SG.hu
Kiderült mely szavakra keresés volt a Google számára a legjövedelmezőbb
Különleges dolog derült ki a bíróságnak köszönhetően, láthatjuk, hogy honnan származik a Google hirdetési bevétele.
Nem minden Google-keresés hoz pénzt a Google-nek. A társaság gyakran hangoztatja, hogy a lekérdezések csak körülbelül 20 százalékánál jelenít meg hirdetéseket, ezeket "kereskedelmi lekérdezéseknek" nevezik. Nem nehéz kitalálni mi minősül ennek, például "Tisza István beszéde" nem olyasmi, amit akkor ír be az ember, ha vásárolni készül, de azok a keresések sem, ami mögött ott áll, hogy "facebook", hiszen ilyenkor az adott Facebook profilt keressük. De ha valaki beírja, hogy "legjobb új autó 2023" vagy "olcsó repülőjegy Londonba", akkor rengeteg hirdető szeretné, hogy ő legyen az első dolog amit az internetező lát, és a Google rengeteg pénzt keres ezzel.
Ezen a héten, az USA kontra Google trösztellenes per során ritka betekintést nyerhettünk egy szigorúan őrzött titokba: mely keresőkifejezésekkel lehet a legtöbb pénzt keresni. A lista csak a 2018. szeptember 22-i hétre vonatkozik, csak az Egyesült Államokra, és csak a bevételek (semmi egyéb alapján) rendezett lekérdezések sorrendjét tartalmazza. Mégis, ilyet még soha nem láttunk, és a listát csak hosszas tanácskozás után hozta nyilvánosságra Amit Mehta bíró, aki a per során mindkét felet arra próbálja rábírni, hogy az ilyen információk és adatok legyenek nyilvánosak. Tehát a lista:
Az öt évvel ezelőtti listán három iPhone-nal kapcsolatos lekérdezés van, ami nem meglepő, tekintve, hogy az Apple szokásos őszi bejelentés-özöne után vagyunk. Az iPhone 8 akkor jelent meg, és sok kiskereskedő, fuvarozó és tartozékgyártó licitált, hogy a keresési eredmények élére kerüljön. Öt biztosítással kapcsolatos lekérdezés szerepel a listán, ami mindig is egy versenyképes és jövedelmező terület volt - a "gépjármű biztosítás" kifejezésre ma is rengeteg hirdetés jön egyetlen rendes találat előtt.
A listán egy csomó álnavigációs lekérdezés található, ami elsőre kicsit furcsának tűnik. Az "at&t", "xfinity", "hulu" és "uber" szavakat beütők valószínűleg az adott weboldalt szerették volna megnyitni, nem pedig a konkurens termékek között böngészni. A Google azonban már régóta arra ösztönzi a márkákat, hogy a saját nevüket tartalmazó lekérdezésekhez vásároljanak hirdetést, nehogy egy versenytársuk ellopja a keresési találati felületüket. Ilyenformán jó esély van arra, hogy például a "hulu" keresésből származó Google-bevételek nagy része magától a Hulu-tól származik. És valószínűleg az Apple is elég komoly pénzeket költött, hogy az Apple Store az iPhone-keresések élére kerüljön.
Általában ezek a magas bevételű lekérdezések olyan dolgokra vonatkoznak, amelyek jellemzően magas ügyfélszerzési költségekkel, de hosszú távon nagy értékkel bírnak. A legtöbb ember nem nagyon gyakran vált gépjármű biztosítást, így az ezzel foglalkozó cégek számára sokat ér, ha már kereséskor feltűnik a nevük. Ugyanez vonatkozik a szolgáltatókra és például a nyelviskolákra. A Google számára a legjobbak azok a népszerű keresési lekérdezések, amelyek átfedésben vannak egy versenyképes, drága iparággal.
A Google "kattintásonkénti költsége" - vagyis az az ár, amelyet a hirdető minden egyes alkalommal fizet, amikor valaki ténylegesen rákattint a hirdetésre a keresési eredmények között - az ilyen jellegű hirdetések esetében hagyományosan magas. És minél specifikusabb, annál drágább: a dolgot egy adott városra, és azon belül egy adott foglalkozásra szűkítve jönnek ki a leghajmeresztőbb összegek. Mindazonáltal a szűrés nélküli szavakra biztosan sokkal több keresés érkezik, így összességében több bevételt hoznak.
Persze ez csak egy heti lista öt évvel ezelőttről. A nyilvánosságra hozott dia 41. oldala, melynek többi hasábja még érdekesebb lehet: ez tartalmazza, hogy az egyes lekérdezések mennyi pénzt hoztak, de ez sajnos nem publikus. De egy olyan per során, amelyben oly sok figyelmet fordítanak arra, hogy a Google hogyan költi el a milliárdjait, kis bepillantást kaphattunk abba, hogy honnan származnak ezek a milliárdok. És vicces módon úgy tűnik, hogy a válasz mindkét esetben az Apple.
