SG.hu
Még mindig gyerekbetegségekkel küzd a drónos kiszállítás
Pontosan egy évtizeddel ezelőtt az Amazon felfedett egy programot, amelynek célja a vásárlás és a szállítás forradalmasítása volt. Egy központi raktárból indított drónok szállították volna az égen keresztül szinte mindent, amire csak szükség lehet. Gyorsak, innovatívak és mindenütt elérhetőek - ezek lettek volna az Amazon védjegyei. Jeff Bezos a "60 Minutes" című műsorban, a Cyber Monday promóciós csomag részeként tett bejelentése világszerte nagy feltűnést keltett. "Tudom, hogy ez sci-finek tűnik. Nem az" - mondta Bezos, az Amazon alapítója és akkori vezérigazgatója. A drónok "készen állnak arra, hogy kereskedelmi üzembe álljanak, amint a szükséges szabályozások megszületnek", valószínűleg 2015-ben - közölte a vállalat.
Egy évtized egy örökkévalóság a technológiában, de a drónos kiszállítás még mindig nagyon messze áll az Amazon eredeti promóciós videóinak méreteitől és egyszerűségétől. A káprázatos állítások és a hétköznapi valóság közötti szakadék mondhatni szokványos a Szilícium-völgyben. Önvezető autók, metaverzum, repülő autók, robotok, a semmiből épített városrészek vagy akár városok, a Harvarddal versenyre kelő virtuális egyetemek, mesterséges intelligencia - hosszú a késedelmes és hiányosan megvalósított ígéretek listája. Ötletei mindenkinek vannak, de valóra váltani őket nehéz, és még nehezebb ezeket a valóságba nagy léptékben átültetni. Az Amazon a múlt hónapban közölte, hogy a drónos kiszállítások 2024 végére Nagy-Britanniára, Olaszországra és egy másik, még nem közölt amerikai városra is kiterjednek. Mégis, még a berobbanás küszöbén is fennáll a kérdés: most, hogy a drónos kiszállítás végre legalább korlátozott formában létezik, miért hitte bárki, hogy egyáltalán szükség van rá?
Két lelkes amazon vásárló, Dominik és Leah Silverman egy kiszállítási zónában élnek. Rendszeresen rendelnek a cégtől csomagokat szokványos futárral, de a drónok már más tészta, még akkor is, ha a szolgáltatás az Amazon Prime tagoknak ingyenes. Bár - legalábbis az első néhány alkalommal - menő dolog, hogy a cuccok szó szerint a kocsibejárón landolnak, sok akadálya van az ilyen módon történő szállításnak. Egyszerre csak egy terméket lehet kiszállítani. A súlya nem haladhatja meg az öt kilót. Nem lehet túl nagy. Nem lehet törékeny, mivel a drón 4 méter magasból dobja le. A drónok nem repülhetnek, ha túl meleg, túl szeles vagy túl esős az idő. Otthon kell lenni, hogy ki lehessen rakni a leszálló célpontot, és meggyőződni arról, hogy valaki nem lép le az utcán heverő dobozzal, vagy hogy az nem gurul ki az utcára. Az autó nem lehet a felhajtón. Egy kert megoldja ezen problémák némelyikét, de ha fák vannak, nem opció. Az Amazon arra is figyelmezti a vásárlókat, hogy a drónos kiszállítás nem elérhető nagy kereslet idején.
Amazon MK30
Egy október 18-i vállalati blogbejegyzés szerint a drónok december óta "több száz" háztartási cikket szállítottak ki biztonságosan, és az ottani ügyfeleknek most már gyógyszereket is kézbesítenek. Miután a Silverman házaspár kifejezte kezdeti érdeklődését a drónprogram iránt, az Amazon 2022 októberében 100 dolláros ajándékutalványt ajánlott fel számukra, de a szolgáltatás csak júniusban indult el. Nem sokkal később egy hőhullám miatt máris felfüggesztették, mert a drónok nem tudtak repülni. Az ösztönzők azonban folyamatosan érkeztek. A pár a minap kapott egy e-mailt az Amazontól, amelyben mogyoróvajat ajánlottak, ami általában ugyan 5,38 dollárba kerül, de "ingyen ajándék" volt, amíg a készlet tart. Megrendelték, és nem sokkal később egy drón ledobott egy nagy dobozt, amiben egy kis tégely volt. Az Amazon azt mondta, hogy promóciós termékeket kínálnak "üdvözlésképpen".
