SG.hu
Az EU arcul csapása az Apple európai szoftverboltjának módosítása
Az IT-cégeket hidegen hagyják az európai módosítások, mert a bejelentett, márciusban életbe lépő feltételek alapján szinte lehetetlen értelmes alternatívát kínálni az App Store-ral szemben.
Az iPhone-gyártójának a következő hónapban példátlan szabályozási kihívásokkal kell szembenéznie Brüsszel részéről, mert meg kell feleljen egy mérföldkőnek számító uniós törvénynek, mindazonáltal a konkurensek - köztük a Meta és a Microsoft - szerint nem mennek elég messzire az Apple mobilos ökoszisztéma megnyitására vonatkozó tervei. Az App Store dominanciája teszi ki a vállalat évi 85 milliárd dolláros szolgáltatási üzletágának nagy részét, így nem véletlen, hogy rosszul érinti őket, hogy évek óta a legnagyobb változtatásokra kényszerülnek üzleti modelljükben. A Digital Markets Act (DMA) célja a nagy technológiai csoportok piaci erejének kezelése, a kiválasztott legnagyobbaknak március 7-ig nyilatkozniuk kell arról, hogy miként tartják be azt. Az Apple már jóval a határidő előtt, a múlt hónapban bejelentette, hogy változtatásokat fog eszközölni iOS mobilszoftverén Európában, például lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy más forrásokból is töltsenek le alkalmazásokat és hozzáférjenek alternatív fizetési rendszerekhez.
A javaslat dilemma elé állítja a fejlesztőket: vagy maradnak az Apple meglévő ökoszisztémájánál és a 30 százalékos jutaléknál, vagy végleg elhagyják azt, és új feltételekkel kell szembenézniük. Azok számára, akik úgy döntenek, hogy alternatív áruházakban is közzétesznek alkalmazásokat, az Apple majdnem a felére, 17 százalékra csökkenti a digitális termékek és szolgáltatások értékesítésére az App Store-t használó vállalatok által fizetett jutalékot. De ezzel együtt egy sor új díjat is bevezetnek, melyek közé tartozik egy 50 centes "technológiai alapdíj" az 1 milliónál többször letöltött alkalmazások minden egyes letöltése vagy frissítése után. Ez az ingyenes szoftvereket kínáló cégek számára szinte biztosan értelmetlenné teszi a váltást. Az Apple emellett további 3 százalékos díjat számít fel az alkalmazásfejlesztőknek, ha az ő fizetési rendszerüket használják. Az 50 centes díj azonnal érvényes lesz az alternatív alkalmazásboltok letöltéseire.
A változtatások azt eredményezhetik, hogy a sikeres alkalmazások készítőinek a jelenleginél jóval többet kell fizetniük, így a riválisok számára nincs ösztönző erő alternatív alkalmazásboltok létrehozására. "Az Apple által a DMA-nak való megfeleléshez javasolt lépések nagyon is tiltják, hogy ténylegesen értelmes alternatívát hozzunk létre a világ legnagyobb játékplatformján, azaz a mobiltelefonokon elérhető egyetlen áruházzal szemben" - mondta Phil Spencer, a Microsoft játékipari vezetője. "Ezért továbbra is együtt fogunk működni a szabályozókkal, hogy megnyissuk ezt a lehetőséget." A Spotify és az Epic Games, az Apple régi kritikusai szintén azzal érvelnek, hogy az Apple javasolt lépései rosszhiszeműséggel érnek fel. Gary Swidler, a Tindert birtokló Match Group elnöke szerint "korántsem biztos", hogy az EU elfogadja az Apple tervét.
A Meta vezérigazgatója, Mark Zuckerberg szintén elutasította az Apple javaslatát, mint ami "terhes" és "ellentétes" az uniós szabályozás szándékával, és azt mondta, meglepődne, "ha bármelyik fejlesztő úgy döntene, hogy alternatív alkalmazásboltba megy át". Az Apple bejelentése után "körülbelül egy óra kellett ahhoz, hogy az alkalmazásfejlesztők rájöjjenek, hogy átverték őket" - mondta Damien Geradin, az Apple-t kritizáló fejlesztők ügyvédje. "Nagyjából mindenki ragaszkodni fog a régi feltételekhez, és a DMA gyakorlatilag nem fog változtatni a jelenlegi helyzeten" - tette hozzá. Az Európai Bizottság jelenleg véleménykérési szakaszban van, példákat vár a konkurensektől, így Geradin szerint a márciusi határidő az EU és az Apple közötti új csatározás kezdetét fogja jelenteni.
