SG.hu

A Google trösztellenes ítéletének az Apple a nagy vesztese

A Google ellen hétfőn hozott, mérföldkőnek számító trösztellenes ítélet megingatja a technológiai iparág egyik legrégebbi partnerségét. Évi 20 milliárd dollárnyi utalás került veszélybe az iPhone-gyártója és a keresőóriás között.

Az ügy középpontjában több milliárd dollár értékű exkluzív megállapodások állnak, amelyeket a Google az évek során kötött, hogy a böngészők és készülékek alapértelmezett keresőmotorja legyen világszerte. Egyetlen vállalat sem részesült nagyobb előnyben, mint a másik nagy technológiai óriás, az Apple - amelyet Amit Mehta amerikai kerületi bíró a Google "kulcsfontosságú partnerének" nevezett. A hetekig tartó tárgyalás során az Apple vezetői megjelentek, hogy elmagyarázzák és megvédjék a partnerséget. A 2002-ben létrejött megállapodás értelmében a Google először csak a keresőhirdetésekből származó bevételek egy részét adta át az Apple-nek, hogy az alapértelmezettként a Google keresőre irányítsa a felhasználóit, de a bíróság megállapítása szerint a kifizetések 2022-re elérték a 20 milliárd dollárt. Cserébe a Google hozzáférést kapott az Apple értékes felhasználói bázisához - az Egyesült Államokban jelenleg az összes keresési lekérdezés több mint fele az Apple készülékein keresztül érkezik.

A hétfői ítélet óta az Apple csendben maradt, de valószínűleg bekapcsolódik majd az ügy következő szakaszába, amely a Google jogsértéseinek javasolt javításával foglalkozik majd. Az ügyben a jogorvoslatok célzottak vagy széles körűek lehetnek - az ügyet indító Igazságügyi Minisztérium nem közölte, hogy mit fog kérni. "Az ítélet legmélyebb hatását valószínűleg az Apple fogja érezni" - mondta Eric Seufert független elemző. A JPMorgan elemzői szerint az ítélet egy sor "kényelmetlen alternatívát" hagy az Apple számára, többek között azt, hogy a Google-lal olyan új bevételmegosztási megállapodást köthet, amely nem biztosít kizárólagos jogot a Google-nek, mint alapértelmezett keresőmotornak, és ezzel csökkenti az értékét. A bevételmegosztási megállapodások megkötése alternatív keresőmotorokkal, mint például a Microsoft Bing, "kisebb gazdasági előnyökkel járna az Apple számára, tekintettel a Google jobb reklámbevételére" - írták.

Mehta ítéletében megjegyezte, hogy korábban már felmerült az ötlet, hogy a Google-megállapodást a Microsoft és a Bing részvételével kötött megállapodással váltsák fel. Eddy Cue, az Apple szolgáltatásokért felelős vezető alelnöke "arra a következtetésre jutott, hogy egy Microsoft-Apple megállapodásnak csak akkor lenne értelme, ha az Apple "úgy tekintene a Google-ra, mint valakire, akivel nem akar üzletelni, és ezért hajlandó veszélyeztetni a bevételeket, hogy kiszálljon belőle" - írta Mehta.

Az Apple saját keresőmotort is építhetne. Ezt még nem tette meg, és az ügyben eljáró bíró nem értett egyet a minisztériummal abban, hogy a Google-megállapodás az Apple védelmi pénze lenne, hogy távol tartsa őket a keresőmotorok piacától. Egy 2018-as belső Apple-tanulmány - amelyet a bírói vélemény idézett - azt állapította meg, hogy még meg is tartja a lekérdezések 80 százalékát, akkor is 12 milliárd dollár bevételtől esne el a Google-től való elválást követő első öt évben. Mehta idézte John Giannandrea, a Google egykori, most az Apple-nél dolgozó vezetőjének e-mailjét, amelyben az állt, hogy "jelentős a kockázata annak, hogy az Apple egy veszteséges keresőmotort készít, amely a felhasználók számára sem jobb".