Nem minden Google-keresés hoz pénzt a Google-nek. A társaság gyakran hangoztatja, hogy a lekérdezések csak körülbelül 20 százalékánál jelenít meg hirdetéseket, ezeket "kereskedelmi lekérdezéseknek" nevezik. Nem nehéz kitalálni mi minősül ennek, például "Tisza István beszéde" nem olyasmi, amit akkor ír be az ember, ha vásárolni készül, de azok a keresések sem, ami mögött ott áll, hogy "facebook", hiszen ilyenkor az adott Facebook profilt keressük. De ha valaki beírja, hogy "legjobb új autó 2023" vagy "olcsó repülőjegy Londonba", akkor rengeteg hirdető szeretné, hogy ő legyen az első dolog amit az internetező lát, és a Google rengeteg pénzt keres ezzel.
Ezen a héten, az USA kontra Google trösztellenes per során ritka betekintést nyerhettünk egy szigorúan őrzött titokba: mely keresőkifejezésekkel lehet a legtöbb pénzt keresni. A lista csak a 2018. szeptember 22-i hétre vonatkozik, csak az Egyesült Államokra, és csak a bevételek (semmi egyéb alapján) rendezett lekérdezések sorrendjét tartalmazza. Mégis, ilyet még soha nem láttunk, és a listát csak hosszas tanácskozás után hozta nyilvánosságra Amit Mehta bíró, aki a per során mindkét felet arra próbálja rábírni, hogy az ilyen információk és adatok legyenek nyilvánosak. Tehát a lista:
Az öt évvel ezelőtti listán három iPhone-nal kapcsolatos lekérdezés van, ami nem meglepő, tekintve, hogy az Apple szokásos őszi bejelentés-özöne után vagyunk. Az iPhone 8 akkor jelent meg, és sok kiskereskedő, fuvarozó és tartozékgyártó licitált, hogy a keresési eredmények élére kerüljön. Öt biztosítással kapcsolatos lekérdezés szerepel a listán, ami mindig is egy versenyképes és jövedelmező terület volt - a "gépjármű biztosítás" kifejezésre ma is rengeteg hirdetés jön egyetlen rendes találat előtt.
A listán egy csomó álnavigációs lekérdezés található, ami elsőre kicsit furcsának tűnik. Az "at&t", "xfinity", "hulu" és "uber" szavakat beütők valószínűleg az adott weboldalt szerették volna megnyitni, nem pedig a konkurens termékek között böngészni. A Google azonban már régóta arra ösztönzi a márkákat, hogy a saját nevüket tartalmazó lekérdezésekhez vásároljanak hirdetést, nehogy egy versenytársuk ellopja a keresési találati felületüket. Ilyenformán jó esély van arra, hogy például a "hulu" keresésből származó Google-bevételek nagy része magától a Hulu-tól származik. És valószínűleg az Apple is elég komoly pénzeket költött, hogy az Apple Store az iPhone-keresések élére kerüljön.
Általában ezek a magas bevételű lekérdezések olyan dolgokra vonatkoznak, amelyek jellemzően magas ügyfélszerzési költségekkel, de hosszú távon nagy értékkel bírnak. A legtöbb ember nem nagyon gyakran vált gépjármű biztosítást, így az ezzel foglalkozó cégek számára sokat ér, ha már kereséskor feltűnik a nevük. Ugyanez vonatkozik a szolgáltatókra és például a nyelviskolákra. A Google számára a legjobbak azok a népszerű keresési lekérdezések, amelyek átfedésben vannak egy versenyképes, drága iparággal.
A Google "kattintásonkénti költsége" - vagyis az az ár, amelyet a hirdető minden egyes alkalommal fizet, amikor valaki ténylegesen rákattint a hirdetésre a keresési eredmények között - az ilyen jellegű hirdetések esetében hagyományosan magas. És minél specifikusabb, annál drágább: a dolgot egy adott városra, és azon belül egy adott foglalkozásra szűkítve jönnek ki a leghajmeresztőbb összegek. Mindazonáltal a szűrés nélküli szavakra biztosan sokkal több keresés érkezik, így összességében több bevételt hoznak.
Persze ez csak egy heti lista öt évvel ezelőttről. A nyilvánosságra hozott dia 41. oldala, melynek többi hasábja még érdekesebb lehet: ez tartalmazza, hogy az egyes lekérdezések mennyi pénzt hoztak, de ez sajnos nem publikus. De egy olyan per során, amelyben oly sok figyelmet fordítanak arra, hogy a Google hogyan költi el a milliárdjait, kis bepillantást kaphattunk abba, hogy honnan származnak ezek a milliárdok. És vicces módon úgy tűnik, hogy a válasz mindkét esetben az Apple.