Az Apple elmondta, hogy "hónapokig egyeztetett az Európai Bizottsággal" a DMA-ról, és hogy terve "több száz Apple-csapattag munkáját tükrözi, akik több tízezer órát töltöttek" a megoldással. A kérdés az, hogy az Európai Bizottság elfogadja-e ezt - ami szerintem nem fog megtörténni". A növekvő ellenérzés miatt az Európai Bizottság, az EU végrehajtó szerve azzal a dilemmával szembesült, hogy el kell döntenie, hogy a digitális "kapuőrök" ellen irányuló új jogszabályon végzett többéves munka meghozta-e a kívánt hatást az Apple-re - és hogy szankcionálhatja-e a vállalatot a megfelelés elmulasztása miatt. Az EU a márciusi határidő lejárta után bármely, a DMA hatálya alá tartozó vállalat ellen kötelezettségszegési eljárást indíthat. A jogszabály lehetővé teszi, hogy az EU az éves forgalom 10 százalékáig terjedő bírságot szabjon ki a vállalatokra, amely ismétlődő esetekben 20 százalékra emelkedhet.
Tim Cook, az Apple vezérigazgatója egy e havi eredménybeszélgetésen azt mondta, hogy "nagyon nehéz" számszerűsíteni, hogy a DMA-változások milyen hatással lesznek a vállalat eredményére. A Meta és a Microsoft is érintett a DMA-ban, de ezzel együtt lehetőséget látnak arra, hogy nagyobb részesedést szerezzenek abból a 27 milliárd dollár körüli összegből, amelyet az Apple 2023-ban az App Store eladásokból szerzett. Európa e bevételek 7 százalékát termeli. Eric Seufert független elemző szerint az Apple "tapogatózik, hogy a DMA értelmében mit tehetnek meg, meddig mehetnek el.
A vállalatok más módon is igyekeznek kihívást intézni az Apple ellen. Két évvel ezelőtt az Apple kiterjesztette jutalékdíjait, hogy 30 százalékos részesedést szedjen azoktól a marketingesektől is, akik azért fizetnek, hogy hirdetéseik hangsúlyosabban jelenjenek meg az olyan alkalmazásokban, mint például az Instagram. A Meta a múlt héten közölte, hogy mostantól a 30 százalékos díjat közvetlenül a hirdetőkre hárítja át, és ezzel gyakorlatilag drágábbá teszi az Apple-készülékek felhasználóinak elérését. Nicholas Rodelli, a CFRA Research munkatársa szerint a Meta lépése "közvetlen kihívás" az Apple politikájával szemben, és a technológiai vállalatok most "támadásba lendülnek", hogy kihasználják az iPhone-gyártó új szabályozási gyengeségeit.
Az iPhone-gyártójának a következő hónapban példátlan szabályozási kihívásokkal kell szembenéznie Brüsszel részéről, mert meg kell feleljen egy mérföldkőnek számító uniós törvénynek, mindazonáltal a konkurensek - köztük a Meta és a Microsoft - szerint nem mennek elég messzire az Apple mobilos ökoszisztéma megnyitására vonatkozó tervei. Az App Store dominanciája teszi ki a vállalat évi 85 milliárd dolláros szolgáltatási üzletágának nagy részét, így nem véletlen, hogy rosszul érinti őket, hogy évek óta a legnagyobb változtatásokra kényszerülnek üzleti modelljükben. A Digital Markets Act (DMA) célja a nagy technológiai csoportok piaci erejének kezelése, a kiválasztott legnagyobbaknak március 7-ig nyilatkozniuk kell arról, hogy miként tartják be azt. Az Apple már jóval a határidő előtt, a múlt hónapban bejelentette, hogy változtatásokat fog eszközölni iOS mobilszoftverén Európában, például lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy más forrásokból is töltsenek le alkalmazásokat és hozzáférjenek alternatív fizetési rendszerekhez.
A javaslat dilemma elé állítja a fejlesztőket: vagy maradnak az Apple meglévő ökoszisztémájánál és a 30 százalékos jutaléknál, vagy végleg elhagyják azt, és új feltételekkel kell szembenézniük. Azok számára, akik úgy döntenek, hogy alternatív áruházakban is közzétesznek alkalmazásokat, az Apple majdnem a felére, 17 százalékra csökkenti a digitális termékek és szolgáltatások értékesítésére az App Store-t használó vállalatok által fizetett jutalékot. De ezzel együtt egy sor új díjat is bevezetnek, melyek közé tartozik egy 50 centes "technológiai alapdíj" az 1 milliónál többször letöltött alkalmazások minden egyes letöltése vagy frissítése után. Ez az ingyenes szoftvereket kínáló cégek számára szinte biztosan értelmetlenné teszi a váltást. Az Apple emellett további 3 százalékos díjat számít fel az alkalmazásfejlesztőknek, ha az ő fizetési rendszerüket használják. Az 50 centes díj azonnal érvényes lesz az alternatív alkalmazásboltok letöltéseire.
