SG.hu
Az internetes láthatóságról, azaz mi a keresőmarketing?
[E-kereskedelem] Egy definíció szerint keresőmarketing minden olyan tervezett tevékenység, ahol különböző keresőket eszközként felhasználva látogatókat toborzunk a website-unkra. Avagy: Miért fontos az, hogy az interneten látható, illetve megtalálható legyen a vállalat vagy a márka website-ja?
Ön kinek kelti fel az érdeklődését? Ismeri közel 1,8 millió ember az Ön termékét, szolgáltatását, cégét? Érdekel egyáltalán valakit az, amit Ön szívvel-lélekkel csinál? Van értelme sok-sok forintot reklámra költeni? Nos, a kérdéseknek nincs vége, nem kap azonban 100%-os, megnyugtató választ.
Hazánkban a keresőmarketing kifejezés leginkább az online hirdetések célzott elhelyezését jelenti a keresőgépek találati oldalain, figyelemfelkeltő helyeken. Mivel a keresőkben elhelyezett, a kampányra fordított átlagos reklámköltés jóval egymillió forint alatti összeg, az ügynökségek nem látják szükségességét annak (olvasd: kevés a jutalékuk), hogy a keresőmarketinget egyáltalán betervezzék a médiamixbe, vagy hogy a témával mélyebben foglalkozzanak.
Nem megerősített források szerint az interneten reklámozó kis- és középvállalatok (KKV) száma megközelíti az interneten reklámozó nagyvállalatok számát, csakhogy a KKV-k nem ügynökségen keresztül rendelik meg kampányaikat, hanem direkt a médiától. Ez esetben nem is várhatjuk azt, hogy egy portál értékesítési képviselője inkább kereső website-okat javasoljon, hacsak ezek nem a cég portfoliójában találhatók. A KKV-k felkészültsége az online marketing témában, megér egy külön könyvet.
Egy definíció szerint keresőmarketing minden olyan tervezett tevékenység, ahol különböző keresőket eszközként használva látogatókat toborzunk a website-unkra. Ez a tevékenység alapvetően négy részből áll:
1. A saját oldalunk optimalizálása keresőkre, ahol website-fejlesztés során vagy utána tudatosan használunk speciális technikákat ennek érdekében;
2. Website-unk regisztrációja keresőkbe, katalógusokba és a linkgyűjteményekbe;
3. Fizetett találatok - reklámkampányok a keresőkben;
4. További linkstratégiák a partner website-okkal
Miért fontos az, hogy az interneten látható, illetve megtalálható legyen a vállalat vagy a márka website-ja? Ezt a kérdést meg is lehetne fordítani: miért fontos az, hogy a vállalat értékesítési egységei hirdessenek a TV-ben, a rádióban, a nyomtatott sajtóban vagy a közterületi reklámhordozókon? Azért, mert ha "rossz" helyen tennék, akkor senki nem tudna róluk, vagy csak azok, akik pont arra járnak (zsákutca effektus). Ezért a nagyvállalatok okosnak látják, ha a hálózati egységeiket már meglévő áruházközpontokban hozzák létre. Így nemcsak a reklámköltségek csökkennek, de az áruház önmagában is "generálja" a látogatókat nap mint nap.
Nem nagyon különbözik ettől az internetes megjelenésünk sem. A kész website-ot regisztrálni kell nagyobb keresőkbe, katalógusokba és a linkgyűjteményekbe, illetve lehetőség szerint összelinkelni nagyobb website-okkal (vagy hálózatokkal), hogy a termékünk, szolgáltatásunk iránt érdeklődők, azaz az ő látogatóik egy része megjelenjen majd nálunk is. Az internetes láthatóság kézzelfogható előnyei a következők: a website-látogatottság növelése; költségek csökkentése; befektetések megtérülése.
