SG.hu

A Google után az Amazon is monopóliumváddal néz szembe

Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC, Federal Trade Commission) és 17 állam beperelte az Amazont, mondván, hogy az online áruháza és a kereskedőknek nyújtott szolgáltatásai terén tanúsított magatartása jogellenesen elfojtja a versenyt. Az e-kereskedelmi óriással elindított régóta várt trösztellenes harc megváltoztathatja azt, ahogyan az amerikaiak a vécépapírtól az elektronikai cikkekig online vásárolnak. Az FTC a perben megnevezett versenyellenes taktikák között említi az Amazon azon gyakorlatát, hogy bünteti azokat az eladókat, akik más platformon alacsonyabb árakat kínálnak, valamint hogy agresszíven tereli az eladókat a drága Prime státusz felé, arra kényszerítve őket, hogy az ő raktárait és szállítási szolgáltatásait vegyék igénybe, ami a fogyasztók és az eladók számára is megnöveli a költségeket.

A 172 oldalas kereset azzal vádolja az Amazont, hogy a kereskedők kiszorításával és saját szolgáltatásainak előnyben részesítésével monopóliumot tart fenn az online kiskereskedelem nagy része felett. A fogyasztók számára ez "mesterségesen magasabb árakat" jelentett, mivel a kereskedőket megakadályozták abban, hogy termékeiket más oldalakon olcsóbban értékesítsék, valamint rosszabb vásárlási élményt, mivel az Amazon saját termékeit részesítette előnyben és a keresési eredményeket hirdetésekkel fűszerezte. A hatóság és az államok főügyészei szerint a kiskereskedő taktikája lehetetlenné tette a versenytársak számára a helytállást.

"Egyetlen vállalat, az Amazon vette át az irányítást az online kiskereskedelmi gazdaság nagy része felett" - áll a Washington kerületi bíróságán benyújtott keresetben. "Monopolhelyzetét olyan módon használja ki, amely az Amazont gazdagítja, de a vásárlóit károsítja: mind azt a több tízmillió amerikai háztartást, amely rendszeresen vásárol az Amazon online szupermarketjében, mind azt a több százezer vállalkozást, amely az Amazonra támaszkodik, hogy elérje őket". Ez a szövetségi kormány eddigi legjelentősebb kihívása az online áruház hatalmával szemben. A per rámutat az 1,3 trillió dolláros óriáscég befolyására, mely ellen évek óta egyre több vizsgálat folyik. A Jeff Bezos által 1994-ben alapított, egykor online könyvkereskedőnek indult garázscég mára olyan konglomerátummá nőtte ki magát, amelynek csápjai a kiskereskedelemben, Hollywoodban és az internet alapvető infrastruktúrájában is megtalálhatók.

A seattle-i székhelyű vállalat erejének nagy része az online piacteréből származik, amelyet néha "mindent áruháznak" is neveznek az általa értékesített termékek széles köre és a kiszállítási gyorsaság miatt. Az Amazon uralma az online kereskedelem felett világszerte alakította a kereskedők életét, meghatározta több mint egymillió raktári dolgozó munkakörülményeit, és arra kényszerítette az amerikai postát, hogy vasárnap is kézbesítsen. Az Amazon természetesen tagadja a perben megfogalmazott vádakat, de nem ez az első technológiai cég, amely monopóliummal kapcsolatos aggályok miatt kerül szembe a kormánnyal. Az Igazságügyi Minisztérium Google elleni pere harmadik hete folyik, ott az online keresésben betöltött hatalommal való visszaélés a kérdés. Az FTC trösztellenes pert indított a Meta ellen is, amely az Instagram, a Facebook és a WhatsApp tulajdonosa, de az igazi megoldás a politikától jöhet: a kongresszus tagjai fontolóra vették az IT-óriások leggyakoribb üzleti gyakorlatainak jogszabályi korlátozását.


