SG.hu

Okostelefonos app lesz az európai uniós digitális személyazonossági igazolvány

Az EU digitális személyazonossági tárcája az Európai Unió ambiciózus projektje, amely ugyan egyelőre nem kapott nagy médiafigyelmet, de érdemes odafigyelni rá, mert nagy dolgokat hozhat a következő években.

A cél egy univerzális digitális személyazonossági rendszer felállítása a polgárok számára. Ha minden a tervek szerint alakul, az európaiak letölthetnek és használhatnak majd egy ingyenes uniós digitális személyazonosító tárcát, amellyel a köz- és magánszolgáltatások széles köréhez férhetnek hozzá, az okostelefonjukon lévő alkalmazásban tárolt személyazonossági és egyéb hitelesítő adatokra támaszkodva. Az uniós országok várhatóan 2026 végén bocsátják ki az első uniós digitális személyazonossági tárcákat. A jelenlegi nemzeti e-ID-rendszerekkel ellentétben a jövőbeli pán-európai tárcákat valamennyi tagállam el fogja ismerni.

Míg egyes európai országokban már évek óta működnek nemzeti e-ID-rendszerek - Észtország különösen úttörőnek számít a digitális személyazonosság terén -, a regionális jogalkotók 2021 óta azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy megteremtik a feltételeket egy olyan digitális személyazonossági rendszerhez, amely az egész szervezet egységes piacán működik. Így bár nem lesz egyetlen, mindenki számára használható, univerzális uniós alkalmazás, a cél egy olyan rendszer létrehozása, amelyben a különböző pénztárcaalkalmazások az EU egész területén bárhol működnek, igazodva a kontinens digitális egységes piacra vonatkozó küldetéséhez.

Az uniós digitális személyazonosító tárca létrehozásának egyik nyilvánvaló motivációja a kényelem. Az európaiak letölthetnek majd egy alkalmazást okostelefonjukra vagy készülékükre, és azt a legfontosabb hitelesítő adatok tárolására és szelektív megosztására használhatják majd, amikor például személyazonosságukat igazolniuk kell, vagy korukat kell igazolniuk. A tárca az online és a fizikai világban is használható lesz személyazonossági ellenőrzésekhez, emellett hivatalos dokumentumok, például jogosítvány, orvosi receptek, iskolai végzettségek, útlevelek stb. digitális tárolására is szolgál. Az elektronikus aláírási funkciók is támogatottak lesznek.


Az általános elképzelés szerint tehát kevesebb gondot okoz a különböző papírdarabok kezelése, vagy akár az, hogy emlékezzen valaki, hová tette a bankkártyáit. De vannak más, stratégiailag motiváló tényezők is. Az EU felismerte az adatok értékét a gyorsan felgyorsuló mesterséges intelligencia korában. Az olyan politikák, amelyek megszüntetik a súrlódásokat és megkönnyítik az információáramlást - vagy legalábbis megpróbálják elérni, hogy a polgárokat rávegyék arra, hogy személyes adatokat osszanak meg olyan dolgokhoz, mint például új szolgáltatásokra való feliratkozás vagy tranzakciók lebonyolítása -, megfelelnek a politikai irányvonalnak.

Az EU kiterjedt és egyre növekvő digitális szabályozással rendelkezik. Egy pán-európai e-ID ehhez egyértelműen nagyon jól jönne. Például a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) által létrehozott online kormányzási rendszer egyes aspektusait könnyebb lenne végrehajtani, ha az EU rámutathatna arra, hogy "univerzális, biztonságos és megbízható" digitális személyazonosító rendszerrel rendelkezik, ahogyan azt az EU digitális személyazonosító tárcája (EU Digital Identity Wallet) is hirdeti. Gondoljunk például a felnőtt tartalmú weboldalakhoz való hozzáférés védelmére azok számára, akik a digitális azonosítóval igazolni tudják, hogy elmúltak 18 évesek.

