SG.hu
Az EU új tech-törvényei működnek: a kis böngészők piaci részesedése növekszik
Megugrott a független böngészőcégek felhasználóinak száma az Európai Unióban egy hónappal azután, hogy új jogszabályok arra kényszerítették a Google, a Microsoft és az Apple hármasát, hogy megkönnyítsék a felhasználók számára a riválisokra való átállást. A korai eredmények azt követően születtek, hogy március 7-én hatályba lépett az EU átfogó digitális piaci törvénye, amely a tisztességtelen verseny megszüntetését célozza, és amely arra kényszeríti a nagy technológiai vállalatokat, hogy a mobilfelhasználóknak felajánlják a lehetőséget, hogy egy külön képernyőn választhassanak az elérhető webböngészők listájából.
A böngészőket hagyományosan ingyenesen kínálják a nagy technológiai vállalatok, például az Apple és a Google. Az Androidot futtató mobileszközökön a Chrome alapértelmezett, az iPhone-okon pedig a Safari, így ezek a böngészők dominálnak a piacon. Most a ciprusi székhelyű Aloha Browser közölte, hogy márciusban 250%-kal nőtt felhasználóinak száma az EU-ban - ez az egyik első olyan vállalat, amely havi növekedési számokat közölt az új szabályozás bevezetése óta. A 2016-ban alapított Aloha a nagy böngészők adatvédelmi fókuszú alternatívájaként reklámozza magát, havi átlagban 10 millió felhasználóval rendelkezik, és előfizetésekkel keres pénzt ahelyett, hogy a felhasználók nyomon követésével hirdetéseket értékesítene. "Korábban az EU volt a negyedik számú piacunk, most pedig a második" - mondta az Aloha vezérigazgatója, Andrew Frost Moroz.
A norvég Vivaldi, a német Ecosia és az amerikai Brave szintén nyertese az új szabályozásnak, emelkedett felhasználóik száma. A DuckDuckGo - amelynek mintegy 100 millió felhasználója van -, és a norvégiai székhelyű Opera szintén növekedést lát, még úgy is, hogy közlésük szerint a választási képernyő bevezetése még nem teljes. "Az EU-ban jelenleg rekordszámú felhasználót tapasztalunk" - mondta Jan Standal, a több mint 324 millió globális felhasználót számláló Opera alelnöke.
Az új uniós szabályok értelmében a mobilszoftver-gyártóknak a telefonok beállítása során választási képernyőt kell megjeleníteniük, amelyen a felhasználók kiválaszthatják a böngészőt, a keresőmotort és a virtuális asszisztenst. Korábban az olyan technológiai cégek, mint az Apple és a Google, a telefonokat alapértelmezett beállításokkal töltötték fel, amelyek az általuk preferált szolgáltatásokat - például az iPhone-ok hangalapú asszisztensét, a Sirit - tartalmazták. Ezeknek a beállításoknak a megváltoztatása bonyolultabb folyamatot igényelt. Az Apple mostantól a Safari mellett akár 11 böngészőt is megjelenít az EU 27 országa számára összeállított választási képernyőkön, és ezeket a képernyőket minden évben egyszer frissíti minden ország esetében.
Míg a DuckDuckGo és az Opera mind a 27 országban szerepel az Apple listájában, addig az Aloha 26 országban, az Ecosia 13 országban, a Vivaldi pedig 8 országban van jelen. A Google jelenleg csak a cég által gyártott készülékeken jeleníti meg a böngészőválasztást, és elmondta, hogy a következő hónapokban más cégek által gyártott, Android operációs rendszert futtató új készülékeken is megjelenítik a választási képernyőt. A Google szóvivője elmondta, hogy egyelőre nem rendelkeznek a választási képernyőkre vonatkozó adatokkal, amelyeket megoszthatnának.
Mivel az iPhone-ok piaci részesedése nagyobb, mint a Google márkájú telefonoké, a kisebb böngészők növekedése jelenleg a Safari rovására megy. Az Opera szerint a pozitív tendencia leginkább abból ered, hogy az emberek az Operát teszik alapértelmezett böngészővé iPhone-jukon. A böngészőcégek azonban kritizálták, ahogyan az Apple és a Google bevezette az új funkciókat, amelyeket lassúnak és nehézkesnek neveztek, és szerintük lassítják a mobilfelhasználók átállását az új böngészőválasztásra. A Firefox böngészőt birtokló Mozilla becslése szerint a régióban az iPhone-felhasználók mindössze 19%-a kapott frissítést a korábbi szoftverfrissítéseknél sokkal lassabbnak tűnő bevezetés során - közölte a vállalat.