Lina Khan már évek óta készült a perre

Az új perben az Amazon közvetlenül Lina Khannal, az FTC elnökével kerül szembe, mely konfrontáció régóta várható volt. Évek óta érkeznek panaszok, miszerint az Amazon és más technológiai óriások visszaélnek a keresés, a közösségi média és az online kiskereskedelem terén meglévő erőfölényükkel, hogy az internet legjövedelmezőbb területeinek kapuőreivé váljanak. A Big Tech elleni fellépés szükségessége azon kevés elképzelések egyike volt, amelyekben a demokraták és a republikánusok egyetértettek, és az FTC vezetője különösen aggódott az Amazon hatalma miatt. Khan 2017-ben vált híressé, amikor a Yale jogi hallgatójaként a "The Yale Law Journal" című lapban közzétett egy tanulmányt, amelyben azt állította, hogy az amerikai trösztellenes törvények nem tudták megállítani az Amazont abban, hogy befolyást szerezzen ügyfelei, versenytársai és beszállítói felett. A dolgozat elindított egy vitát arról, hogy modernizálni kell-e az amerikai törvényeket a technológiai óriások megfékezéséhez. Tagja volt annak a képviselőházi bizottságnak is, amely 2020-ban kiadott jelentésében az Amazon, az Apple, a Google és Facebook visszaszorítását szorgalmazta.

Ezek után nem meglepő módon David Zapolsky, az Amazon általános jogtanácsosának közleménye személyes keresztesháborúként állítja be a keresetet. Úgy véli az FTC "téved a tények és a törvények tekintetében", és szerinte a panaszból kiderül, hogy az ügynökség "radikálisan eltért a fogyasztók és a verseny védelmére irányuló küldetésétől. Ha az FTC ezt az utat járja annak eredménye az lesz, hogy az emberek kevesebb termék közül választhatnak, magasabb áron, és lassabb lesz a szállítás a fogyasztók számára és kevesebb lehetőség nyílik a kisvállalkozások előtt. Ez az ellenkezője annak, amire a trösztellenes törvények hivatottak" - tette hozzá.

Az FTC annak megállapítását kéri a bíróságtól, hogy az Amazon magatartása szövetségi és állami törvényeket sért. Azt szeretnék, hogy a bíróság végzésben akadályozza meg az Amazon jogellenes magatartását és felvetik a cég struktúrája megváltoztatásának lehetőségét. Az FTC nem részletezi hogyan tudná a bíróság az Amazon erőfölényét megnyirbálni, például az üzletág egyes elemeinek szétszakításával, csak akkor mennének bele konkrét részletekbe, ha sikerülne bizonyítani, hogy az Amazon megsértette a törvényt. "Ha sikerrel járunk, a verseny helyreáll, és az emberek ennek eredményeként alacsonyabb árakkal, jobb minőséggel és nagyobb választékkal találkozhatnak" - mondta Khan a perről.

Konkrétumok szintjére menve, a kereset szerint "ha az Amazon rájön, hogy egy eladó máshol is alacsonyabb árú árukat kínál, olyan mélyre temetik az árengedményes eladókat a keresési eredmények között, hogy azok gyakorlatilag láthatatlanná válnak." Az FTC szerint az Amazon visszaélt a Buy Box néven ismert értékesítési dobozzal is. Ez egy az Amazon weboldalán és az alkalmazásában található értékes hely, amely a "Buy Now", azaz Vedd meg most, vagy "Add to Cart", azaz Rakd be a kosárba felirattal szólítja fel a vásárlókat. Ha az Amazon úgy látja, hogy egy termék máshol olcsóbban kapható, akkor eltávolítja ezt a két gombot, és kevésbé csábító nyelvezettel és dizájnnal helyettesíti őket, hogy elriassza a webhelyén kívüli árengedményeket, áll a keresetben. A vállalat felismerte, hogy a kereskedők eladásai visszaesnek Buy Box nélkül, ezért a túlélés érdekében az eladók magasan tartották az árakat más oldalakon.

