SG.hu
Bővülő választék, javuló szolgáltatások a hazai e-boltokban
Bár az internet-felhasználók többsége a világhálót ma még elsősorban a vásárlás előtti tájékozódásra használja, Magyarországon már jelenleg is több száz elektronikus bolt várja milliós árukészlettel és javuló színvonalú szolgáltatásokkal a karácsonyi vásárlást karosszékből lebonyolítani tervezőket - derül ki egy ma nyilvánosságra hozott felmérésből.
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium megbízásából a RE:CALL Tanácsadó Kft. és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének (MTE) együttműködése keretében készített kutatás adatai szerint bankkártyás fizetésre egyelőre csak minden tizedik e-bolt ad lehetőséget, a termékválaszték ugyanakkor érzékelhetően bővül, továbbá javul a virtuális üzletek tájékoztatási és szolgáltatási színvonala is.
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) megbízásából 2003 novemberében és decemberében a magyarországi online kereskedelem keresleti oldalának feltérképezése érdekében végzett kutatás 289 bevásárlókosaras rendszerű, a karácsonyi ajándékozás során tipikusan szóba kerülő árukat forgalmazó e-bolt kínálatát és szolgáltatását vizsgálta meg részletesen.
A kutatásban megvizsgált boltok összesen 1,5 millió terméket kínálnak 20 különböző, a karácsonyi ajándékozáshoz köthető termékkörben. A kínálat igen színes, a vásárlók érdeklődési körüknek megfelelően vásárolhatnak például makettet, horgászbotot, szivart, vagy akár függőágyat is. A legtöbb hazai e-bolt (14 %) számítástechnikai eszközöket kínál, 13-13 % forgalmaz könyveket, illetve zenei és filmes kiadványokat. Nagyjából 5-5 %-kal képviseltetik magukat a szórakoztató elektronikai, szabadidős, irodai cikkek, élelmiszerek (szeszesital, édesség) és ruházati termékek forgalmazói. A legnépesebb termékkategória a könyveké (768 ezer termék), második a zenei CD-k és filmek csoportja (485 ezer termék), míg a harmadik helyen a számítástechnikai eszközök szerepelnek (48 ezer termék). A három termékcsoport ezzel a teljes választék 87 %-át adja.
A kutatás időszaka alatt az üzletek 15 %-a nyújtott állandó jelleggel árkedvezményt termékeire, amelynek jellemző mértéke 6% volt. Az állandó kedvezmények mellett időszakos árkedvezményt kínált a boltok közel egyharmada, átlagosan 9%-os mértékben.
Az e-boltokban a postai szállítás a leggyakoribb (78 %), futárszolgálat (29 %) és bolti kiszállítás (22 %) ritkábban vehető igénybe. A boltok átlagosan egyhetes szállítási határidőt vállalnak, az átlagos szállítási költség 1263 Ft. A boltok egynegyedénél a nagyobb összegű - átlagosan 25-35 ezer forint értékű - vásárlások esetén ingyenes a kiszállítás. A legelterjedtebb fizetési mód a készpénzes utánvétel 87 %-os aránnyal, míg bankkártyával egyelőre csak a boltok alig egytizedében fizethetünk.
Az e-boltokban a termékről általában alapos tájékoztatást kaphatunk, a legtöbb információ a számítástechnikai eszközök, könyvek, zenei és filmes kiadványok esetében található. Három boltból kettő könnyíti meg a vásárlást súgóval. A garanciális feltételekről és az adatvédelemről ugyanakkor csak a boltok 42-42 %-ában olvashatunk. A marketing célú adatgyűjtés nem jellemző (7 %), de a vásárlástól való elállás jogáról csak a boltok 29 %-nál olvashatunk. Az e-boltok ügyfélszolgálata 91 százalékban elérhető e-mailen keresztül, és általában már néhány órán belül választ ad a feltett kérdésekre. Az üzletek 87 százaléka működtet telefonos ügyfélszolgálatot. Ugyanakkor csak az e-boltok 54 százalékánál szerepel a cégnév, postai cím, telefonszám és e-mail cím mindegyike.
