SG.hu
A Google dollármilliárdokat fizetve tartja fenn monopolhelyzetét
A Google minden évben dollármilliárdokat fizet az Apple-nek azért, hogy a Safari alapértelmezett keresőmotorja legyen a Mac számítógépeken, iPadeken és iPhone-okon. Ezt már régóta tudjuk. De pontosan hány milliárdot fizet a Google, milyen feltételekhez van kötve ez a pénz, és mi történne, ha ez megszűnne? Ezek a kérdések többször is felmerültek a héten a folyamatban lévő USA kontra Google perben.
A Google éveken át egyre nagyobb aggodalommal figyelte, ahogy az Apple fejleszti keresőtechnológiáját, nem tudva, hogy régi partnere és időnkénti versenytársa végül saját keresőmotort tervez-e építeni. Ezek a félelmek 2021-ben fokozódtak, akkoriban a Google mintegy 18 milliárd dollárt fizetett az Apple-nek azért, hogy a Google keresőmotorja maradjon az iPhone-ok alapértelmezett választása. Ugyanebben az évben az Apple keresőeszköze, a Spotlight elkezdett jobb találatokat mutatni a felhasználóknak, mint amilyeneket a Google-on valaha is találhattak volna.
A tárgyalás során már felmerültek megalapozott találgatások és pletykák az összeget illetően, de a most nyilvánosságra került pénzhalom a várakozások felső határán van. Ez az összeg nem csak a Google-nek biztosít elsődleges helyet az Apple eszközein, hanem történelmileg megakadályozta az Apple-t abban is, hogy saját keresőmotort építsen. Amikor a Microsoft vezérigazgatója, Satya Nadella tanúvallomást tett, egy másik okot is felvetett az Apple számára a Google-üzlet fenntartására: a Safari bajba kerülhet, ha az egyezség megszűnik. Szerinte a Google a rendkívül népszerű alkalmazásait - például a Gmailt, a Térképeket és a YouTube-ot - a Chrome népszerűsítésére használhatná, elvonva ezzel az embereket a Safaritól, és potenciálisan aláásva az Apple bármely más keresőmotorral kötött megállapodásának értékét. Ebben az értelemben a Google és az Apple megállapodása nem csak kölcsönösen előnyös, hanem egyfajta békeszerződésnek is tekinthető.
A Spotlight a macOS és iOS beépített keresője, mely nem csak a weben, hanem az eszközön is keres
A Times beszámolója szerint Nadellának igaza volt, a Google azt tervezte, hogy gátat szab az Apple keresési ambícióinak. Az elmúlt években az Apple beépített Spotlight funkciójának fejlesztései által fenyegetve a Google kereste a módját annak, hogy a Spotlightot háttérbe szorítsa. A perben nyilvánosságra került dokumentumok szerint a vállalat egy saját verzió elkészítésével tervezte meggyőzni az iPhone-felhasználókat arról, hogy az Apple Safari böngésző helyett a Google Chrome-ot használják. Ezzel egy időben a Google azt is tanulmányozta, hogy miként tudná megtörni az Apple irányítását az iPhone felett, kihasználva egy új európai törvényt, amely a kisvállalkozásoknak hivatott segíteni a nagyvállalatokkal való versenyben.
A Google Apple-ellenes terve jól szemlélteti, hogy a vállalat vezetői milyen fontosnak tartják a keresőüzletágban való dominancia megőrzését. Emellett betekintést nyújt a vállalat összetett kapcsolatába is az Apple-lel, amellyel a fogyasztói kütyük és szoftverek terén versenyez, és amely cég emellett több mint egy évtizede fontos partnere a Google mobilhirdetési üzletágának. Ez a kapcsolat az amerikai Igazságügyi Minisztérium és több tucat állam által a Google ellen indított mérföldkőnek számító trösztellenes perben került vizsgálat alá. A kormány ügyvédei azzal érveltek, hogy a Google a maga javára alakította a piacot az olyan vállalatokkal kötött alapértelmezett megállapodásokkal, mint az Apple, a Samsung és a Mozilla. Ezek a megállapodások a Google keresőmotorjára irányítják a forgalmat, amikor a felhasználók a böngésző felső sávjában keresnek információt.
