Berta Sándor
Harminc napig működik önállóan egy új amerikai hadihajó
Az amerikai haditengerészet egy különleges járművel bővítette a flottáját.
Az ausztrál Austal hajógyár katamarán szállítóhajók gyártására specializálódott, és az amerikai haditengerészet is rendelt egy ilyen járművet. A Spearhead-osztályú egységet autonóm képességekkel szerelték fel. Az új egység a USNS Apalachicola, amely egy hónapig képes a nyílt tengeren közlekedni - mindezt úgy, hogy a hídon nem tartózkodik ember a parancsnoki székben.
Az összes Spearhead-osztályú hajót ellátták az ausztrál cég motorvezérlő rendszereivel, amelyek "a motorok működtetésének a hídról történő összehangolásával lehetővé teszik a minimális személyzet alkalmazását", de az USNS Apalachicola az első olyan változat, amelyet automatizált karbantartási, állapotfigyelő és missziókészültségi szoftverrel láttak el. Ez a berendezés lehetővé teszi, hogy a jármű akár 30 napig emberi beavatkozás nélkül manőverezzen a tengereken. Paddy Gregg, az Austal Limited vezérigazgatója kijelentette, hogy a USNS Apalachicola átadása valódi változást jelent mind az amerikai haditengerészet, mind a hajóépítő ipar egésze számára. Az új egység bizonyítja, hogy az autonóm technológia integrálható a bevált hajótest-konstrukciókba, és hatékony, pilóta nélküli felszíni hajókat lehet létrehozni.
103 méteres hosszával az Apalachicola lesz az amerikai haditengerészet eddigi legnagyobb autonóm hajója. A jármű végsebessége 40 csomó, maximális teherbírása 544 tonna, merülése pedig mindössze 3,8 méter. Ezzel az új egység a méretéhez képest meglehetősen gyors, és sekély vizeken is képes működni. Paddy Gregg kifejtette, hogy az Apalachicola a meglévő és új képességeivel autonóm prototípusként nagyon sok lehetőséget nyit meg a pilóta nélküli küldetések számára a különböző műveletekben. A hajó a jövőbeni műveletekben pilóta nélküli rakétaplatformként, tengeralattjáró elleni fegyverként, radar- és érzékelőjárműként vagy drón anyahajóként is használható lesz.
Az ausztrál Austal hajógyár katamarán szállítóhajók gyártására specializálódott, és az amerikai haditengerészet is rendelt egy ilyen járművet. A Spearhead-osztályú egységet autonóm képességekkel szerelték fel. Az új egység a USNS Apalachicola, amely egy hónapig képes a nyílt tengeren közlekedni - mindezt úgy, hogy a hídon nem tartózkodik ember a parancsnoki székben.
Az összes Spearhead-osztályú hajót ellátták az ausztrál cég motorvezérlő rendszereivel, amelyek "a motorok működtetésének a hídról történő összehangolásával lehetővé teszik a minimális személyzet alkalmazását", de az USNS Apalachicola az első olyan változat, amelyet automatizált karbantartási, állapotfigyelő és missziókészültségi szoftverrel láttak el. Ez a berendezés lehetővé teszi, hogy a jármű akár 30 napig emberi beavatkozás nélkül manőverezzen a tengereken. Paddy Gregg, az Austal Limited vezérigazgatója kijelentette, hogy a USNS Apalachicola átadása valódi változást jelent mind az amerikai haditengerészet, mind a hajóépítő ipar egésze számára. Az új egység bizonyítja, hogy az autonóm technológia integrálható a bevált hajótest-konstrukciókba, és hatékony, pilóta nélküli felszíni hajókat lehet létrehozni.
103 méteres hosszával az Apalachicola lesz az amerikai haditengerészet eddigi legnagyobb autonóm hajója. A jármű végsebessége 40 csomó, maximális teherbírása 544 tonna, merülése pedig mindössze 3,8 méter. Ezzel az új egység a méretéhez képest meglehetősen gyors, és sekély vizeken is képes működni. Paddy Gregg kifejtette, hogy az Apalachicola a meglévő és új képességeivel autonóm prototípusként nagyon sok lehetőséget nyit meg a pilóta nélküli küldetések számára a különböző műveletekben. A hajó a jövőbeni műveletekben pilóta nélküli rakétaplatformként, tengeralattjáró elleni fegyverként, radar- és érzékelőjárműként vagy drón anyahajóként is használható lesz.