A Google megfogadta, hogy fellebbez a döntés ellen. Nicholas Rodelli, a CRFA Research elemzője szerint ez "kevéssé valószínű", tekintettel a mindenre kiterjedő, aprólékos ítéletre. Rodelli úgy véli, hogy a bíró "nem valószínű, hogy olyan, mindent megváltoztató végzést fog hozni", mint például a bevételek Apple-lel való megosztásának teljes betiltása. Attól függően, hogy a bíró milyen jogorvoslati lehetőségről dönt a Google trösztellenes jogsértései miatt, Seufert szerint az Apple "vagy arra kényszerülhet, hogy elfogadjon egy sokkal kevésbé jövedelmező megállapodást a Microsofttal (azaz a Binggel) kapcsolatban, vagy egyáltalán nem adhat el keresési alapértelmezett adatokat". "Ez minden bizonnyal módosítja a Google és az Apple közötti kapcsolatot" - mondta Bill Kovacic, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság korábbi elnöke, a George Washington Egyetem jogi karának versenyjogi és -politikai professzora.


A Google és az Apple partnersége nagyon régi múltra tekint vissza

Nem az Apple az egyetlen vállalat, amelyet potenciálisan érint a hétfői döntés. A Google 2021-ben több mint 400 millió dollárt fizetett a Mozillának a böngésző alapértelmezett pozíciójáért, ami a Mozilla működési költségvetésének mintegy 80 százaléka. A Mozilla szóvivője elmondta, hogy "gondosan vizsgálja" a döntést, és "hogyan tudjuk pozitívan befolyásolni a következő lépéseket".

Eközben a keresőpiac átalakuláson megy keresztül, mivel az olyan vállalatok, mint a Google és a Microsoft azt vizsgálják, hogy az MI chatbotok hogyan alakíthatják át a hagyományos keresési funkciókat. Az Apple és az OpenAI júniusban bejelentett partnersége lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a ChatGPT-hez irányítsák át lekérdezéseiket. Az Apple saját MI-modellekkel működő, intelligensebb Siri hangalapú asszisztense szintén új lehetőséget teremt a felhasználók olyan lekérdezéseinek, amelyek egyébként a Google-hez kerülnének. Az Apple modelljeit az Applebot segítségével képezték ki, ez a keresőmotorok mögött álló technológiához hasonlóan az internet nyilvános információit gyűjti össze.

A hagyományos keresés nem mutatja a lassulás jeleit. Az Emarketer kutatása szerint csak az Egyesült Államokban a keresőkben lévő reklámokra fordított kiadások évente átlagosan mintegy 10 százalékkal nőnek, és 2028-ra elérik a 184 milliárd dollárt. Ennek a költésnek körülbelül a felét a Google, a messze legmeghatározóbb szereplő kaparintja meg. Az Apple jelenlegi megállapodása a Google-lal lehetővé tette volna, hogy egyoldalúan meghosszabbítsa a partnerséget 2028-ig.

Az iPhone-gyártójának saját trösztellenes harcát is meg kell vívnia. Az amerikai igazságügyi minisztérium Jonathan Kanter vezette trösztellenes részlege márciusban átfogó pert indított az Apple ellen, és ezzel a Biden-kormányzat végrehajtói a legújabb nagy technológiai óriáscéget vették célba. A jogi problémák tükrözik az Apple és a washingtoni politikai döntéshozók kapcsolatának folyamatos romlását, annak ellenére, hogy Tim Cook vezérigazgató a Tech Transparency Project kutatása szerint igyekezett fokozni a vállalat lobbitevékenységét a Fehér Házban. A TTP megállapította, hogy az Apple 2023-ban 9,9 millió dollárt költött lobbizásra a szövetségi kormányzatnál - 25 éve a legmagasabb összeget, bár még mindig jóval kevesebbet, mint például a Google, az Amazon vagy a Meta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!