SG.hu
Még nem elavult a vezetékes telefon
A hosszabb beszélgetéseket sokan szívesebben bonyolítják vonalas telefonon, és a vezetékes szám bizalomkeltőbb. Ugyanakkor az idei adatok szerint már valamivel magasabb a kizárólag mobiltelefonnal rendelkező háztartások száma, mint azoké, ahol csak vezetékes telefont használnak - olvasható a BellResearch által éves rendszerességgel elkészített Magyar Infokommunikációs Jelentésben.
A jelentés 2004-es kiadásának friss eredményei szerint Magyarországon a válaszadók 60 százaléka szerint a vezetékes telefon ideje még korántsem járt le. Erre a technológiára - a mobiltelefonok egyre erősebb térnyerése mellett is - még sokáig igény lesz, a lakosság több mint fele úgy véli, hogy a mobil sohasem lesz képes teljes mértékben kiszorítani a hagyományos vezetékes távközlést.
A telefóniáról alkotott vélemények szorosan összefüggenek az életkorral. A vezetékes telefon-használat megítélése a közép- és időskorúak körében pozitívabb, s ha a mobiltelefonnal együtt felnövekvő generáció hozzáállása a kor előrehaladtával jelentősen nem változik, hosszabb távon ez is nagyban hozzájárul a vezetékes telefon-használat háttérbe szorulásához. Ezt támasztja alá az is, hogy a kizárólag mobiltelefont használó háztartások száma [mintegy 920 ezer] már meghaladja a csak vezetékes telefonnal rendelkező háztartásokét [körülbelül 740 ezer]. Vonalas előfizetéssel a magyar háztartások 67 százaléka, legalább egy mobiltelefonnal pedig 72 százaléka rendelkezik.
Az átfogó kutatás során a BellResearch felmérte a vezetékes telefonnal kapcsolatos használói attitűdöket is, a válaszadók ötfokú skálán [1: egyáltalán nem ért egyet; 5: teljes mértékben egyetért] értékelték az állításokat. A meginterjúvolt, 15 év feletti válaszadók leginkább - bár közel sem teljes mértékben - azzal értettek egyet, hogy "vezetékes telefonra mindig szükség lesz", erre az ötfokú skálán 3,8-es átlagértéket adtak. A többség véleménye szerint "a hosszabb beszélgetésekhez a vezetékes telefon kényelmesebb" [3,6], illetve "bizalomkeltőbb a vezetékes szám" [3,5], míg "a jövőben a mobil olcsóbb lesz" állítás kicsivel alacsonyabb, de még mindig pozitív, 3,4-es pontszámot kapott. Az "a vezetékes szolgáltatók monopolhelyzete rossz" [3,2] és az "anyagilag a kártyás mobil is jobb" [3,1] állítással közepes mértékben értettek egyet a válaszadók, a többség véleménye szerint azonban nem igaz, hogy "a vezetékes telefon ideje lejárt", erre utal a 2,5-es átlag.
A kutatás eredményei számszerűsítve mutatják be, hogy a vezetékes telefon egyik fő előnyének a 15 évesnél idősebb lakosság a folyamatos és biztonságos elérhetőséget, kapcsolatot tekinti - ez különösen az idősebbek számára lényeges. Fontos szempont a könnyű kezelhetőség is, hiszen a modern technikával nehezebben megbarátkozó felhasználók számára egyszerűbb a megszokott vezetékes készülék használata. Szintén nem elhanyagolható a vonalas telefonnal kapcsolatban a megszokás ereje sem: a vezetékes telefonszámot sokan ismerik a rokonok, ismerősök közül, ezért nehéz tőle megválni. Többen kiemelik, hogy a hosszabb beszélgetéseknél kényelmesebb a vezetékes használta, s a mobiltelefonnál a legtöbb esetben még mindig olcsóbb. A fiatalok szemszögéből leginkább az internetezés miatt szükséges a vezetékes vonal, a felnőtt korosztályból pedig sokan úgy gondolják, hogy bizalomkeltő, ha valaki vezetékes számmal is rendelkezik, ez például hitelügyintézésnél is előnyt jelenthet.
