SG.hu

Londonban hamarosan drónok szállítják a vért a kórházak között

Az Apian brit startup, az Alphabet drónvállalata, a Wing és az Egyesült Királyság Nemzeti Egészségügyi Szolgálata közös kísérleti programjának részeként hamarosan drónok szállítják majd a vért két londoni kórház között.

A hat hónapos kísérleti program keretében műtétek esetén, ha a vérzési rendellenességek miatt magas a szövődmények kockázata drónok szállítják majd a sürgős vérvérmintákat a londoni Guy's Hospital és a St Thomas' Hospital között. Az eddig több mint 30 percig tartó furgon- vagy motoros szállítások a tisztviselők szerint most kevesebb mint 2 perc alatt megtörténhetnek. A pilótát a Polgári Légiközlekedési Hatóság fogja szabályozni, amely felügyeli az érintett légteret. Valószínű, hogy a kísérleti projekt keretében további drónos kiszállításokat is meghirdetnek más londoni kórházak között. Hasonló kísérletet terveznek vérlemezkék szállítására is.

Az NHS korábban már végzett kísérleteket az Egyesült Királyság más részein, és nem talált különbséget a drónnal szállított vér és a furgonnal vagy motorral szállított vér között. A tisztviselők szerint a vérszállítással kapcsolatos CO2-kibocsátás is drasztikusan csökken a kísérlet során, mivel sem elektromos, sem gázüzemű járművekre nem lesz szükség. Az Apian és a Wing már korábban is együttműködött, hogy drónokat használjanak orvosi szállításokhoz Dublinban, az Apian pedig már kipróbálta az orvosi drónszállítást az Egyesült Királyság vidéki területein.

"A drónok növelhetik az egészségügyi logisztika reagálóképességét és rugalmasságát, lehetővé téve az orvosok számára, hogy produktívabbak legyenek, a betegek pedig hamarabb megkapják a szükséges ellátást. Az NHS londoni drónkiszállítási hálózata, amely ezzel az innovatív kísérlettel kezdődik, igény szerinti, automatizált és fenntartható kiszállításokat fog biztosítani, segítve az NHS-t hatékonyabb munkamodellek kialakításában, valamint orvosainkat és ápolóinkat abban, hogy a legmagasabb színvonalú ellátást nyújtsák a betegeknek.” - mondta Dr. Hammad Jeilani, az Apian társalapítója.

Jeilani nem először lát drónokat: szülei Afganisztánból menekültként érkeztek az Egyesült Királyságba, és korábban azt mondta, hogy „nálam jobban senki sem szeretné, ha a drónokat polgári célokra használnák”. Az Apian 2022-ben 5 millió fontnyi finanszírozást szerzett több kockázati befektetőtől, köztük a LocalGlobe-tól és a KHP Ventures-től, az első NHS által alapított és támogatott kockázati alaptól.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Bruce_Willis #5
    Az anyagi felelősségnek nincs elrettentő ereje.
    Nem vagyok képben hogy az Árpád-hídi ügy hogy áll, és hogy lezárták-e. Szerintem a gázoló letöltendőt kap, mert nagy volt a médiavisszhangja az ügynek.
    De azért gyakran hallani lesittelésről. Az egyik barátom sógora is ült másfél évet, mert kicsúszott a BMW-vel a kanyarban, és a szembejövő belehalt a sérüléseibe. Biztos jogosan kapta.
    Szóval, az nem megnyugtató számomra hogy ugyanakkora felelősség terheli, mint a lift üzemeltetőit, és perelhetőek lesznek. Viszont sejtem, hogy ez így lesz ahogy írod. Legalábbis nálunk biztosan nem fognak lesittelni egy befolyásos gazdag embert, aki drónokat üzemeltet. Nálunk a maffia irányít.

    Szerintem bicikliúton is hülyeség a bukósisak kötelezővé tétele. Legyen csak közúton kötelező. Bár, engem már nem érint.