A website-látogatottság növelése
Egy, a keresőeszközökre optimalizált website folyamatos és ingyenes látogatókat biztosít. Ha csak belegondolunk, hogy mennyi időbe, erőfeszítésbe és végül is pénzbe kerül a website-látogatók toborzása, akkor hihetetlenül hangzik az az állítás, hogy a keresőmarketing segíthet ebben. Pedig igaz! Internet böngészés közben az emberek sok terméket és szolgáltatást keresnek. Ezt szavak vagy szócsoportok felhasználásánál teszik, megpróbálva körülírni a keresett fogalmat. Ha pedig a website-unk nem található meg ezekre a szavakra, akkor a potenciális vásárló is elmegy a versenytárshoz. Persze, lehet szó olyan látogatókról, akik nem vásárolnak, hanem csak a témában érdekeltek. Szükségünk van rájuk azonban akkor is, ha a website-unkon nem értékesítünk, csupán a vállalatunk ismertségét szeretnénk növelni.
Költségek csökkentése
Nagy cégek esetében jelentősen csökkentheti a promóciós költségeket az a website, amely keresőeszközökre van optimalizálva. Itt szeretném megjegyezni azt, hogy én nem ellenzem a website hagyományos médiában vagy akár az interneten, bannerben való népszerűsítését, csak az eszközök helyes használatát szeretném bemutatni. Ha például a website-látogatottság növelése a cél, akkor nem egy rövid, kampányszerű növekedést várunk el, mivel jelenleg az a probléma, hogy a website-unkat kevesen látogatják. A látogatottságnövelés alatt pedig folyamatos és állandó forgalomnövekedést várunk el, nem pedig néhány hetes emelkedést, amit a kampányok általában eredményeznek.
Ha a reklámkampány célja a márkaismertség növelése, akkor egyértelmű, hogy csak a keresőeszközökből érkezett forgalom nem elegendő, hanem szükség van nagyobb reklámmegjelenésre ahhoz, hogy a márkánkat többen ismerjék meg. Vannak olyan esetek, amikor nincs pénz reklámkampányra és a website-tulajdonos csak a keresőkből érkező forgalomra van ráutalva. Ez nagyon gyakran előfordul a nemzetközi piacokat kiszolgáló tartalomszolgáltatóknál, mint amilyen például a HotelNetHungary.com magyarországi szálláshelyfoglalási rendszer, amelynek látogatói (és értékesítési) forgalma szinte 100 százalékban a keresőgépekből adódik össze. Ilyen esetben a látogatottság-, de a márkaismertség-növelési célokat is a keresők még sikeresebb használatával lehetséges elérni.
Befektetések megtérülése
Keveset lehet hallani és olvasni arról, hogy mi történik az online reklámra való rákattintás után. Az internetes hirdetők 70-80%-a 2001-ben (2002-ről még nem láttam adatot), reklámcsíkban hirdetett, és ami az utóértékelést illeti, meg voltak elégedve a kampány kattintási arányát tükröző adatokkal. Így ha a kampány 2%-os CTR-t (Click Through Rate azaz, kattintási arány) teljesített, ami a piaci átlagnak nevezhető 0,5%-nál magasabb, a kampányt is "sikeresnek" könyvelték el.
Számomra a befektetésmegtérülési számítások sokkal komplexebb méréseket jelentenek. A keresőmarketing például olyan lehetőségeket nyújt számunkra, ahol a reklámra kiadott pénz mozgása teljesen transzparenssé válik. Egy keresőben úgy is hirdethetünk, hogy csak az általunk megadott kulcsszavakra jelenjen meg a reklámunk, a fizetés pedig az ezekre a szavakra megjelent találati oldalakból és a hirdetésünkre való rákattintásból adódik össze. A google.com nemzetközi keresőben úgy is lehet hirdetni, hogy csak a kattintásért fizessünk, illetve azt is meghatározhatjuk, hogy mekkora összeget fogunk elkölteni. Tehát nemcsak célzott reklámozásról beszélhetünk (csak azok érkeznek a website-unkra, akiket tényleg érdekel a téma), hanem kiszámítható reklámköltésről is, amit szinte semmilyen más médiacsatorna nem biztosíthat számunkra. A befektetésmegtérülési számítások ilyen eszközök használatával egyszerű matematikai számításokká válnak.
