést számos előadó is támogatja, mivel ez kiugrási lehetőséget biztosítana a kezdőknek, és a már befutott művészek számára is nagyobb közönséget tesz elérhetővé. "Sajnos sokakban él még az a nézet, hogy az internet rossz, mert megkönnyíti a másolatok készítését és terjesztését... Éppen ellenkezőleg: a világháló egy óriási másológép, amelyet saját hasznunkra fordíthatunk" - jelentette ki Cory Doctorow író, akinek futurisztikus regénye kiválóan illusztrálja az általa elmondottakat: a könyv mindössze 10 ezer példányban kelt el, de az interneten több mint félmillió példányban megtalálható a könyv digitális változata.
A Creative Commons-licencet kidolgozó non-profit szervezet egyre több támogatóra tesz szert, és a különböző fájlcserélgető technológiák segítségével új korszakot nyithat a szerzői joggal védett anyagok terjesztésében. A legfrissebb felmérések szerint a licenc megjelenése óta eddig mintegy 10 millió alkotás vált szabadon másolhatóvá és terjeszthetővé, köztük az Outfoxed című film, a Beastie Boys egyes számai, vagy az O'Reilly kiadó által megjelentetett könyvek. A kezdeményezés még olyan illusztris személyek szimpátiáját is elnyerte, mint Hilary Rosen, az Amerikai Hanglemezkiadók Szövetségének (RIAA) korábbi elnöke, vagy Jack Valenti, aki az Amerikai Mozgókép Szövetség (MPAA) élén annak idején éppen az illegális terjesztők elleni kemény fellépés hangadójaként vált hírhedté.
A másolást szabaddá tévő licenc elterjedésében nagy szerepet játszhatnak a fájlcserélő technológiák, amelyek segítségével könnyen megvalósítható a világhálón történő csereberélés. Shawn Fanning, a Napster egykori alapítója jelenleg egy fizetős p2p hálózat kialakításán dolgozik, és a szerzői jogok tulajdonosait igyekszik megnyerni tervéhez. Fanning mögött nem kisebb cég található, mint a Vivendi Universal, amely úttörő szerepet kíván játszani az új technológiák elterjedésében.
A Creative Commons Lawrence Lessig fejéből pattant ki, aki a Stanford Egyetem jogi professzoraként tevékenykedik. Lessig véleménye szerint a jelenlegi szerzői jogi törvények meglehetősen rugalmatlanok, és két lehetőséget nyújtanak az előadók számára: vagy megadnak minden engedélyt az anyagok terjesztésére, vagy a maguk számára tartanak fenn minden jogot. A professzor javaslata szerint az előadóknak - és a kiadóknak - nem kellene követniük ezt a szigorú módszert, és - egyfajta kompromisszumként - csak bizonyos jogokat tartanának fenn saját maguk számára. Lessig szerint a művészet mindig is a másolásról, a keveredésről és az újradolgozásról szólt: a művészek mindig is másoltak egymástól, és nehéz megmondani, hogy melyik alkotás tekinthető teljességgel autentikusnak.
A kezdeményezést számos előadó is támogatja, mivel ez kiugrási lehetőséget biztosítana a kezdőknek, és a már befutott művészek számára is nagyobb közönséget tesz elérhetővé. "Sajnos sokakban él még az a nézet, hogy az internet rossz, mert megkönnyíti a másolatok készítését és terjesztését... Éppen ellenkezőleg: a világháló egy óriási másológép, amelyet saját hasznunkra fordíthatunk" - jelentette ki Cory Doctorow író, akinek futurisztikus regénye kiválóan illusztrálja az általa elmondottakat: a könyv mindössze 10 ezer példányban kelt el, de az interneten több mint félmillió példányban megtalálható a könyv digitális változata.