SG.hu
Számítógépes focijátékok, mint a kapcsolatteremtés eszközei
[Infinit] A számítógépes futballjáték általában nem igényel a gyors ujjmozgatásnál és
ökölrázásnál nagyobb fizikai megerőltetést. Ám az MIT dublini Európai Média
Laboratóriumában működő Human Connectedness csoport által kifejlesztett új
labdajáték megizzasztja a játékosokat, még ha az ellenfelek nagy távolságra is
vannak egymástól.
A dublini kutatók annak kiderítését tűzték ki célul, hogy hogyan köthetők össze az emberek nagy erőkifejtést igénylő tevékenységen keresztül. Az általuk kifejlesztett játék prototípusa a foci, a tenisz és egy sikeres videojáték, a Breakout egyvelege. "A játékban található egy ún. 'erőkifejtési interfész', amely igen nagy fizikai erőfeszítést igényel, és jól kifárasztja a játékost" - magyarázza Stefan Agamanolis, a csoport vezetője. - "A "távolsági sport' tökéletes eszköze lett, és pontosan ez volt a célunk." A játékot ugyanis arra tervezték, hogy idegen embereket kössön össze, közvetlen viszonyt alakítson ki köztük a fizikai erőkifejtés során, s mindezt gyorsabban, mint a pihenő helyzetű, hagyományos elektronikus kommunikáción, az azonnali üzenetváltáson vagy az e-mailen keresztül.
A kutatók szerint az online játékok beépíthetők az olyan életnagyságú videókonferencia-kivetítőkbe, amilyenek a sportklubokban helyezhetők el. Úgy is funkcionálhat, mint egy "ismerd meg önmagad" csapatépítő gyakorlat az új alkalmazottak körében bárhol a világon. "Izgatott állapotban könnyebben lehet kapcsolatot teremteni más emberekkel. A sportra igazán a leizzasztó, felfokozott állapot, a magas adrenalinszint a jellemző. Ezt az állapotot szeretnénk elérni a játékosoknál" - mondja Agamanolis.
A "Breakout for Two" szélessávú videó-konferencián keresztül hoz létre virtuális "üvegfalat", amelyet a játékosoknak szét kell törniük egy labdával. A játékosok megosztoznak egy "pályán", de a saját térfelükön maradnak, mint a teniszben. Az ellenfelek látják egymás óriási, életnagyságú kivetített képét maguk előtt a falon, ami olybá tűnik, mintha egymással néznének farkasszemet egy üvegfalon keresztül. Az "üvegfalat" "virtuális blokkokra" osztják. A játékosoknak ki kell ütniük a paneleket egy labdával, és akinek először sikerül, az nyer.
Mivel a blokkokkal kapcsolatos információ a nagysebességű internetes kapcsolaton keresztül összehangolt, amikor egy blokk eltűnik az egyik oldalon, ugyanakkor tűnik el az ellenfél oldalán is. A kimerítő játékot teljesebbé teszi az összetörő üveg csörömpölése, valamint az, hogy a játékosok közvetlenül beszélhetnek egymással, akár szidhatják is egymást.
A játékot tesztelő 56 önkéntes és a kifejlesztő kutatók között nagy sikert aratott a virtuális foci. Egyik önkéntes sem ismerte egymást a tesztelés előtt, de 30 percnyi játék után már sokkal gyorsabban alakítottak ki baráti jellegű kapcsolatot, mint azok, akik más, erőkifejtést nem igénylő játékot játszottak.
A dublini kutatók annak kiderítését tűzték ki célul, hogy hogyan köthetők össze az emberek nagy erőkifejtést igénylő tevékenységen keresztül. Az általuk kifejlesztett játék prototípusa a foci, a tenisz és egy sikeres videojáték, a Breakout egyvelege. "A játékban található egy ún. 'erőkifejtési interfész', amely igen nagy fizikai erőfeszítést igényel, és jól kifárasztja a játékost" - magyarázza Stefan Agamanolis, a csoport vezetője. - "A "távolsági sport' tökéletes eszköze lett, és pontosan ez volt a célunk." A játékot ugyanis arra tervezték, hogy idegen embereket kössön össze, közvetlen viszonyt alakítson ki köztük a fizikai erőkifejtés során, s mindezt gyorsabban, mint a pihenő helyzetű, hagyományos elektronikus kommunikáción, az azonnali üzenetváltáson vagy az e-mailen keresztül.
A kutatók szerint az online játékok beépíthetők az olyan életnagyságú videókonferencia-kivetítőkbe, amilyenek a sportklubokban helyezhetők el. Úgy is funkcionálhat, mint egy "ismerd meg önmagad" csapatépítő gyakorlat az új alkalmazottak körében bárhol a világon. "Izgatott állapotban könnyebben lehet kapcsolatot teremteni más emberekkel. A sportra igazán a leizzasztó, felfokozott állapot, a magas adrenalinszint a jellemző. Ezt az állapotot szeretnénk elérni a játékosoknál" - mondja Agamanolis.
A "Breakout for Two" szélessávú videó-konferencián keresztül hoz létre virtuális "üvegfalat", amelyet a játékosoknak szét kell törniük egy labdával. A játékosok megosztoznak egy "pályán", de a saját térfelükön maradnak, mint a teniszben. Az ellenfelek látják egymás óriási, életnagyságú kivetített képét maguk előtt a falon, ami olybá tűnik, mintha egymással néznének farkasszemet egy üvegfalon keresztül. Az "üvegfalat" "virtuális blokkokra" osztják. A játékosoknak ki kell ütniük a paneleket egy labdával, és akinek először sikerül, az nyer.
Mivel a blokkokkal kapcsolatos információ a nagysebességű internetes kapcsolaton keresztül összehangolt, amikor egy blokk eltűnik az egyik oldalon, ugyanakkor tűnik el az ellenfél oldalán is. A kimerítő játékot teljesebbé teszi az összetörő üveg csörömpölése, valamint az, hogy a játékosok közvetlenül beszélhetnek egymással, akár szidhatják is egymást.
A játékot tesztelő 56 önkéntes és a kifejlesztő kutatók között nagy sikert aratott a virtuális foci. Egyik önkéntes sem ismerte egymást a tesztelés előtt, de 30 percnyi játék után már sokkal gyorsabban alakítottak ki baráti jellegű kapcsolatot, mint azok, akik más, erőkifejtést nem igénylő játékot játszottak.