Ön kinek kelti fel az érdeklődését? Ismeri közel 1,8 millió ember az Ön termékét, szolgáltatását, cégét? Érdekel egyáltalán valakit az, amit Ön szívvel-lélekkel csinál? Van értelme sok-sok forintot reklámra költeni? Nos, a kérdéseknek nincs vége, nem kap azonban 100%-os, megnyugtató választ.
Hazánkban a keresőmarketing kifejezés leginkább az online hirdetések célzott elhelyezését jelenti a keresőgépek találati oldalain, figyelemfelkeltő helyeken. Mivel a keresőkben elhelyezett, a kampányra fordított átlagos reklámköltés jóval egymillió forint alatti összeg, az ügynökségek nem látják szükségességét annak (olvasd: kevés a jutalékuk), hogy a keresőmarketinget egyáltalán betervezzék a médiamixbe, vagy hogy a témával mélyebben foglalkozzanak.
Nem megerősített források szerint az interneten reklámozó kis- és középvállalatok (KKV) száma megközelíti az interneten reklámozó nagyvállalatok számát, csakhogy a KKV-k nem ügynökségen keresztül rendelik meg kampányaikat, hanem direkt a médiától. Ez esetben nem is várhatjuk azt, hogy egy portál értékesítési képviselője inkább kereső website-okat javasoljon, hacsak ezek nem a cég portfoliójában találhatók. A KKV-k felkészültsége az online marketing témában, megér egy külön könyvet.
Egy definíció szerint keresőmarketing minden olyan tervezett tevékenység, ahol különböző keresőket eszközként használva látogatókat toborzunk a website-unkra. Ez a tevékenység alapvetően négy részből áll:
1. A saját oldalunk optimalizálása keresőkre, ahol website-fejlesztés során vagy utána tudatosan használunk speciális technikákat ennek érdekében;
2. Website-unk regisztrációja keresőkbe, katalógusokba és a linkgyűjteményekbe;
3. Fizetett találatok - reklámkampányok a keresőkben;
4. További linkstratégiák a partner website-okkal
Miért fontos az, hogy az interneten látható, illetve megtalálható legyen a vállalat vagy a márka website-ja? Ezt a kérdést meg is lehetne fordítani: miért fontos az, hogy a vállalat értékesítési egységei hirdessenek a TV-ben, a rádióban, a nyomtatott sajtóban vagy a közterületi reklámhordozókon? Azért, mert ha "rossz" helyen tennék, akkor senki nem tudna róluk, vagy csak azok, akik pont arra járnak (zsákutca effektus). Ezért a nagyvállalatok okosnak látják, ha a hálózati egységeiket már meglévő áruházközpontokban hozzák létre. Így nemcsak a reklámköltségek csökkennek, de az áruház önmagában is "generálja" a látogatókat nap mint nap.
Nem nagyon különbözik ettől az internetes megjelenésünk sem. A kész website-ot regisztrálni kell nagyobb keresőkbe, katalógusokba és a linkgyűjteményekbe, illetve lehetőség szerint összelinkelni nagyobb website-okkal (vagy hálózatokkal), hogy a termékünk, szolgáltatásunk iránt érdeklődők, azaz az ő látogatóik egy része megjelenjen majd nálunk is. Az internetes láthatóság kézzelfogható előnyei a következők: a website-látogatottság növelése; költségek csökkentése; befektetések megtérülése.