Az elmúlt évek másik nagy uniós digitális politikai törekvése az adatok megosztása és újrafelhasználása előtt álló akadályok felszámolására irányul, többek között a belső határokon átnyúló adatmegosztás, az úgynevezett közös európai adatterek infrastruktúrájának és szabályainak létrehozásával. Az univerzális uniós digitális személyazonosító igazolvány - amely a polgároknak magánéletet és autonómiát ígér - szintén hozzájárulhatna ahhoz, hogy az európaiak szívesebben osszák meg egymással az információkat, és ezáltal elősegítené az adatok beáramlását ezekbe a stratégiai terekbe.

Érdekes módon azonban az EU elnöke, Ursula von der Leyen a 2020. szeptemberi, az Unió helyzetéről szóló beszédében a terv bejelentésekor a tárca lehetőségét illetően egészen más keretet választott, rámutatva az egyre növekvő adatvédelmi kockázatokra a polgárok számára, akiket folyamatosan arra kérnek, hogy az online szolgáltatásokhoz való hozzáférés érdekében osszák meg adataikat. A tárca erre az aggodalomra ad választ, mivel egyik központi jellemzője a szelektív adatmegosztás támogatása. Így amellett, hogy az EU ígéretet tett arra, hogy a tárca használata a polgárok számára önkéntes marad, a felhasználók számára az a legfontosabb érv, hogy a tárca "segíti a magánélet védelmét", mivel továbbra is a felhasználók kezében marad az irányítás: ők választhatják meg, hogy milyen adatokat osztanak meg kivel.


A magánélet védelmét szolgáló megközelítés azonban segíthet az EU-nak abban is, hogy finomabb digitális szabályozási lehetőségeket nyisson. Amint fentebb említettük, a polgároknak lehetőséget adhatna arra, hogy az ellenőrzött életkorukat megosszák, de a személyazonosságukat nem, így az alkalmazás felhasználója névtelenül bejelentkezhetne egy korhatár-korlátozott szolgáltatásba. Az EU azt szeretné, ha a tárcák támogatnák a DSA keretében kitűzött szélesebb körű kormányzási célokat, amelyek a jelek szerint szigorúbb korhatár-ellenőrzési követelményeket vezetnek be a gyermekek számára esetleg nem megfelelő tartalmú szolgáltatások esetében - vagyis amint a megfelelő adatvédelmi technológia is rendelkezésre áll.

Az EU által megvitatott egyéb felhasználási lehetőségek közé tartozik a lakásbérlés, ahol a polgárok megoszthatnak egy csomó ellenőrzött információt a bérleti előéletükről egy potenciális bérbeadóval anélkül, hogy személyazonosságukat meg kellene erősíteniük, hacsak/amíg alá nem írják a szerződést. Vagy valaki, akinek több bankszámlája van az Unióban, használhatná a rendszert a tranzakciók engedélyezésének egyszerűsítésére. Az online szolgáltatások kötelesek lesznek elfogadni a pán-európai hitelesítő okmányt. Így a rendszer a meglévő (kereskedelmi) digitális személyazonossági ajánlatok - például a nagy technológiai szereplők, például az Apple és a Google által kínált "sign in with" hitelesítő okmányok - európai alternatívájaként is megjelenik.

Tehát a szervezet jogalkotói arra az aggodalomra is reagálnak, hogy a platformóriások milyen nagy hatalmat kaptak az általuk birtokolt és üzemeltetett kulcsfontosságú digitális infrastruktúra miatt. Nem meglepő, hogy az EU digitális személyazonossági tárcájára vonatkozó javaslatot a Bizottság a koronavírus-járvány kellős közepén fogadta el, amikor a COVID-19 oltási státuszát megjelenítő alkalmazások mindenkit foglalkoztattak. A közegészségügyi válság azonban élesen kiemelte a jogalkotók és a mainstream mobiltechnológiai infrastruktúrát irányító kereskedelmi óriások közötti aszimmetrikus hatalmi dinamikát is.

