SG.hu

Kötelező a szoftverfrissítések életciklusának közzététele

Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) figyelmeztetésben részesítette a szoftveralapú termékek gyártóit, amiért nem közölték, hogy termékeik mennyi ideig kapnak szoftverfrissítéseket.

A kereskedelmi felügyelet kedden közzétett dokumentumában megjegyzi, hogy míg a nem csatlakoztatott eszközök általában meghibásodásukig tartanak, az úgynevezett intelligens termékek élettartama a szoftvertől és a hálózati szolgáltatásoktól függ. "Ha egy gyártó nem közli, hogy mennyi ideig fogja támogatni a terméket, a fogyasztók nem tudhatják, hogy a termék meddig használható - vagy hogy meddig fog a tervezett vagy forgalmazott módon működni” - áll a dokumentumban. Az Egyesült Államokban a szoftverrel támogatott termékek gyártói kötelesek megadni ezt az információt, de a legtöbbjük nem teszi meg. Az FTC szerint az elemzett 184 intelligens termékből 163-nak - köztük hallókészülékeknek, biztonsági kameráknak és ajtózáraknak - a gyártói nem tettek közzé információkat a szoftverfrissítések időtartamáról a honlapjukon.

Ez a Magnuson-Moss szavatossági törvény potenciális megsértését jelenti, amely a 15 dollárba vagy annál többe kerülő termékek esetében írásos szavatosságot és egyéb tájékoztatókat ír elő. Az FTC-törvényt is sértheti, ha a termékgyártók félrevezetik a termék élettartamát vagy a funkciók rendelkezésre állásának időtartamát. "A fogyasztók sok pénzt veszíthetnek, ha az intelligens termékek nem biztosítják a kívánt funkciókat” - érvelt Samuel Levine, az FTC Fogyasztóvédelmi Hivatalának igazgatója egy nyilatkozatban. "Tanulmányunk azt mutatja, hogy az általunk vizsgált termékek gyártóinak közel 89 százaléka elmulasztotta ezt az információt jól láthatóan feltüntetni vagy könnyen hozzáférhetővé tenni. Az intelligens eszközök vásárlásakor a fogyasztóknak kérdéseket kell feltenniük, és mérlegelniük kell, hogy a termék milyen hosszú élettartamú lesz”.”

Az FTC munkatársai külön ellenőrizték, hogy a szoftverfrissítési információk internetes kereséssel is kideríthetők-e. A vizsgált készülékek kétharmadánál (124) nem találtak támogatási információkat. A jelentés két civil szervezet, a Consumer Reports és az US Public Interest Research Group által az FTC-nek szeptemberben küldött levelet követi, amelyben az érdekvédelmi csoportok arra kérték a szabályozó hatóságot, hogy adjon ki iránymutatást az intelligens eszközökről és a szoftver elérhetőségének hiánya által okozott meghibásodásokról. "A fogyasztóknak egyre gyakrabban kell szembenézniük erkölcsi elavulással, mivel az általuk megvásárolt, összekapcsolt termékek elveszítik a szoftveres támogatást vagy a reklámozott funkciókat, amelyek az eredeti vásárlást ösztönözhették” - áll a levélben.

A probléma akkor is felszínre kerül, ha az okoseszközöket gyártó cégek megszűnnek, ahogyan ez az Insteon és a Connected Life Labs esetében történt. A szoftverhez kötött termékek vásárlói a szoftverfrissítések vagy felhőszolgáltatások hiányában nem tudják tovább használni ezeket a termékeket. Amikor a Consumer Reports az év elején 21 nagy készülékgyártó céget vizsgált meg, azt találta, hogy csak három mondta meg a fogyasztóknak, hogy mennyi ideig számíthatnak szoftverfrissítésekre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • banjozsef #3
    Nem akarok senkit sem elszomorítani, de a Microsoft ( Windows, Edge ) és a Google ( Android, Chrome ) is, általában havonta ( néha azért még sűrűbben is ) frissíti valamelyik szoftverét. Nem véletlen, hogy mindegyik monopol ( teljesen versenytörvény ellenesen ) helyzetben van és néha elindul ellenük valamilyen eljárás. Néha Trösztellenes, néha Versenytörvény ellenes. Olyan nagy gondom ezzel nincs ( csak nyilvánvaló, hogy nagyjából ezzel minden szoftveres céget, magánszemély fejlesztőt tönkre tesznek folyamatosan, mindenfajta komolyanvehető következmény nélkül ) is, de örülnék ha elterjedne, hogy mindenfajta windows -t, edge -t ill. android -ot, chrome -t használó eszközön egy külső szoftver maximum egy napig elérhető ( függetlenül attól, hogy természetesen egy szoftverre továbbra sem vállalható semmifajta garancia sem és nem csak az említett előző két szereplő miatt ). Ez független attól, hogy én már a két eléggé meghatározó piaci szereplő szoftveres eszközeit is felhasználva ( néha fizetős, néha ingyenes ), már több mint 25 éve használok általam írt és gyártott szoftvereket megbízhatóan ( mindig a következő, aktuális szoftverfrissítésig ) és néha még el is tudom adni őket az állandósult szoftverfrissítések ellenére is ( viszk, banjozsef, bjsoft, bjos ).
  • Borg18754 #2
    "Ha egy gyártó nem közli, hogy mennyi ideig fogja támogatni a terméket, a fogyasztók nem tudhatják, hogy a termék meddig használható"

    Már hogyne tudnánk. Addig amíg a hardwer el nem romlik. A termék használatának semmi köze a szoftverfrissítésekhez. Sőt sokszor a frissítés miatt romlik el valami ami addig jól működött.
  • RJoco #1
    Nem akarok szoftverfrissítéseket! Csinálják meg normálisan, hogy ne kelljen frissíteni!
    Ez alól esetlegesen kivétel, ha az adott eszköz új funkciót kap. De miért is kapna új funkciót, ha a hardver adott. Akkor valamit elcsesztek!?
    Nem ártana lassacskán arra ösztönözni ezeket, hogy a felhőszolgáltatásik átköltöztetők lehessenek helyi hálózatokra. De nem úgy tűnik, hogy errefelé haladnánk.
    A politikusok egyre jobban csak az életünket bonyolítják. A cégek meg csak a pénzünket akarják, így jó koncepció, ha szoftveresen "elavul" az amúgy tökéletesen működő hardver és emiatt vehetünk újat.
    Szégyen.