SG.hu
A TikTok a szélsőjobboldali AfD-t népszerűsítette a fiatal szavazóknak
Akkor is az Alternatíva Németországhoz kapcsolódó tartalmakat mutattak nekik, amikor más pártokra kerestek.
A TikTok segített népszerűsíteni a szélsőjobboldali németországi politikai pártot a fiatal szavazók körében a múlt havi uniós választások előtt, még akkor is, amikor más politikai pártokra vagy politikusokra kerestek az alkalmazásban - derül ki egy új jelentésből, melyet az AI Forensics nonprofit szervezet és az Interface, egy informatikára szakosodott európai agytröszt kutatói írtak. A kutatók megállapították, hogy a június 5-i szavazást megelőző hetekben a fiatal németországi felhasználók az esetek negyedében az applikációban konkrét politikai pártokra és azok politikusaira keresve más pártokra vonatkozó javaslatokat kaptak. Az esetek többségében az Alternatíva Németországért (AfD) nevű, Németország vezető szélsőjobboldali pártjához kapcsolódó videókat láthattak.
Az már jól dokumentált, hogy az AfD sikeresen használta a TikTokot a szélsőségesség és a dezinformáció terjesztésére a fiatalabb közönség körében, de az új kutatás arra utal, hogy a szélsőjobboldali csoportot - amelyet egy német bíróság ez év elején „szélsőségesnek” minősített - a TikTok algoritmusa is segítette. A TikTok a közzététel előtt megkapta a végleges jelentés egy példányát és nem vitatta a kutatás eredményeit, de közölte, hogy a múltban néhány, az AfD-hez kapcsolódó fióktól tartalmi jogsértések miatt megvonta a keresési ajánlás lehetőségét. "A normál keresésnél gyakrabban fog felbukkanni az AfD, mert az AfD sokkal inkább jelen van a TikTok-on, de a keresési javaslatoknál is működik egy olyan algoritmus, ahol valaki meghozza a döntést, hogy összekapcsolja ezt a két keresést” - mondta Martin Degeling, aki az Interface-nél az MI-alapú ajánlórendszereket követi nyomon. "Ha rákeresel a Zöldek pártjára felbukkan az AfD, ha rákeresel a CDU-ra felbukkan az AfD, de ha rákeresel az AfD-re, nem bukkan fel más párt”.
A kutatók szerint nincs aktív együttműködés a TikTok és az AfD-hez hasonló szélsőjobboldali pártok között, de a platform felépítése lehetőséget ad a rossz szereplőknek maguk előtérbe tolására. "A TikTok beépített funkciói, mint például az „Mások erre kerestek rá” javaslatok, egy rosszul moderált teret biztosítanak, ahol a szélsőjobboldal, különösen az AfD, képes kihasználni a lehetőségeket” - mondta Miazia Schüler, az AI Forensics kutatója. "A választások során a TikTok nem ad egyenlő láthatóságot minden pártnak” - mondja Salvatore Romano, az AI Forensics kutatási vezetője, hozzátéve, hogy a csoport által Franciaországban, Lengyelországban, Olaszországban és más uniós országokban végzett további kutatások azt találták, hogy "hasonlóan problémás tartalmakat mutattak az egyes országokban".
A TikTok azt állítja, hogy az uniós választások idején országspecifikus eszközöket vezetett be a félretájékoztatás terjedése ellen. "Azzal védjük platformunk integritását, hogy proaktívan érvényesítjük a választási félretájékoztatás és gyűlöletbeszéd elleni határozott irányelveket, és megbízható információkkal kötjük össze az embereket. A választási központjainkat az uniós választások előtt több mint 7,5 millióan látogatták meg” - mondta Ariane de Selliers, a TikTok szóvivője.