"A drónokat inkább játéknak érzem, mint bármi másnak - egy játéknak, amely hatalmas mennyiségű papírt és kartont pazarol el". - mondta Silverman. "De még mindig pozitívan tekintek erre a programra, tudván, hogy még kísérleti fázisban van." Az Amazon szerint a drónok idővel javulni fognak. A cég tavaly jelentett be egy új modellt, az MK30-at, melyről októberben képeket is közzétettek. A tervek szerint 2024 végén kezdi meg a szolgálatot, és úgy reklámozzák, hogy nagyobb hatótávolsággal rendelkezik, képes rossz időjárási körülmények között is repülni, és 25 százalékkal csökkenti az "érzékelhető zajt".
Amikor az Amazon évekkel ezelőtt elkezdett dolgozni a drónprojekten, a kiskereskedő cégnek sok terméknél még két-három napra volt szüksége, hogy a vásárló ajtajához érjen. Aggódtak, hogy sebezhetővé válnak a potenciális versenytársakkal szemben, melyek inkább helyi szinten működtek. A drónok a sebességről szóltak. "Félórás kiszállításra is képesek vagyunk" - ígérte Bezos a "60 Minutes" című műsorban. Akkoriban a drónok voltak a következő nagy dobás. A Google is létrehozott egy saját drónszolgáltatást, a Winget, amely most a Walmarttal együttműködve szállít termékeket a texasi Dallas és Frisco egyes részeire. Az ezekkel foglalkozó startupokba ömlött a pénz, 2013 és 2019 között mintegy 2,5 milliárd dollárt fektettek beléjük. A 2013-mas ígéret szerint a pizzakiszállítástól a személyes bevásárlásig mindent el tudnak látni a drónok, még az Uber is belépett a szektorba.
Az Amazon elkezdett igazán hosszú távon gondolkodni. Szabadalmat szerzett egy olyan drónkiszolgáló járműre, amely 15 kilométer magasan lebeg az égen, messze az utasszállító repülőgépek felett. A valós fejlődés azonban lassú volt, néha technikai okokból, néha pedig a vállalat felépítése miatt. Ugyanaz az agresszív magabiztosság, amely egy trillió dolláros üzletet hozott létre, aláásta az Amazon erőfeszítéseit, hogy együttműködjön a légügyi hatóságokkal. "A hozzáállás a következő volt: 'Mi vagyunk az Amazon. Meggyőzzük a FAA-t" - mondta az Amazon egyik korábbi drónos vezetője. "Az FAA viszont elvárja, hogy a légügyi vállalatok alázattal és nagy átláthatósággal bírjanak. Ez nem az Amazon erőssége."
Nem egyszerű a technológiát olyan szintre hozni, hogy ne csak legtöbbször, hanem mindig biztonságos legyen. Ha egy drón rászáll valakinek a fejére, vagy egy rácsimpaszkodott macskával száll fel és filmre veszi valaki, az évtizeddel visszavetheti a programot. "A technológiai ipar DNS-ének része, hogy olyan dolgokat is el tudsz érni, amiről sosem gondoltad volna, hogy képes vagy" - mondta Neil Woodward, aki négy évet töltött az Amazon drónprogramjának egyik vezetőjeként. "De az igazság az, hogy a fizika törvényei nem változnak."