A vád szerint a vállalat megnehezítette a kereskedők számára az egyéb oldalakon történő értékesítést azzal, hogy az Amazon teljesítési és szállítási szolgáltatásait kellett igénybe venniük ahhoz, hogy jogosultak legyenek a több millió ember által előfizetett Prime-kedvezményekre. Az FTC szerint az Amazon díjai "sok eladót arra kényszerítenek, hogy teljes bevételük közel 50 százalékát fizesse az Amazonnak", ami kárt okoz az eladóknak és a vásárlóknak, "akik az Amazonon vagy azon kívül értékesített több ezer termékért megemelt árat fizetnek". Az FTC azt is mondta, hogy az Amazon kárt okoz a vásárlóknak "azzal, hogy a releváns, organikus keresési eredményeket fizetett hirdetésekkel helyettesíti", és "előnyben részesíti az Amazon saját termékeit a keresési eredményekben azokkal szemben, amelyekről az Amazon tudja, hogy jobb minőségűek".


Az FTC versenyjogi csoportja 2019 nyarán kezdte vizsgálni az Amazon üzleti tevékenységét, miután a kritikusok és a riválisok részéről nem kevés panasz érkezett a vállalat üzleti gyakorlatára. Biden elnök 2021 júniusában nevezte ki Khant a hatóság elnökévé, és addigra már az Amazon rengeteg dokumentumot és információt bocsátott az ügynökség rendelkezésére. Khan vezetése alatt egy külön csapat alakult a trösztellenes vizsgálat lefolytatására. A két fél közötti kapcsolat azután vált feszültté, miután Khan átvette az ügynökség irányítását. Az Amazon érezte hogy baj lesz, már hetekkel a beiktatása után kérvényezte, hogy vonják ki Khant a vállalatot érintő trösztellenes ügyekből.

Tavaly bekérették Jeff Bezos tulajdonost és Andy Jassyt, a vállalat vezérigazgatóját a Prime tagsági gyakorlatával kapcsolatos külön vizsgálat során, de a társaság jogászai megakadályozták a meghallgatást, és azzal vádolták meg az FTC-t, hogy "zaklatja" a vezetőiket. Idén júniusban az FTC a vizsgálat eredményeként beperelte a vállalatot, azzal vádolva meg őket, hogy a fogyasztók becsapásával megsértette a fogyasztóvédelmi törvényeket, és rávette a fogyasztókat, hogy regisztráljanak a Prime tagsági programra. 2021-ben a Columbia kerület főügyésze azzal vádolta meg az Amazont, hogy ellenőrzi az árakat a weboldalán, de egy bíró tavaly elutasította az ügyet. Egy hasonló, de erőteljesebb, Kalifornia által indított ügy felülkerekedett az Amazon elutasítási kísérletén. A ma indult per tehát csak egy sokadik a sorban, az FTC is csatlakozott azokhoz a kormányzati szervekhez, amelyek az Amazon gazdaságra gyakorolt befolyását próbálják ellenőrizni. És nem csak az Egyesült Államokról van szó.

Az FTC keresete visszhangozza az európai uniós szabályozó hatóságok vádjait, amelyek az Amazont néhány gyakorlatának megváltoztatására késztették. A vállalat tavaly beleegyezett egy európai megállapodásba, amelynek értelmében több kereskedő ajánlatait jeleníti meg az egyes termékoldalakon, és korábban megszüntette azokat a szerződéses megfogalmazásokat, amelyek megakadályozták, hogy a kereskedők máshol árengedményt adjanak a termékekre. Az Amazon a legtöbb sajátmárkás márkáját is felszámolja, miután nem sikerült jelentős fogyasztói vonzerőt generálniuk. Júniusban bejelentették, hogy még idén újra megnyitják a jelentkezést egy olyan programra, amely lehetővé tette a kereskedők számára, hogy termékeiket Prime-jogosultként értékesítsék, miközben a szállítást maguk intézik, anélkül, hogy az Amazon raktárait használnák.

A több mint 500 milliárd dolláros éves bevételt generáló Amazon a vizsgálatok ellenére tovább növekedett. Az elmúlt három évben megvásárolta a One Medical-t, egy alapellátási egészségügyi láncot, a Roomba gyártó iRobotot és a Metro-Goldwyn Mayer filmstúdiót, így jelentős részesedést szerzett a James Bond-franchise-ban. Ezek az ügyletek egy olyan birodalmat bővítettek, amelyben már volt online szupermarket, a web széles területeit működtető felhőalapú számítástechnikai szolgáltatások és egy streaming szolgáltatás, amely olyan riválisokkal versenyez, mint a Netflix.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!