A Google védekezése három héten át fog tartani a per hónapokig tartó tárgyalásán. A vállalat eddig lekicsinyelte azt a szerepet, amelyet a telefongyártókkal és böngészőcégekkel kötött alapértelmezett megállapodásai játszottak a sikerében. Érvei szerint keresője csupán motorja minősége és az innovációja miatt népszerű, és hogy a felhasználók könnyen választhatnak másikat a készülékük beállításainál. A dokumentumok szerint azonban a Google nagyon is jól ismeri az alapértelmezett beállítások erejét a felhasználók egy termékhez való kötésében, amikor megpróbálta megváltoztatni a Safari alapértelmezett böngészőjének kiválasztását. "A verseny a technológiai iparban éles, és mi sok fronton versenyzünk az Apple-lel" - mondta Peter Schottenfels, a Google szóvivője. "Manapság minden eddiginél több módja van az információkeresésnek, ezért mérnökeink évente több ezer fejlesztést hajtanak végre a keresésen, hogy a leghasznosabb találatokat biztosítsuk."
Tavaly ősszel a Google vezetői találkoztak, hogy megvitassák, hogyan lehetne csökkenteni a vállalat függőségét az Apple Safari böngészőjétől, és hogyan lehetne a legjobban kihasználni egy új európai törvényt az iPhone-gyártójának aláásására, derült ki a dokumentumokból. Bár a Google több lehetőséget is mérlegelt, többek között azt, hogy mennyi adathoz férjen hozzá az iPhone-on, nem világos, hogy a vezetők hogyan döntöttek. Abban az időben az Európai Unió éppen a digitális piacokról szóló törvényt készítette elő, amely a kisebb vállalatoknak hivatott segíteni abban, hogy megtörjék az IT-óriások uralmát az iparágban. A Google - amely már így is a világ egyik legnagyobb internetes vállalkozása volt - meglátta a lehetőséget.
A jogszabály értelmében az Európai Unió arra kényszeríti a kapuőrként megjelölt nagy technológiai vállalatokat, hogy nyissák meg platformjaikat a versenytársak előtt, és a felhasználók választhassanak, hogy melyik szolgáltatást használják, valamint hogy ne részesítsék előnyben saját szolgáltatásaikat a platformjaikon. A törvény várhatóan arra kényszeríti majd az Apple-t, hogy az Európai Unió polgárai számára tegye lehetővé a rivális alkalmazásboltok letöltését. Az új Apple-készüléket Európában beállító felhasználóknak azt is felajánlhatják, hogy a Safaritól eltérő alapértelmezett böngészőt választhatnak.
A Google, amelyet a törvény arra kényszerít majd, hogy nagyobb versenyt tegyen lehetővé a keresés terén, a dokumentumok szerint erősen lobbizott az uniós szabályozóknál, hogy megtörjék az Apple szigorúan ellenőrzött szoftveres ökoszisztémáját, hogy a Google elszívhassa a felhasználókat a Safaritól és a Spotlight-tól. A vezetők megvitatták, hogy a vállalatnak mennyire agresszívan kellene fellépnie az Apple operációs rendszeréhez való hozzáférés érdekében. A Google vezetői úgy vélték, hogy ha az embereknek választaniuk kell, akkor megháromszorozódhat a Chrome-ot választó európai iPhone-felhasználók száma. Ez azt jelentené, hogy a vállalat több keresőhirdetési bevételt tarthatna meg, és kevesebbet kellene fizetnie az Apple-nek.
A Google és az Apple már 2002-ben - azaz fél évtizeddel az iPhone debütálása előtt - keresőmotoros partnerséget kötött a Safari kapcsán. A kapcsolat bonyolultabbá vált, amikor a Google 2008-ban kiadta az Android mobil operációs rendszert, amely az iPhone közvetlen versenytársa. A Google-t már bevezetésétől kezdve aggasztotta a Spotlight. 2014-ben egy belső prezentációban szó esett arról, hogy az Apple új operációs rendszere, az iOS 8 milyen hatással lehet a Google bevételeire. A diakép második oldala a "Bottom Line" címet viselte: Ez rossz" - olvasható a trösztellenes perben bizonyítékként bemutatott prezentációban. "Arra számítunk, hogy ezek a javaslatok elszívják a lekérdezéseket a Google-től azokban a vertikális területeken, ahol a Spotlight beindul" - írta a vállalat.
Az Apple 2018-ban legigazolta a Google kereső egyik befolyásos vezetőjét, John Giannandreát, és bővítette a keresővel foglalkozó munkatársakból álló csapatait, miközben kiépítette a Spotlight rendszerét. John Giannandrea - aki most az Apple gépi tanulási és mesterséges intelligenciáért felelős vezetője - a tárgyalás során azt vallotta, hogy az Apple a Bing megvásárlásától kezdve a saját keresőmotor építéséig mindent fontolóra vett, de a cég aggódott mind a Google-lel való versengés, mind az üzlet elvesztése miatt.
