SG.hu

Félnek az MI-től a francia színészek

A francia művészlobbi sürgeti a kormányt, hogy foglalkozzon a mesterséges intelligenciával kapcsolatos szerzői jogi kérdésekkel.

Az Egyesült Államokban zajlik a színész- és forgatókönyvíró-sztrájk, az amerikai kreatívok főként a ChatGPT-hez és a Bardhoz hasonló generatív MI-modellek szabályozatlan és munkahelyeket veszélyeztető használata ellen tiltakoznak. Ehhez csatlakozott most egy vezető francia művészjogi szervezet, akik a kulturális minisztériumnak címzett nyílt levélben fejezték ki szolidaritásukat a 160 000 sztrájkoló amerikai színésszel. Az Adami, a francia művészek jogait védő csoport felszólította Rima Abdul-Malak kulturális minisztert hogy "bonyolítson le iparági konzultációt a szakemberek bevonásával, munkamódszer, ütemterv és cselekvési terv kidolgozásával" - mondta Benjamin Sauzay, az Adami sajtóreferense. "A szakmáink automatizálása komoly következményekkel jár majd az audiovizuális tartalmak fantáziájának bőségére" - áll a levélben.

A levél címe "Színészek sztrájkja: Egyesült Államok vagy Franciaország, ugyanaz a harc", amely szerint "ahhoz, hogy a mesterséges intelligenciát előrelépésnek tekintsük, sürgősen szabályozni kell a használatát". Rövid távon ezrek veszíthetik el állásukat - magyarázza a levél, hangsúlyozva, hogy a mesterséges intelligencia technológiái már most képesek helyettesíteni a szinkronszínészeket szintetikus hangok létrehozásával. Az emberi hangok utánzása mellett a mesterséges intelligencia valósághű képeket is képes létrehozni, ami egy idő múlva oda vezet majd, hogy hamarosan audiovizuális tartalmakat is készíthet. Ezért az óra ketyeg, mielőtt még több művész állását veszélyeztetik a mesterséges intelligencia-rendszerek - mondta Sauzay.

Sauzay hozzátette, hogy a "streaminghez való alkalmazkodás 15 évig tartott", de az MI-nél a jóval rombolóbb hatás miatt nincs ennyi idő, ha meg akarják menteni az iparágat. Bár a 2019-es uniós szerzői jogi irányelvet 2021 májusában ültették át a francia nemzeti jogba, a "streamingnél a bevételmegosztás továbbra is a szereplők aggodalmainak és félreértéseinek középpontjában áll" - áll a levélben. Bár az elmúlt években történtek javulások, Sauzay kifejti, hogy "az arányos díjazás még nem rendszerszintű". 2022 májusában létrejött egy a művészek díjazására vonatkozó jogi keret, a megállapodás az előadóművészek számára "minimális jogdíjmértéket", "legalább 1000 eurós átalánydíjat", a streaming-adások sikereire vonatkozó százalékos arányt és "ingyenes átalánydíjat" irányzott elő minden szereplő számára.

Az előadóművészek európai szövetsége (AEPO-ARTIS) július 20-án szintén nyílt levelet tett közzé a mesterséges intelligencia elterjedése kapcsán, amelyben "több mint 6 millió művész, alkotó, előadóművész és kiadó" félelmének adott hangot. A streaming szerzői jogi kérdésekhez hasonlóan követelik az alkotók és előadóművészek jogainak fenntartását az MI-rendszerek által történő felhasználás esetén, az engedélyezés támogatását, a szerzői jogoknak alávetett tartalomra vonatkozó adatbányászat szabályozását, az alkotóknak való jóváírás előírását, az újrafelhasználott tartalmakra vonatkozó átláthatósági kötelezettségek előírását, valamint az MI-üzemeltetők jogi felelősségre vonását.

Jean-Noël Barrot francia digitális miniszter egyetért azzal, hogy a mesterséges intelligencia fejlődésére tekintettel felül kellene vizsgálni a szerzői jogokat. "A generatív mesterséges intelligencia nem kreatív, csak átrendezi a művészek és újságírók által létrehozott tartalmakat". Barrot elmondta, hogy "tudatában van a kérdésnek", és hogy "meg kell találni a méltányos módját az újságírók és az alkotók kártalanításának".

