SG.hu
Hi-tech kormányzás Észtországban
[Infinit] Szélessávú internetre kapcsolt csúcsgépek síkképernyős monitorokkal:
ezek az alapvető kellékei az észt kormány üléseinek. Meg is látszik az
eredmény; pedig az észtek abból sem csinálnak problémát, ha a
kabinetülés alatt a miniszterek letöltik a leveleiket, vagy vicceket
olvasnak.
Az üléseken résztvevő kormánytagok hatalmas kivetítőn követhetik nyomon a napirendet. A távollevők, például a külföldön tartózkodó miniszterek az azonnali üzenetküldés (instant messaging) segítségével kapcsolódhatnak be - írja a BBC News. A sajtótitkárok pedig, amint említésre méltó esemény történik, azonnal küldik a friss anyagokat a kormányzati portálra, így egy-egy határozat megszületése után mintegy fél perccel hozzáférhetővé válik bármely internetkapcsolattal rendelkező észt állampolgár számára.
Ez a fajta "nyitott" kormányzati működésmód, amely egyébként már a 90-es évek eleje óta jellemző, komoly változást hozott a közismerten zárt, titkolózó szovjet rendszerhez képest. Nemcsak az állampolgárok igényeit elégíti ki ez az üzemmód, de a kabinet hatékonyságán is jelentősen javít: míg korábban 10 órán keresztül is eltartott egy kormányülés, addig ma gyakran 45 perc alatt végeznek a miniszterek. Ebbe a háromnegyed órába pedig néha még az is belefér, hogy a miniszterek közben egy-egy viccet is elolvassanak az interneten, hiszen "ők is csak emberből vannak" - mondta Tex Vertmann a kormány technológiai tanácsadója.
A nyíltságot remekül illusztrálja a "Tana Otsustan Mina" - röviden: TOM ("Ma én döntök!") - elnevezésű portál is, amelynek révén az állampolgárok javaslataikkal beleszólhatnak a törvényhozási folyamatokba. A felhasználók a TOM oldalain véleményt alkothatnak a kormány egyes döntéseivel kapcsolatban. Amennyiben egy állampolgári indítvány legalább 51 százalékos támogatást kap a webhely látogatóitól, a hatóságoknak kötelességük lesz figyelmet fordítani a kérdésre, és megtenni a szükséges intézkedéseket a javaslattal kapcsolatban.
A régióelső észtek példáját sokan követik, és erre a balti államban adnak is lehetőséget: az ún. E-kormányzati Akadémián több mint másfél esztendeje képzik a - többek között Tadzsikisztánból, Moldáviából, Ukrajnából érkezett - hivatalnokokat. A képzésért felelős programigazgató, Ants Sild elmondta, hogy az oktatás során a hangsúly nem a technológián van, hanem a mentalitáson, a szemléletmód formálásán. Először felmérik, hogy mik az adott kormány céljai, majd pedig javaslattal állnak elő, hogy miképpen lehet hasznosítani a technológiát az adott célok elérése érdekében.
A fentiekből világosan látszik, hogy az elektronikus kormányzás és az e-demokrácia nem csak a jelszavak szintjén működik a balti államban. A poszt-szocialista országban a - politikai, gazdasági és társadalmi - változások egy folyamatosan átalakuló struktúrára épültek rá. A Szovjetunió összeomlásakor az országban található PC-ket két kézzel meg lehetett számolni. A visszamaradottság azonban komoly előnyökhöz vezetett: Észtország "kihagyott" néhány technológiai lépcsőfokot (pl. a nagyszámítógépes korszakot) és egyből az újak felé mozdult el, megelőzve ezzel olyan államokat, amelyek korábban jelentős előnyben voltak hozzá képest. Észtország mondhatja magáénak a legfejlettebb információs infrastruktúrát valamennyi egykori kommunista ország közül. Sőt, nemcsak a régióban éllovasok: a legtöbb felmérés szerint Észtország világviszonylatban is előkelő helyen áll, legyen szó akár az internetpenetrációról, a banki ügyek online intézéséről, vagy e-kormányzatról.
Az üléseken résztvevő kormánytagok hatalmas kivetítőn követhetik nyomon a napirendet. A távollevők, például a külföldön tartózkodó miniszterek az azonnali üzenetküldés (instant messaging) segítségével kapcsolódhatnak be - írja a BBC News. A sajtótitkárok pedig, amint említésre méltó esemény történik, azonnal küldik a friss anyagokat a kormányzati portálra, így egy-egy határozat megszületése után mintegy fél perccel hozzáférhetővé válik bármely internetkapcsolattal rendelkező észt állampolgár számára.
Ez a fajta "nyitott" kormányzati működésmód, amely egyébként már a 90-es évek eleje óta jellemző, komoly változást hozott a közismerten zárt, titkolózó szovjet rendszerhez képest. Nemcsak az állampolgárok igényeit elégíti ki ez az üzemmód, de a kabinet hatékonyságán is jelentősen javít: míg korábban 10 órán keresztül is eltartott egy kormányülés, addig ma gyakran 45 perc alatt végeznek a miniszterek. Ebbe a háromnegyed órába pedig néha még az is belefér, hogy a miniszterek közben egy-egy viccet is elolvassanak az interneten, hiszen "ők is csak emberből vannak" - mondta Tex Vertmann a kormány technológiai tanácsadója.
A nyíltságot remekül illusztrálja a "Tana Otsustan Mina" - röviden: TOM ("Ma én döntök!") - elnevezésű portál is, amelynek révén az állampolgárok javaslataikkal beleszólhatnak a törvényhozási folyamatokba. A felhasználók a TOM oldalain véleményt alkothatnak a kormány egyes döntéseivel kapcsolatban. Amennyiben egy állampolgári indítvány legalább 51 százalékos támogatást kap a webhely látogatóitól, a hatóságoknak kötelességük lesz figyelmet fordítani a kérdésre, és megtenni a szükséges intézkedéseket a javaslattal kapcsolatban.
A régióelső észtek példáját sokan követik, és erre a balti államban adnak is lehetőséget: az ún. E-kormányzati Akadémián több mint másfél esztendeje képzik a - többek között Tadzsikisztánból, Moldáviából, Ukrajnából érkezett - hivatalnokokat. A képzésért felelős programigazgató, Ants Sild elmondta, hogy az oktatás során a hangsúly nem a technológián van, hanem a mentalitáson, a szemléletmód formálásán. Először felmérik, hogy mik az adott kormány céljai, majd pedig javaslattal állnak elő, hogy miképpen lehet hasznosítani a technológiát az adott célok elérése érdekében.
A fentiekből világosan látszik, hogy az elektronikus kormányzás és az e-demokrácia nem csak a jelszavak szintjén működik a balti államban. A poszt-szocialista országban a - politikai, gazdasági és társadalmi - változások egy folyamatosan átalakuló struktúrára épültek rá. A Szovjetunió összeomlásakor az országban található PC-ket két kézzel meg lehetett számolni. A visszamaradottság azonban komoly előnyökhöz vezetett: Észtország "kihagyott" néhány technológiai lépcsőfokot (pl. a nagyszámítógépes korszakot) és egyből az újak felé mozdult el, megelőzve ezzel olyan államokat, amelyek korábban jelentős előnyben voltak hozzá képest. Észtország mondhatja magáénak a legfejlettebb információs infrastruktúrát valamennyi egykori kommunista ország közül. Sőt, nemcsak a régióban éllovasok: a legtöbb felmérés szerint Észtország világviszonylatban is előkelő helyen áll, legyen szó akár az internetpenetrációról, a banki ügyek online intézéséről, vagy e-kormányzatról.