SG.hu
A cégek az új dolgozók felvételének elhalasztásával igazolják az MI költségét
A vállalkozások a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kezdeményezéseiket a munkaerő-felvételi tervek visszafogásával kezdik összekapcsolni, hogy igazolják a technológiába való befektetést.
Kérdések merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a mesterséges intelligencia meg fog-e térülni a vállalkozások számára, ami arra késztette a vállalati technológiai vezetőket, hogy keressék az értékének bemutatására szolgáló lehetőségeket. A KPMG globális könyvvizsgáló és tanácsadó cég decemberi felmérése szerint az üzleti vezetők 68 százaléka úgy érzi, hogy "jelentős” vagy „nagyon jelentős” a befektetői nyomás, hogy igazolják a generatív MI-beruházások megtérülését. A "költségelkerülés" kifejezés egy olyan időszakban jól hangzik, amikor a vállalatok továbbra is visszafogják a kiadásaikat, és amikor még mindig sokan szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy az MI magas hozamot tudna elérni.
A munkahelycsökkentő gondolkodásmód szélesebb körű elfogadása az egész gazdaságban éreztetheti hatását, és súlyosbíthatja a fehérgalléros munkanélküliséget, amely a technológiai, jogi és médiaágazatban a legmagasabb. Ezzel szemben a tech-szférában a munkanélküliségi ráta javulásának jelei mutatkoznak.
Thomas Bodenski, a TS Imagine pénzügyi szoftvercég operatív igazgatója szerint a költségkerülés szó rámutat egy gondolkodásmódra: "többet csinálni ugyanannyival, amennyink van”. Bodenski szerint ahelyett, hogy újabb munkatársakat vettek volna fel az ismétlődő feladatokra, egy új, mesterséges intelligencia alapú válogatási folyamat bevezetése lehetővé tette a TS Imagine számára, hogy a létszámot a jelenlegi szinten tartsák. Hozzátette, még ha a vállalat új munkatársakat is alkalmazna, azok nem lennének képesek bizonyos feladatokat olyan gyorsan megtanulni, mint az MI. Bodenski szerint a TS Imagine évente 100 000 e-mailt kap, és ezek kézi szortírozása 4000 munkaórát igényel, ami nagyjából 2 és fél teljes munkaidős alkalmazottnak felel meg. A mesterséges intelligencia az alkalmazottak költségének 3%-áért képes elvégezni ezt a munkát, mondta.
A Palantir Technologies adatelemző szoftvereket értékesít vállalatok és kormányok számára. Jim Siders informatikai vezérigazgató szerint az MI révén 10-15%-kal csökkentették a jövőbeli létszámot. Siders elmondta, hogy a relatív létszámcsökkentés és a kapcsolódó megtakarítások lehetővé tették a Palantir számára, hogy „a kísérletezés következő körébe” fektethessen be. Siders szerint a nagy ötlet az volt, hogy "hatékonyságot növeljünk, és ne kelljen olyan embereket, akik csak gombokat nyomkodnak a megélhetésükért, másokkal helyettesíteni. Segítenünk kell az embereknek feljebb lépni az értékláncban, hogy valóban olyan dolgokat csináljanak, amelyek differenciáltak."
Christos Ruci, a Limbach Company építőipari szolgáltató cég CIO-ja számára a költségek elkerülése arról is szól, hogy a dolgozóknak olyan erőforrásokat adnak, amelyeket egyébként új munkavállalók felvételére fordítanának. "Az emberek számának növelése a menedzsment hízásával is együtt jár” - mondta Ruci. "Arra szeretnénk összpontosítani, hogy megtartsuk a meglévő munkatársakat, képezzük őket, és jobb eszközöket adjunk nekik a munkájuk elvégzéséhez.”
