Berta Sándor

500 kilogramm terhet szállíthat egy új drón

A fejlesztők 2017 óta dolgoznak a Trogon nevű robotrepülőgép megalkotásán.

Markus Trenker, a Bécsújhelyi Gazdasági és Műszaki Szakfőiskola munkatársa és csapata által épített merevszárnyú drón döntően különbözik a helikopterszerű technológiát használó általános pilóta nélküli légi járművektől. A projekt puszta számadatai több mint lenyűgözőek: a Trogon akár 350 kilométer/órás sebességgel több száz kilogramm hasznos terhet is képes lesz akár 1500 kilométeren keresztül szállítani. "A merevszárnyú drónoknál a szárny termel felhajtóerőt. Így magasabbra, gyorsabban és messzebbre tudunk repülni, és nagyobb rakományokat is szállíthatunk" - emelte ki Trenker.

A robotrepülőgép tervezésekor olyan külső tényezőket is figyelembe vettek, mint az erős széllökések. A felszálláshoz a Trogonnak nem kell más, mint egy sík felület - a weikersdorfi szűzrepülés esetében egy rét. "A modell nem kiépített területen képes felszállni és leszállni, amíg van egy darab sík talaj. Ez különösen akkor fontos, ha az árukat például katasztrófa sújtotta területekre kell szállítani" - mutatott rá a szakember egy olyan előnyre, amely a tervezett céloknál nagy szerepet játszik.


Az első felszállás, amelyet az egész szűzrepüléshez hasonlóan távirányítással irányítottak, tökéletesen sikerült a premieren. A levegőbe emelkedve a Trogon elegánsan vitorlázott a levegőben. A fedélzeti kamerával felszerelt modell minden elképzelhető stresszteszten átment. Néhány próba, gyors, szűk fordulók, a repülési magasság hirtelen megváltoztatására irányuló manőverek és egy-egy széllökés után a pilóta nélküli légi jármű ismét a kiindulási ponton landolt. "Természetesen ez nagy pillanat számunkra. Ha az ember sokáig bütyköl egy koncepcióval, modelleket számol és prototípust épít, a szűzrepülés már érzelmi esemény. Nagyon elégedettek vagyunk az eredménnyel, és örülünk, hogy a Trogon mindent tud, amit elvártunk tőle" - összegezte a dolgokat Trenker pozitívan.

A fejlesztő úgy vélte, hogy a Trogon igazi forradalmat hozhat az áruszállításban. "A kialakításnak köszönhetően nehéz terhek szállítása is lehetséges nagyon nagy távolságokra. A testet úgy terveztük meg, hogy a Trogon könnyedén képes legyen 500 kilogramm súlyú terhet szállítani akár 1500 kilométeres távolságra." Arra a kérdésre, hogy a jövőben hogyan és ki fogja ellenőrizni az ilyen járatokat, többféle lehetőség kínálkozik. Elképzelhető lenne például, hogy bizonyos pontokat előre beprogramoznak GPS-en keresztül - a Trogon ezután teljesen automatikusan átrepülne felettük. "Egy másik lehetőség az lenne, hogy egy pilóta irányítja távolról a drónt a fedélzeti kamera segítségével. Az ellenőrzés tekintetében minden lehetőségünk megvan - hogy végül melyik valósul meg, az csak a jövőbeli jogi helyzettől függ" - hangsúlyozta Trenker.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Agyturbinikusz #4
    Analógia kedves kolléga analógia.....
    Azt ugye tudod az analógia ebben az esetben le is fedi azt amit írtál, hiszen amikor ezek az események történtek, azok akik nem értettek hozzá, pontosan ugyanúgy reagáltak.
    Azt sehol nem írják, hogy a reflex gyorsabb lehet mint egy gép ( pl az autóvezetők esetében 0.5 sec míg a döntés után elér a lába a fékpedálig), és azt ugye tudod, hogy a reflex, az nem döntés, és nem biztos, hogy a legjobb választás az adott szituációban.

    Tudod hányszor láttam reflexből elrántotta a kormányt, és az árokban kötött ki, súlyos sérülésekkel, míg ha simán elüti a macskát/kutyát, akkor sem kár, sem sérülés nem keletkezik....
    Én pl NEM reflexből vezetek, elutottem az ügy egy kengurut, a Toyota Corollámmal, hogy az autón egy darab karcolás sem lett, a termetes állat pedig a helyszínen kimúlt.
    A többi élményt nem osztom meg, mert napestig lehet sorolni, hogyan védtem ki mások hülyeséget, mindennemű pánik nélkül.

    Ha egy gép vezette volna az autómat akkor a kenguru is életben lenne, és mindenki boldogan élne tovább.

    A miért legyen a te feladatod.
  • Bruce_Willis #3
    Pff.. csupa veszélyes dolgot soroltál fel...
    Most nem találom a cikket, de:
    2022 felismerték hogy vészhelyzetben az ember sokkal gyorsabban hoz meg sokkal jobb döntést, mint egy önvezető robot.
    És ez még nagyon nagyon sokáig így is marad.
    A tesla hány éve is rója az utakat? Még mindig nem képes meghozni a legjobb döntést.
    Míg kiszámolja hogy a kóbor kutya, az ügyvéd, a feka srác, vagy a politikus ér kevesebbet, addig az ember meghozza a döntést. ?
  • Agyturbinikusz #2
    1640 Angliában felismerték, hogy olcsóbb egy szövőszék mint 20 asszony, ennek nem lesz jó vége....
    Vagy 1880-as évek, az emberek felismerték, hogy a gőzgép jobb a lovaknál, ennek nem lesz jó vége...
    1930 az autó belső égésű motorral hatékonyabb mint a külső égésű verzió, ennek nem lesz jó vége...
    1960 a számítógép gyorsabb mint 20 számoló ember, ennek nem lesz jó vége....
    Folytassam?
  • Bruce_Willis #1
    Az a baj ezekkel a távirányított szarokkal hogy nagyon veszélyesek.
    Az ember vezette járművek azért biztonságosabbak, mert ha benne ül a pilóta, az adrenalin segít neki felismerni a vészhelyzetet, így megelőzhető egy katasztrófa, mert az ember ösztönszerűen védekezik, ha a saját testi épségéről van szó.
    Még egy vezetőfülkében is nagyon könnyen elvonja a vezető figyelmét bármi. Egy hívás, egy üzenet. Nemhogy egy szimulátorban.

    Ha ezek a gépek magán kézbe, cégek tulajdonába kerülnek, nem veszi körül a használatát akkora szigor mint amelyet egy pilótától elvárnak.
    Légi irányítókat láttam szimulátorral dolgozni hatalmas fegyelemmel, összpontosítással.
    Ha ezeket a gépeket JóskaPista és társa Bt. fogja üzemeltetni, borítékolható a gyakori baleset.

    Robotokkal, "önvezető" autókkal ugyanez a helyzet. Ha egyszer a sarki étterem úgy dönt hogy jobban megéri neki 30 millióért venni egy robotot, mint fenntartani egy futárt és egy autót, annak nem lesz jó vége.
    Márpedig ettől nem is vagyunk olyan távol.