Az egyéni lakossági kutatás keretében összesen 1 587 fővel készült interjú a 15 éves vagy idősebb hazai lakosok körében, 2004. májusában. A minta maximális hibája +/-3,1% [95%-os megbízhatósági szinten], az eredmények reprezentatívnak tekinthetőek régió, településtípus, korcsoport, iskolai végzettség, nem gazdasági aktivitás és családi állapot szerint.
A jelentés 2004-es kiadásának friss eredményei szerint Magyarországon a válaszadók 60 százaléka szerint a vezetékes telefon ideje még korántsem járt le. Erre a technológiára - a mobiltelefonok egyre erősebb térnyerése mellett is - még sokáig igény lesz, a lakosság több mint fele úgy véli, hogy a mobil sohasem lesz képes teljes mértékben kiszorítani a hagyományos vezetékes távközlést.
A telefóniáról alkotott vélemények szorosan összefüggenek az életkorral. A vezetékes telefon-használat megítélése a közép- és időskorúak körében pozitívabb, s ha a mobiltelefonnal együtt felnövekvő generáció hozzáállása a kor előrehaladtával jelentősen nem változik, hosszabb távon ez is nagyban hozzájárul a vezetékes telefon-használat háttérbe szorulásához. Ezt támasztja alá az is, hogy a kizárólag mobiltelefont használó háztartások száma [mintegy 920 ezer] már meghaladja a csak vezetékes telefonnal rendelkező háztartásokét [körülbelül 740 ezer]. Vonalas előfizetéssel a magyar háztartások 67 százaléka, legalább egy mobiltelefonnal pedig 72 százaléka rendelkezik.
Az átfogó kutatás során a BellResearch felmérte a vezetékes telefonnal kapcsolatos használói attitűdöket is, a válaszadók ötfokú skálán [1: egyáltalán nem ért egyet; 5: teljes mértékben egyetért] értékelték az állításokat. A meginterjúvolt, 15 év feletti válaszadók leginkább - bár közel sem teljes mértékben - azzal értettek egyet, hogy "vezetékes telefonra mindig szükség lesz", erre az ötfokú skálán 3,8-es átlagértéket adtak. A többség véleménye szerint "a hosszabb beszélgetésekhez a vezetékes telefon kényelmesebb" [3,6], illetve "bizalomkeltőbb a vezetékes szám" [3,5], míg "a jövőben a mobil olcsóbb lesz" állítás kicsivel alacsonyabb, de még mindig pozitív, 3,4-es pontszámot kapott. Az "a vezetékes szolgáltatók monopolhelyzete rossz" [3,2] és az "anyagilag a kártyás mobil is jobb" [3,1] állítással közepes mértékben értettek egyet a válaszadók, a többség véleménye szerint azonban nem igaz, hogy "a vezetékes telefon ideje lejárt", erre utal a 2,5-es átlag.
A kutatás eredményei számszerűsítve mutatják be, hogy a vezetékes telefon egyik fő előnyének a 15 évesnél idősebb lakosság a folyamatos és biztonságos elérhetőséget, kapcsolatot tekinti - ez különösen az idősebbek számára lényeges. Fontos szempont a könnyű kezelhetőség is, hiszen a modern technikával nehezebben megbarátkozó felhasználók számára egyszerűbb a megszokott vezetékes készülék használata. Szintén nem elhanyagolható a vonalas telefonnal kapcsolatban a megszokás ereje sem: a vezetékes telefonszámot sokan ismerik a rokonok, ismerősök közül, ezért nehéz tőle megválni. Többen kiemelik, hogy a hosszabb beszélgetéseknél kényelmesebb a vezetékes használta, s a mobiltelefonnál a legtöbb esetben még mindig olcsóbb. A fiatalok szemszögéből leginkább az internetezés miatt szükséges a vezetékes vonal, a felnőtt korosztályból pedig sokan úgy gondolják, hogy bizalomkeltő, ha valaki vezetékes számmal is rendelkezik, ez például hitelügyintézésnél is előnyt jelenthet.
Az egyéni lakossági kutatás keretében összesen 1 587 fővel készült interjú a 15 éves vagy idősebb hazai lakosok körében, 2004. májusában. A minta maximális hibája +/-3,1% [95%-os megbízhatósági szinten], az eredmények reprezentatívnak tekinthetőek régió, településtípus, korcsoport, iskolai végzettség, nem gazdasági aktivitás és családi állapot szerint.