Brüsszelben az uniós döntéshozók éppen most véglegesítik a mesterséges intelligenciáról szóló törvényt, amely egy olyan mérföldkőnek számító jogszabály, amely a technológia szabályozását a kockázat alapján igyekszik elvégezni. Bár az eredeti törvénytervezet nem foglalkozott a szerzői joggal, a képviselők be akarják vezetni azt az elvet, hogy a generatív MI-modellek létrehozóinak részletes összefoglalót kell adniuk a szerzői jog hatálya alá tartozó képzési adatokról.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Akva #7
    Magyarországon MÁR éhen halnak a jobb színészek a rendszerváltásnak köszönhetően. A seggnyalóknak nem kell aggódniuk.
  • Kotomicuki #6
    Tehát, ha kiválthatóvá válik a munkája és ezért nem lesz igény az emberiségre, akkor azt "meg kell szüntetni"?! (pl. ahogy a jégkészítők eltűntek a hűtőgépek megjelenésével - ...de mindenkiből nem lehet túlfizetett, megélhetési "politikus"!)
    Mert nagyjából ezt a kérdéskört feszegeti a "MI-ben rejlő lehetőségek maradéktalan kiaknázása" a jelenlegi, társadalmi berendezkedésnél...

    ...és ki fogja fizetni a révészt?
    Merthogy a munka- és így a bárminemű bevétel nélkül tengődők nem fognak/tudnak (pénzzel!!!) fizetni, ez egészen biztos és az ezt kezelni hivatott és lereagáló társadalmi változásról még nem tudunk - azaz, csak kikövetkeztethető az eddigiekből, hogy ez sem az emberiség többségének a javát fogja szolgálni...
    (billgeci szerint adózzanak a robotok..., neki(k)..., és a többivel mi lesz..., rabszolga, vagy donor?!)
    Utoljára szerkesztette: Kotomicuki, 2023.08.03. 09:17:15
  • Gabbbbbbbbbbbb #5
    Ebben egy nagyon nagyon picit talán van valami, de ez a színészek és szinkronszínészek 98%-át biztosan nem érinti. Sőt lehetne arról is vitát nyitni, hogy sok esetben a vászonra kerülők legnagyobb erénye a megjelenésük, nem pedig a tehetség.
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2023.08.02. 16:22:56
  • Cat #4
    A kultúra a történelem folyamán soha nem tudta eltartani önmagát. A rómaiaktól kezdve a középkoron át mecénások, az újkorban pedig az állam finanszírozza. A kultúra "soft power", gondolj csak Hollywoodra, amelynek hatalmas hatása van arra, hogyan akarnak élni az emberek.
  • Gabbbbbbbbbbbb #3
    > az adott színész hangmintáját használva generálják a szükséges szövegeket.

    Erre egyáltalán nincs szükség, ha fontos, hogy ne lehessen Tom Cruise-nak saját hangja a szinkronja is, akkor generálhatnak egy teljesen egyedi, új hangot.

    >Ki határozza meg, hogy mi a felesleges?

    A józan ész és a munkaerőpiac. Egy olyan világban, ahol egy taxi önálló biztonságos közlekedésre képes a taxisofőr foglalkozás felesleges. Egy olyan világban, ahol fillérekből hibátlan szinkronsávot lehet generálni a szinkronszínész szakma felesleges.
    Egy olyan világban, ahol percek alatt emberi tervező munkájánál jobb épületterveket lehet generálni, a tervet igénylő írásban megadott igényei alapján, ott az építészmérnök szakma tervezői vonatkozása felesleges.

    Valóban félhetnek a színészek, mert a gép idővel sokkal jobb lesz, mint az a képzőművészetit végzett színész, aki egész életében egyszer sem kap főszerepet, mert nincs meg az x-faktor.

    Nem új dolog ez. Nem lehet olyat hallani, hogy sztrájkolnak a kaszás gabonaaratók, a 0.001%-os hibaaránnyal dolgozó írógépes vakon gépelők, vagy a lovaskocsisok. Lehetne sorolni, ez mindig így működött, ha egy szakma felesleges, akkor az eltűnik a süllyesztőben.


    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2023.08.02. 14:05:53
  • Cat #2
    1. Ki határozza meg, hogy mi a felesleges?
    2. A szinkronszinészek kiváltása konkrétan lopással történik: az adott színész hangmintáját használva generálják a szükséges szövegeket. A hangjuk az engedélyük nélkül szerepel a tréningezésre használt adatbázisokban.
  • Gabbbbbbbbbbbb #1
    En azt iktatnam torvenybe, hogy felesleges feladatokat ne tartsunk meg mestersegesen beleavatkozva a versenybe.