A stratégiai digitális szuverenitással kapcsolatos megfontolásokon túlmenően az univerzális e-ID-tárca koncepciója szorosan kapcsolódik az EU általános törekvéséhez, hogy a fokozza digitalizációt a jobb gazdasági eredmények érdekében. Feltételezve, hogy a rendszer jól kivitelezett és megbízható, maguk a tárcák pedig felhasználóbarátok és könnyen kezelhetőek, egy univerzális uniós személyazonosító igazolvány a hatékonyság és az online szolgáltatások használatának növelése révén növelheti a termelékenységet. Természetesen ez egy nagy "ha", hiszen az univerzális személyazonosító rendszerrel kapcsolatos uniós elképzelések megvalósítása jelentős technikai kihívásokkal jár.

A biztonság és a magánélet védelme nyilvánvalóan a kirakós játék alapvető elemei. Az első alapvető fontosságú ahhoz, hogy bármilyen személyazonossági és hitelesítési rendszer működőképes legyen. A második a szervezet legfőbb eszköze a polgárok felé, akiket meg kell győzni, hogy fogadják el a tárcákat, ha az egész projekt nem akar drága és hiábavaló mulatságként véget érni. A rossz végrehajtás egyértelmű kockázatot jelent. A gyengén működő nemzeti e-ID-rendszerek alacsony elfogadottsága mutatja, hogy mi mehet rosszul. A tárcaalkalmazásoknak a tervezett felhasználási esetek teljes skálájára kiterjedően dörzsöltnek és könnyen használhatónak kell lenniük, valamint szilárd biztonsággal és adatvédelemmel kell rendelkezniük - ami megköveteli, hogy a szereplők egész ökoszisztémája álljon a projekt mögé -, különben a felhasználók egyszerűen nem fognak belemenni a projektbe.

Ne feledjük, hogy a digitális személyazonosság terén versenytársak a már beépített mainstream platformajánlatok, például a "Sign in with Google" (Jelentkezz be a Google-lal). És sajnos az online arénában a kényelem és a könnyű használat még mindig gyakran az adatvédelmi aggályok fölé kerekedik. Az adatvédelem is akadályokat gördíthet az elfogadás elé. A javaslat bemutatását követően fenntartások fogalmazódtak meg azzal kapcsolatban, hogy az EU létrehozzon egy egyetemes személyazonosító infrastruktúrát, és egyes kommentátorok a kínai típusú társadalmi ellenőrzés felé való elhatalmasodás veszélyére hivatkoztak. A sikerhez tehát elengedhetetlen egy hiteles műszaki architektúra, amely egyszerre biztosítja és tűzfalazza a polgárok adatait.

Az EU digitális személyazonosító rendszerének elindítása már többéves előkészítő munkát igényelt, de még rengeteg tesztelés, szabványosítás és végrehajtás vár rá. A szervezet eddig létrehozta az interoperábilis uniós tárcák jogi keretét, azaz az idén májusban hatályba lépett digitális személyazonossági rendeletet. A biztonságos technikai architektúra, a közös szabványok és előírások kidolgozása még folyamatban van, de már létrehoztak egy közös uniós eszköztárat is. A Bizottság a GitHubon egy architektúra-referenciát is közzétett. A kódok nyílt forráskódúak, és az EU célja, hogy az ökoszisztéma infrastruktúrája közös szabványokon alapuljon a bizalom és az elfogadás előmozdítása érdekében.

A szervezet az ipari és a közszféra érdekelt feleivel közösen nagyszabású kísérleti projekteket is folytat a javasolt műszaki előírások tesztelésére. Az elkövetkező években további előkészületekre van szükség, többek között a kritikus technikai részleteket megerősítő végrehajtási jogi aktusok révén. Még sok minden elromolhat, de az EU elég nagyvonalú előnyt adott magának ahhoz, hogy ezt a feladatot jól oldja meg. Így míg az első tárcák a tervek szerint néhány éven belül működésbe lépnek, 2030-ig nem számítanak arra, hogy a mintegy 450 millió polgár számára a rendszerhez való egyetemes hozzáférés biztosított lesz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • felemelő #20
    "nem a kommunizmusrol szol a fama, hanem egy kozpontositott, top-down rendszerrol, ahol barki kiiktathato egy gombnyomassal"
    Éppen ez volt a kommunizmus célja. Régen is, most is.


