Gyurkity Péter

Molekuláris tranzisztort mutatott be a HP

A Hewlett Packard kutatói bejelentették, hogy áttörést értek el a molekuláris számítástechnika területén folytatott kutatásokban, és az általuk létrehozott újfajta tranzisztor jóval hatékonyabb elődeinél.

A vállalat szakemberei a bejelentéssel egy időben bemutatták a molekuláris szintű eszközt, amely a hagyományos tranzisztorokhoz hasonló elven működik, de jóval kisebb azoknál, és előállítása is jóval egyszerűbb. A kutatócsoport véleménye szerint az új technológia a számítógépek következő generációjának alapjaként szolgálhat, amelyek - többek között az újfajta tranzisztoroknak köszönhetően - sokszorta gyorsabbak lesznek a ma elérhető példányokhoz képest.

A HP Quantum Science Research (QSR) szóvivője elmondta, hogy a parányi eszköz mindössze három nanovezetékből áll, és a hagyományos tranzisztorokhoz hasonlóan három utasítást - NEM, ÉS, VAGY - hajthat végre. Nagy előnye méretében rejlik, mivel a hagyományos szilícium alapú tranzisztorok ennél jóval nagyobb méretűek, és a rendelkezésre álló technológiával további kicsinyítésük behatárolt.

Az eszköz felépítése igen egyszerű: a fő nanovezetéket két vezérlő fonal keresztezi - mindkét vezérlő fonalban egy molekuláris szintű elágazás található, amely elektronikus impulzussal átkapcsolható. A vezérlést elektronikus impulzusok sorozatával, illetve ellentétes polaritású kapcsolókkal valósítják meg.

A HP csapata igen optimista a felfedezés jövőjével kapcsolatban, és meggyőződésük, hogy a jelenleg használt technológia lehetőségeinek kimerülésével a molekuláris eszközök jelentik majd az egyetlen járható utat. "A hagyományos tranzisztorok minden valószínűség szerint még jónéhány évig betöltik szerepüket" - jelentette ki Phil Kuekes, a QSR egyik főtervezője. "De ez a parányi eszköz egy nap leváltja majd a mostani tranzisztorokat, ugyanúgy, mint ahogy a tranzisztorok egykor leváltották a lyukkártyás rendszereket."