A funkciónak az iOS 15 részeként megjelent 2021-es fejlesztései aggodalmakat váltottak ki a Google-nél az Apple keresőpiaci szándékaival kapcsolatban. Válaszul a Google felpörgette a Spotlight saját verziójának megalkotását, amelyet iPhone-on való működésre szántak, derült ki a dokumentumokból. Ez a felhasználóknak tényeket és információkat mutatott meg a készüléken lévő fájlokból, üzenetekből és alkalmazásokból.
Az elmúlt években az Apple nem használta a Spotlightot arra, hogy úgynevezett kereskedelmi lekérdezéseket - amelyek találataiban hirdetések jelennek meg - vezessen be, így az eszköz nem ártott a Google keresési üzletágának. A dokumentumok szerint a Google vezetői tavaly mégis azon gondolkodtak, hogyan lehetne meggyőzni az Európai Uniót arról, hogy a Spotlightot keresőmotornak minősítse. A Spotlight legalább öt különböző keresési funkciót tartalmaz, amelyek webes képeket, válaszokat és "gazdag" találatokat kínálnak. Extra információkat, például fényképeket jelenít meg, valamint univerzális keresésre is képes, a web mellett az eszközöket és az alkalmazásokat is átvizsgálja. Az Európai Unió még nem döntött arról, hogy a törvény vonatkozik-e a Spotlightra.
Az Apple és a Google közötti megállapodás feltételei és hatásai az USA kontra Google per központi témájává váltak. Az Igazságügyi Minisztérium szerint ez versenyellenes monopóliumot jelent, mivel tanúk sora igazolta, hogy bármelyik keresőmotor, amely hozzáférne az Apple hatalmas piaci részesedéséhez, azonnal hatalmi szereplővé válna. Nadella szerint az Apple gyakorlatilag "királycsináló" az alapértelmezések kiválasztásával, és számukra is megérne akár évi 15 milliárd dollárt is, hogy a Bing kerüljön be oda. A Google ügyvédei a következő heteket azzal töltik, hogy előadják érveiket. Ez az érvelés eddig elsősorban arról szólt, hogy a Google nem azért sikeres, mert kiszorítja a riválisokat, hanem mert övé a legjobb keresőmotor. Érvelésük szerint az emberek könnyen tudnak váltani, de mégis megér nekik évi 18 milliárd dollárt annak reménye, hogy nem fognak váltani.
A Google éveken át egyre nagyobb aggodalommal figyelte, ahogy az Apple fejleszti keresőtechnológiáját, nem tudva, hogy régi partnere és időnkénti versenytársa végül saját keresőmotort tervez-e építeni. Ezek a félelmek 2021-ben fokozódtak, akkoriban a Google mintegy 18 milliárd dollárt fizetett az Apple-nek azért, hogy a Google keresőmotorja maradjon az iPhone-ok alapértelmezett választása. Ugyanebben az évben az Apple keresőeszköze, a Spotlight elkezdett jobb találatokat mutatni a felhasználóknak, mint amilyeneket a Google-on valaha is találhattak volna.
A tárgyalás során már felmerültek megalapozott találgatások és pletykák az összeget illetően, de a most nyilvánosságra került pénzhalom a várakozások felső határán van. Ez az összeg nem csak a Google-nek biztosít elsődleges helyet az Apple eszközein, hanem történelmileg megakadályozta az Apple-t abban is, hogy saját keresőmotort építsen. Amikor a Microsoft vezérigazgatója, Satya Nadella tanúvallomást tett, egy másik okot is felvetett az Apple számára a Google-üzlet fenntartására: a Safari bajba kerülhet, ha az egyezség megszűnik. Szerinte a Google a rendkívül népszerű alkalmazásait - például a Gmailt, a Térképeket és a YouTube-ot - a Chrome népszerűsítésére használhatná, elvonva ezzel az embereket a Safaritól, és potenciálisan aláásva az Apple bármely más keresőmotorral kötött megállapodásának értékét. Ebben az értelemben a Google és az Apple megállapodása nem csak kölcsönösen előnyös, hanem egyfajta békeszerződésnek is tekinthető.