A 82 éves Archie Conner néhány házzal a Silverman házaspár mellett lakik. A drónokat kevésbé kiskereskedelmi, mint inkább marketing innovációknak tartja. "Ha az ember drónt hall, természetesen az Amazonra gondol. Ez igazi out-of-the-box gondolkodás, még akkor is, ha senki sem rendel" - mondta. "A drónok éppen a minap szerepeltek a hírekben. Az emberek azt mondják: 'Hű, az Amazon csinálta ezt'." Conner is megrendelte az ingyenes Skippy mogyoróvajat, de elfelejtette kitenni a leszálló célt, így a drón elment. Aztán újra megrendelte. Közben az Amazon futárja megjelent az első üveggel. Így most neki és feleségének, Belindának két tégelye van.
Egy évtized egy örökkévalóság a technológiában, de a drónos kiszállítás még mindig nagyon messze áll az Amazon eredeti promóciós videóinak méreteitől és egyszerűségétől. A káprázatos állítások és a hétköznapi valóság közötti szakadék mondhatni szokványos a Szilícium-völgyben. Önvezető autók, metaverzum, repülő autók, robotok, a semmiből épített városrészek vagy akár városok, a Harvarddal versenyre kelő virtuális egyetemek, mesterséges intelligencia - hosszú a késedelmes és hiányosan megvalósított ígéretek listája. Ötletei mindenkinek vannak, de valóra váltani őket nehéz, és még nehezebb ezeket a valóságba nagy léptékben átültetni. Az Amazon a múlt hónapban közölte, hogy a drónos kiszállítások 2024 végére Nagy-Britanniára, Olaszországra és egy másik, még nem közölt amerikai városra is kiterjednek. Mégis, még a berobbanás küszöbén is fennáll a kérdés: most, hogy a drónos kiszállítás végre legalább korlátozott formában létezik, miért hitte bárki, hogy egyáltalán szükség van rá?
Két lelkes amazon vásárló, Dominik és Leah Silverman egy kiszállítási zónában élnek. Rendszeresen rendelnek a cégtől csomagokat szokványos futárral, de a drónok már más tészta, még akkor is, ha a szolgáltatás az Amazon Prime tagoknak ingyenes. Bár - legalábbis az első néhány alkalommal - menő dolog, hogy a cuccok szó szerint a kocsibejárón landolnak, sok akadálya van az ilyen módon történő szállításnak. Egyszerre csak egy terméket lehet kiszállítani. A súlya nem haladhatja meg az öt kilót. Nem lehet túl nagy. Nem lehet törékeny, mivel a drón 4 méter magasból dobja le. A drónok nem repülhetnek, ha túl meleg, túl szeles vagy túl esős az idő. Otthon kell lenni, hogy ki lehessen rakni a leszálló célpontot, és meggyőződni arról, hogy valaki nem lép le az utcán heverő dobozzal, vagy hogy az nem gurul ki az utcára. Az autó nem lehet a felhajtón. Egy kert megoldja ezen problémák némelyikét, de ha fák vannak, nem opció. Az Amazon arra is figyelmezti a vásárlókat, hogy a drónos kiszállítás nem elérhető nagy kereslet idején.
Amazon MK30
Egy október 18-i vállalati blogbejegyzés szerint a drónok december óta "több száz" háztartási cikket szállítottak ki biztonságosan, és az ottani ügyfeleknek most már gyógyszereket is kézbesítenek. Miután a Silverman házaspár kifejezte kezdeti érdeklődését a drónprogram iránt, az Amazon 2022 októberében 100 dolláros ajándékutalványt ajánlott fel számukra, de a szolgáltatás csak júniusban indult el. Nem sokkal később egy hőhullám miatt máris felfüggesztették, mert a drónok nem tudtak repülni. Az ösztönzők azonban folyamatosan érkeztek. A pár a minap kapott egy e-mailt az Amazontól, amelyben mogyoróvajat ajánlottak, ami általában ugyan 5,38 dollárba kerül, de "ingyen ajándék" volt, amíg a készlet tart. Megrendelték, és nem sokkal később egy drón ledobott egy nagy dobozt, amiben egy kis tégely volt. Az Amazon azt mondta, hogy promóciós termékeket kínálnak "üdvözlésképpen".
