Berta Sándor
Szoftverhiba miatt bénult meg az élet Ausztriában
A Telekom Austria cég vezetékes és mobil előfizetői a központi átviteli rendszerben bekövetkezett szoftverhiba miatt több mint 30 órára el voltak vágva a digitális külvilágtól, és nem tudtak sem telefonálni, sem faxolni, sem pedig internetezni.
Múlt héten csütörtök délelőttöl péntek estig gyakorlatilag nem lehetett digitális módon kommunikálni Bécsben, valamint két osztrák tartományban, Alsó-Ausztriában és Burgenlandban. A szoftverhiba csütörtökön délelőtt tíz órakor következett be és perceken belül leállt a Telekom Austria szinte minden szolgáltatása. A másodperceken belül bekövetkezett szinte kőkorszaki állapotban azonban nemcsak a vezetékes és a mobil telefonálás, a faxolás, az internetezés vált lehetetlenné, hanem sok más egyéb szolgáltatás is. Így például azonnal leállt a trafikokban és a lottózókban a lottó- és más szerencsejáték-szelvények kiadása, lehetetlenné vált a hitel- és a bankkártyákkal való fizetés, valamint működésképtelenné váltak a bankautomaták is.
Martin Bredl, a Telekom Austria szóvivője a kialakult helyzetet úgy jellemezte, mint egy soha eddig nem tapasztalt, évszázadonként egyszer előforduló hibát. Azt azonban ő sem volt képes megmagyarázni hogy következhetett be ez az állapot a korábban, pont a hasonló szituációk elkerülésére kidolgozott katasztrófaterv és a megduplázott hardver- és szoftverrendszer ellenére. A szóvivő csak annyit tudott mondani, hogy gőzerővel dolgoznak a hiba kijavításán.
A Telekom Austria szoftverrendszerét egyébként a világhírű német Siemens cég tervezte. A Siemens szóvivője, Karl Strasser a sajtó képviselőinek elmondta, hogy a totális leállás egy szoftverfrissítés közben következett be és megsemmisült a Telekom Austria teljes adatállománya. Mivel a kialakult helyzet az osztrák telekommunikációs cég több mint 300 rendszerét érintette, így nem volt lehetséges az egész központi rendszer visszakapcsolása vagy újraindítása sem. Az üzemzavar elhárításán Karl Strasser tájékoztatása szerint a Siemens 50 szakembere dolgozott és a feladatukat nehezítette, hogy minden kiesett rendszert manuálisan kellett kijavítaniuk, illetve visszakapcsolniuk.
A több mint egy napon át tartó kőkorszaki állapot nemcsak a magánfelhasználókat érintette érzékenyen, hanem a Bécsben, illetve a két említett tartományban lévő kis-, közepes és a nagyvállalatokat is. Martin Bredl elmondta, hogy egyelőre megbecsülni sem tudják, hogy hány magánszemélynek és cégnek okozott károkat az üzemzavar, mint ahogy az okozott kárt sem tudják megbecsülni. A kérdésre, miszerint valamilyen módon kapnak-e kárpótlást a vállalat ügyfelei, a szóvivő válaszul csupán annyit közölt, hogy mindenkivel szerződésben álltak és ezek a szerződések, illetve a jogszabályok tartalmazzák azokat a kitételeket, hogy kinek és mikor jár kártérítés.
A Telekom Austria weboldala az üzemzavar ideje alatt is elérhető volt, azonban a sors furcsa fintora, hogy a közleményt, amelyben a vállalat sajnálkozását fejezte ki a történtek miatt és arról tájékoztatta az ügyfeleit, hogy már dolgoznak a hiba kijavításán csak azok tudták elolvasni, akiknek valamelyik konkurens cégnél volt internet-előfizetésük.
Múlt héten csütörtök délelőttöl péntek estig gyakorlatilag nem lehetett digitális módon kommunikálni Bécsben, valamint két osztrák tartományban, Alsó-Ausztriában és Burgenlandban. A szoftverhiba csütörtökön délelőtt tíz órakor következett be és perceken belül leállt a Telekom Austria szinte minden szolgáltatása. A másodperceken belül bekövetkezett szinte kőkorszaki állapotban azonban nemcsak a vezetékes és a mobil telefonálás, a faxolás, az internetezés vált lehetetlenné, hanem sok más egyéb szolgáltatás is. Így például azonnal leállt a trafikokban és a lottózókban a lottó- és más szerencsejáték-szelvények kiadása, lehetetlenné vált a hitel- és a bankkártyákkal való fizetés, valamint működésképtelenné váltak a bankautomaták is.
Martin Bredl, a Telekom Austria szóvivője a kialakult helyzetet úgy jellemezte, mint egy soha eddig nem tapasztalt, évszázadonként egyszer előforduló hibát. Azt azonban ő sem volt képes megmagyarázni hogy következhetett be ez az állapot a korábban, pont a hasonló szituációk elkerülésére kidolgozott katasztrófaterv és a megduplázott hardver- és szoftverrendszer ellenére. A szóvivő csak annyit tudott mondani, hogy gőzerővel dolgoznak a hiba kijavításán.
A Telekom Austria szoftverrendszerét egyébként a világhírű német Siemens cég tervezte. A Siemens szóvivője, Karl Strasser a sajtó képviselőinek elmondta, hogy a totális leállás egy szoftverfrissítés közben következett be és megsemmisült a Telekom Austria teljes adatállománya. Mivel a kialakult helyzet az osztrák telekommunikációs cég több mint 300 rendszerét érintette, így nem volt lehetséges az egész központi rendszer visszakapcsolása vagy újraindítása sem. Az üzemzavar elhárításán Karl Strasser tájékoztatása szerint a Siemens 50 szakembere dolgozott és a feladatukat nehezítette, hogy minden kiesett rendszert manuálisan kellett kijavítaniuk, illetve visszakapcsolniuk.
A több mint egy napon át tartó kőkorszaki állapot nemcsak a magánfelhasználókat érintette érzékenyen, hanem a Bécsben, illetve a két említett tartományban lévő kis-, közepes és a nagyvállalatokat is. Martin Bredl elmondta, hogy egyelőre megbecsülni sem tudják, hogy hány magánszemélynek és cégnek okozott károkat az üzemzavar, mint ahogy az okozott kárt sem tudják megbecsülni. A kérdésre, miszerint valamilyen módon kapnak-e kárpótlást a vállalat ügyfelei, a szóvivő válaszul csupán annyit közölt, hogy mindenkivel szerződésben álltak és ezek a szerződések, illetve a jogszabályok tartalmazzák azokat a kitételeket, hogy kinek és mikor jár kártérítés.
A Telekom Austria weboldala az üzemzavar ideje alatt is elérhető volt, azonban a sors furcsa fintora, hogy a közleményt, amelyben a vállalat sajnálkozását fejezte ki a történtek miatt és arról tájékoztatta az ügyfeleit, hogy már dolgoznak a hiba kijavításán csak azok tudták elolvasni, akiknek valamelyik konkurens cégnél volt internet-előfizetésük.