SG.hu

Tudományosan elemzik a számítógépes játékok hatásait

[Infinit] A számítógépes játékok fejlesztésének korszerűsítése és eredményesebbé tétele érdekében brit tudósok egy csoportja tudományos alapon kezdte el vizsgálni, milyen hatást fejtenek ki a játékok az emberi agyra és testre.

Hull egyetemének kutatói úgy látják, a videojátékokat előállító iparnak a pusztán anekdotikus bizonyítékok, a kiadók javaslatain és elképzelésein múló forgalomba hozatal, valamint a jelenleg alkalmazott tesztelési eljárások helyett tudományos alapon kell megközelíteniük a kérdést, mivel a játékosok fiziológiai és pszichológiai válaszreakcióinak tudományos vizsgálata révén a fejlesztők sokkal nagyobb hatásfokkal állapíthatják meg, mely játékok érik el a legnagyobb sikerre a felhasználók körében.

Elemzők szerint a videojátékokat előállító iparág az egyik legköltségesebb, ugyanakkor az egyik leggyorsabban gyarapodó médiaszektor. A rendkívül összetett, bonyolult grafikai elemeket tartalmazó, több játékos egyidejű részvételét lehetővé tevő online játékok egyre népszerűbbé válnak, és több millió fontnyi bevételt jelentenek az iparágnak.

A most zajló kutatásról egy játékokkal foglalkozó londoni konferencián számoltak be. "A legfőbb kérdés az, hogy a legsikeresebb játékok alapján részletesen kimutathatjuk-e azokat a tényezőket, amelyek a felhasználóra hatást gyakorolnak, képesek leszünk-e ezeket profilokká alakítani, és ezáltal gondoskodni arról, hogy a jövőben kifejlesztett játékok is ugyanezeket a reakciókat váltják majd ki a játékosokból" - emelte ki Dr Jeremy Thornton általános orvos, a kutatás vezetője. A hároméves projektet a Microsoft Research Cambridge (MSRC) is támogatja.

"A játékokkal és annak hatásaival foglalkozó korábbi kutatások az erőszakos magatartásra és a gyerekekre koncentráltak" - mutatott rá Dr Thornton. A játékosok hormonszintjét először az Oklahomai Egyetemen dolgozó Dr. Paul Lynch 1999-ben folytatott kutatásai vizsgálták. A Thornton-féle kutatások a játékosok hangulatának és lelkiállapotának pszichológiai kérdőívek segítségével történő mérésével, valamint az éberséget és a kognitív funkciókat figyelemmel kísérő számítógépes szoftverek alkalmazásával zajlanak.

Bár a kutatások egyelőre a kezdeti stádiumnál tartanak, és a vizsgálati módszerek kialakítása sem zárult le, a csoport néhány eredménnyel máris előrukkolt. Az első eredmények némelyike nyilvánvalónak tűnhet a sokat próbált számítógépes játékos számára, hivatalosan azonban korábban soha nem gyűjtöttek hasonló bizonyítékot: "A játék elkedvetleníti a vesztest, ugyanakkor aktív, készenléti állapotba hozza a résztvevőt - állapította meg Thornton. - A kis létszámú tesztcsoporton végzett kognitív funkciókat vizsgáló teszt során azt tapasztaltuk, hogy a beteljesülés-érzet az alanyok 100%-a esetében megemelkedett."

A stresszhormon szintje a 16 férfiből álló csoport tagjaiban szintén megemelkedett, az átlagos érték kétszeresét érve el. A videojátékot passzívan szemlélő kontrollcsoport tagjai esetében ugyanakkor csökkent a kortizolszint. A kutatók mindezek alapján azt a hipotézist állították fel, hogy a pszicho-fiziológiai hatások hasonlóak a tényleges sporttevékenységek esetén tapasztaltakhoz. A fejre erősített, 12 szenzort tartalmazó berendezés segítségével a megváltozott állapotot jelző téta agyhullámokat is mérték. "A játék során a játékos megváltozott állapotba kerül, hasonlóan az atlétákhoz, akik nem tudják pontosan, mit csinálnak, azt azonban tudják, hogy csúcsteljesítményt nyújtanak."

A kutatók célja, hogy olyan eljárásokat és eszközöket alakítsanak ki, amelyek segítségével nagyobb léptékű, nemzetközi szintű, nemet, életkort és kulturális tényezőket is magukban foglaló vizsgálatokat lehet lefolytatni. A vizsgálatok globális szintre való kiterjesztése érdekében arra törekednek, hogy a kérdőíveket és az elektrokardiogramokat valós időben az interneten is elérhetővé tegyék.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Piscator #6
    Amikor otthonra kaptam gépet, Doomot, 1-2 hétig rendesen stresszelt, nem voltam épp egy mindenre edzett, fakir pofájú, persze, rendesen beidegesített a vesztés, rózsaszín szörny.
  • [HUN]PAStheLoD #5
    veszíteni is tudni kell ........ de attól függetlenül mindenki nyerni akar , vagy ha nem akkor meg hülye :PP

  • RangeR #4
    Nem igazán izgat, ha veszítesz? Nem lennék a helyedben! Még szerencse, hogy nem is vagyok!
  • Macc #3
    Ja, nekik eleg:)
  • Cat #2
    a játékok a nagy tömegnek készülnek, mivel onnan lehet sok pénzt kaszálni, tehát ha az ő igényeiket tudják az bőven elég
  • Macc #1
    "A legfőbb kérdés az, hogy a legsikeresebb játékok alapján részletesen kimutathatjuk-e azokat a tényezőket, amelyek a felhasználóra hatást gyakorolnak, képesek leszünk-e ezeket profilokká alakítani, és ezáltal gondoskodni arról, hogy a jövőben kifejlesztésre kerülő játékok is ugyanezeket a reakciókat váltják majd ki a játékosokból" - ezt a kerdest tudosok teszik fel??? Hat nem semmi.

    En mar most megmondom ra a valaszt: NEM. Most kepzeljuk el, hogy van egy nagyon sikeres jatek. Csinalunk belole egy klont, ami minden parametere alapjan passzol az adodd profilba, es megis bukas, mert mindenki csak az latja, hogy a temarol lehuztak megegy bort. Az emberek emocionalis lenyek, nem ertem miert akarnak egyre tobb mindent szabalyokkal leirni. Nem lehet. Raadasul egyik ember ilyen, masik olyan.

    "A játék elkedvetleníti a vesztest, ugyanakkor aktív, készenléti állapotba hozza a résztvevőt"... hat ezt is jol kitalaltak:))) Ez is embere valogatja dolog. Es mi az hogy elkedvteleniti? Peldaul ha a baratnommel jatszunk ugyanazzal a jatekkal, o ideges lesz 2 percig ha veszit, utana ujult erovel ujra belevag es 10-edik nekifutasra lehet vegervenyesen lealaz:) Ezzel szemben engem nem igazan izgat, ha vesztek. Ujrakezdem. Viszont ha folyamatosan nyerek is valamiben az X. ujrajatszasnal megunom es kesz. Es nem lebegek eufuriafelhoben es nem is leszek depresszios. Ha vege van a jatekmatinenak, akkor folytatom az eletemet. Ez en vagyok, nyilvan mas teljesen mashogy eli meg, esetleg hasonloan. De megint kapunk majd egy szuper statisztikat, aminek az lesz a vege, hogy a "buta tomeg atlag" lesz a kiindulopont, es ennek eleg sokteren megtapasztaltuk a hatranyait. Ha mast nem mondjak, ott van a tomegnek celzott (gyartott) popzene. azismilyenjougye???? ehhhhh