A kutatók azt is megállapították, hogy a keresések egyharmadánál a felhasználók olyan konspiratív és clickbait stílusú keresési javaslatokat kaptak, amelyeknek kevés közük volt a keresett kifejezésekhez. A németországi Zöldek párttal kapcsolatos tartalmak keresésekor a TikTok javaslatai között szerepelt a „Habeck felesége távozik”, ami a Zöldek vezetőjére és Robert Habeck német alkancellárra utal. A javaslat annak ellenére szerepelt, hogy az állításnak nincs valóságtartalma, és a TikTok-on nem találhatók kapcsolódó videók. "A felvetés hamis információk terjesztésén alapul egy látszólag hírértékűnek tűnő, politikai vonatkozással alig bíró címlap kedvéért” - írták a kutatók a jelentésben.
Más példák közé tartozik a véletlenszerű clickbait stílusú keresési javaslatok támogatása, mint például a „biszexuális hercegnő”, amikor a Szociáldemokrata Pártra keresnek, vagy a félelemkeltő javaslatok, mint például „Putyin utolsó figyelmeztetése”, amikor a Zöldekre keresnek. A kutatások azt mutatják, hogy még ha a felhasználók nem is kattintanak az alkalmazásban található keresési javaslatokra, a javaslatok puszta látványa is elég ahhoz, hogy a kifejezések megragadjanak az emberek agyában, és minél szélsőségesebbek a javaslatok, annál valószínűbb, hogy emlékeznek rájuk.
Az Interface és az AI Forensics tavalyi kutatásában a csoport azt találta, hogy a felhasználók, akiknek egy sor keresési javaslatot mutattak be, leggyakrabban a rendelkezésre álló legszuggesztívebb címszót választották ki. Egy esetben a „Olaf Scholzot egy klubban kapták el” című főcím - amely nem kapcsolódott semmilyen tényleges eseményhez, és nem volt hozzá tartozó videó a TikTok-on - szintén az a hamis főcím lett, amelyre a legtöbben emlékeztek. "Az emberek emlékeznek ezekre a pletyka- vagy kattintáscímekre, amelyeket a rendszerben tartanak anélkül, hogy bármilyen videó vagy tartalom alátámasztaná őket” - mondta Degeling. „Ezt bizonyítéknak tekintjük arra, hogy a keresési javaslatok, pusztán önmagukban, függetlenül attól, hogy van-e hozzájuk kapcsolódó videó, valóban megmaradnak az emberek fejében.”
Az Interface és az AI Forensics kutatása szerint a 18-25 éves németországi TikTok-felhasználók 67 százaléka gyakran használta az alkalmazás keresési funkcióját, ami egybevág az Adobe idén közzétett kutatásával, amely szerint az amerikaiak 40 százaléka használja mostanában keresőként a TikTokot, és a Z-generációs fiatalok közül néhányan jobban támaszkodnak rá, mint a Google-ra. A keresés a TikTok-on egyre fontosabbá válik, a keresési javaslatok több helyen is megjelennek, de a tanulmányhoz a kutatók az „Egyéb keresett” opció eredményeit vették górcső alá. Ez egy nyolc különböző keresési kifejezésből álló csoport, amely a keresési oldalon a kezdeti találatok alatt jelenik meg, és első ránézésre úgy tűnik, hogy az éppen használt keresési kifejezéshez kapcsolódik.
A TikTok szerint számos tényező járul hozzá ahhoz, hogy egy keresőkifejezés ajánlott legyen, és többek között a kommentek és a videók megtekintése után végzett gyakori keresések döntik el, hogy mely kulcsszavak javasoltak. A kutatók megállapították, hogy a TikTok tett néhány lépést annak érdekében, hogy korlátozza a pontatlan vagy uszító keresési eredmények terjedését bizonyos pártok vagy politikusok esetében, de a moderálási erőfeszítéseket nem következetesen alkalmazták a platformon.
A kutatók azt is elmondták, hogy eredményeik azt mutatják, hogy a TikTok „blokklistát” alkalmaz, mivel a keresőszavak közül háromból egy nem adott vissza semmit az „Egyéb keresett” mezőben. Ezek a kifejezések az AfD-től a baloldali Szabad Demokrata Pártig és a Zöldekig terjedt a politikai spektrum. A TikTok elmondta, hogy „pontatlan feltételezés”, hogy a TikTok blokklistát használ, de nem válaszoltak arra a további kérdésre, hogy hogyan választják ki, mely keresőkifejezések adnak vissza üres találatokat. "Ha van moderálási politika, akkor az nem következetes” - mondta Romano.