A Spotlight a macOS és iOS beépített keresője, mely nem csak a weben, hanem az eszközön is keres
A Times beszámolója szerint Nadellának igaza volt, a Google azt tervezte, hogy gátat szab az Apple keresési ambícióinak. Az elmúlt években az Apple beépített Spotlight funkciójának fejlesztései által fenyegetve a Google kereste a módját annak, hogy a Spotlightot háttérbe szorítsa. A perben nyilvánosságra került dokumentumok szerint a vállalat egy saját verzió elkészítésével tervezte meggyőzni az iPhone-felhasználókat arról, hogy az Apple Safari böngésző helyett a Google Chrome-ot használják. Ezzel egy időben a Google azt is tanulmányozta, hogy miként tudná megtörni az Apple irányítását az iPhone felett, kihasználva egy új európai törvényt, amely a kisvállalkozásoknak hivatott segíteni a nagyvállalatokkal való versenyben.
A Google Apple-ellenes terve jól szemlélteti, hogy a vállalat vezetői milyen fontosnak tartják a keresőüzletágban való dominancia megőrzését. Emellett betekintést nyújt a vállalat összetett kapcsolatába is az Apple-lel, amellyel a fogyasztói kütyük és szoftverek terén versenyez, és amely cég emellett több mint egy évtizede fontos partnere a Google mobilhirdetési üzletágának. Ez a kapcsolat az amerikai Igazságügyi Minisztérium és több tucat állam által a Google ellen indított mérföldkőnek számító trösztellenes perben került vizsgálat alá. A kormány ügyvédei azzal érveltek, hogy a Google a maga javára alakította a piacot az olyan vállalatokkal kötött alapértelmezett megállapodásokkal, mint az Apple, a Samsung és a Mozilla. Ezek a megállapodások a Google keresőmotorjára irányítják a forgalmat, amikor a felhasználók a böngésző felső sávjában keresnek információt.
A Google védekezése három héten át fog tartani a per hónapokig tartó tárgyalásán. A vállalat eddig lekicsinyelte azt a szerepet, amelyet a telefongyártókkal és böngészőcégekkel kötött alapértelmezett megállapodásai játszottak a sikerében. Érvei szerint keresője csupán motorja minősége és az innovációja miatt népszerű, és hogy a felhasználók könnyen választhatnak másikat a készülékük beállításainál. A dokumentumok szerint azonban a Google nagyon is jól ismeri az alapértelmezett beállítások erejét a felhasználók egy termékhez való kötésében, amikor megpróbálta megváltoztatni a Safari alapértelmezett böngészőjének kiválasztását. "A verseny a technológiai iparban éles, és mi sok fronton versenyzünk az Apple-lel" - mondta Peter Schottenfels, a Google szóvivője. "Manapság minden eddiginél több módja van az információkeresésnek, ezért mérnökeink évente több ezer fejlesztést hajtanak végre a keresésen, hogy a leghasznosabb találatokat biztosítsuk."
Tavaly ősszel a Google vezetői találkoztak, hogy megvitassák, hogyan lehetne csökkenteni a vállalat függőségét az Apple Safari böngészőjétől, és hogyan lehetne a legjobban kihasználni egy új európai törvényt az iPhone-gyártójának aláásására, derült ki a dokumentumokból. Bár a Google több lehetőséget is mérlegelt, többek között azt, hogy mennyi adathoz férjen hozzá az iPhone-on, nem világos, hogy a vezetők hogyan döntöttek. Abban az időben az Európai Unió éppen a digitális piacokról szóló törvényt készítette elő, amely a kisebb vállalatoknak hivatott segíteni abban, hogy megtörjék az IT-óriások uralmát az iparágban. A Google - amely már így is a világ egyik legnagyobb internetes vállalkozása volt - meglátta a lehetőséget.
A jogszabály értelmében az Európai Unió arra kényszeríti a kapuőrként megjelölt nagy technológiai vállalatokat, hogy nyissák meg platformjaikat a versenytársak előtt, és a felhasználók választhassanak, hogy melyik szolgáltatást használják, valamint hogy ne részesítsék előnyben saját szolgáltatásaikat a platformjaikon. A törvény várhatóan arra kényszeríti majd az Apple-t, hogy az Európai Unió polgárai számára tegye lehetővé a rivális alkalmazásboltok letöltését. Az új Apple-készüléket Európában beállító felhasználóknak azt is felajánlhatják, hogy a Safaritól eltérő alapértelmezett böngészőt választhatnak.