    Hát ekkora zöldségeket nem kellene hangoztatnod.... a saját érdekedben.
  • end3 #19
    Ahhoz, hogy a szabadságot, függetlenséget és a privát szférát tartósan védeni lehessen, valamint a hatalommal való totális, személyes adatmegosztáshoz,
    - gondolkodni tudó ember szerint, - korrekt hatalmi felépítmény is kellene.

    (Mert a mai "demokratikus"-nak nevezett választási lehetőségek alapján elmondható.., hogy az Föld államainak 99 %-ban az minden, csak nem korrekt!

    Addig a mobiltelefonokra alapozott digitális azonosíthatóság csak a polgárok kiszolgáltatottságát fokozza, "több rétegben" is, és cserébe alig nyújt valamit.

    (Pl. a bankom már felszólított, hogy korlátozni fogja a bankszámlám feletti rendelkezési jogomat, ha.., "irgum-burgum" nem cserélem a lejárt személyi igazolványom, - de, akkor még két napig érvényes volt(!) - és nyomban nem viszem hozzájuk jelenteni az új számokat.)

    De azért, ha véletlenül, - teljesen átgondoltan, - tranzakciót akarok bonyolítani, mert pl. a munkámhoz nélkülözhetetlen szoftvert frissítenem kéne, simán megtagadja az engedélyt ehhez. (Bocs, erről csak a kedvezményezett e-mail-jéből értesülök!) Indoklás, ok megjelölése nélkül.

    Régen az SMS világában a kapott kód beír és működött számtalanszor, most a banki applikációk világában nem tudom mi kellene ehhez. - Többszörös tapasztalat. - Már bánom, amikor a telefonomra engedtem telepíteni, "mert az milyen jó lesz nekem", de nem, nem lett jobb, viszont a bankszámlám feletti rendelkezési jog gyakorlását illetően határozottan rosszabb, bizonytalanabb, az igen!

    De biztosan én vagyok a hülye. A bank szerint, és igaza van! - (Ha mindezt eltűröm, akkor sokakkal együtt valóban.)

    És ezek most még csak apró, személyes "szociális" problémák azokhoz képest, amelyek az "új világrenddel" jönnek.

    Vagy nézzük csak ezt: https://9to5mac.com/2024/06/26/apple-pay-bug-hungary/
    Utoljára szerkesztette: end3, 2024.06.27. 16:28:22
  • szoftos #18
    Tul kellene latni azon hogy politika, es akkor lathatnad azt is hogy mirol beszelek.

    A politikusokat mar reg kilora megvettek a sajat korrupt fetisuk alapjan, azok a nemzeteken felul allo tarsulasok akik a technokraciat toljak. De gondolom akkor a WEF semmit nem mond neked (se).

    En igazabol csodalom oket azert hogy ekkora agymosast tudtak veghezvinni, es hogy az emberekben akkora a kognitiv disszonancia hogy 2+2-t sem tudnak osszeadni.
  • CommieSlayer #17
    Az egész vita onnan indul, hogy mindent digitalizálnak és központosítanak. Ettől még nem lesz technokrácia egy rendszer. Technokrácia akkor lesz ha szakértelem alapján választják a vezetőket az adott pozícióra.
    Rajtad a sor, hogy szemléltesd, hogy a definíciódnak hogyan felel meg az Európai vezetés.
  • szoftos #16
    Mert az alapfelteves fals. Ez nem kommunizmus hanem technokracia.

    Miert is fogalmazol miert issel?
  • CommieSlayer #15
    manypet:
    "A technokrácia nem azt jelenti, hogy a technológia irányít, hanem azt, hogy az állami vezetők az adott terület szakemberei."

    te:
    "Technocracy is a form of government in which the decision-makers are selected based on their expertise in a given area of responsibility"

    Technikailag ugyanazt írtad. Miért is vitatkozol?
  • szoftos #14
    > Nem az a technokrácia fogalma, amit írsz.

