Berta Sándor

Az európai drónszabályozást veszi át Svájc

Mindez hatással lesz a helyi robotrepülőgép-fejlesztésre és -gyártásra is.

Egy kétoldalú légiközlekedési megállapodás keretében Svájc és az Európai Unió egységesen és a Repülésügyi Vegyes Bizottságon keresztül szabályozza a nemzetközi légiközlekedési ágazatot. Ez a testület most úgy döntött, hogy a pilóta nélküli légi járművekre (drónok, repülőmodellek és egyéb kategóriájú pilóta nélküli légi járművek) vonatkozó, az EU-ban már hatályos szabályozási keret 2023. január 1-jétől az alpesi államban is hatályba lép majd. A határozat értelmében Svájcban ettől az időponttól a drónpilótákra is új előírások vonatkoznak.

Az Európai Unióval harmonizált jogi keret számos előnnyel jár majd a helyi robotrepülőgép-ipar számára. A Svájci Szövetségi Tanács jóváhagyta az új rendelkezések elfogadását. A hatályos európai rendelet biztonsági előírásokat állapít meg a pilóta nélküli légi járművek gyártására, jóváhagyására és üzemeltetésére vonatkozóan. A működési kockázattól függően mostantól megkülönböztetik a "nyitott", a "különleges" és a "jóváhagyáshoz kötött" kategóriákat. Minden távoli pilótának, aki drónt kíván üzemeltetni a nyílt kategóriában, be kell tudnia mutatni a záróvizsgával zárult képzést követően megszerzett bizonyítványt. Az elfogadott rendelet előírja a vonatkozó bizonyítványok kölcsönös elismerését az Európai Unióban és Svájcban.

Az alpesi országban új maximális repülési magasságok, súlykorlátozások és területi korlátozások lesznek érvényesek a robotrepülőgépekre. A lakossági aggályok kezelése érdekében a környezetvédelem, a magánélet védelme és a biztonság területén is új szabályozások születtek. Svájc továbbá alkalmazni fogja a "U-Space" európai rendeletet is, amely egy meghatározott légtérben használt digitális és automatizált funkciók és folyamatok összessége. A U-Space célja, hogy biztonságosan integrálja a polgári drónok egyre növekvő számú repülési mozgását a légtérben azért, hogy a pilóta nélküli és a pilóta által irányított légi járművek konfliktusmentes együttélése biztosított legyen. Mostantól a pilótáknak jobb rálátásuk lesz a forgalmi helyzetre.

A vegyes bizottság különböző meglévő rendelkezéseket is aktualizált. Kiigazították többek között az úgynevezett repülőtéri résidőket, amelyeknek a menetrend betartásában van komoly szerepük és az üzemanyag-fogyasztáshoz meglévő követelményeket, hogy azok az újfajta energiaforrásokat is figyelembe vegyék. Ezen túlmenően adminisztratív könnyítések lehetővé teszik, hogy ugyanazon vállalatcsoport több légitársasága közösen kérjen engedélyt a légijármű-karbantartási műveletek végzésére (CAMO).

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • lipovics #1
    Szomorú, az EU-s kinyírta a drónozást, a magyar még rátett egy lapáttal.