A TikTok segített népszerűsíteni a szélsőjobboldali németországi politikai pártot a fiatal szavazók körében a múlt havi uniós választások előtt, még akkor is, amikor más politikai pártokra vagy politikusokra kerestek az alkalmazásban - derül ki egy új jelentésből, melyet az AI Forensics nonprofit szervezet és az Interface, egy informatikára szakosodott európai agytröszt kutatói írtak. A kutatók megállapították, hogy a június 5-i szavazást megelőző hetekben a fiatal németországi felhasználók az esetek negyedében az applikációban konkrét politikai pártokra és azok politikusaira keresve más pártokra vonatkozó javaslatokat kaptak. Az esetek többségében az Alternatíva Németországért (AfD) nevű, Németország vezető szélsőjobboldali pártjához kapcsolódó videókat láthattak.
Az már jól dokumentált, hogy az AfD sikeresen használta a TikTokot a szélsőségesség és a dezinformáció terjesztésére a fiatalabb közönség körében, de az új kutatás arra utal, hogy a szélsőjobboldali csoportot - amelyet egy német bíróság ez év elején „szélsőségesnek” minősített - a TikTok algoritmusa is segítette. A TikTok a közzététel előtt megkapta a végleges jelentés egy példányát és nem vitatta a kutatás eredményeit, de közölte, hogy a múltban néhány, az AfD-hez kapcsolódó fióktól tartalmi jogsértések miatt megvonta a keresési ajánlás lehetőségét. "A normál keresésnél gyakrabban fog felbukkanni az AfD, mert az AfD sokkal inkább jelen van a TikTok-on, de a keresési javaslatoknál is működik egy olyan algoritmus, ahol valaki meghozza a döntést, hogy összekapcsolja ezt a két keresést” - mondta Martin Degeling, aki az Interface-nél az MI-alapú ajánlórendszereket követi nyomon. "Ha rákeresel a Zöldek pártjára felbukkan az AfD, ha rákeresel a CDU-ra felbukkan az AfD, de ha rákeresel az AfD-re, nem bukkan fel más párt”.
A kutatók szerint nincs aktív együttműködés a TikTok és az AfD-hez hasonló szélsőjobboldali pártok között, de a platform felépítése lehetőséget ad a rossz szereplőknek maguk előtérbe tolására. "A TikTok beépített funkciói, mint például az „Mások erre kerestek rá” javaslatok, egy rosszul moderált teret biztosítanak, ahol a szélsőjobboldal, különösen az AfD, képes kihasználni a lehetőségeket” - mondta Miazia Schüler, az AI Forensics kutatója. "A választások során a TikTok nem ad egyenlő láthatóságot minden pártnak” - mondja Salvatore Romano, az AI Forensics kutatási vezetője, hozzátéve, hogy a csoport által Franciaországban, Lengyelországban, Olaszországban és más uniós országokban végzett további kutatások azt találták, hogy "hasonlóan problémás tartalmakat mutattak az egyes országokban".
A TikTok azt állítja, hogy az uniós választások idején országspecifikus eszközöket vezetett be a félretájékoztatás terjedése ellen. "Azzal védjük platformunk integritását, hogy proaktívan érvényesítjük a választási félretájékoztatás és gyűlöletbeszéd elleni határozott irányelveket, és megbízható információkkal kötjük össze az embereket. A választási központjainkat az uniós választások előtt több mint 7,5 millióan látogatták meg” - mondta Ariane de Selliers, a TikTok szóvivője.
A kutatók azt is megállapították, hogy a keresések egyharmadánál a felhasználók olyan konspiratív és clickbait stílusú keresési javaslatokat kaptak, amelyeknek kevés közük volt a keresett kifejezésekhez. A németországi Zöldek párttal kapcsolatos tartalmak keresésekor a TikTok javaslatai között szerepelt a „Habeck felesége távozik”, ami a Zöldek vezetőjére és Robert Habeck német alkancellárra utal. A javaslat annak ellenére szerepelt, hogy az állításnak nincs valóságtartalma, és a TikTok-on nem találhatók kapcsolódó videók. "A felvetés hamis információk terjesztésén alapul egy látszólag hírértékűnek tűnő, politikai vonatkozással alig bíró címlap kedvéért” - írták a kutatók a jelentésben.