A RE:CALL Tanácsadó Kft. és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) együttműködésében elkészült kutatás eredményeit a készítők az MTE kerekasztal-sorozatának következő rendezvényén, december 15-én, 17 órakor ismertetik a Független Médiaközpontban (V. Egyetem tér 5.), ahol az informatikai tárca, illetve az online kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások képviselői is jelen lesznek.
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium megbízásából a RE:CALL Tanácsadó Kft. és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének (MTE) együttműködése keretében készített kutatás adatai szerint bankkártyás fizetésre egyelőre csak minden tizedik e-bolt ad lehetőséget, a termékválaszték ugyanakkor érzékelhetően bővül, továbbá javul a virtuális üzletek tájékoztatási és szolgáltatási színvonala is.
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) megbízásából 2003 novemberében és decemberében a magyarországi online kereskedelem keresleti oldalának feltérképezése érdekében végzett kutatás 289 bevásárlókosaras rendszerű, a karácsonyi ajándékozás során tipikusan szóba kerülő árukat forgalmazó e-bolt kínálatát és szolgáltatását vizsgálta meg részletesen.
A kutatásban megvizsgált boltok összesen 1,5 millió terméket kínálnak 20 különböző, a karácsonyi ajándékozáshoz köthető termékkörben. A kínálat igen színes, a vásárlók érdeklődési körüknek megfelelően vásárolhatnak például makettet, horgászbotot, szivart, vagy akár függőágyat is. A legtöbb hazai e-bolt (14 %) számítástechnikai eszközöket kínál, 13-13 % forgalmaz könyveket, illetve zenei és filmes kiadványokat. Nagyjából 5-5 %-kal képviseltetik magukat a szórakoztató elektronikai, szabadidős, irodai cikkek, élelmiszerek (szeszesital, édesség) és ruházati termékek forgalmazói. A legnépesebb termékkategória a könyveké (768 ezer termék), második a zenei CD-k és filmek csoportja (485 ezer termék), míg a harmadik helyen a számítástechnikai eszközök szerepelnek (48 ezer termék). A három termékcsoport ezzel a teljes választék 87 %-át adja.
A kutatás időszaka alatt az üzletek 15 %-a nyújtott állandó jelleggel árkedvezményt termékeire, amelynek jellemző mértéke 6% volt. Az állandó kedvezmények mellett időszakos árkedvezményt kínált a boltok közel egyharmada, átlagosan 9%-os mértékben.
Az e-boltokban a postai szállítás a leggyakoribb (78 %), futárszolgálat (29 %) és bolti kiszállítás (22 %) ritkábban vehető igénybe. A boltok átlagosan egyhetes szállítási határidőt vállalnak, az átlagos szállítási költség 1263 Ft. A boltok egynegyedénél a nagyobb összegű - átlagosan 25-35 ezer forint értékű - vásárlások esetén ingyenes a kiszállítás. A legelterjedtebb fizetési mód a készpénzes utánvétel 87 %-os aránnyal, míg bankkártyával egyelőre csak a boltok alig egytizedében fizethetünk.
Az e-boltokban a termékről általában alapos tájékoztatást kaphatunk, a legtöbb információ a számítástechnikai eszközök, könyvek, zenei és filmes kiadványok esetében található. Három boltból kettő könnyíti meg a vásárlást súgóval. A garanciális feltételekről és az adatvédelemről ugyanakkor csak a boltok 42-42 %-ában olvashatunk. A marketing célú adatgyűjtés nem jellemző (7 %), de a vásárlástól való elállás jogáról csak a boltok 29 %-nál olvashatunk. Az e-boltok ügyfélszolgálata 91 százalékban elérhető e-mailen keresztül, és általában már néhány órán belül választ ad a feltett kérdésekre. Az üzletek 87 százaléka működtet telefonos ügyfélszolgálatot. Ugyanakkor csak az e-boltok 54 százalékánál szerepel a cégnév, postai cím, telefonszám és e-mail cím mindegyike.
A RE:CALL Tanácsadó Kft. és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) együttműködésében elkészült kutatás eredményeit a készítők az MTE kerekasztal-sorozatának következő rendezvényén, december 15-én, 17 órakor ismertetik a Független Médiaközpontban (V. Egyetem tér 5.), ahol az informatikai tárca, illetve az online kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások képviselői is jelen lesznek.