SG.hu

Idén óvatosak az európai karácsonyi vásárlók

A Deloitte & Touche idén ötödik alkalommal végzett éves felmérése azt mutatja, hogy változott az európai vásárlók optimizmusa és jövőbe vetett hite, ezért várhatóan kevesebb pénzt költünk 2003 karácsonyán. Hat uniós ország (Franciaország, Németország, Olaszország, Belgium, Írország és Svédország) közel 5000 vásárlójának válaszai alapján 1998 óta az idén először tűnik úgy, hogy a felmérésben résztvevő országok lakosai idén kevesebbet költenek karácsonyra, mint tavaly. Az előrelátható átlagos európai költés 706 euró lesz.

A felmérés négy fő vásárlói viselkedést különböztet meg:

A vásárlók óvatosan költekeznek az idén.

Az európai fogyasztók körülbelül 38%-a (nők és férfiak egyaránt) állítja, hogy a gazdasági hanyatlás hatással lesz idei kiadásaira. A belgák, a franciák és a németek különösen pesszimistán látják a gazdaság jövőjét. Ezzel ellentétben , az írek és a svédek nagyon optimisták.

Az uniós országokban élő nők körülbelül 44%-a állítja, hogy érzi a recesszió hatásait. A kereskedőknek különösen figyelniük kell erre a tényre, hiszen az ajándékok többségét nők vásárolják.

Sőt, a 2004-es fogyasztói gazdaságba vetett bizalom nagyon gyenge. A németek a legborulátóbbak: közel 60%-uk szerint jövőre csökken az adózás utáni jövedelem. A svédek a legderülátóbbak: 40%-uk számít jövedelemnövekedésre. Mivel a jövedelem mértéke a karácsonyi vásárlások fő mozgatóereje egész Európában, a fenti tények valószínűleg hatással lesznek az év végi vásárlásokra. A német vásárlók számítanak vásárlásból származó kiadásaik legjelentősebb csökkenésére. A felmérés hat EU országában a karácsonyi ajándékvásárlások költsége előreláthatóan átlagosan 394 euró lesz. (tavaly ez 446 euró volt).

Az utolsó pillanatra hagyott vásárlások

Az európai vásárlók körülbelül 70%-a még nem döntötte el, hogy hol fogja megvenni az ajándékokat. Ez az eladók számára jó alkalom arra, hogy ezeket a bizonytalan vásárlókat vonzó vásárlási akciókkal győzzék meg decemberben. A német, olasz és francia vásárlók az utolsó pillanatig várnak az idei karácsonyi vásárlással, míg a svédek, belgák és írek már megtervezték vásárlásaikat. A vásárlásokat a várható leértékelések miatt hagyják az emberek az utolsó pillanatra. A felmérésben résztvevő országok vásárlói úgy számolnak, hogy a szezonvégi leértékeléseknek köszönhetően általában 20%-kal olcsóbban vásárolhatnak. Európában, a megkérdezett országokban élők közül minden ötödik vásárló szeretné megvárni a december 25. utáni kiárusítási időszakot. A német és a svéd fogyasztók viszont nem tudják elképzelni a karácsonyi ünnepet ajándékvásárlás nélkül, míg az olaszok 35%-a várja meg az árleszállításokat.

Új vásárlási szokások kialakulása

Az ajándékutalványok növekvő népszerűsége, a december 25. utáni vásárlások és az ajándékba adott termékek és személyes szolgáltatások bővülő listája - ilyen például az utazás - mind megannyi jele a hagyományos karácsonyi vásárlási szokások megváltozásának.

Az Internetes vásárlás népszerűsége tovább növekszik. A vásárlók közel 42%-a állította, hogy idén karácsonykor több pénzt fognak elkölteni Internetes vásárlásra, ezzel szemben 18% állítja, hogy kevesebbet költ majd el az Interneten.

2003 legnépszerűbb ajándékai

Svédország és Olaszország kivételével a könyvek eltűntek a lista első tíz helyéről, viszont a videojáték mánia egész Európában terjed. A Nintendo és a Playstation a legnépszerűbbek és Barbie is megőrizte előkelő pozícióját.

Európában a felnőttek kívánságlistájának egyre előkelőbb helyén szerepelnek az ajándékutalványok: négy országban az első öt hely valamelyikén állnak. Az elmúlt években tapasztalható, hogy az ajándékutalványok eladása erőteljesen növekszik. Ennek az az oka, hogy ez az ajándékozási forma mindegyik fél számára előnyökkel jár; jó az időhiánytól szenvedő vásárlónak, a megajándékozott kedve szerint válthatja be az ajándékot és jó az eladónak, akinek kevesebb árut kell visszavennie és valószínűleg nagyobb értékben fog eladni, mint az ajándékutalvány értéke, sőt, még az ünnepek utáni vásárlásokból is profitál. A felnőtteknél a DVD-k, CD-k és a könyvek az abszolút kedvencek.

“Mivel az európai vásárlók óvatosak és bizonytalanok, az eladóknak van még néhány hetük arra, hogy vásárlási akcióikkal magukhoz vonzzák őket", mondta Gilles Goldenberg, a Deloitte & Touche európai fogyasztói üzletágáért felelős partnere.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!