A website-látogatottság növelése
Egy, a keresőeszközökre optimalizált website folyamatos és ingyenes látogatókat biztosít. Ha csak belegondolunk, hogy mennyi időbe, erőfeszítésbe és végül is pénzbe kerül a website-látogatók toborzása, akkor hihetetlenül hangzik az az állítás, hogy a keresőmarketing segíthet ebben. Pedig igaz! Internet böngészés közben az emberek sok terméket és szolgáltatást keresnek. Ezt szavak vagy szócsoportok felhasználásánál teszik, megpróbálva körülírni a keresett fogalmat. Ha pedig a website-unk nem található meg ezekre a szavakra, akkor a potenciális vásárló is elmegy a versenytárshoz. Persze, lehet szó olyan látogatókról, akik nem vásárolnak, hanem csak a témában érdekeltek. Szükségünk van rájuk azonban akkor is, ha a website-unkon nem értékesítünk, csupán a vállalatunk ismertségét szeretnénk növelni.
Költségek csökkentése
Nagy cégek esetében jelentősen csökkentheti a promóciós költségeket az a website, amely keresőeszközökre van optimalizálva. Itt szeretném megjegyezni azt, hogy én nem ellenzem a website hagyományos médiában vagy akár az interneten, bannerben való népszerűsítését, csak az eszközök helyes használatát szeretném bemutatni. Ha például a website-látogatottság növelése a cél, akkor nem egy rövid, kampányszerű növekedést várunk el, mivel jelenleg az a probléma, hogy a website-unkat kevesen látogatják. A látogatottságnövelés alatt pedig folyamatos és állandó forgalomnövekedést várunk el, nem pedig néhány hetes emelkedést, amit a kampányok általában eredményeznek.
Ha a reklámkampány célja a márkaismertség növelése, akkor egyértelmű, hogy csak a keresőeszközökből érkezett forgalom nem elegendő, hanem szükség van nagyobb reklámmegjelenésre ahhoz, hogy a márkánkat többen ismerjék meg. Vannak olyan esetek, amikor nincs pénz reklámkampányra és a website-tulajdonos csak a keresőkből érkező forgalomra van ráutalva. Ez nagyon gyakran előfordul a nemzetközi piacokat kiszolgáló tartalomszolgáltatóknál, mint amilyen például a HotelNetHungary.com magyarországi szálláshelyfoglalási rendszer, amelynek látogatói (és értékesítési) forgalma szinte 100 százalékban a keresőgépekből adódik össze. Ilyen esetben a látogatottság-, de a márkaismertség-növelési célokat is a keresők még sikeresebb használatával lehetséges elérni.
Befektetések megtérülése
Keveset lehet hallani és olvasni arról, hogy mi történik az online reklámra való rákattintás után. Az internetes hirdetők 70-80%-a 2001-ben (2002-ről még nem láttam adatot), reklámcsíkban hirdetett, és ami az utóértékelést illeti, meg voltak elégedve a kampány kattintási arányát tükröző adatokkal. Így ha a kampány 2%-os CTR-t (Click Through Rate azaz, kattintási arány) teljesített, ami a piaci átlagnak nevezhető 0,5%-nál magasabb, a kampányt is "sikeresnek" könyvelték el.
Számomra a befektetésmegtérülési számítások sokkal komplexebb méréseket jelentenek. A keresőmarketing például olyan lehetőségeket nyújt számunkra, ahol a reklámra kiadott pénz mozgása teljesen transzparenssé válik. Egy keresőben úgy is hirdethetünk, hogy csak az általunk megadott kulcsszavakra jelenjen meg a reklámunk, a fizetés pedig az ezekre a szavakra megjelent találati oldalakból és a hirdetésünkre való rákattintásból adódik össze. A google.com nemzetközi keresőben úgy is lehet hirdetni, hogy csak a kattintásért fizessünk, illetve azt is meghatározhatjuk, hogy mekkora összeget fogunk elkölteni. Tehát nemcsak célzott reklámozásról beszélhetünk (csak azok érkeznek a website-unkra, akiket tényleg érdekel a téma), hanem kiszámítható reklámköltésről is, amit szinte semmilyen más médiacsatorna nem biztosíthat számunkra. A befektetésmegtérülési számítások ilyen eszközök használatával egyszerű matematikai számításokká válnak.