A változtatások azt eredményezhetik, hogy a sikeres alkalmazások készítőinek a jelenleginél jóval többet kell fizetniük, így a riválisok számára nincs ösztönző erő alternatív alkalmazásboltok létrehozására. "Az Apple által a DMA-nak való megfeleléshez javasolt lépések nagyon is tiltják, hogy ténylegesen értelmes alternatívát hozzunk létre a világ legnagyobb játékplatformján, azaz a mobiltelefonokon elérhető egyetlen áruházzal szemben" - mondta Phil Spencer, a Microsoft játékipari vezetője. "Ezért továbbra is együtt fogunk működni a szabályozókkal, hogy megnyissuk ezt a lehetőséget." A Spotify és az Epic Games, az Apple régi kritikusai szintén azzal érvelnek, hogy az Apple javasolt lépései rosszhiszeműséggel érnek fel. Gary Swidler, a Tindert birtokló Match Group elnöke szerint "korántsem biztos", hogy az EU elfogadja az Apple tervét.
A Meta vezérigazgatója, Mark Zuckerberg szintén elutasította az Apple javaslatát, mint ami "terhes" és "ellentétes" az uniós szabályozás szándékával, és azt mondta, meglepődne, "ha bármelyik fejlesztő úgy döntene, hogy alternatív alkalmazásboltba megy át". Az Apple bejelentése után "körülbelül egy óra kellett ahhoz, hogy az alkalmazásfejlesztők rájöjjenek, hogy átverték őket" - mondta Damien Geradin, az Apple-t kritizáló fejlesztők ügyvédje. "Nagyjából mindenki ragaszkodni fog a régi feltételekhez, és a DMA gyakorlatilag nem fog változtatni a jelenlegi helyzeten" - tette hozzá. Az Európai Bizottság jelenleg véleménykérési szakaszban van, példákat vár a konkurensektől, így Geradin szerint a márciusi határidő az EU és az Apple közötti új csatározás kezdetét fogja jelenteni.
Az Apple elmondta, hogy "hónapokig egyeztetett az Európai Bizottsággal" a DMA-ról, és hogy terve "több száz Apple-csapattag munkáját tükrözi, akik több tízezer órát töltöttek" a megoldással. A kérdés az, hogy az Európai Bizottság elfogadja-e ezt - ami szerintem nem fog megtörténni". A növekvő ellenérzés miatt az Európai Bizottság, az EU végrehajtó szerve azzal a dilemmával szembesült, hogy el kell döntenie, hogy a digitális "kapuőrök" ellen irányuló új jogszabályon végzett többéves munka meghozta-e a kívánt hatást az Apple-re - és hogy szankcionálhatja-e a vállalatot a megfelelés elmulasztása miatt. Az EU a márciusi határidő lejárta után bármely, a DMA hatálya alá tartozó vállalat ellen kötelezettségszegési eljárást indíthat. A jogszabály lehetővé teszi, hogy az EU az éves forgalom 10 százalékáig terjedő bírságot szabjon ki a vállalatokra, amely ismétlődő esetekben 20 százalékra emelkedhet.
Tim Cook, az Apple vezérigazgatója egy e havi eredménybeszélgetésen azt mondta, hogy "nagyon nehéz" számszerűsíteni, hogy a DMA-változások milyen hatással lesznek a vállalat eredményére. A Meta és a Microsoft is érintett a DMA-ban, de ezzel együtt lehetőséget látnak arra, hogy nagyobb részesedést szerezzenek abból a 27 milliárd dollár körüli összegből, amelyet az Apple 2023-ban az App Store eladásokból szerzett. Európa e bevételek 7 százalékát termeli. Eric Seufert független elemző szerint az Apple "tapogatózik, hogy a DMA értelmében mit tehetnek meg, meddig mehetnek el.
A vállalatok más módon is igyekeznek kihívást intézni az Apple ellen. Két évvel ezelőtt az Apple kiterjesztette jutalékdíjait, hogy 30 százalékos részesedést szedjen azoktól a marketingesektől is, akik azért fizetnek, hogy hirdetéseik hangsúlyosabban jelenjenek meg az olyan alkalmazásokban, mint például az Instagram. A Meta a múlt héten közölte, hogy mostantól a 30 százalékos díjat közvetlenül a hirdetőkre hárítja át, és ezzel gyakorlatilag drágábbá teszi az Apple-készülékek felhasználóinak elérését. Nicholas Rodelli, a CFRA Research munkatársa szerint a Meta lépése "közvetlen kihívás" az Apple politikájával szemben, és a technológiai vállalatok most "támadásba lendülnek", hogy kihasználják az iPhone-gyártó új szabályozási gyengeségeit.