Még mindig létezik az a nézet, hogy a mesterséges intelligencia helyettesíteni fogja a meglévő fehérgalléros alkalmazottak munkáját. Bár a szakértők szerint egyelőre nincs bizonyíték arra, hogy az MI átvenné az irodai munkakörök nagy részét, továbbra is attól tartanak, hogy az megzavarja az általános munkaerő-felvételt egy olyan időszakban, amikor a legalább hat hónapja munkát kereső munkanélküli amerikaiak száma 2022 vége óta több mint 50%-kal nőtt.
A költségek elkerülése csak az egyik módja annak, hogy a vállalatok kiszámítsák a mesterséges intelligencia értékét. Egyesek nagyobb hangsúlyt fektetnek a bevételnövekedésre, a nyereségességre vagy a termelékenység növelésére. A Johnson Controls például arra összpontosít, hogy a termelékenységet és a növekedést hozza ki az MI-ból - mondta Vijay Sankaran, az ipari konglomerátum digitális és információs vezetője. Mások, például Vikas Vijaywargiya, a Zensar Technologies szoftver- és IT-szolgáltató cég informatikai igazgatója szerint az új technológiák megtérülésének korai mérései gyakran „nem találják el a célt”. "Sok CIO még mindig a mesterséges intelligencia megtérülésének komplexitását vizsgálja, gyakran próba és tévedés folyamatán keresztül” - tette hozzá. "A költségek elkerülése leggyakrabban olyan speciális részlegeken bukkan fel, mint a szoftverfejlesztés és az ügyfélszolgálat" - mondta Arun Chandrasekaran, a Gartner piackutató és IT-tanácsadó cég elemzője. „Ezeken a területeken kezdjük hallani a munkaerő-felvétel elhalasztását, ami azt jelenti, hogy 'el tudom halasztani a felvételt egy későbbi időpontra, vagy kevesebb embert veszek fel, mint amennyit eredetileg terveztem'” - mondta. Ugyanakkor néhány amerikai munkavállaló egyre jobban végzi a dolgát. Akár az MI segítségével, akár nem, a munkaügyi minisztérium szerint a harmadik negyedévben 2%-kal nőtt a termelékenység az Egyesült Államokban az egy évvel korábbihoz képest. "Ez tényleg segít abban, hogy elhalasszuk a nagy munkaerő-felvételi döntéseket” - mondta Chandrasekaran.
Kérdések merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a mesterséges intelligencia meg fog-e térülni a vállalkozások számára, ami arra késztette a vállalati technológiai vezetőket, hogy keressék az értékének bemutatására szolgáló lehetőségeket. A KPMG globális könyvvizsgáló és tanácsadó cég decemberi felmérése szerint az üzleti vezetők 68 százaléka úgy érzi, hogy "jelentős” vagy „nagyon jelentős” a befektetői nyomás, hogy igazolják a generatív MI-beruházások megtérülését. A "költségelkerülés" kifejezés egy olyan időszakban jól hangzik, amikor a vállalatok továbbra is visszafogják a kiadásaikat, és amikor még mindig sokan szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy az MI magas hozamot tudna elérni.
A munkahelycsökkentő gondolkodásmód szélesebb körű elfogadása az egész gazdaságban éreztetheti hatását, és súlyosbíthatja a fehérgalléros munkanélküliséget, amely a technológiai, jogi és médiaágazatban a legmagasabb. Ezzel szemben a tech-szférában a munkanélküliségi ráta javulásának jelei mutatkoznak.
Thomas Bodenski, a TS Imagine pénzügyi szoftvercég operatív igazgatója szerint a költségkerülés szó rámutat egy gondolkodásmódra: "többet csinálni ugyanannyival, amennyink van”. Bodenski szerint ahelyett, hogy újabb munkatársakat vettek volna fel az ismétlődő feladatokra, egy új, mesterséges intelligencia alapú válogatási folyamat bevezetése lehetővé tette a TS Imagine számára, hogy a létszámot a jelenlegi szinten tartsák. Hozzátette, még ha a vállalat új munkatársakat is alkalmazna, azok nem lennének képesek bizonyos feladatokat olyan gyorsan megtanulni, mint az MI. Bodenski szerint a TS Imagine évente 100 000 e-mailt kap, és ezek kézi szortírozása 4000 munkaórát igényel, ami nagyjából 2 és fél teljes munkaidős alkalmazottnak felel meg. A mesterséges intelligencia az alkalmazottak költségének 3%-áért képes elvégezni ezt a munkát, mondta.
