Rónai György
Csökken a Nokia piaci részesedése
A Nokia piaci részesedése idén csak az első negyedévben majdnem 6%-ot csökkent. A szakértők szerint ez egyaránt betudható az új, és attraktív készülékek viszonylagos hiányának, a telefontársaságokkal való viharos kapcsolatainak, és az egyre jobban feltörekvő konkurenciának.
Ugyan a piacvezető mobiltelefon gyártó az előző évhez képest az első negyedévben több telefont adott el, azonban a piaci részesedése mégis visszaesett, 34,6%-ról 28,9%-ra. A Gartner szerint a Nokia szépen lassan elveszítette az összes előnyét hat legfőbb riválisával szemben. Az eladások csak azért nőhettek mégis, mivel a teljes mobiltelefon piac is 34%-kal növekedett, ami az első negyedévben összesen 153 millió eladott egységet jelentett.
"A legnagyobb gondokat a Nokia Nyugat Európában éli át, ahol 10%-ot veszített részesedéséből. A Nokiának két alapvető gondja van. Az egyik a telefontársaságokkal kiépített kapcsolata, akiket nem tud szolgáltatóra szabható telefonokkal ellátni, a másik pedig hogy nem tud olyan termékportfoliót felmutatni, ami versenyképes lenne a konkurencia modelljeivel" - mondta el Ben Wood, a Gartner munkatársa.
A Nokia már áprilisban közzé is tett egy figyelmeztetést, hogy nem fogja tudni ellátni a növekvő felvevőpiacot, mivel középkategóriás mobiltelefon termékcsaládjának a helyén egy hatalmas lyuk tátong. Elmondásuk szerint azóta a profitjukból áldoznak fel egyre többet, hogy minél előbb versenyképes termék portfoliót hozhassanak létre. A szakértők azonban aggódnak, hogy a Nokia telefonok árcsökkentése nem lesz elegendő a cég részesedésének megtartására.
A Nokia szerint 2003-ban a piac 38%-át uralta a termékeivel, ez azonban már akkor is elmaradt a kitűzött 40%-os céltól. A cég szerint a részesedésük ugyan jelentősen esett már az első negyedévben is, azonban összességében idén nem fog 35% alá menni. Azóta az erős keresletnek köszönhetően nőtt is az eladások száma, azonban nem többel, mint a riválisainak, ráadásul a Nokia részvényárfolyama az áprilisi bejelentése óta több mint egyharmaddal csökkent.
A Nokia részvényárfolyama nagyot zuhant áprilisban
A Gartner az eladásokat nem a viszonteladók felé méri, hanem közvetlenül a gyártótól a felhasználókhoz, ily módon ez jobb indikátor, és jól mutatja a cég valós helyzetét. Az elemzők szerint az adataik ugyan korábbi állapotokra támaszkodnak, nem frissek, de mégis meglepő volt mindenki számára, hogy mekkora különbség van a Gartner és a Nokia statisztikája között. A szakértők szerint azonban nem csak a Gartner és a Nokia adatai különböznek ennyire, hanem a Nokia adatai az összes többi kimutatástól is eltérnek.
További felmérések szerint a Motorola részesedése például 14,7-ről 16,4%-ra, míg a Samsung piaci részesedése 10,8-ról 12,5%-ra növekedett. A Siemens részesedése kerek 8-ra nőtt 7,6%-ról, a Sony Ericssoné pedig 4,7-ről 5,6-ra. Egyre többen cserélik le a régi telefonjaikat színes kijelzős, kamerás új modellekre. A modellváltásban az élen Oroszország áll, ahol hatalmas fejlődésen mentek át az emberek készülékei, őket követi Brazília, Nyugat Európa, és Észak Amerika.
Szemben a 2003-as 520 millió eladott telefonnal, a Gartner év elején 560 millió eladott telefont jelzett előre erre az évre, azonban mára ezt az álláspontját kétszer is megváltoztatta, ezúttal már 600 millió az aktuális adat.
Ugyan a piacvezető mobiltelefon gyártó az előző évhez képest az első negyedévben több telefont adott el, azonban a piaci részesedése mégis visszaesett, 34,6%-ról 28,9%-ra. A Gartner szerint a Nokia szépen lassan elveszítette az összes előnyét hat legfőbb riválisával szemben. Az eladások csak azért nőhettek mégis, mivel a teljes mobiltelefon piac is 34%-kal növekedett, ami az első negyedévben összesen 153 millió eladott egységet jelentett.
"A legnagyobb gondokat a Nokia Nyugat Európában éli át, ahol 10%-ot veszített részesedéséből. A Nokiának két alapvető gondja van. Az egyik a telefontársaságokkal kiépített kapcsolata, akiket nem tud szolgáltatóra szabható telefonokkal ellátni, a másik pedig hogy nem tud olyan termékportfoliót felmutatni, ami versenyképes lenne a konkurencia modelljeivel" - mondta el Ben Wood, a Gartner munkatársa.
A Nokia már áprilisban közzé is tett egy figyelmeztetést, hogy nem fogja tudni ellátni a növekvő felvevőpiacot, mivel középkategóriás mobiltelefon termékcsaládjának a helyén egy hatalmas lyuk tátong. Elmondásuk szerint azóta a profitjukból áldoznak fel egyre többet, hogy minél előbb versenyképes termék portfoliót hozhassanak létre. A szakértők azonban aggódnak, hogy a Nokia telefonok árcsökkentése nem lesz elegendő a cég részesedésének megtartására.
A Nokia szerint 2003-ban a piac 38%-át uralta a termékeivel, ez azonban már akkor is elmaradt a kitűzött 40%-os céltól. A cég szerint a részesedésük ugyan jelentősen esett már az első negyedévben is, azonban összességében idén nem fog 35% alá menni. Azóta az erős keresletnek köszönhetően nőtt is az eladások száma, azonban nem többel, mint a riválisainak, ráadásul a Nokia részvényárfolyama az áprilisi bejelentése óta több mint egyharmaddal csökkent.
A Nokia részvényárfolyama nagyot zuhant áprilisban
A Gartner az eladásokat nem a viszonteladók felé méri, hanem közvetlenül a gyártótól a felhasználókhoz, ily módon ez jobb indikátor, és jól mutatja a cég valós helyzetét. Az elemzők szerint az adataik ugyan korábbi állapotokra támaszkodnak, nem frissek, de mégis meglepő volt mindenki számára, hogy mekkora különbség van a Gartner és a Nokia statisztikája között. A szakértők szerint azonban nem csak a Gartner és a Nokia adatai különböznek ennyire, hanem a Nokia adatai az összes többi kimutatástól is eltérnek.
További felmérések szerint a Motorola részesedése például 14,7-ről 16,4%-ra, míg a Samsung piaci részesedése 10,8-ról 12,5%-ra növekedett. A Siemens részesedése kerek 8-ra nőtt 7,6%-ról, a Sony Ericssoné pedig 4,7-ről 5,6-ra. Egyre többen cserélik le a régi telefonjaikat színes kijelzős, kamerás új modellekre. A modellváltásban az élen Oroszország áll, ahol hatalmas fejlődésen mentek át az emberek készülékei, őket követi Brazília, Nyugat Európa, és Észak Amerika.
Szemben a 2003-as 520 millió eladott telefonnal, a Gartner év elején 560 millió eladott telefont jelzett előre erre az évre, azonban mára ezt az álláspontját kétszer is megváltoztatta, ezúttal már 600 millió az aktuális adat.