SG.hu
Az Apple alkalmazásboltja tévesen terhelte meg rengeteg magyar számláját
Az Apple alkalmazásboltja tévesen, nagy volumenben terhelt magyar bankkártyákhoz tartozó számlákat 2024. június 26-án 18 órát követően néhány órán keresztül.
A téves tranzakciókról a hazai bankszektor az érintett magyar kártyabirtokosok gyors jelzéseinek köszönhetően értesült, és közvetítő szereplőként azonnal intézkedett a helyzet kezelésére. Az eddigi információk alapján az érintett tranzakciók kizárólag korábbi vagy jelenleg meglévő előfizetésekhez vagy vásárlásokhoz kapcsolódnak, téves technikai ismétlődéssel. Fizikai terminálokon történő vásárlások vagy készpénzfelvételes tranzakciók nem érintettek - írja a Magyar Bankszövetség. Az Apple tájékoztatása szerint semmilyen visszaélésre utaló jel nincs, az ügyféladatokkal kapcsolatosan nem történt visszaélés, adatok nem kerültek veszélybe. Az Apple fogadja a kapcsolódó ügyfélmegkereséseket, a tévesen terhelt összegek visszatérítése folyamatban van.
A Magyar Nemzeti Bank közölte, hogy mindez jelenlegi információik szerint technikai problémára vezethető vissza, ugyanakkor az ügyfelek védelme és az elektronikus pénzforgalomba vetett bizalom fenntartása érdekében a jegybank figyelemmel kíséri az Apple szolgáltatásokhoz kötődő jogosulatlan fizetések ügyét. A MNB felveszi a kapcsolatot az érintett intézményekkel, hogy mielőbb teljes képet kapjon a történtekről, és így meg tudja tenni a szükséges lépéseket a helyzet megfelelő rendezése, valamint a további hasonló esetek elkerülése érdekében - írják közleményükben. A jegybank elvárja, hogy az érintett ügyfeleknek számlát vezető bankok a lehető leghamarabb vizsgálják meg az esemény részleteit, és a jogszabályoknak megfelelően járjanak el az ügyben.
A közleményben az MNB felhívja az ügyfelek figyelmét arra, hogy aktívan használják a tranzakciós limiteket a bankkártyák és az átutalási szolgáltatások esetén egyaránt, csak a napi költéseikhez szükséges lehető legalacsonyabb értékeket állítsák be, amit csak indokolt esetben, ideiglenesen állítanak magasabbra egyes nagyértékű tranzakciók előtt. A kártyaadatokat az ügyfelek csak a legszükségesebb esetben mentsék el a kereskedők alkalmazásaiban vagy online felületein, és akkor is csak olyan kereskedőknél, amelyekről meggyőződtek, hogy megbízhatóak. A jegybank az elektronikus fizetési megoldásokkal kapcsolatban azt javasolja, hogy az ügyfelek kiemelten figyeljenek fizetési adataik titokban tartására. Ha egy ügyfél bármely okból ismeretlen fizetéshez kapcsolódó összeg zárolását, terhelését észleli a fizetési számláján, ezt haladéktalanul jelezze a számlavezető pénzforgalmi szolgáltatójánál.
A téves tranzakciókról a hazai bankszektor az érintett magyar kártyabirtokosok gyors jelzéseinek köszönhetően értesült, és közvetítő szereplőként azonnal intézkedett a helyzet kezelésére. Az eddigi információk alapján az érintett tranzakciók kizárólag korábbi vagy jelenleg meglévő előfizetésekhez vagy vásárlásokhoz kapcsolódnak, téves technikai ismétlődéssel. Fizikai terminálokon történő vásárlások vagy készpénzfelvételes tranzakciók nem érintettek - írja a Magyar Bankszövetség. Az Apple tájékoztatása szerint semmilyen visszaélésre utaló jel nincs, az ügyféladatokkal kapcsolatosan nem történt visszaélés, adatok nem kerültek veszélybe. Az Apple fogadja a kapcsolódó ügyfélmegkereséseket, a tévesen terhelt összegek visszatérítése folyamatban van.
A Magyar Nemzeti Bank közölte, hogy mindez jelenlegi információik szerint technikai problémára vezethető vissza, ugyanakkor az ügyfelek védelme és az elektronikus pénzforgalomba vetett bizalom fenntartása érdekében a jegybank figyelemmel kíséri az Apple szolgáltatásokhoz kötődő jogosulatlan fizetések ügyét. A MNB felveszi a kapcsolatot az érintett intézményekkel, hogy mielőbb teljes képet kapjon a történtekről, és így meg tudja tenni a szükséges lépéseket a helyzet megfelelő rendezése, valamint a további hasonló esetek elkerülése érdekében - írják közleményükben. A jegybank elvárja, hogy az érintett ügyfeleknek számlát vezető bankok a lehető leghamarabb vizsgálják meg az esemény részleteit, és a jogszabályoknak megfelelően járjanak el az ügyben.
A közleményben az MNB felhívja az ügyfelek figyelmét arra, hogy aktívan használják a tranzakciós limiteket a bankkártyák és az átutalási szolgáltatások esetén egyaránt, csak a napi költéseikhez szükséges lehető legalacsonyabb értékeket állítsák be, amit csak indokolt esetben, ideiglenesen állítanak magasabbra egyes nagyértékű tranzakciók előtt. A kártyaadatokat az ügyfelek csak a legszükségesebb esetben mentsék el a kereskedők alkalmazásaiban vagy online felületein, és akkor is csak olyan kereskedőknél, amelyekről meggyőződtek, hogy megbízhatóak. A jegybank az elektronikus fizetési megoldásokkal kapcsolatban azt javasolja, hogy az ügyfelek kiemelten figyeljenek fizetési adataik titokban tartására. Ha egy ügyfél bármely okból ismeretlen fizetéshez kapcsolódó összeg zárolását, terhelését észleli a fizetési számláján, ezt haladéktalanul jelezze a számlavezető pénzforgalmi szolgáltatójánál.