A Palantir Technologies adatelemző szoftvereket értékesít vállalatok és kormányok számára. Jim Siders informatikai vezérigazgató szerint az MI révén 10-15%-kal csökkentették a jövőbeli létszámot. Siders elmondta, hogy a relatív létszámcsökkentés és a kapcsolódó megtakarítások lehetővé tették a Palantir számára, hogy „a kísérletezés következő körébe” fektethessen be. Siders szerint a nagy ötlet az volt, hogy "hatékonyságot növeljünk, és ne kelljen olyan embereket, akik csak gombokat nyomkodnak a megélhetésükért, másokkal helyettesíteni. Segítenünk kell az embereknek feljebb lépni az értékláncban, hogy valóban olyan dolgokat csináljanak, amelyek differenciáltak."
Christos Ruci, a Limbach Company építőipari szolgáltató cég CIO-ja számára a költségek elkerülése arról is szól, hogy a dolgozóknak olyan erőforrásokat adnak, amelyeket egyébként új munkavállalók felvételére fordítanának. "Az emberek számának növelése a menedzsment hízásával is együtt jár” - mondta Ruci. "Arra szeretnénk összpontosítani, hogy megtartsuk a meglévő munkatársakat, képezzük őket, és jobb eszközöket adjunk nekik a munkájuk elvégzéséhez.”
Még mindig létezik az a nézet, hogy a mesterséges intelligencia helyettesíteni fogja a meglévő fehérgalléros alkalmazottak munkáját. Bár a szakértők szerint egyelőre nincs bizonyíték arra, hogy az MI átvenné az irodai munkakörök nagy részét, továbbra is attól tartanak, hogy az megzavarja az általános munkaerő-felvételt egy olyan időszakban, amikor a legalább hat hónapja munkát kereső munkanélküli amerikaiak száma 2022 vége óta több mint 50%-kal nőtt.
A költségek elkerülése csak az egyik módja annak, hogy a vállalatok kiszámítsák a mesterséges intelligencia értékét. Egyesek nagyobb hangsúlyt fektetnek a bevételnövekedésre, a nyereségességre vagy a termelékenység növelésére. A Johnson Controls például arra összpontosít, hogy a termelékenységet és a növekedést hozza ki az MI-ból - mondta Vijay Sankaran, az ipari konglomerátum digitális és információs vezetője. Mások, például Vikas Vijaywargiya, a Zensar Technologies szoftver- és IT-szolgáltató cég informatikai igazgatója szerint az új technológiák megtérülésének korai mérései gyakran „nem találják el a célt”. "Sok CIO még mindig a mesterséges intelligencia megtérülésének komplexitását vizsgálja, gyakran próba és tévedés folyamatán keresztül” - tette hozzá. "A költségek elkerülése leggyakrabban olyan speciális részlegeken bukkan fel, mint a szoftverfejlesztés és az ügyfélszolgálat" - mondta Arun Chandrasekaran, a Gartner piackutató és IT-tanácsadó cég elemzője. „Ezeken a területeken kezdjük hallani a munkaerő-felvétel elhalasztását, ami azt jelenti, hogy 'el tudom halasztani a felvételt egy későbbi időpontra, vagy kevesebb embert veszek fel, mint amennyit eredetileg terveztem'” - mondta. Ugyanakkor néhány amerikai munkavállaló egyre jobban végzi a dolgát. Akár az MI segítségével, akár nem, a munkaügyi minisztérium szerint a harmadik negyedévben 2%-kal nőtt a termelékenység az Egyesült Államokban az egy évvel korábbihoz képest. "Ez tényleg segít abban, hogy elhalasszuk a nagy munkaerő-felvételi döntéseket” - mondta Chandrasekaran.