Az iPhone-okon a felhasználók csak akkor látják a választási képernyőt, ha a Safarira kattintanak. Ekkor a felhasználók előtt megjelenik a böngészők listája minden további információ nélkül - mondta Jon Stephenson von Tetzchner, a norvég Vivaldi vezérigazgatója. "A folyamat annyira bonyolult, hogy a felhasználóknak a legegyszerűbb a Safarit vagy esetleg más ismert nevet választani" - mondta. A bonyolult kialakítás miatt az Európai Bizottság nem megfelelőségi vizsgálatot indított arra vonatkozóan, hogy az Apple esetleg megakadályozza-e a felhasználókat abban, hogy valóban éljenek a szolgáltatásválasztás lehetőségével.
A böngészőket hagyományosan ingyenesen kínálják a nagy technológiai vállalatok, például az Apple és a Google. Az Androidot futtató mobileszközökön a Chrome alapértelmezett, az iPhone-okon pedig a Safari, így ezek a böngészők dominálnak a piacon. Most a ciprusi székhelyű Aloha Browser közölte, hogy márciusban 250%-kal nőtt felhasználóinak száma az EU-ban - ez az egyik első olyan vállalat, amely havi növekedési számokat közölt az új szabályozás bevezetése óta. A 2016-ban alapított Aloha a nagy böngészők adatvédelmi fókuszú alternatívájaként reklámozza magát, havi átlagban 10 millió felhasználóval rendelkezik, és előfizetésekkel keres pénzt ahelyett, hogy a felhasználók nyomon követésével hirdetéseket értékesítene. "Korábban az EU volt a negyedik számú piacunk, most pedig a második" - mondta az Aloha vezérigazgatója, Andrew Frost Moroz.
A norvég Vivaldi, a német Ecosia és az amerikai Brave szintén nyertese az új szabályozásnak, emelkedett felhasználóik száma. A DuckDuckGo - amelynek mintegy 100 millió felhasználója van -, és a norvégiai székhelyű Opera szintén növekedést lát, még úgy is, hogy közlésük szerint a választási képernyő bevezetése még nem teljes. "Az EU-ban jelenleg rekordszámú felhasználót tapasztalunk" - mondta Jan Standal, a több mint 324 millió globális felhasználót számláló Opera alelnöke.
Az új uniós szabályok értelmében a mobilszoftver-gyártóknak a telefonok beállítása során választási képernyőt kell megjeleníteniük, amelyen a felhasználók kiválaszthatják a böngészőt, a keresőmotort és a virtuális asszisztenst. Korábban az olyan technológiai cégek, mint az Apple és a Google, a telefonokat alapértelmezett beállításokkal töltötték fel, amelyek az általuk preferált szolgáltatásokat - például az iPhone-ok hangalapú asszisztensét, a Sirit - tartalmazták. Ezeknek a beállításoknak a megváltoztatása bonyolultabb folyamatot igényelt. Az Apple mostantól a Safari mellett akár 11 böngészőt is megjelenít az EU 27 országa számára összeállított választási képernyőkön, és ezeket a képernyőket minden évben egyszer frissíti minden ország esetében.
Míg a DuckDuckGo és az Opera mind a 27 országban szerepel az Apple listájában, addig az Aloha 26 országban, az Ecosia 13 országban, a Vivaldi pedig 8 országban van jelen. A Google jelenleg csak a cég által gyártott készülékeken jeleníti meg a böngészőválasztást, és elmondta, hogy a következő hónapokban más cégek által gyártott, Android operációs rendszert futtató új készülékeken is megjelenítik a választási képernyőt. A Google szóvivője elmondta, hogy egyelőre nem rendelkeznek a választási képernyőkre vonatkozó adatokkal, amelyeket megoszthatnának.
Mivel az iPhone-ok piaci részesedése nagyobb, mint a Google márkájú telefonoké, a kisebb böngészők növekedése jelenleg a Safari rovására megy. Az Opera szerint a pozitív tendencia leginkább abból ered, hogy az emberek az Operát teszik alapértelmezett böngészővé iPhone-jukon. A böngészőcégek azonban kritizálták, ahogyan az Apple és a Google bevezette az új funkciókat, amelyeket lassúnak és nehézkesnek neveztek, és szerintük lassítják a mobilfelhasználók átállását az új böngészőválasztásra. A Firefox böngészőt birtokló Mozilla becslése szerint a régióban az iPhone-felhasználók mindössze 19%-a kapott frissítést a korábbi szoftverfrissítéseknél sokkal lassabbnak tűnő bevezetés során - közölte a vállalat.
Az iPhone-okon a felhasználók csak akkor látják a választási képernyőt, ha a Safarira kattintanak. Ekkor a felhasználók előtt megjelenik a böngészők listája minden további információ nélkül - mondta Jon Stephenson von Tetzchner, a norvég Vivaldi vezérigazgatója. "A folyamat annyira bonyolult, hogy a felhasználóknak a legegyszerűbb a Safarit vagy esetleg más ismert nevet választani" - mondta. A bonyolult kialakítás miatt az Európai Bizottság nem megfelelőségi vizsgálatot indított arra vonatkozóan, hogy az Apple esetleg megakadályozza-e a felhasználókat abban, hogy valóban éljenek a szolgáltatásválasztás lehetőségével.