Más példák közé tartozik a véletlenszerű clickbait stílusú keresési javaslatok támogatása, mint például a „biszexuális hercegnő”, amikor a Szociáldemokrata Pártra keresnek, vagy a félelemkeltő javaslatok, mint például „Putyin utolsó figyelmeztetése”, amikor a Zöldekre keresnek. A kutatások azt mutatják, hogy még ha a felhasználók nem is kattintanak az alkalmazásban található keresési javaslatokra, a javaslatok puszta látványa is elég ahhoz, hogy a kifejezések megragadjanak az emberek agyában, és minél szélsőségesebbek a javaslatok, annál valószínűbb, hogy emlékeznek rájuk.
Az Interface és az AI Forensics tavalyi kutatásában a csoport azt találta, hogy a felhasználók, akiknek egy sor keresési javaslatot mutattak be, leggyakrabban a rendelkezésre álló legszuggesztívebb címszót választották ki. Egy esetben a „Olaf Scholzot egy klubban kapták el” című főcím - amely nem kapcsolódott semmilyen tényleges eseményhez, és nem volt hozzá tartozó videó a TikTok-on - szintén az a hamis főcím lett, amelyre a legtöbben emlékeztek. "Az emberek emlékeznek ezekre a pletyka- vagy kattintáscímekre, amelyeket a rendszerben tartanak anélkül, hogy bármilyen videó vagy tartalom alátámasztaná őket” - mondta Degeling. „Ezt bizonyítéknak tekintjük arra, hogy a keresési javaslatok, pusztán önmagukban, függetlenül attól, hogy van-e hozzájuk kapcsolódó videó, valóban megmaradnak az emberek fejében.”
Az Interface és az AI Forensics kutatása szerint a 18-25 éves németországi TikTok-felhasználók 67 százaléka gyakran használta az alkalmazás keresési funkcióját, ami egybevág az Adobe idén közzétett kutatásával, amely szerint az amerikaiak 40 százaléka használja mostanában keresőként a TikTokot, és a Z-generációs fiatalok közül néhányan jobban támaszkodnak rá, mint a Google-ra. A keresés a TikTok-on egyre fontosabbá válik, a keresési javaslatok több helyen is megjelennek, de a tanulmányhoz a kutatók az „Egyéb keresett” opció eredményeit vették górcső alá. Ez egy nyolc különböző keresési kifejezésből álló csoport, amely a keresési oldalon a kezdeti találatok alatt jelenik meg, és első ránézésre úgy tűnik, hogy az éppen használt keresési kifejezéshez kapcsolódik.
A TikTok szerint számos tényező járul hozzá ahhoz, hogy egy keresőkifejezés ajánlott legyen, és többek között a kommentek és a videók megtekintése után végzett gyakori keresések döntik el, hogy mely kulcsszavak javasoltak. A kutatók megállapították, hogy a TikTok tett néhány lépést annak érdekében, hogy korlátozza a pontatlan vagy uszító keresési eredmények terjedését bizonyos pártok vagy politikusok esetében, de a moderálási erőfeszítéseket nem következetesen alkalmazták a platformon.
A kutatók azt is elmondták, hogy eredményeik azt mutatják, hogy a TikTok „blokklistát” alkalmaz, mivel a keresőszavak közül háromból egy nem adott vissza semmit az „Egyéb keresett” mezőben. Ezek a kifejezések az AfD-től a baloldali Szabad Demokrata Pártig és a Zöldekig terjedt a politikai spektrum. A TikTok elmondta, hogy „pontatlan feltételezés”, hogy a TikTok blokklistát használ, de nem válaszoltak arra a további kérdésre, hogy hogyan választják ki, mely keresőkifejezések adnak vissza üres találatokat. "Ha van moderálási politika, akkor az nem következetes” - mondta Romano.