    Ahelyett hogy annyit mondasz hogy "nem az", le is irhattad volna hogy SZERINTED mi az, mert a hivatalos megfogalmazas szerint (mar amennyire az utobbi idoben romma editalt wikipedia az):

    > Technocracy is a form of government in which the decision-makers are selected based on their expertise in a given area of responsibility, particularly with regard to scientific or technical knowledge. Technocracy follows largely in the tradition of other meritocracy theories and assumes full state control over political and economic issues.

    Ismetlem, frissitsd az informacioidat erosen az elobb linkelt oldalrol, kezdd itt: https://www.technocracy.news/quick-start/

    Patrick Wood nem ma kezdte es rengeteg informacioval szolgal arrol hogy valojaban mi tortenik. En tovabb nem fogok fogalmakon vitatkozni, nem tilthatom meg neked hogy butasagot gondolj, de informaciot adhatok.
  • manypet #13
    A technokrácia fogalmára írtam, hogy rosszul értelmezed. Továbbra is. Nem az a technokrácia fogalma, amit írsz.

    "nem a kommunizmusrol szol a fama, hanem egy kozpontositott, top-down rendszerrol, ahol barki kiiktathato egy gombnyomassal"
    Éppen ez volt a kommunizmus célja. Régen is, most is.
    Utoljára szerkesztette: manypet, 2024.06.26. 18:21:44
  • kvp #12
    "Az biztosan nem. Inkább az a hülye ékezet nélküli írása."

    Igen, sajnos nagyon megszoktam, hogy amerikai kiosztast hasznalok. Meg ugyebar igy nem kell atgr-ezni a gyakran hasznalt karakterek miatt. ([];'\,./{}:"|<>?)

    "De újra átolvastam, semmi jel nem utal arra, hogy ő ezt egy ötletnek szánta, vagy ironizált,"

    Inkabb csak a varhato kovetkezmenyek leirasanak szantam. Az EU nagyon regota dolgozik a digitalis jegybanki euron es az erre torteno atallason. Mint ahogy a minden felhasznalo minden hozzaszolasanak egyertelmu azonosithatosagan is, belertve a jelenleg meg titkositott maganbeszelgetesek tartalmat is, termeszetesen csak a gyerekek vedelme miatt. A digitalis EU-s szemelyi igazolvanyt pedig kezdik bevezetni mar nallunk is. A harom egyutt ezt jelenti. Egyebkent nem lesz olyan veszes, fizetes tekinteteben hasonlo digitalis keszpenzt (es ezzel jaro korlatozasokat) kell elkepzelni mint most nallunk a SZEP kartya. A vagyon szempontjabol pedig a kanadai bankszamla befagyazasok mutatjak a varhato jovot, de termeszetesen csak azok eseten akik olyat mondanak/irnak le/stb. amit a foderalis EU-s kormanyzat dontese alapjan nem szabad.

    ps: Egyelore Magyarorszag meg nem resze se az euro ovezetnek, se a jelenlegi kormany nem menne bele a foderalizacioba. Viszont mindenki mas tamogatja, tehat a kovetkezo kormany lehet akar az utolso szuveren magyar kormany is. Jelenleg az egyetlen mod amivel az orszag tartosan kimaradhatna az uj szovetsegi allambol a Svajchoz es Norvegiahoz hasonlo tarsult statusz lenne, ami a tagsagnal tavolabbi viszony. Ilyen pl. Puerto Rico es az USA kapcsolata, mig Hawaii-t 1959-ben felvettek. A teljes tagsag persze nem jelentene Magyarorszag teljes megszuneset, ahogy a Bajor Szabadallam is egy letezo allam attol meg, hogy a Nemet Szovetsegi Koztarsasag resze. Tehat a foderalis Europai Unio reszekent is ugyanolyan fuggetlen es szuveren lenne Magyarorszag, mint most Bajororszag vagy az 1938 utani Ausztria.
  • szoftos #11
    informalodj: https://www.technocracy.news/

    mar regen nem a kommunizmusrol szol a fama, hanem egy kozpontositott, top-down rendszerrol, ahol barki kiiktathato egy gombnyomassal.