SG.hu

Raktári cipekedést gyakorol a Boston Dynamics robotja

Atlas 20-30 kilós autóalkatrészek emelgetését tanulja, és egyre jobb a pakolásban.

A világ legfejlettebb humanoid robotja, a Boston Dynamics által készített Atlas egy új videóban autóalkatrészeket mozgat. Bár a robot már sok pörgő-ugró gyakorlatot elsajátított, mint például a hátraszaltó, de a dolgok felszedésében még gyerekcipőben jár. Legutolsó jelentkezésekor kezdetleges kézi fogókkal rendelkezett, és ezeket használta nehéz tárgyak, például egy szerszámosláda, súlyzók és egy cipő megfogására. Úgy tűnik, az új hangsúly a "kinetikai kihívást jelentő" munkára helyeződik - ezek a tárgyak elég nehezek ahhoz, hogy megzavarják a robot egyensúlyát, így a felemelésük, cipelésük és letételük mindenféle további számításokat és tervezést igényel ahhoz, hogy a robot ne essen el.

A legutóbbi videóban már a "második fázisban" vagyunk, melynél a dolgok felszedése már elég pontos. A régi szorítókezek a tenyérnél egyetlen forgási ponttal rendelkeztek, és a robot úgy tűnt, hogy maximális fogóerőt használt mindenféle tárgynál. Például az Atlas által a legutóbbi videóban felvett fadeszkán látványos roncsolás keletkezett. Atlas új kezei sokkal gyengédebbnek tűnnek: mindegyik három, két ízülettel rendelkező ujjból áll. Az összes ujjnak egy közös nagy forgáspontja van a tenyérnél, és az ujjak felénél van egy ízület. Az ujjak mind nagyon hosszúak és 360 fokos mozgással rendelkeznek, így mindkét irányba hajlíthatóak. Ez valószínűleg hatékony, de nagyon hátborzongató. Ha két ujját egy tárgy egyik oldalára, a "hüvelykujját" pedig a másikra helyezi, akkor az Atlas képes a kezével körbetekerni a tárgyakat.

A most bemutatott, magyarázat nélküli videóban Atlas éppen egy sor autóalkatrészt emel fel. A rendkívül bonyolult topográfiájú tárgy körülbelül 15 kilogrammot nyom -, felemeléséhez tehát sok mindent ki kell számítani. A robot két kézzel emeli ki függőleges helyzetből, majd odasétál egy polchoz, és óvatosan a helyére csúsztatja. Mindez a Boston Dynamics laboratóriumában történik, de közel áll az ismétlődő gyári vagy szállítási munkákhoz. Úgy tűnik, mindent úgy terveztek, hogy a robotnak manipulációs kihívást jelentsen. Az alkatrészt bonyolult alakja miatt milliónyi módon lehet rosszul megfogni. A tartódoboz körül magas fémoszlopok vannak, és a robotnak nem szabad akadályba ütköznie. A polc szorosan illeszkedik, így a munkadarabot a polc szélére kell helyezni és a helyére csúsztatni, miközben ügyelni kell arra, hogy a kiálló részek ne ütközzenek bele semmibe.


A videóban látható okosságok egy része biztosan előre kiszámított - egy ponton látjuk az Atlas látásfeldolgozóját, és tökéletes 3D-s szkenneléssel rendelkezik az autó merevítőrúdjáról. Tehát ez vagy az 5000. próbálkozás, és már minden szögből látta a merevítőt, vagy az Atlast előre beprogramozták az alkatrész pontos modelljének topográfiai adataival. Akárhogy is, a videón látható munka esetében az Atlas megmenekült attól, hogy valós időben próbálja megfejteni az objektum alakját. Atlasnak van egy lidar-érzékelő az arcán, és képes pontfelhőt generálni arról, amit lát, így csak az előre elkészített modellt kell a pontfelhővel egy vonalba állítania, és máris tökéletes ismeretei vannak a merevítő topográfiájáról. Magasabb nehézségi szint lenne egy olyan objektum felvétele, amelyet Atlas még sosem látott, de a kihívásokat kisebb részekre kell bontani, és valahol el kell kezdeni.

A raklap körül járásakor mint mindig, most is remekel. A raklap körüli mozgás egyszerűbb módja egy sor egyenes vonalú útvonal lenne, az Atlas útvonaltervezése azonban sokkal bonyolultabb, és fejlettebb oldalirányú lépéseket, kanyarokba való belehajlást, valamint a raklapon való dinamikus bukdácsolást foglal magában. Atlas ezen változata kevésbé úgy mozog, mint egy robot, és inkább, mint egy részeg ember. Egyszer még meg is botlik, de természetesen talpraáll.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!