    "Mindenki maga eldonti, hogy alattvalo vagy a hatalom gyakorloja akar-e lenni. Az afgan talibok az utobbit valasztottak es gyoztek."

    Nálunk már évek óta csak békés tüntetések zajlanak. És nem is ér semmit.
    A törvényt betartatják mindenkivel, ha akarja, ha nem.
    Csak úgy lehetsz törvényen kívüli, ha politikus vagy, és a fidesz-maffia tagja.
  • kvp #4
    "Észre sem fogod venni, csak mikor már a fejedre esik, ha éppen nem megy a motor, mert nem hallod."
    "Számomra inkább az a kérdés, hogy milyen büntetési tétel lesz, ha valakit véletlen megöl egy drón."

    Lasd az arpadhidi biciklis esetet. Bekesen haladt es egyszer csak elcsapta egy repulo utcai versenyauto, amibe helyben bele is halt. Megis ki kap karteritest? Az autoban ulo gyorshajto. Es nem nagyon varhato karterites az aldozat rokonai szamara. Ha a kozuton ez a normalis, akkor miert lenne mashogy a levegoben?

    Ha a torveny nem ved meg, akkor a dronok ellen is csak ugyanugy lehet vedekezni mint a gyorshajto utcai versenyzok ellen. A helyi onvedelmi milicia altal bevetett Jarmuelharito raketakkal... (az ukran cucc most ugyis olcson kaphato)

    "Attól a pillanattól, ha már gépek, vagy mesterséges intelligencia irányítja majd a drónokat, nem lesznek felelősek, mert egy befolyásos cégvezetőt nem fognak rács mögé csukni a felelőtlenségért."

    Ugyanaz a helyzet mint egy automata lift vagy metro eseten. Ebben az esetben is egy szemely fog felelni. Egy jogi szemely, aki a vallalat, ami mukodteti. Ez a jogi szemely aztan perelheti a gyarto jogi szemelyt. Jogi szemelyek eseten csak anyagi felelosseg van, szemelyi felelosseg mar reges regen nincs. (vallalatok eseten a szemelyi felelosseg a kenyszer felszamolas vagy a karterites nelkuli allamositas lenne, nem fog megtortenni)

    "Célpontok leszünk. Járhatunk bukósisakban."

    Mindenki maga eldonti, hogy alattvalo vagy a hatalom gyakorloja akar-e lenni. Az afgan talibok az utobbit valasztottak es gyoztek. Sok aldozattal jart, de vallaltak. Azota az o sajat torvenyeik ervenyesek az o sajat orszagukban.

    "A jövő bringásai már bukósisakosok lesznek."

    Ez olyan mint a biztonsagi ov vagy az ABS bevezetese az autokban. Az is felmeno rendszerben tortent, a regi autok mentesseget kaptak kihalasos alapon. A biciklik eseten egyebkent erdemes lenne sebesseg hatarokat megadni. Tehat pl. jardan nem mehet gyorsabban mint 5 km/h, de cserebe nem kell sisak. Bicikliuton mehet 20-ig, de sisak es lampa kotelezo. Kozuton mehet gyorsabban, de sisak, lampa, rendszam es mondjuk emberi hajtas eseten AA-s jogsi kotelezo (ez uj kategoria), segedmotor (lasd roller) eseten AM, erosebb segedmotor eseten pedig A1 es teljes motoros vedoruhazat. (igen az eros villanyrollerek es motoros gordeszkak eseten is) Ha valaki nem akar vedofelszerelt hordani es nincs jogsija, akkor max. 5 km/h vagy buntetik. Ez vonatkozna a labbal hajtos haromkereku gyerekjatekokra (meg a csattogos lepkekre is) de a villany ber rollerekre is.