"A drónokat inkább játéknak érzem, mint bármi másnak - egy játéknak, amely hatalmas mennyiségű papírt és kartont pazarol el". - mondta Silverman. "De még mindig pozitívan tekintek erre a programra, tudván, hogy még kísérleti fázisban van." Az Amazon szerint a drónok idővel javulni fognak. A cég tavaly jelentett be egy új modellt, az MK30-at, melyről októberben képeket is közzétettek. A tervek szerint 2024 végén kezdi meg a szolgálatot, és úgy reklámozzák, hogy nagyobb hatótávolsággal rendelkezik, képes rossz időjárási körülmények között is repülni, és 25 százalékkal csökkenti az "érzékelhető zajt".
Amikor az Amazon évekkel ezelőtt elkezdett dolgozni a drónprojekten, a kiskereskedő cégnek sok terméknél még két-három napra volt szüksége, hogy a vásárló ajtajához érjen. Aggódtak, hogy sebezhetővé válnak a potenciális versenytársakkal szemben, melyek inkább helyi szinten működtek. A drónok a sebességről szóltak. "Félórás kiszállításra is képesek vagyunk" - ígérte Bezos a "60 Minutes" című műsorban. Akkoriban a drónok voltak a következő nagy dobás. A Google is létrehozott egy saját drónszolgáltatást, a Winget, amely most a Walmarttal együttműködve szállít termékeket a texasi Dallas és Frisco egyes részeire. Az ezekkel foglalkozó startupokba ömlött a pénz, 2013 és 2019 között mintegy 2,5 milliárd dollárt fektettek beléjük. A 2013-mas ígéret szerint a pizzakiszállítástól a személyes bevásárlásig mindent el tudnak látni a drónok, még az Uber is belépett a szektorba.
Az Amazon elkezdett igazán hosszú távon gondolkodni. Szabadalmat szerzett egy olyan drónkiszolgáló járműre, amely 15 kilométer magasan lebeg az égen, messze az utasszállító repülőgépek felett. A valós fejlődés azonban lassú volt, néha technikai okokból, néha pedig a vállalat felépítése miatt. Ugyanaz az agresszív magabiztosság, amely egy trillió dolláros üzletet hozott létre, aláásta az Amazon erőfeszítéseit, hogy együttműködjön a légügyi hatóságokkal. "A hozzáállás a következő volt: 'Mi vagyunk az Amazon. Meggyőzzük a FAA-t" - mondta az Amazon egyik korábbi drónos vezetője. "Az FAA viszont elvárja, hogy a légügyi vállalatok alázattal és nagy átláthatósággal bírjanak. Ez nem az Amazon erőssége."
Nem egyszerű a technológiát olyan szintre hozni, hogy ne csak legtöbbször, hanem mindig biztonságos legyen. Ha egy drón rászáll valakinek a fejére, vagy egy rácsimpaszkodott macskával száll fel és filmre veszi valaki, az évtizeddel visszavetheti a programot. "A technológiai ipar DNS-ének része, hogy olyan dolgokat is el tudsz érni, amiről sosem gondoltad volna, hogy képes vagy" - mondta Neil Woodward, aki négy évet töltött az Amazon drónprogramjának egyik vezetőjeként. "De az igazság az, hogy a fizika törvényei nem változnak."
A 82 éves Archie Conner néhány házzal a Silverman házaspár mellett lakik. A drónokat kevésbé kiskereskedelmi, mint inkább marketing innovációknak tartja. "Ha az ember drónt hall, természetesen az Amazonra gondol. Ez igazi out-of-the-box gondolkodás, még akkor is, ha senki sem rendel" - mondta. "A drónok éppen a minap szerepeltek a hírekben. Az emberek azt mondják: 'Hű, az Amazon csinálta ezt'." Conner is megrendelte az ingyenes Skippy mogyoróvajat, de elfelejtette kitenni a leszálló célt, így a drón elment. Aztán újra megrendelte. Közben az Amazon futárja megjelent az első üveggel. Így most neki és feleségének, Belindának két tégelye van.