A Google, amelyet a törvény arra kényszerít majd, hogy nagyobb versenyt tegyen lehetővé a keresés terén, a dokumentumok szerint erősen lobbizott az uniós szabályozóknál, hogy megtörjék az Apple szigorúan ellenőrzött szoftveres ökoszisztémáját, hogy a Google elszívhassa a felhasználókat a Safaritól és a Spotlight-tól. A vezetők megvitatták, hogy a vállalatnak mennyire agresszívan kellene fellépnie az Apple operációs rendszeréhez való hozzáférés érdekében. A Google vezetői úgy vélték, hogy ha az embereknek választaniuk kell, akkor megháromszorozódhat a Chrome-ot választó európai iPhone-felhasználók száma. Ez azt jelentené, hogy a vállalat több keresőhirdetési bevételt tarthatna meg, és kevesebbet kellene fizetnie az Apple-nek.
A Google és az Apple már 2002-ben - azaz fél évtizeddel az iPhone debütálása előtt - keresőmotoros partnerséget kötött a Safari kapcsán. A kapcsolat bonyolultabbá vált, amikor a Google 2008-ban kiadta az Android mobil operációs rendszert, amely az iPhone közvetlen versenytársa. A Google-t már bevezetésétől kezdve aggasztotta a Spotlight. 2014-ben egy belső prezentációban szó esett arról, hogy az Apple új operációs rendszere, az iOS 8 milyen hatással lehet a Google bevételeire. A diakép második oldala a "Bottom Line" címet viselte: Ez rossz" - olvasható a trösztellenes perben bizonyítékként bemutatott prezentációban. "Arra számítunk, hogy ezek a javaslatok elszívják a lekérdezéseket a Google-től azokban a vertikális területeken, ahol a Spotlight beindul" - írta a vállalat.
Az Apple 2018-ban legigazolta a Google kereső egyik befolyásos vezetőjét, John Giannandreát, és bővítette a keresővel foglalkozó munkatársakból álló csapatait, miközben kiépítette a Spotlight rendszerét. John Giannandrea - aki most az Apple gépi tanulási és mesterséges intelligenciáért felelős vezetője - a tárgyalás során azt vallotta, hogy az Apple a Bing megvásárlásától kezdve a saját keresőmotor építéséig mindent fontolóra vett, de a cég aggódott mind a Google-lel való versengés, mind az üzlet elvesztése miatt.
A funkciónak az iOS 15 részeként megjelent 2021-es fejlesztései aggodalmakat váltottak ki a Google-nél az Apple keresőpiaci szándékaival kapcsolatban. Válaszul a Google felpörgette a Spotlight saját verziójának megalkotását, amelyet iPhone-on való működésre szántak, derült ki a dokumentumokból. Ez a felhasználóknak tényeket és információkat mutatott meg a készüléken lévő fájlokból, üzenetekből és alkalmazásokból.
Az elmúlt években az Apple nem használta a Spotlightot arra, hogy úgynevezett kereskedelmi lekérdezéseket - amelyek találataiban hirdetések jelennek meg - vezessen be, így az eszköz nem ártott a Google keresési üzletágának. A dokumentumok szerint a Google vezetői tavaly mégis azon gondolkodtak, hogyan lehetne meggyőzni az Európai Uniót arról, hogy a Spotlightot keresőmotornak minősítse. A Spotlight legalább öt különböző keresési funkciót tartalmaz, amelyek webes képeket, válaszokat és "gazdag" találatokat kínálnak. Extra információkat, például fényképeket jelenít meg, valamint univerzális keresésre is képes, a web mellett az eszközöket és az alkalmazásokat is átvizsgálja. Az Európai Unió még nem döntött arról, hogy a törvény vonatkozik-e a Spotlightra.
Az Apple és a Google közötti megállapodás feltételei és hatásai az USA kontra Google per központi témájává váltak. Az Igazságügyi Minisztérium szerint ez versenyellenes monopóliumot jelent, mivel tanúk sora igazolta, hogy bármelyik keresőmotor, amely hozzáférne az Apple hatalmas piaci részesedéséhez, azonnal hatalmi szereplővé válna. Nadella szerint az Apple gyakorlatilag "királycsináló" az alapértelmezések kiválasztásával, és számukra is megérne akár évi 15 milliárd dollárt is, hogy a Bing kerüljön be oda. A Google ügyvédei a következő heteket azzal töltik, hogy előadják érveiket. Ez az érvelés eddig elsősorban arról szólt, hogy a Google nem azért sikeres, mert kiszorítja a riválisokat, hanem mert övé a legjobb keresőmotor. Érvelésük szerint az emberek könnyen tudnak váltani, de mégis megér nekik évi 18 milliárd dollárt annak reménye, hogy nem fognak váltani.