    A repulo dronok eseten is ki kell dolgozni a felelossegi rendszert, ugyanugy ahogy a liftek es az automata metrok (lasd Budapest M4) eseten is megtettek. Onnantol pedig a ceges jog alapjan ervenyes a jogi szemelyek anyagi felelossege ha valami nem mukodik jol.
  • Bruce_Willis #3
    "a dronoknal is az lesz, hogy ne alljunk alajuk amikor leesnek."
    Azért ilyen tanácsot biztosan nem fognak adni. :)
    Észre sem fogod venni, csak mikor már a fejedre esik, ha éppen nem megy a motor, mert nem hallod.

    Számomra inkább az a kérdés, hogy milyen büntetési tétel lesz, ha valakit véletlen megöl egy drón.
    A közlekedésben eddig mindig elő lehetett venni egy felelőst, mert mostanáig mindig volt egy sofőr, aki vezette az autót/repülőt.
    Azonban van egy olyan sejtésem, hogy ha egy nagyobb cég, mint mondjuk a Wolt elkezd majd tömegesen kiszállítani drónnal, akkor már nem lesznek felelősek.

    Attól a pillanattól, ha már gépek, vagy mesterséges intelligencia irányítja majd a drónokat, nem lesznek felelősek, mert egy befolyásos cégvezetőt nem fognak rács mögé csukni a felelőtlenségért. Szoftverhibára hivatkoznak majd, a programozót pedig biztos nem fogják elítélni gondatlanságból elkövetett emberölésért. És ha nincs felelős, akkor nem is lesz senki sem elég óvatos. Eddig ugye, az ösztön is védet minket attól, hogy valaki frontálisan ütközzön velünk. A szembejövő ösztöne, és a mi ösztönünk. Ez mostantól el fog tűnni.

    Célpontok leszünk. Járhatunk bukósisakban.
    Mondjuk úgyis egyre több bukósisakos lesz majd.

    Olvastad az új KRESZ törvényt?
    "Fokozatosan kötelezővé tennék a kerékpáros-bukósisak használatát, amely egyelőre csupán ajánlott. Fülöp Ágnes nyugalmazott bíró szerint a biciklissisak-kérdés „egy kicsit generációs ügy is”, így az új szabályok bevezetésekor a 14 éves, illetve náluk fiatalabb kerékpárosok számára írnák elő a használatát."

    A jövő bringásai már bukósisakosok lesznek.
    Utoljára szerkesztette: Bruce_Willis, 2024.09.20. 11:36:23
  • kvp #2
    Pedig ehhez hozza kell szokni a nyugati nagyvarosokban. Szvsz. nemsokara a gazdagok is repulo dronokkal fognak jarni, hogy elkerulhessek a forgalmi dugokat. Eloszor valoszinuleg normal, emberi pilotakkal, aztan ahogy megy le a technologia ara es fejlodik az onvezeto kepesseg, ugy elobb utobb automata jarmuvekkel. A kulonbozo mento es rendorsegi jarmuvekrol nem is beszelve.

    ps: Ez regen is igy volt. Eloszor csak a gazdagok engedhettek meg maguknak az autot es tobbnyire dedikalt sofor volt hozza, ugy lett kesobb egyre elerhetobb, mind soforos berkocsi (taxi), mind magantulajdonu szemelyauto formajaban. Ahogy az autoknal is az a tanacs, hogy ne alljunk elottuk, amikor meghibasodas miatt leternek az utrol, ugy a dronoknal is az lesz, hogy ne alljunk alajuk amikor leesnek. (akinek lesz ra penze meg tudja majd engedni maganak, hogy ne legyen dron utvonal a birtoka folott)
  • Bruce_Willis #1
    Nem tudom ki hogy van vele, de én nem szeretném ha a fejem felett drónok repkednének. Sokkal veszélyesebbek, mint a közlekedő autók, melyeket látunk ha felénk tartanak.
    Utoljára szerkesztette: Bruce_Willis, 2024.09.19. 22:49:37