SG.hu

A Deezer törölni fogja az MI-által generált zenéket

A Deezer bejelentette, hogy kifejlesztett egy olyan technológiát, amely lehetővé teszi a popsztárok hangját klónozó dalok azonosítását és törlését. A francia cég a művészek védelme érdekében "ki akarja gyomlálni az illegális és csalárd tartalmakat".

Az utóbbi időben egyre több olyan dal jelent meg, amelyben mesterséges intelligenciával utánozzák valódi sztárok énekhangját. Áprilisban a Universal Music sikeresen kérvényezte a streamingszolgáltatásoktól, hogy távolítsák el a Heart On My Sleeve című dalt, amelyben a cég két legnagyobb előadója, Drake és The Weeknd énekelt. A kiadó szerint "a generatív mesterséges intelligencia képzése előadóink zenéjének felhasználásával sérti a szerzői jogokat". Ezt az álláspontot azonban nem vizsgálták bíróságon, és továbbra is jogi szürke zóna a kérdés. Maguk a zenészek is megosztottak a technológiával kapcsolatban. Elon Musk felesége, Grimes bárki számára elérhetővé tette hangját, Sting szerint azonban a művészek "harcba szálltak" azért, hogy megőrizzék a zene szerzői jogát.

"Most kell állást foglalnunk" - mondta Jeronimo Folgueira vezérigazgató. "Sorsfordító pillanatban vagyunk". Elismerte, hogy jelenleg nagyon kevés zeneszámot töltenek fel úgynevezett "deepfake" vokálokkal, de jóslata szerint a következő hat-kilenc hónapban robbanásszerűen megnő a mesterséges intelligenciával előállított zenék száma. A Deezer új eszköze olyan zenéket fog megjelölni, amelyeket generatív mesterséges intelligenciával hoztak létre, "kezdve a dalokkal, amelyekben meglévő művészek szintetikus hangjait használják". Ezeket a zeneszámokat a kiadók, művészek és más jogtulajdonosok felé jelzik majd, akik aztán eldönthetik, hogy milyen lépéseket tegyenek. Ironikus módon az új felismerő eszköz gépi tanuláson és mesterséges intelligencián alapul.

Mivel naponta több mint 100 000 dalt töltenek fel a szolgáltatásra, lehetetlen, hogy a tartalmakat emberek ellenőrizzék. "Ez a mesterséges intelligencia és a technológia jó felhasználása" - mondta Folgueira, aki hangsúlyozta, hogy nem ellenzi a mesterséges intelligenciát, amíg az etikusan készül. "Személy szerint például nagyon szeretném, ha az MI visszahozná Whitney Houstont az életbe, és csodálatos új számokat hallhatnánk a hangján. Nekünk, mint iparágnak azonban gondoskodnunk kell arról, hogy az MI-t a megfelelő módon használják, hogy megfeleljen a törvényeknek és a szellemi tulajdonjogoknak, és hogy a művészek tisztességes kompenzációt kapjanak."


Jeronimo Folgueira vezérigazgató

A mesterséges intelligencia által generált zeneszámok terjedését a közösségi médiaplatformokon, például a Twitteren és a Facebookon jelen lévő félretájékoztatás terjedéséhez hasonlította. "Részben azért hagyták ezek a platformok az álhírek virágzását, mert sok pénzt kerestek vele. Az emberek megosztottak lettek, és ez sokkal nagyobb elkötelezettséget eredményezett, de társadalmi szinten szörnyű hatással járt. Szerintem itt is hasonló kockázat áll fenn". Folgueira szerint ha csak a pénz számítana, nem így döntene, mert a mesterséges intelligencia alapú zenét olcsón és jogdíjmentesen létre lehet hozni, ami növelné a streamingszolgáltatás nyereségét. Folgueira azonban figyelmeztetett, hogy a streaming-katalógus gépi úton generált zenékkel való "felhígítása" potenciálisan káros lehet. "Ha ezt gazdasági előnyök miatt erőltetjük, az olyan világot teremthet, amelyben elkezdjük tönkretenni a zenét, ahogyan azt ismerjük" - mondta.

Folgueira elmondta, hogy a Deezer arra is használja az eszközét, hogy kiszűrje a "hamis művészeket", vagyis az olyan álneves zenészeket, akiknek nincs érzékelhető online jelenlétük, ennek ellenére több száz dalt (jellemzően nagyon egyszerű hangulatzenét) hoznak létre, hogy kijátsszák a jogdíjfizetési rendszert. A Spotify-t rendszeresen vádolják azzal, hogy helyet ad ilyen művészeknek. "Naponta rengeteg művészt és rengeteg hamis streamet számolunk fel - és a tendencia az, hogy ez a csalárd viselkedés egyre csak gyorsul" - mondta Folgueira.

Ez az egyik oka annak, hogy a Deezer elkezdett együttműködni a Universalral a jogdíjfizetés kiszámításának megváltoztatásán. Jelenleg a zenészeket a streamelésből való részesedésük alapján fizetik, így ha Taylor Swift a Deezeren lejátszott zenék 10%-át adja, és a cég jogdíjtartaléka 100 millió font, akkor ő 10 millió fontot kap. Ez azt jelenti, hogy azok az emberek, akik soha nem hallgatnak Taylor Swiftet, az előfizetési díjaik 10%-át neki küldik, akár tetszik, akár nem. A Deezer a Tidallal együtt most azt vizsgálja, hogyan lehetne pontosabban tükrözni az egyes hallgatók által választott dalokat, és hogyan lehetne támogatni a kevésbé népszerű művészeket. "Ezek nagyon bonyolult viták több szereplővel. A torta másképp történő felosztása nagyon nem könnyű feladat, de úgy gondolom, hogy remélhetőleg viszonylag hamar sikerül megvalósítanunk" - mondta Folgueira.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!