SG.hu
Dalszövegek ellopása miatt perel az Universal egy MI-céget
A Universal Music beperelt egy mesterséges intelligencia startupot, az Anthropicot a dalszövegek letöltése miatt. A cég chatbotja a kérésekre adott válaszokba is belefogalmazza ezeket a tartalmakat.
A Universal és két másik zenei cég azt állítja, hogy az Anthropic engedély nélkül töltötte le a dalaikat, és arra használja fel őket, hogy a ChatGPT riválisán, a Claude-on keresztül "az említett dalszövegek azonos vagy közel azonos másolatait" generálja. Amikor például a Claude-ot megkérdezik arról, mi Gloria Gaynor "I Will Survive" című dalának szövege az "a dalszöveg szinte szóról szóra történő másolatával" válaszol - áll a Universal, a Concord és az ABKCO által a Tennessee állambeli Nashville-ben működő amerikai bírósághoz benyújtott beadványban. "Ez a szerzői jogvédelem alatt álló anyag nem használható fel szabadon pusztán azért, mert megtalálható az interneten" - állítják a zenei cégek, miközben azt is kiemelik, hogy az Anthropic "még csak meg sem kísérelt" engedélyt kérni szerzői jogvédelem alatt álló műveik használatáért.
A zeneiparnak nagyon nem jön jól a mesterséges intelligencia technológiájának terjedése, mert az képes olyan "deepfake" dalokat előállítani, amelyek már ismert zenészek hangját, szövegét vagy hangzását utánozzák. A kérdés idén azután került a figyelem középpontjába, hogy egy mesterséges intelligenciával előállított dal, amely Drake és The Weeknd hangját utánozta, elterjedt az interneten. Az Anthropicot, az egyik vezető MI startupot 2021-ben alapította egy kutatócsoport, akik a Microsoft által támogatott OpenAI-t a cég irányvonalával kapcsolatos vita miatt hagyták ott. Az Amazon és a Google is befektetett a cégbe.
Claude a dalszövegek idézése mellett a népszerű zenészek stílusában írt szövegeket kérő utasításokra is licenc nélküli dalszövegekkel válaszolt - állítják keresetükben a zenekiadók. "Amikor arra kértük a mesterséges intelligencia-modellt, hogy írjon egy rövid regényt Louis Armstrong stílusában, a 'What a Wonderful World' dalszövegét használta" - áll a cégek beadványában. Az MI-technológiával kapcsolatos aggodalom hasonlatos a zeneipar 2000-es évekbeli szerzői jogi harcaihoz, amelyeket a zenei kalózkodást lehetővé tevő új technológiai szolgáltatások, köztük a Napster ellen vívtak. Az Universal az év elején arra kérte a Spotify-t és más streaming-szolgáltatásokat, hogy szüntessék meg a hozzáférést a zenei katalóghoz azon fejlesztők számára, akik azt MI-technológia betanítására használják.
A Taylor Swiftnek és Billie Eilishnek is otthont adó Universal korábban bejelentette, hogy partnerséget kötött a BandLab zenei platformmal, amely "etikusan", megfelelő szerzői jogok és engedélyek birtokában teszi lehetővé az MI-ben való felhasználást. A Universal külön együttműködik a Google-lal, hogy engedélyezze előadói hangjainak és dallamainak felhasználását az MI által generált dalokban. "A kiadók elfogadják az innovációt, és felismerik a mesterséges intelligencia nagyszerű ígéretét, ha etikusan és felelősségteljesen használják. Az Anthropic azonban szisztematikusan és széles körben megsérti ezeket az elveket" - áll a zenei csoportok keresetében.
A Universal és két másik zenei cég azt állítja, hogy az Anthropic engedély nélkül töltötte le a dalaikat, és arra használja fel őket, hogy a ChatGPT riválisán, a Claude-on keresztül "az említett dalszövegek azonos vagy közel azonos másolatait" generálja. Amikor például a Claude-ot megkérdezik arról, mi Gloria Gaynor "I Will Survive" című dalának szövege az "a dalszöveg szinte szóról szóra történő másolatával" válaszol - áll a Universal, a Concord és az ABKCO által a Tennessee állambeli Nashville-ben működő amerikai bírósághoz benyújtott beadványban. "Ez a szerzői jogvédelem alatt álló anyag nem használható fel szabadon pusztán azért, mert megtalálható az interneten" - állítják a zenei cégek, miközben azt is kiemelik, hogy az Anthropic "még csak meg sem kísérelt" engedélyt kérni szerzői jogvédelem alatt álló műveik használatáért.
A zeneiparnak nagyon nem jön jól a mesterséges intelligencia technológiájának terjedése, mert az képes olyan "deepfake" dalokat előállítani, amelyek már ismert zenészek hangját, szövegét vagy hangzását utánozzák. A kérdés idén azután került a figyelem középpontjába, hogy egy mesterséges intelligenciával előállított dal, amely Drake és The Weeknd hangját utánozta, elterjedt az interneten. Az Anthropicot, az egyik vezető MI startupot 2021-ben alapította egy kutatócsoport, akik a Microsoft által támogatott OpenAI-t a cég irányvonalával kapcsolatos vita miatt hagyták ott. Az Amazon és a Google is befektetett a cégbe.
Claude a dalszövegek idézése mellett a népszerű zenészek stílusában írt szövegeket kérő utasításokra is licenc nélküli dalszövegekkel válaszolt - állítják keresetükben a zenekiadók. "Amikor arra kértük a mesterséges intelligencia-modellt, hogy írjon egy rövid regényt Louis Armstrong stílusában, a 'What a Wonderful World' dalszövegét használta" - áll a cégek beadványában. Az MI-technológiával kapcsolatos aggodalom hasonlatos a zeneipar 2000-es évekbeli szerzői jogi harcaihoz, amelyeket a zenei kalózkodást lehetővé tevő új technológiai szolgáltatások, köztük a Napster ellen vívtak. Az Universal az év elején arra kérte a Spotify-t és más streaming-szolgáltatásokat, hogy szüntessék meg a hozzáférést a zenei katalóghoz azon fejlesztők számára, akik azt MI-technológia betanítására használják.
A Taylor Swiftnek és Billie Eilishnek is otthont adó Universal korábban bejelentette, hogy partnerséget kötött a BandLab zenei platformmal, amely "etikusan", megfelelő szerzői jogok és engedélyek birtokában teszi lehetővé az MI-ben való felhasználást. A Universal külön együttműködik a Google-lal, hogy engedélyezze előadói hangjainak és dallamainak felhasználását az MI által generált dalokban. "A kiadók elfogadják az innovációt, és felismerik a mesterséges intelligencia nagyszerű ígéretét, ha etikusan és felelősségteljesen használják. Az Anthropic azonban szisztematikusan és széles körben megsérti ezeket az elveket" - áll a zenei csoportok keresetében.